en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Octavia 2.0 TDI Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Na lang wikken en wegen gekozen voor de Octavia 2.0 TDI. Was ook in de markt voor een Leon, Astra of Megane, maar het totaalplaatje van de Skoda beviel me het meest. Aangezien ik veel kilometers maak, gekozen voor een diesel.
Belangrijke reden om voor de Octavia te kiezen was de bijzonder complete uitrusting van de Business Edition. Xenon, parkeersensoren voor en achter, cruise-control, licht- en regensensor, elektrische ramen en spiegels, 16 inch velgen, automatisch dimmende binnenspiegel, climate control, bandenspanningscontrole etc etc.
Ik heb wel wat extra’s bijbesteld die het leven wat veraangenamen, zoals radio cd sound system en wisselaar (frontloader), stuurwielbediening audio, roetfilter, ESP, lederen bekleding (achteraf inbouw) en metallic lak. Verder heb ik de auto laten tunen bij Abt, met behoud van garantie. Volgens de rollerbank van JD toch goed voor 176 pk/390 nm!. Ook heb ik 17 inch velgen (Pegasus) onder de auto laten leggen. Optisch echt een must!
----------Mijn bevindingen na 92.000 kilometers----------
Ik heb de auto verkocht, dus hierbij mijn eindrapport.
Pluspunten:
- Aanschafprijs. Een vergelijkbare Jetta kost heel veel extra centjes. Zelfde onderstel, zelfde motoren, zelfde componenten, zelfde materialen, alleen het logo is anders.
- Uitrusting is top! Ondermeer xenon, parkeersensoren v+a, allerlei sensoren, dimmende spiegels, bandenspanningscontrolesysteem standaard. Meeropties kosten een fractie van wat audi/bmw er voor rekenen)
- Afwerking en materiaalgebruik interieur: vergelijkbaar hoge niveau als VW, hier kan Seat nog heel veel van leren.
- Imago: waarom een kale en langzame Audi/BMW kopen als je ook een volle Skoda kan rijden.
- Explosiviteit (gechipte) pompverstuiver: 80-120 in 5,4 seconden (4e versnelling). Duw in de rug van de turbo is fenomenaal. Sommige noemen het onbehouwen, ik vind het vooral erg leuk. Vanaf 1500 toeren giga veel trekkracht
- Kwaliteit en betrouwbaarheid: na 92.000 kilometer nog steeds op eerste setje winter- en zomerbanden. Onderhoud was 3 beurtjes a 200 a 250 per stuk. Verder geen enkel mankement aan auto gehad. Ook heb ik helemaal niets hoeven vervangen (zelfs geen remblokje). Super!
- Auto is heel erg ruim. Hij zit in Golf/Focus klasse, maar feitelijk is de auto een maatje groter. Achterin zit je riant en de kofferbak is 560 liter groot (hatchback).
- Fijn onderstel, ook op Autobahn tempo verrassend stabiel! Ook Autobahn bochten op de A3 Keulen - Frankfurt kun je met zeer hoog tempo nemen (zomerbanden en 17 inch velgen, met winterbandjes is het toch net wat minder)
- Auto is zeer zuinig (ondanks chip). Met stevig tempo rijd je 1 op 16, bij gemiddeld 130 a 140 naar je werk tuffen zelfs 1 op 18.
- VAG auto's schakelen goddelijk!
- Goede remmen: korte remweg, weinig slijtage
- Chippen met garantie (Abt)
- Fijne ergonomie: alles zit waar het moet zitten en veel slimme details (tikje richtingaanwijzer en hij gaat 3 keer, slimme opbergvakjes, en de afstand tot obstakel wordt getoond in radiodisplay).
Minpunten
- Isolatie is slecht, veel teveel wind- en bandengeruis. De laatste tijd zit ik me hier echt aan te irriteren.
- Motor heeft hele matige 'laufkultur'. Bovendien valt de motor boven de 4000 toeren volledig dood. Kleine powerband dus.
- Matige stoelen (zelfde als in Golf). Te klein, te hard op verkeerde plaatsen. Tip: koop de sportstoelen, die zitten beter.
- Imago: kun je niet omheen, heel veel mensen reageren spottend of negatief. Overigens zijn dit bijna altijd mensen die in een kale concurrent (Golf) rijden.
- Topsnelheid begrensd bij 4000 toeren in 6e versnelling vanwege roetfilter (is standaard voor alle VAG modellen met filter). Echt hinderlijk. In geval Octavia was het bij 218 km/h op teller (210 echt) terwijl de auto wel doorwilde. In de categorie klein leed: het is niet leuk als je iemand eerst wegrijdt, maar daarna op topsnelheid het toch moet afleggen vanwege de begrenzer.
- Afschrijving is echt te hoog, ondanks de recessie en instorten van de dieselmarkt. Best leuk dat de gebruikskosten gunstig zijn, maar afschrijving hoort daar natuurlijk ook bij. Overigens: als je tweedehands een Octavia gaat kopen, heb je de meeste afschrijving al wel achter de rug.
- Voor het echte sportieve werk is onderstel net niet scherp genoeg.
- Audio installaties ondermaats qua ontvangst. Standaard radio is bagger qua geluid, gelukkig heb ik upgrade naar soundsystem, die geeft wel een prima geluid. Helaas heb je nog wel eens last van meetrillende speakers
Overall conclusie: ondanks de minpuntjes is dit echt een hele fijne auto waar ik met veel plezier mee gereden heb!
Problemen:
- Rechterspeaker functioneerde in het begin niet naar behoren. Inmiddels opgelost dankzij achteraf inbouw leren bekleding. Ze moesten daarvoor de speaker eruit en weer erin schroeven. Sindsdien geen resonanties weer.
- Xenon koplampen stonden te hoog afgesteld. Heb ze lager laten afstellen. Zie dat bij andere Octavia’s ook nog wel eens.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.