Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 16.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Na 5 Volkswagen Passat Variants, heb ik in 2003 een zwarte Renault Mégane 5drs 1.5 dCi Dynamique Luxe gekocht. Nog steeds vind ik het een prachtig model, en ik heb er 4 jaar met plezier in gereden, dat wil zeggen: als er geen storingsmeldingen op het display verschenen. Een heerlijk rijdende auto, fantastisch laag verbruik, stille motor, maar die in 4 jaar veel te vaak bij de dealer heeft gestaan.
De opvolger moest weer een stationwagon worden, omdat de bagageruimte van de Mégane hatchback in de praktijk niet altijd praktisch en groot genoeg was.
In 2007 stelde ik een lijstje samen met mogelijke kandidaten:
-Ford Mondeo Wagon
-Seat Altea XL
-VW Golf Variant
-VW Passat Variant
Zoals de titel al zegt is het uiteindelijk geen van bovenstaande geworden; de Mondeo was té groot, de Seat (sorry Seat fans) erg goedkoop en lelijk vanbinnen, de Passat te duur (of het zou binnen het budget een candywitte 1.6 102pk Trendline geworden zijn).
In de Golf gereden, voelde vertrouwd, vooral de demo in Shadowblue Metallic in Sportline uitvoering zag er goed uit. Om de Golf qua uitrusting in de buurt van het Mégane-niveau te krijgen, moest er wel nog aardig wat bij. Radio/CD-Speler, LM velgen, Licht&Zicht pakket, PDC achter, MF Stuurwiel, Mistlampen voor. Inclusief metallic lak zou er dan nog zo'n €3000,- bij komen. Met een 1.4 TSI 122pk zou de Golf ongeveer €29500,- kosten.
Ik ben uit nieuwsgierigheid toch even langs de Skoda dealer gereden, om te kijken of je (behalve de 1.4 TSI die nog niet leverbaar was) met een Octavia Combi iets inlevert ten opzichte van een Golf Variant. Door de hogere inruilprijs van de Mégane was voor hetzelfde geld een 1.8 TSI 160pk Elegance mogelijk.
Omdat ik verwachtte van 30.000km/jaar terug te gaan naar 20.000-25000km/jaar, was diesel niet per se noodzakelijk. Echter, de 1.8 TSI had 4 maanden levertijd. De dealer zei: probeer deze eens een weekje, en wees naar een demo Octavia Combi. Het was een Graphite Grey 2.0 TDI Elegance met aardig wat opties, 8 maanden oud, 16.000km op de teller én goedkoper dan een standaard 1.8 TSI Elegance.
Na een uitgebreide rit was ik verkocht: oké de 2.0 TDI is niet de stilste, maar de kracht rond 2000rpm is heerlijk.
Deze is het dus geworden:
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance 6 versn.
+ Graphite Grey Metallic Lak
+ Multifunc. Stuurwiel
+ Klein Leerpakket (stuurwiel, versn. pook, handremgreep)
+ Radio CD/MP3 speler 'Audience' met 6 CD-wisselaar
+ Sportonderstel
+ 17" Lichtmetalen Velgen 'Sputnik' (de velgen die standaard op de Edition 100 en Laurin & Klement geleverd worden)
+ Half Lederen Bekleding 'Duo Onyx'
+ ESP
Exterieur:
Ondanks de erg saaie vertegenwoordigers-grijze kleur vind ik het een fraai doch ingetogen model, de velgen staan de auto goed. Een nieuwe zou ik in Storm Blue of Flamenco Red hebben besteld. De kofferruimte is gigantisch, ook achterin is er voor 2 volwassenen genoeg plaats. Helaas is de laadvloer niet geheel vlak (optie 'dubbele bodem kofferbak had de dealer bij bestelling niet aangekruist), maar ik heb het nooit als storend ervaren.
Interieur:
Wat vooral opvalt is de erg goede kwaliteit en afwerking, ook na 120.000km is er geen piepje of kraakje te horen. Alle materialen blijken krasvrij en duurzaam, alleen de matten slijten erg snel.
Het dashboard is behalve wat saai, ook erg overzichtelijk, grote knoppen voor audio en climate control. In de Renault vond ik het nog jammer dat de climate control niet links/rechts gescheiden regelbaar was, maar om eerlijk te zijn: na 100.000km heb ik het werkelijk nog nooit gebruikt.
Wat mij betreft de beste eigenschap van de Octavia zijn de stoelen, niets is zo subjectief als de zit in een auto, maar zelfs na een rit van honderden kilometers stap je fris uit.
Minder vind ik de plaatsing van de spiegelverstelling in het bestuurdersportier: je moet je arm in een nogal onnatuurlijke hoek buigen om de spiegels te verstellen.
Weggedrag / Onderstel / Besturing:
De vering is op slecht wegdek wat stoterig (zeker als je uit een Renault komt), daar zullen het sportonderstel en de bredere banden wel debet aan zijn. Voordeel is weer dat je in snelle bochten goede grip op het wegdek hebt.
De besturing is goed, gelukkig niet zo licht als in de Renault. Geen klachten, ook niet super, gewoon goed.
Motor / Transmissie:
Een heerlijk soepele diesel, en ik ben zelfs het geluid gaan waarderen haha. Pas enkele weken na aankoop kwam ik erachter dat de auto door Skoda gechipt is tot 170pk. Het meest indrukwekkend vind ik de tussensprints in hogere versnellingen. Zelfs ver boven de 120km/h trekt de motor erg goed, op de snelweg kun je alles in de 6e versnelling doen. Waar de Renault moeite had om 80km/h in de 5e versnelling te rijden, kun je met de Octavia moeiteloos vanaf 70-80km/h in de 6e versnelling accelereren.
Alleen als de motor koud is, hoor je 'm goed, daarna houdt-ie zich goed op de achtergrond. Persoonlijk vind het verschil in geluidsniveau met de 1.9 TDI's van VAG vrij groot. De 1.9 TDI is qua kracht sterk genoeg voor de Octavia, maar ik zou potentiële kopers adviseren om een 2.0 TDI te overwegen.
Het fabrieksverbruik van 5,5 l/100km heb ik nog nooit gehaald, maar gemiddeld 6,3-6,5 l/100km is niet slecht. Achteraf wel blij dat ik voor een diesel heb gekozen, want het zijn bijna 40.000km/jaar geworden.
Antwoord op de eerdere vraag: merk je dat het een Skoda is en geen Volkswagen?
Ja, maar slechts in sommige details: de handgrepen binnenin zijn niet voorzien van dempertjes en knallen gewoon tegen de hemelbekleding aan als je ze loslaat. De motorkap heeft geen gasdempers, maar moet je nog met een steun vastzetten.
Als het model je bevalt en als het VW logo op de grille je niet heilig is, overweeg dan zeker voor hetzelfde geld een rijker uitgeruste Skoda!
Jammer dat het geen 'model 2008 is', er is dus nog geen controlelampje van de cruise control in het instrumentarium.
Problemen / Kosten:
Het enige echte probleem heette Bridgestone Potenza RE 050. Uit alle bandentest kwamen ze als 'zeer goed' uit de bus. Dat geloof ik onmiddellijk. Maar ze passen niet bij dit model. Door de combinatie van een lichte achterwielophanging en zelden zware bagage cuppen ze bij het leven. Na 10.000km (km stand 26.000) begon het, en het werd steeds erger. Eerst dacht ik aan een zingend achterwiellager of een zwerm bijen in de bagageruimte, zo zoemde het achter me.
Bij km stand 60.000 was ik het zat en heb voor Continentals Sportcontact3 gekozen (dank aan het Skoda Forum!), die zitten er al ruim 60.000km op, zelfs de voorbanden hebben nog ruim voldoende profiel. En ze zijn stil...
Km stand 70.000:
De cruise control werkt niet meer, nieuwer model hendel gemonteerd, na 30 minuten klaar, onder garantie vervangen, nooit meer problemen mee gehad.
Km stand 118.000:
Ai, dure beurt met nieuwe distributieriem, verder geen bijzonderheden.
Samengevat:
+ Erg goede Voorstoelen
+ Fijne krachtige zuinige motor
+ Afwerking / Kwaliteit
+ Prijs / Uitrusting
+ Kofferruimte
+ Versnellingsbak
- Niet de stilste diesel
- Bandenlawaai
- Wat stoterig op slecht wegdek
Koelvloeistof
- 130.000 km
Enkele weken na de 120.000km beurt met nieuwe distributieriem en waterpomp, brandt het lampje 'te laag koelvloeistof niveau'.
Bij tankstation bijgevuld, lampje blijft branden. Bij de dealer bleek een soort luchtbel de oorzaak van het -onterecht- branden van het lampje.
Het verbruik is de laatste weken bij gemiddelde rijstijl en veel snelwegkilometers volgens de boordcomputer 5,9l/100km.
Vorige week voor het eerst in het gefacelifte model Octavia gereden. Het nieuwe Columbus Navigatiesysteem is erg mooi, de knop van de alarmlichten is zwart in plaats van rood, de middenconsole heeft wat meer kleur. De nieuwe koplampen maken de neus fraaier. Helaas heeft Skoda de plek van de spiegelverstelling niet verbeterd.
Een ding moet me van het hart: In werkelijk alle tests zijn magazines/tv programma's laaiend enthousiast over de 1.4 TSI motor. Ik beschouw mezelf wel als een VAG-adept. Maar ik was niet echt onder de indruk van de kracht van de motor, je mist de trap in je rug zoals diesels die geven. Het is geen eerlijk vergelijk, weet ik, maar ik had er qua trekkracht iets meer van verwacht. Wat wel erg opvalt is hoe ongelooflijk veel stiller de 1.4 TSI loopt ten opzichte van de 2.0 TDI PD diesels. Misschien dat het gebrek aan motorgeluid, en de wat gelijkmatiger krachtsopbouw er wel voor zorgt dat de snelheidsbeleving minder spectaculair is.
Op basis van 2 uur rijden zou ik de mijne niet voor een nieuwe 1.4 TSI inruilen. Ik ben wel benieuwd naar de 1.8 TSI, misschien biedt die wel het beste van beide.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.