Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance (2006)

autoreview

Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance (2006)

Signalement

UitvoeringOctavia 2.0 TDI Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds juli 2006 rijd ik in een (lease-) Skoda Octavia 2.O TDI Elegance Hatchback. Na een aantal maanden onderzoek besloot ik dat deze auto de beste combinatie bood voor wat ik zocht: een beetje stoere en toch elegante ’jas’, veel ruimte, een complete uitrusting en een sterke motor. Daarnaast zakelijk correct en geschikt voor het gezin. Ik heb er nu 20.000 km mee gereden en ben niet teleurgesteld in mijn keuze. Mijn Octavia heb ik uitgerust met het, inmiddels veel besproken, sportonderstel met 17 inch wielen. Inderdaad is de auto geen wonder van comfort, maar de Bridgestones zijn stil en eenmaal een beetje op gang valt het allemaal reuze mee. Op slecht wegdek en laag tempo is het inderdaad erg onrustig rijden. Maar ja, wie mooi wil zijn... Ik kom uit een BMW 530d E39 en je zou zeggen dat dat toch wel even wat meer is dan de Octavia. Op comfort gebied: beslist. Maar verder.. De Octavia is ruimer, sneller (empirisch vast gesteld!) en uiteraard veel zuiniger. Behalve de stoere koets van de auto vind ik de 2.0 TDI motor geweldig. Even goed warm rijden en dan is de beer los. Wat een power heeft die bak! Ik zou niet zo gauw gaan chiptunen want bij mijn auto begint het ASR lampje al heel snel te knipperen. Met regenachtig weer is het sowieso lastig om het vermogen aan de weg te krijgen. Het is inderdaad waar dat de turbo pas bij 1800 a 1900 toeren flink gaat meedoen, maar als je een tijdje rijdt met deze motor wen je eraan en weet je wel hoe je deze koppelzwakte onderin moet hanteren. Op de autobahn dender je in no time naar 200 (inzittenden hebben het niet eens in de gaten) en daarna loopt deze Skoda redelijk vlot naar 225 km op de teller. Er zijn dus meer linksrijders met deze auto...

De Octavia stuurt redelijk precies en de wegligging is voldoende, maar de auto hangt toch een beetje op één oor als je vlot een wat scherpere bocht doorgaat. Daar zijn concurrenten die dit wel een stukkie beter doen (Astra, Focus, 323). In lange bochten overigens geen problemen. Comfort heb ik het al over gehad. Behalve de koude start en de eerste kilometers is het geluidscomfort redelijk (stad/binnenweg) tot goed (rijksweg/autobahn). Schakelen en koppelen gaan perfect: direct, duidelijk en met net dat beetje lekkere weerstand voor het goede gevoel.

De Elegance is prima uitgerust. Misser is het ontbreken van een lichtje in de make-up spiegel. Daar maak je geen vriend(inn)en mee. Verder alle toeters en bellen aanwezig. Stoelen zijn aan de stevige kant maar blijken het ook op lange ritten prima te ’doen’. Je kunt je positie t.a.v. stuur en pedalen uitstekend instellen. Typisch VAG dus. Het interieur is een beetje donker maar heeft wel een zekere chique vind ik. je kunt ook kiezen voor lichtere interieurs maar dat is natuurlijk weer wat kwetsbaarder. Ik heb geen sportstuur. Heb ik een beetje spijt van. Het leren stuur (uit het klein leerpakket) is best lekker, maar in de RS heb ik de dikkere sportversie gevoeld en die is helemaal goed.

De carrosserie voelt lekker stijf en lijkt uit één blok te zijn gestampt. Deuren vallen dicht als kluizen (behalve de achterklep) en ik heb nog geen rammel gehoord. Knopjes en kleppen voelen allemaal lekker stevig en het dashboard is met mooi materiaal afgewerkt. Ik heb voor de BMW nog een half jaar met een Golf V gereden en ik vind dat verhaal dat VW interieurs beter zouden zijn afgewerkt absolute kletskoek. Geen verschil. Punt. En de kofferbak? Probeer maar eens een sedan of hatchback te vinden met een grotere laadruimte in de Autoweek database. Kom je bij Maybach terecht!

Alles perfect? Bijna, maar niet helemaal... De regensensor is echt waardeloos. Als het regent gaat het nog wel, maar opspattend water ’herkent’ ie erg slecht. Zit je nog de hele tijd te hannesen met die stengel.
Het geluid van de Streaminstallatie vind ik zeer matig. Misschien zijn mijn eisen te hoog maar dit is echt pet. Het hoog is schel en doet zeer aan je oren en de bassen dreunen door de auto (in plaats dat ze lekker strak ’bassen’). Het lukt mij ook niet om de balans goed te krijgen. De matige geluidskwaliteit zal de meeste mensen niet opvallen maar als je thuis High End luistert dus wel. Ik ga maar eens kijken wat daar aan te doen is, want ik moet er nog jaren naar luisteren. Iemand een tip?

Imago? Tja. Wat zal ik zeggen? Uitgelachen wordt je beslist niet meer. Autoleken vinden het gewoon een mooie auto (.. is dat? Mooie auto..VW Passat?) en échte kenners weten dat de Octavia gewoon een zeer goed geprijsd kwaliteitsprodukt is. Maar dan heb je natuurlijk de verstokte BMW-Audi-Mercedes-en-consorten-clan. Die kijken je echt meewarig aan als je vertelt wat je rijdt. In ieder geval: als je aan de buren wilt laten zien dat je geslaagd bent in het economische leven dan is dit (nog) niet de juiste keuze.

Conclusie. Gewoon een hele fijne auto waar bijna niets op aan te merken valt. Eigenlijk doet ie alles goed tot geweldig. Een heerlijk snelle kar waarmee je menig duurdere auto het snot voor de ogen rijdt. Maar het is geen imago booster.

PROBLEMEN

Lekke band en een gescheurde bodemplaat veroorzaakt door een stuk staal op de rijksweg. Maar dat was gewoon pech.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.