Skoda Scala 1.0 TSI 110pk Greentech Sport Business (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scala 1.0 TSI 110pk Greentech Sport Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Een Golf maar dan mooier, ruimer en goedkoper
- 35.000 km
Sinds februari van dit jaar rijd ik deze Scala als voorloper op mijn eigen bestelde lease auto. Inmiddels zo'n 25.000 km met de auto kunnen rijden dus genoeg ervaring voor een review.
Auto historie
Mijn recente auto historie is uitsluitend VW. Daarvoor ook o.a. Volvo en Mitsubishi. Ik richt met even op VW want dat is het meest recent. In chronologische volgorde:
- VW Polo Bluemotion Diesel
- VW Golf 1.6 Bluemotion Diesel
- VW Golf variant 1.6 TDI Diesel
- VW Passat Variant GTE
En toen deze Scala.
Exterieur
De Scala vind ik een fraaie auto om te zien. Mooier dan veel vergelijkbare modellen in dezelfde klasse. Een beetje fatsoenlijke velgen eronder laten 'm redelijk sportief en fris ogen.
Interieur
De afwerking van de Scala ervaar ik als prima. Geen gekke geluiden of rare dingen. Her en der wat hard plastic maar dat schijnt modern te zijn. Niets waar ik me aan stoor in ieder geval.
De digitale cockpit en het grote scherm zien er fraai uit en draadloos Carplay werkt perfect. Ik ervaar totaal geen hinder van matige software prestaties zoals de nieuwe Golf dit schijnt te hebben. Alles werkt intuïtief en snel.
De sportstoelen zijn voor mij wat smal maar zitten op zich goed. Op lange afstanden wel minder dan de Ergo-comfort stoelen uit de eerdere Golfjes en de stoelen uit de Passat.
Ruimte
Zoals het Skoda betaamt is dit uitstekend voor elkaar. De kofferbak is aanmerkelijk groter dan een Golf hatchback. Groot genoeg voor een vakantie met ons gezin van 4 personen. Ook ruimte op de achterbank is prima. Uiteraard geen Passat maar alsnog voldoende, zeker voor kleinere kinderen. Mijn volgende auto wordt weer een station want ik vind de extra ruimte fijn om te hebben en een grotere auto rijdt voor mij ook fijner.
Prestaties
Nooit heb ik na de Polo een 3-cilinder of 1.0 gereden. Beiden konden mij nooit bekoren. Ik ben echter positief verrast. Je komt prima mee met het verkeer en ook 180+ gaat prima.
Uiteraard niet te vergelijken met de GTE die ik eerder had, maar deze had dan ook bijna het dubbele vermogen qua PK's.
De bak schakelt snel en direct maar de Scala rijdt wel wat minder vloeiend dan ik van VW gewend ben. Hij 'bokt' wat meer bij optrekken vanuit stilstand. Kan ook de 3-cilinder zijn.
Het is sowieso veel schakelen t.o.v. de auto's die ik eerder had. Moet je van houden, de volgende wordt weer een automaat.
Verbruik zit ik rond 1:17 en dan rijd ik niet zuinig, eerder sportief.
Conclusie
Voor circa 28k heb je in deze uitvoering een leuke auto voor de deur staan met een uitstekend ruimte aanbod voor deze klasse, prima prestaties en een fraai interieur.
Persoonlijk zou ik voor een DSG bak gaan, dan is het plaatje compleet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Scala
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Scala 1.0 TSi Sport Business 110 Pk Automaat | Cruise Control | Camera | Navigatie | Climate Control | Privacy Glass | Bluetooth | 17 Inch | 64.804 Km!!
- 2022
- 64.804 km

Skoda Scala 1.0 TSI 110pk Business Edition Stoelverwarming Navigatie Parkeersensoren DAB+
- 2021
- 91.782 km

Skoda Scala 1.5 TSI Style DSG | panoramisch dak | stoelverwarming | automatische airco | parkeersensoren voor en achter
- 2019
- 61.652 km