Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2005)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Elegance
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

M'n derde Octavia

  • 150.000 km

Vanaf 2003 rij ik Skoda Octavia Combi 1.9 tdi. De eerste was het type I uit 1999 en kocht ik in 2003 met 90.000 km op de teller. Heb er tot 2007 in gereden en er 50.000 bijgereden. Deze auto was ons zo goed bevallen vanwege de ruimte en comfort dat ik met spijt in een Ford Mondeo van de zaak ging rijden. Met verandering van baan medio 2008 moest (mocht!) ik weer een eigen auto aanschaffen. Zo objectief mogelijk heb ik diverse merken opnieuw afgewogen, te weten een Audi A4 of A6, een Ford Mondeo, Mercedes C klasse en natuurlijk de Skoda. Mijn criteria waren laag verbruik (dus diesel), grote kofferbak, een automaat, bouwjaar vanaf 2005 en aanschafprijs t/m 15.000. De problemen van de multitronic van Audi's t'm 2005 kwamen mij snel ter ore, dus Audi viel af. Mercedes ook ivm kleine kofferbak en krappe zit achterin. Het werd mijn tweede Skoda 1.9 tdi met bouwjaar 2005 en 150.000 km op de teller. Met Nexus navigatie en DSG. Bovendien bleek deze getuned te zijn naar 140 pk! Wat een heerlijke auto is dit gebleken! We zijn er diverse malen mee naar Zwitserland en het Zwarte Woud geweest en nooit heeft hij ons laten staan. Bagage voor 4 personen vormden geen enkel probleem en ik raakte verslaafd aan de DSG. In de loop van 2009 liep de km stand op naar boven de 200.000 en waren er op mijn verlanglijstje voor een volgende auto een aantal items komen te staan die ik perse wilde hebben: ESP, xenon, 17"lm velgen en een 2 liter die ik dan zou kunnen tunen naar 170 pk. Dit bracht de Passat in beeld, met name omdat de keus aan occassions hierin veel groter bleek te zijn dan aan Skoda Octavia met de opties die ik wilde hebben. Een passat had weer een iets grotere brandstoftank (70L) en grotere achterbak (600) en was veelal ook uitgerust met multif.stuurwiel en lederen bekleding. Bijna was het een Passat geworden, ware het niet dat ik in gesprek raakte met een particulier die interesse toonde in mijn Skoda (maar deze niet kocht omdat het een 1.9 was) en die mij zeer deskundig informeerde over het verschil tussen een passat en een Skoda. Hij bleek zelf een bmw 5 serie te rijden en wilde een Skoda 2.0 voor zijn vrouw aanschaffen. Hij wist mij er van te overtuigen dat ik met een Skoda 2.0 en dsg een fijnere auto zou hebben dan een passat. Vanaf november 2009 begon ik dus intensief te zoeken naar een Octavia met alle opties die ik wilde. Dit bleek een onvindbare combinatie. De speld in een hooiberg bleek de combinatie ESP en xenon te zijn, hetgeen vrij zeldzaam is bij Skoda's t/m 2007. In Duitsland stonder er genoeg maar dan helemaal in Dresden en was de km stand zo laag dat ik met de in Nederland bij te betalen BPM alsnog ver boven mijn budget van 15.000 euro uit kwam. Maar geduld wordt beloond en in mei stond er in de regio bij een autohandelaar ineens een Skoda met precies alles er op en eraan wat ik zocht, inklusief lage km stand en vraagprijs. De wagen verkeerde binnen in nieuwstaat; geen vlekje op de bekleding te bekennen en ook nog met electr.verstelbare stoelen! Hier rij ik nu al 15000 km mee, waarvan zo'n 5000 met naar 180 pk getunede motor (JD Engineering). Wat een geweldige wolf in schaapskleren heb ik nu!
Nog niet één keer heb ik bij een stoplicht plankgas hoeven te geven om de wagen naast mij voorbij te schieten. Door het hoge koppel (390 nm) trekt t'ie tussen de 80 en 160 als een vertrekkend vliegtuig alleen zonder op te stijgen. Op de duitse Autobahn trekt de motor zonder vertraging in vloeiende lijn door naar de 200 om pas vanaf dat moment in z'n 6de (overdrive) versnelling langzaam naar de 220 te klimmen. Ja lezers, wil je veel auto en veel kwaliteit voor je geld, kies dan voor Skoda!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.