AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Skoda
  • Octavia
2

autoreview

Skoda Octavia 2.0 TDI Business Edition (2006) #2

sitechris
  • sitechris9
  • Review
30 januari 2009 om 11:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringOctavia 2.0 TDI Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst92.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 92.000 km
  • 30 januari 2009

Na lang wikken en wegen gekozen voor de Octavia 2.0 TDI. Was ook in de markt voor een Leon, Astra of Megane, maar het totaalplaatje van de Skoda beviel me het meest. Aangezien ik veel kilometers maak, gekozen voor een diesel.

Belangrijke reden om voor de Octavia te kiezen was de bijzonder complete uitrusting van de Business Edition. Xenon, parkeersensoren voor en achter, cruise-control, licht- en regensensor, elektrische ramen en spiegels, 16 inch velgen, automatisch dimmende binnenspiegel, climate control, bandenspanningscontrole etc etc.

Ik heb wel wat extra’s bijbesteld die het leven wat veraangenamen, zoals radio cd sound system en wisselaar (frontloader), stuurwielbediening audio, roetfilter, ESP, lederen bekleding (achteraf inbouw) en metallic lak. Verder heb ik de auto laten tunen bij Abt, met behoud van garantie. Volgens de rollerbank van JD toch goed voor 176 pk/390 nm!. Ook heb ik 17 inch velgen (Pegasus) onder de auto laten leggen. Optisch echt een must!

----------Mijn bevindingen na 92.000 kilometers----------

Ik heb de auto verkocht, dus hierbij mijn eindrapport.

Pluspunten:
- Aanschafprijs. Een vergelijkbare Jetta kost heel veel extra centjes. Zelfde onderstel, zelfde motoren, zelfde componenten, zelfde materialen, alleen het logo is anders.
- Uitrusting is top! Ondermeer xenon, parkeersensoren v+a, allerlei sensoren, dimmende spiegels, bandenspanningscontrolesysteem standaard. Meeropties kosten een fractie van wat audi/bmw er voor rekenen)
- Afwerking en materiaalgebruik interieur: vergelijkbaar hoge niveau als VW, hier kan Seat nog heel veel van leren.
- Imago: waarom een kale en langzame Audi/BMW kopen als je ook een volle Skoda kan rijden.
- Explosiviteit (gechipte) pompverstuiver: 80-120 in 5,4 seconden (4e versnelling). Duw in de rug van de turbo is fenomenaal. Sommige noemen het onbehouwen, ik vind het vooral erg leuk. Vanaf 1500 toeren giga veel trekkracht
- Kwaliteit en betrouwbaarheid: na 92.000 kilometer nog steeds op eerste setje winter- en zomerbanden. Onderhoud was 3 beurtjes a 200 a 250 per stuk. Verder geen enkel mankement aan auto gehad. Ook heb ik helemaal niets hoeven vervangen (zelfs geen remblokje). Super!
- Auto is heel erg ruim. Hij zit in Golf/Focus klasse, maar feitelijk is de auto een maatje groter. Achterin zit je riant en de kofferbak is 560 liter groot (hatchback).
- Fijn onderstel, ook op Autobahn tempo verrassend stabiel! Ook Autobahn bochten op de A3 Keulen - Frankfurt kun je met zeer hoog tempo nemen (zomerbanden en 17 inch velgen, met winterbandjes is het toch net wat minder)
- Auto is zeer zuinig (ondanks chip). Met stevig tempo rijd je 1 op 16, bij gemiddeld 130 a 140 naar je werk tuffen zelfs 1 op 18.
- VAG auto's schakelen goddelijk!
- Goede remmen: korte remweg, weinig slijtage
- Chippen met garantie (Abt)
- Fijne ergonomie: alles zit waar het moet zitten en veel slimme details (tikje richtingaanwijzer en hij gaat 3 keer, slimme opbergvakjes, en de afstand tot obstakel wordt getoond in radiodisplay).

Minpunten
- Isolatie is slecht, veel teveel wind- en bandengeruis. De laatste tijd zit ik me hier echt aan te irriteren.
- Motor heeft hele matige 'laufkultur'. Bovendien valt de motor boven de 4000 toeren volledig dood. Kleine powerband dus.
- Matige stoelen (zelfde als in Golf). Te klein, te hard op verkeerde plaatsen. Tip: koop de sportstoelen, die zitten beter.
- Imago: kun je niet omheen, heel veel mensen reageren spottend of negatief. Overigens zijn dit bijna altijd mensen die in een kale concurrent (Golf) rijden.
- Topsnelheid begrensd bij 4000 toeren in 6e versnelling vanwege roetfilter (is standaard voor alle VAG modellen met filter). Echt hinderlijk. In geval Octavia was het bij 218 km/h op teller (210 echt) terwijl de auto wel doorwilde. In de categorie klein leed: het is niet leuk als je iemand eerst wegrijdt, maar daarna op topsnelheid het toch moet afleggen vanwege de begrenzer.
- Afschrijving is echt te hoog, ondanks de recessie en instorten van de dieselmarkt. Best leuk dat de gebruikskosten gunstig zijn, maar afschrijving hoort daar natuurlijk ook bij. Overigens: als je tweedehands een Octavia gaat kopen, heb je de meeste afschrijving al wel achter de rug.
- Voor het echte sportieve werk is onderstel net niet scherp genoeg.
- Audio installaties ondermaats qua ontvangst. Standaard radio is bagger qua geluid, gelukkig heb ik upgrade naar soundsystem, die geeft wel een prima geluid. Helaas heb je nog wel eens last van meetrillende speakers

Overall conclusie: ondanks de minpuntjes is dit echt een hele fijne auto waar ik met veel plezier mee gereden heb!

Problemen:
- Rechterspeaker functioneerde in het begin niet naar behoren. Inmiddels opgelost dankzij achteraf inbouw leren bekleding. Ze moesten daarvoor de speaker eruit en weer erin schroeven. Sindsdien geen resonanties weer.
- Xenon koplampen stonden te hoog afgesteld. Heb ze lager laten afstellen. Zie dat bij andere Octavia’s ook nog wel eens.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Skoda Octavia

INFO
Skoda
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Sport Business (5D/6H)
€ 409
Stel samen ▸
Skoda Octavia in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Combi 1.4 TSI Ambition B. DSG Automaat

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Ambition B. DSG Automaat

    • 2018
    • 47.357 km

    € 19.890

    RS 2.0 TSI 230pk DSG (Pano,Trekhaak,Navi)

    Skoda Octavia RS 2.0 TSI 230pk DSG (Trekhaak | Navi | Pdc | Cruise | 19inch)

    • 2016
    • 81.839 km

    € 25.950

    Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business

    • 2019
    • 50.998 km

    € 22.400

Meer Skoda Octavia occasions

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

De enorme populariteit van de SUV blijft in het straatbeeld niet onopgemerkt. Vrijwel alle...

Lees meer
 

Skoda Octavia reviews

  • Review
    Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2008)

    Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2008)

    2
    • 1 februari 2021
  • Review
    Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2008)

    Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2008)

    11
    • 22 mei 2019
  • Review
    Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2006)

    Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2006)

    2
    • 22 maart 2015
  • Review
    Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2007)

    Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2007)

    28
    • 31 december 2012
  • Review
    Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2005)

    Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2005)

    11
    • 26 september 2012
  • Review
    Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance (2006)

    Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance (2006)

    • 15 juni 2012
  • Review
    Skoda Octavia 1.6 Elegance (2007)

    Skoda Octavia 1.6 Elegance (2007)

    2
    • 13 juni 2012
meer reviews
Test: Skoda Enyaq iV

Test: Skoda Enyaq iV

72

Na een voorzichtige eerste poging met de elektrische Citigo zet Skoda nu een volgende stap...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    37
    • 9 april 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi -...

    • 30 maart 2021
  • Review
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2010)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2010)

    • 21 maart 2021
  • Autonieuws
    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    11
    • 9 maart 2021
  • Review
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech...

    • 28 februari 2021
  • Review
    Skoda Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline (2009)

    Skoda Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline...

    1
    • 27 februari 2021
  • Review
    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition (2011)

    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition (2011)

    2
    • 26 februari 2021
Merk
Merk
  • Skoda Kodiaq - Achteruitkijkspiegel

    Skoda Kodiaq - Achteruitkijkspiegel

    10
    • 17 april 2021
  • Test: Skoda Enyaq iV

    Test: Skoda Enyaq iV

    72
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    78
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Skoda Kodiaq RS krijgt benzinemotor

    Vernieuwde Skoda Kodiaq RS krijgt benzinemotor

    40
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Gefacelifte Skoda Kodiaq van opzij

    Gefacelifte Skoda Kodiaq van opzij

    17
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    37
    • 9 april 2021
  • Review
    Skoda Scala 1.0 TSI 116pk Greentech Business Edition (2019)

    Skoda Scala 1.0 TSI 116pk Greentech Business...

    4
    • 8 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep