Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 2.0 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 135.000 km |
ERVARINGEN
START JULI-DECEMBER 2006 - 20000 km
===================================
Sinds juli 2006 rijd ik in een (lease-) Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance Hatchback. Na een aantal maanden onderzoek besloot ik dat deze auto de beste combinatie bood voor wat ik zocht: een beetje stoere en toch elegante ’jas’, veel ruimte, een complete uitrusting en een sterke motor. Daarnaast zakelijk correct en geschikt voor het gezin. Ik heb er nu 20.000 km mee gereden en ben niet teleurgesteld in mijn keuze. Mijn Octavia heb ik uitgerust met het, inmiddels veel besproken, sportonderstel met 17 inch wielen. Inderdaad is de auto geen wonder van comfort, maar de Bridgestones zijn stil en eenmaal een beetje op gang valt het allemaal reuze mee. Op slecht wegdek en laag tempo is het inderdaad erg onrustig rijden. Maar ja, wie mooi wil zijn... Ik kom uit een BMW 530D E39 en je zou zeggen dat dat toch wel even wat meer is dan de Octavia. Op comfort gebied: beslist. Maar verder.. De Octavia is ruimer, sneller (empirisch vast gesteld!) en uiteraard veel zuiniger. Behalve de stoere koets van de auto vind ik de 2.0 TDI motor geweldig. Even goed warm rijden en dan is de beer los. Wat een power heeft die bak! Ik zou niet zo gauw gaan chiptunen want bij mijn auto begint het ASR lampje al heel snel te knipperen. Met regenachtig weer is het sowieso lastig om het vermogen aan de weg te krijgen. Het is inderdaad waar dat de turbo pas bij 1800 a 1900 toeren flink gaat meedoen, maar als je een tijdje rijdt met deze motor wen je eraan en weet je wel hoe je deze koppelzwakte onderin moet hanteren. Op de autobahn dender je in no time naar 200 (inzittenden hebben het niet eens in de gaten) en daarna loopt deze Skoda redelijk vlot naar 225 km op de teller. Er zijn dus meer linksrijders met deze auto...
De Octavia stuurt redelijk precies en de wegligging is voldoende, maar de auto hangt toch een beetje op één oor als je vlot een wat scherpere bocht doorgaat. Daar zijn concurrenten die dit wel een stukkie beter doen (Astra, Focus, Mazda 3). In lange bochten overigens geen problemen. Comfort heb ik het al over gehad. Behalve de koude start en de eerste kilometers is het geluidscomfort redelijk (stad/binnenweg) tot goed (rijksweg/autobahn). Schakelen en koppelen gaan perfect: direct, duidelijk en met net dat beetje lekkere weerstand voor het goede gevoel.
De Elegance is prima uitgerust. Misser is het ontbreken van een lichtje in de make-up spiegel. Daar maak je geen vriend(inn)en mee. Verder alle toeters en bellen aanwezig. Stoelen zijn aan de stevige kant maar blijken het ook op lange ritten prima te ’doen’. Je kunt je positie t.a.v. stuur en pedalen uitstekend instellen. Typisch VAG dus. Het interieur is een beetje donker maar heeft wel een zekere chique vind ik. Je kunt ook kiezen voor lichtere interieurs maar dat is natuurlijk weer wat kwetsbaarder. Ik heb geen sportstuur. Heb ik een beetje spijt van. Het leren stuur (uit het klein leerpakket) is best lekker, maar in de RS heb ik de dikkere sportversie gevoeld en die is helemaal goed.
De carrosserie voelt lekker stijf en lijkt uit één blok te zijn gestampt. Deuren vallen dicht als kluizen (behalve de achterklep) en ik heb nog geen rammel gehoord. Knopjes en kleppen voelen allemaal lekker stevig en het dashboard is met mooi materiaal afgewerkt. Ik heb voor de BMW nog een half jaar met een Golf V gereden en ik vind dat verhaal dat VW interieurs beter zouden zijn afgewerkt absolute kletskoek. Geen verschil. Punt. En de kofferbak? Probeer maar eens een sedan of hatchback te vinden met een grotere laadruimte in de Autoweek database. Kom je bij Maybach terecht!
Alles perfect? Bijna, maar niet helemaal... De regensensor is echt waardeloos. Als het regent gaat het nog wel, maar opspattend water ’herkent’ ie erg slecht. Zit je nog de hele tijd te hannesen met die stengel.
Het geluid van de Stream-installatie vind ik zeer matig. Misschien zijn mijn eisen te hoog maar dit is echt pet. Het hoog is schel en doet zeer aan je oren en de bassen dreunen door de auto (in plaats dat ze lekker strak ’bassen’). Het lukt mij ook niet om de balans goed te krijgen. De matige geluidskwaliteit zal veel mensen misschien niet opvallen maar een kritische audiofiel zeker wel. Ik ga maar eens kijken wat daar aan te doen is, want ik moet er nog jaren naar luisteren. Iemand een tip?
Imago? Tja. Wat zal ik zeggen? Uitgelachen wordt je beslist niet meer. Autoleken vinden het gewoon een mooie auto (.. is dat? Mooie auto..VW Passat?) en échte kenners weten dat de Octavia gewoon een zeer goed geprijsd kwaliteitsprodukt is. Maar dan is er natuurlijk ook nog de verstokte BMW-Audi-Mercedes-en-consorten-clan. Die kijken je echt meewarig aan als je vertelt wat je rijdt. In ieder geval: als je aan de buren wilt laten zien dat je geslaagd bent in het economische leven dan is dit (nog) niet de juiste keuze.
Conclusie. Gewoon een hele fijne auto waar bijna niets op aan te merken valt. Eigenlijk doet ie alles goed tot geweldig. Een heerlijk snelle kar waarmee je menig duurdere auto het snot voor de ogen rijdt. Maar het is geen imago booster.
UPDATE 21-3-2007 - 34.000 km
============================
Het bovenstaand geldt, wat mij betreft, onverminderd. Toch nog wat opmerkingen. Ik zit inmiddels aan de 34.000 km en heb definitief het idee dat dit een serieus goeie auto is. Nog geen gloeilampje is er defect gegaan. Dat is toch ongekend? (knock on wood). Alleen heb ik nu last van cuppende achterbanden. Da’s een rotgeluid rond de 80 km/u. Met nieuwe banden moet dat opgelost zijn. Maar dat is de auto niet aan te rekenen. Inmiddels heb ik cd’s in mijn kast ontdekt (Marcus Miller) die wel goed klinken op de amechtige stereo. Een raadsel.
Nog een opmerking over tuning: ik weet uit eigen ervaring (Seat Toledo TDI 140 pk) dat chippen echt leuk is, maar met deze auto vraag ik mij af wat het extra brengt. Autobahn ver boven de 200 km/u is geen probleem en bij elk stoplicht laat je alles achter je. Mijn auto heb ik gemeten op 0-100 in 8,9 seconden; de meeste chauffeurs beheersen het trucje toch niet. Tuning? Laat maar eens een reactie horen!
UPDATE 29-5-2007 - 40.000 km
=============================
Ik sta nog steeds achter alles zoals hiervoor beschreven. Het gemiddeld verbruik is ongeveer 5,8 liter per 100 km. Niet slecht gezien mijn rijstijl en de vele ritten over binnenwegen. Er moet wel regelmatig wat olie worden bijgevuld. Ik schat een liter per 10.000 km. Ervaar ik overigens niet als een probleem. De cuppende banden beginnen steeds meer te dreunen en te irriteren. Ze zijn nog niet versleten dus ik mag ze nog niet vervangen van de leasemaatschappij. Heeft iemand hier ervaring mee?
O ja, nog een tip (zal wel allang bij iedereen bekend zijn): een TomTom Go 300 kun je heel mooi in het vakje boven op het dashboard klem zetten. Heb je geen gedoe met zuignappen e.d.
UPDATE 1-1-2008 – 64000 km
==========================
De nodige kilometers achter de kiezen. Eigenlijk onverminderd tevreden en al het voorgaande is wat mij betreft nog steeds van toepassing. Het olieverbruik lijkt te zijn gestopt. Fijn maar wel vreemd. In Duitsland brak de koppeling van de turboslang. Waarschijnlijk was deze al beschadigd geraakt tijdens de schade met de bodemplaat (zie elders) want deze koppeling zit tegenwoordig aan de voorzijde vlak achter de spoiler op een relatief kwetsbare plek. De auto moest naar de (Duitse) gagarage en ik mocht een paar dagen rijden met een gehuurde VW Passat 2.0 TDI Comfortline. Dat was een goede mogelijkheid om ‘appels en peren’ te vergelijken! De Passat is bij lagere toerentallen duidelijk stiller dan de Octavia. Maar dat is een nadeel dat al eerder door iedereen is vastgesteld. De Skoda is een wat brommige en luidruchtige broeder bij koude motor en lage toerentallen. Maar als eenmaal de kruissnelheden van de buitenweg zijn bereikt verdwijnt het verschil. De auto’s zijn verder in vele aspecten duidelijk familieleden en prestaties, stuur- en weggedrag zijn nagenoeg identiek. De kwaliteitsbeleving in de Octavia is minstens (!) zo goed. Alleen de VW heeft wel een stuk prettiger ogend interieur. Maar dat kost je dan wel minstens 10 mille…
Het cuppen van de banden is opgelost. De Bridgestone’s zijn vervangen door Conti’s en ik ben nu 15.000 km verder en heb nog steeds geen rare geluiden gehoord. De grip van de Conti’s is wel een stuk minder. Misschien is ‘mijn’ TDI een extra wakker exemplaar maar bij nattig weer en vol accelereren grijpt de ASR zelfs in de derde versnelling in. Nog steeds begrijp ik niet wat er onder de motorkap gebeurt want tot nog toe heb ik alleen ‘slaag’ gehad bij het stoplicht van een 535D en een Leon 2.8 V6 Cupra 4 (sorry.. 50 jaar.. maar nog steeds een kind )
Afgezien van de turboslang geen problemen. Alleen begin ik af en toe de koppeling als zwaar te ervaren in druk verkeer. Typisch diesel blijkbaar want de nieuwe Mondeo TDCI heeft dat ook (rijdt fantastisch overigens..). Volgende keer een DSG!
UPDATE 4-4-2008 – 73000 km
==========================
Even een korte update m.b.t. de Stream radio (zie ook bij problemen). Na 73000 km lang flink de beuk er in te hebben gegooid (ik houd van stevige Jazz Rock) lijkt het op de een of andere manier dat ik de conussen van de speakers heb ‘losgespeeld’. De bassen klinken lekker strak en ze dreunen niet meer. Ben ik er nu gewend aan geraakt en afgestompt of zijn er anderen die dit ook ervaren? Verder nog steeds zeer tevreden over de auto. Ik geniet vooral elke dag van de enorme trekkracht. Geweldig gewoon! De Conti’s aan de voorzijde zijn bijna ‘op’. Maar ik heb het cuppen nooit meer gehoord. Blijkt dus echt een Bridgestone kwaal te zijn. Recent gereden (proefritje, auto’s van vrienden en collega’s): Mondeo: fantastische auto; Quashqai…lekkere stoelen maar verder niet mijn ding....; Laguna: lekker en comfortabel en helemaal niets mis mee. Het valt mij overigens nu wel op dat de Octavia op snelheid (100+ tot pakweg 170) relatief stil is t.o.v. de concurrenten. De Octavia steekt wat mij betreft nog steeds met kop en schouders boven de concurrentie uit als het gaat om prestaties en prijs/kwaliteit. Zie ook het Duitse Dekra betrouwbaarheidsonderzoek onder 7,5 miljoen voertuigen. BMW 1-serie en Octavia aan de top! Ik vind overigens dat de Octavia in de recente Autoweek vergelijkingstest prima scoort. Het is tenslotte een auto uit een andere (prijs-) klasse die het ook nog eens op moest nemen tegen een flink aantal net op de markt geïntroduceerde en verdere verbeterde auto’s. Maar ze hadden er natuurlijk wel een met een sportonderstel moeten nemen met zo’n giga vermogen op de voorwielen. Ik denk dat er dan nog een hogere score in had gezeten!
PROBLEMEN
UPDATE 4-4-2008: Eerder vergeten te vermelden dat de Stream radio af en toe een oorverdovende knal gaf en dat daarna de installatie de dienst opgaf. Is mij misschien drie of vier keer gebeurd. Daarna moest je de auto eerst minimaal een uur stil zetten, waarna hij het weer deed. Bleek op te lossen door bij de dealer een software update te laten doen. Even een kwartier aan de diagnose en het probleem was geklaard. Beslist doen! Verder geen storingen en geen olieverbruik. O ja, de zwarte verf van de knopjes van de raambediening aan de chauffeurszijde bladdert af. Slordig! Ik ga eens kijken of ik dat met een watervaste stift kan oplossen.
UPDATE 1-1-2008: Gesneuvelde koppeling van de turboslang. Waarschijnlijk ten gevolge van eerder gescheurde bodemplaat (zie onder). Verder niets!
UPDATE 21-3-2007: Achterbanden cuppen. Verder geen enkele storing, rammel of wat dan ook! Lekke band en een gescheurde bodemplaat veroorzaakt door een stuk staal op de rijksweg. Maar dat was gewoon pech.
EINDE
- 135.000 km
Helaas... De kredietcrisis kost me mijn baan én mijn leaseauto. Dat is echt balen. Zonder twijfel een fantastische auto waar ik heel veel plezier aan heb beleefd. Kwaliteit van deze Ocatvia is eigenlijk boven alle twijfel verheven. Kijk naar de foto's; dit is gewoon een stijlvolle en mooie auto met een tijdloos design en uistekende proporties. Lees de review en u weet alles!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.