Skoda Roomster 1.2 TSI 63kW Ambition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Roomster 1.2 TSI 63kW Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 29.000 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
Wauw wat een ondergewaardeerde auto
- 40.500 km
Wauw, wat een ondergewaardeerde auto (40.500 km)
De Fabia was toe aan vervanging. Ten eerste omdat er wat kosten qua onderhoudt aan zat te komen, en ten tweede omdat er meer ruimte nodig was ivm een 2e kindje. Nu is de Fabia al ruim voor zijn soort, maar als jezelf 2.04 meter bent, dan blijft er niet veel ruimte over achter jezelf.
Maar wat moest er nou komen? Op ons lijstje stonden een aantal eisen. Niet nieuw, zo jong mogelijk met zo min mogelijk kilometer, airco en alle andere basic luxe moest er wel opzitten.
Een Fabia 2? Gepast en gemeten, maar het ging gewoon niet. Daarnaast vinden wij het combi model ook niet mooi. Ik ben op zich wel een skoda fan, maar de F2 combi gaat er bij mij heel moeilijk in, vooral van achter gezien.
Een Octavia dan maar. Mooie auto, veel ruimte, maar op de achterbank juist weer een stuk minder dan verwacht. Gevolg was dat wanneer ik achter het stuur zat, kindje achter mij klem zat in de autostoel.
Yeti, die is gewoon te klein van binnen.
SuperB dan maar. Ja leuk, maar niet passend bij de portemonnee, misschien de volgende keer, of die keer daarna, of daarna :)
En dan blijft de Roomster over.
Is de Roomster mooi? Om smaak valt niet te twisten, maar ik vond het niet het mooiste model in zijn klasse, maar goed daar moesten we maar even doorheen kijken want het was wel de auto die aan al onze wensen voldeed. Ruim, binnen budget, flexibel qua indeling.
Dan maar een rondje mee rijden. Van binnen zat het geweldig. Je zit wat hoger dan in de F1 en dat voelt prettig. Auto is voorzien van klein leerpakket, climacontrol, en een mooie ingebouwde radio dus je kijkt ook tegen een goed gevulde dashboard aan. Dat zorgt gewoon voor een luxe gevoel.
Het rijden zelf. Voor het eerst kennis gemaakt met de 1.2 tsi motor. We hadden in de F1 de 1.4, en ach je stapt dan zonder verwachting in de Roomster, maar wat gaat dan fijn zeg. Trekt lekker vlot op, en op de snelweg rijdt het heel soepel. Inhalen is geen probleem zonder terug te schakelen.
Samenvattend ben ik tot nu toe enorm tevreden over de Roomster. De Roomster die wij gekocht hebben was een demo model. Net een jaartje oud met 30.000 km op de teller. Ik begrijp dat mensen hem laten staan ivm het uiterlijk, maar ik vind hem stoer. Niet omdat het mijn eigen auto is, maar hij ziet er naar mijn mening erg robuust uit, misschien moet je even wennen aan het model.
Van binnen ook mooi afgewerkt, mooie materialen en van alle luxe voorzien. Nadeel is wel dat je snel went aan de luxe. Ik kreeg laatst een F2 mee die totaal geen luxe had ( leer stuurwiel is voortaan een must :) ), en dat merk je meteen.
Heeft de auto dan totaal geen nadelen? Jawel hoor.
- Omdat de voorruit vrij recht staat, moet je soms behoorlijk bukken bij een stoplicht als je vooraan staat.
- De achterbank is verschuifbaar, behalve de middelste stoel. Dat is jammer en ik snap niet waarom ze die niet ook verschuifbaar hebben gemaakt.
- ipv een afdekscherm zoals bij de F1 zit er een hoedenplank in. Hierdoor ontstaat er een gat tussen de hoedenplank en de achterbank. Ik stoor mij er nu niet meer aan, maar in het begin is het wennen en ik snap niet waarom ze dit hebben gedaan.
Nog 1 voordeeltje wat ik een enorme plus vind.
- De auto staat wat hoger, waardoor de instap makkelijker is. Dit heeft ook tot gevolg dat de kinderen makkelijker in de kinderstoeltjes geplaatst kunnen worden. perfect. Met de leenwagen van laatst (F2 combi) kwam ik er pas achter hoe makkelijk de hogere instap is.
Tot zover mijn beknopte review. Ik zal proberen hem zoveel mogelijk bij te houden.
Update ( 55.000 KM)
Meer dan een jaar rij ik nu in deze auto en ben nog zeer tevreden over de Roomster. Er zijn in de tussentijd geen gebreken geweest. Onlangs een grote beurt, bougies, luchtfilter en de winterbanden er onder laten zetten.
Afgelopen zomer met 3 volwassenen, 2 kinderen en een dakkoffer op vakantie in Belgie. Hoewel ik natuurlijk merkte dat de auto flink beladen was ( misschien wel overbeladen) ging het voor mijn gevoel erg goed.
Zoals ik al aangaf, geen gekke dingen te melden, hopelijk gaat dit nog jaren zo door :)
update
- 69.800 km
Even een tussenstand betreffende de Roomster. Ik rij nu al enige tijd in deze prachtige wagen en ben meer dan tevreden.
Mankementen
Daar kan ik kort over zijn, niks. Alleen een beurtje, lampje, maar meer ook niet.
Verbruik
Ik hou het niet bij, maar het is niet heel veel meer dan mijn vorige Fabia. Gezien de hoge bouw van de auto valt mij dit nog enorm mee.
Is er dan helemaal niks aan te merken?
Jawel, bij lange ritten mogen de stoelen wat meer steun bieden. Nu ben ik 2.04m en wat breder dan gemiddeld, dus het kan aan mij liggen, maar bij lange ritten ( langer dan een uur) begint mijn rug wat op te spelen.
Hoe dan ook. Tot nu toe ruim te vreden over de wagen veel ruimte, betrouwbaar en dat tegen een klein prijsje.
Ik ben benieuwd wat Skoda van de " nieuwe" Roomster gaat maken.
Update
- 80.500 km
Korte update
Vandaag sloeg de auto in de noodloop. EPC lampje ging aan en het motormanagement lampje. Schuddende motor, weinig vermogen en brommen. Direct naar de garage er mee. Kwaal was dat 1 bougieskabel de geest had gegeven. Advies was om alle 4 te vervangen kosten rond de 140 euro.
Binnen een half uur stond ik weer buiten met een fijn rijdende auto.
Ik heb verder niks op of aan te merken op de wagen. Perfecte wagen en als ik nu moet kiezen zou ik weer voor een Roomster gaan, maar gelukkig sta ik nu niet voor die keuzen. Ik blijf in spanning wachten op wat Skoda met de Roomster gaat doen, nieuw model of iets anders ?!?
Grote beurt
- 89.000 km
We zijn weer een grote beurt verder. De teller staat momenteel zo rond de 89.000 km. Zijn er gekke dingen te melden? Nee.
Volgende keer zullen de remblokjes aan de voorkant en 2 bandjes aan de beurt zijn voor vervanging. Dat zal zijn over 15.000 km bij een kleine beurt.
Heerlijke, ondergewaardeerde wagen. Nog steeds.
Update
- 110.000 km
We zijn al weer wat fijne kilometers verder. Wat is er allemaal gebeurd?
Laatste beurt die is gegeven was een kleine beurt. Daarbij waren de voorste remblokjes aan vervanging toe. Voor de rest remvloeistof, ach het is allemaal gebruikelijke slijtage.
Er moeten op korte termijn nieuwe bandjes onder de RR. Ik ben er echter nog niet uit welke dat gaan worden (merk). Tot nu toe alleen met conti's gereden maar voor mijn gevoel slijten die wel erg snel.
Is er dan helemaal niks spannends te melden?
Jawel. Op een gegeven moment kwam er gebonk onder de auto vandaan tijdens het rijden. Bleek dat er een bout van een voorwiel niet goed vast zat / verdwenen was. Nog nooit meegemaakt. Ook nooit het idee gehad dat een losse bout voor zoveel lawaai kon zorgen. Wiel zit vast met 5 bouten, dus je zou zeggen dat de rest hem er nog tegen aan moet houden. Zal wel iets met balans te maken hebben.
Dag nadat het wiel weer mooi vast zat rook ik een sterke uitlaatgas in de cabine bij stilstand. Nadat ik mij eerst probeerde te overtuigen dat dit de auto voor mij was die stonk, begon ik toch sterk te twijfelen aangezien ik er ook last van had wanneer er niemand voor mij stond :)
Hup naar de garage. Bleek dat er een plastic klepje/tuitje wat er voor moet zorgen dat het uitlaatgas van de motor naar de uitlaat gaat was afgebroken waardoor het circuit niet meer was afgesloten en er zodoende uitlaatgas in de motorruimte kwam wat de cabine in kon komen. Nieuw tuitje/klepje er in en alles was opgelost.
Bovenstaande overigens beide kosteloos door de garage gedaan. Ik kan dan ook niet anders dan lovend zijn over de Skoda garage in Almere. Ik kom daar nu al bijna 10 jaar en ben altijd snel en met volle tevredenheid geholpen. Zowel de receptie als de monteurs staan altijd klaar om te helpen en uitleg te geven over wat er is gedaan. De deur naar de garage staat altijd open zodat de klant altijd mee mag kijken naar wat er gebeurd met de auto met daarbij de nodige live uitleg. Geweldig.
Hoewel het einde van de RR (hopelijk) nog lang niet in zicht is, begin ik mij soms wel eens zorgen te maken wat de opvolger van de RR moet worden. Het liefst blijf ik in de Skoda stal, echter het bericht dat de RR vanuit Skoda geen opvolger gaat krijgen heeft mij een klein beetje teleurgesteld. Ik merk ook op dat de ruimte in de auto onopgemerkt toch wel aan je gaat plakken. Wanneer ik nu in een andere wagen zit, dan valt het mij vaak op hoe klein en benauwd het binnen is. Ik mis het licht, de ruimte om mij heen.
Dit zal ook wel weer een kwestie van wennen worden, maar tot die tijd rijden wij met een grote glimlach in de RR.
En door
- 147.000 km
Nog steeds rijden wij met veel plezier in de Roomster. Hoewel de km-stand nu begint op te lopen hoop ik nog wel wat jaartjes plezier te houden van dit wagentje.
Sinds de laatste update is er tot 2 maal toe mijn buitenspiegel er vanaf gereden. Dure hobby, maar het is niet anders.
Ook heeft afgelopen week de waterpomp het begeven, dus daar moest ook een andere op.
Verder geen noemenswaardige zaken op het normale onderhoudt en slijtageonderdelen na.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.