Skoda Octavia 2.0 TDI Ambiente (2005)

autoreview

Skoda Octavia 2.0 TDI Ambiente (2005)

Signalement

UitvoeringOctavia 2.0 TDI Ambiente
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst84.233 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 84.233 km

We hebben voor de diesel gekozen omdat we vaak naar onze in Beieren wonende dochter gaan. Het brandstofverbruik bevalt onze portemonnaie goed. Met een gemiddelde snelheid van 140 km/uur 1:18.
Het rijgedrag van de 6 versnellingenbak is heerlijk. Het soepele 2 liter motorblok kan zich goed met de snellere jongens meten. Wat een power. In vergelijking met onze vorige auto gedraagt deze zich erg koersvast op de snelweg, remt zeer goed en heeft een prima zit voor bestuurder en passagiers.
Wij vinden het een heel plezierige reiswagen.
De afwerking staat op een hoog niveau en alles in en rond de auto voelt solide aan.
De kofferbak heeft een zee van ruimte. We hebben als extra voor een lederpakket en lichtmetalen velgen gekozen. Is een aanrader. Het lederen stuurwiel ligt prettig in de hand en oogt met de rest van het pakket, handrem en versnellingspook, alsmede de Skodavelgen chique.
Tijdens de zomervakantie is zij ook een perfecte caravantrekker gebleken. Zij trekt werkelijk fantastisch en ook in de bergen laat ze je nimmer in de steek. Terugschakelen is niet nodig. Een waar genot!
Vanaf november staat ze op 15 inch winterbanden, hetgeen met name bij rijden in sneeuw en regen voor een aanmerkelijk betere wegligging zorgt.
Het is onze eerste Skoda, maar zeker niet de laatste.

1e update ( 29-01-06)
We hebben inmiddels meer dan 21.000 km gereden en zijn nog steeds erg positief over onze Octavia.
De zomerbanden staan op 16 inch licht metalen velgen. Met de winterbanden op 15 inch l.m. velgen ervaren we een beter rijcomfort. Het rijden op winterbanden in de sneeuw en natte prut bij min 20 graden in Beieren is geen enkel probleem. Sneeuwkettingen zijn hier echt overbodig. Tijdens de ritten van en naar Beieren vinden wij deze auto nog steeds een heerlijke reiswagen.

PROBLEMEN

  • 84.233 km

Tijdens de eerste kilometers hebben we een olielekkage gehad. De oorzaak was een sluitring tussen de turbo en het motorblok, die niet overal even dik was. Onze garage V-Car Verdaat uit Eindhoven heeft dit snel en goed verholpen.
In totaal hebben we gedurende de 18.870 km. 1,5 liter motorolie moeten bijvullen. Volgens kenners is dit niet veel. Wij vinden het toch behoorlijk.
Een liter voor deze motor voorgeschreven reserve-olie mee aan boord nemen is geen luxe gebleken.We hopen dat dit verbruik minder wordt.
Met de kofferdeksel is het trouwens uitkijken geblazen. Deze klapt ruim 2.10 meter omhoog als je hem opent. Bij lage parkeergarages kom je hiermee in de problemen. De kofferdeksel had voor ons afgeremd mogen worden.
Kan tijdens de vakantie voor chagrijn zorgen!

1e update (29-01-06)
Het rechterachterportier kon bij min 20 graden niet geheel meer geopend worden. Waarschijnlijk was gesmolten sneeuw van het dak, tijdens een lekker zonnetje, de oorzaak. Na 30 km rijden met de verwarming op volle toeren was het probleem over. Benieuwd of het olieverbruik nu minder wordt.

2e update (1-4-2006)
In totaal hebben we nu 2,5 liter olie bijgevuld. Hopelijk gaat ze nu minder olie drinken, aangezien dit soort olie kennelijk de champagne onder de oliën is. Verrekte duur!

3e update (17-06-2006)
De cruisecontrol heeft het begeven. Werd kosteloos en snel gerepareerd door onze garage V-Car Verdaat uit Eindhoven. Schijnt bij het nieuwe model Octavia vaker voor te komen.
Tip: indien u een Octavia bestelt laat er dan op de fabriek een trekhaak onder monteren. Uit kostenoverweging, scheelde toch ruim € 200,00 hebben wij dat nadien laten doen. Hierbij voor € 500,00 chagrijn gehad toen we de eerste rit met de caravan maakten. De constante spanning was 10 Ampère afgezekerd terwijl de koelkast van de caravan al 10 Ampère trekt. Moet volgens de ANWB-monteur minimaal 15 Amp. zijn. Omdat de te lage zekering was doorgebrand zaten we na twee kilometer zonder verlichting. Het verlichtingscontrolelampje blijft branden terwijl de verlichting in orde is. Volgens de Skodagarage ligt de oorzaak in het monteren van een niet origine kabelboom, waardoor de computer foutief gaat reageren. Indien de originele kabelboom is gemonteerd wordt in het display aangegeven dat met een caravan wordt gereden. Nu is dit niet het geval. De ’trekhaakspecialist’ is al een halve dag bezig geweest om deze kwaal op te lossen, maar tot nu zijn ze hier niet in geslaagd. Wordt vervolgd.
4e update (14-7-2006)
De rechterachterruit weigert dienst. Geen beweging meer in te krijgen.Volgens de garage een fout in het draaimechanisme. Blijkt niet op voorraad te liggen bij Skoda-Nederland. Lekker net voor onze vakantie!
Bestaan ze dan toch echt: maandagochtendauto’s?
5e update (30-12-06)
Na de vorige update geen problemen meer gehad met onze Octavia. We zijn net terug van onze dochter in Beieren. Toen we in oktober terugkwamen hebben we alle geluk van de wereld gehad. Enkele kilometers voor Venlo verloor een Duitse vrachtwagen een aantal stalen kokerprofielen waarvan er twee in onze richting stuiterden. Een miste de auto, de andere met een lengte van 1.50 meter knalde onder onze auto door. Het was enorm druk op de snelweg waardoor ik niet kon uitwijken. Door rechte koers te houden en het stuur goed vast te pakken knalder we er over heen met een stevige snelheid. De Autobahnpolitie heeft ons goed geholpen. Een getuige had het kenteken van de vrachtauto genoteerd. 5 Auto’s hadden schade maar gelukkig geen gewonden. De schade is inmiddels betaald. Enkel de plastic beschermplaat onder de auto was kapot. Verder geen schade. Christoffel heeft ons toch geholpen.
Nog steeds een heerlijke reisauto. De 780 kilometer halen we gemakkelijk met een tank diesel. Met onze vorige auto moesten we op deze rit twee keer tanken.
6e update (29-08-07)
Tijdens de zomervakantie van en naar de Ardèche in Frankrijk heeft de Octavia ons weer veel reisplezier bezorgd.
In de bergen met de caravan erachter voelt zij zich in haar element. Geen enkel probleem met deze sterke berin! Complimenten. Gelet op de temperatuur van gemiddeld 32 graden vinden we een half litertje olie bijvullen vanzelfsprekend. Wij hebben iets meer vocht genuttigd.
Weer terug in Nederland zijn we naar onze dochter in Beieren gereden, waarbij de cruise-control het rechterbeen ontlast.
Balen: na enkele uren rijden begaf de cruise-control het. Op de terugreis functioneerde deze weer om vervolgens na enkele uren verdere dienst te blijven weigeren. Inmiddels heeft zij haar 60.000 beurt gehad waarbij door de garage werd vastgesteld dat de cruise-control het wederom had begeven. Vorige reparatie, waarbij een nieuwe schakelaarunit werd gemonteerd, was op 10 mei 2006!!!!!
Dit is echt slecht van Skoda-VW-Audi etc. Op vele sites is te lezen dat de cruise-control zeer vaak kapot gaat. Slechte kwaliteit.
Zou Pon de claims intussen ook niet zat zijn??
Omdat onze auto inmiddels, vanaf mei, 2 jaren oud is geeft Skoda geen garantie meer. Aangezien op de site van Pon staat dat zij op ieder origineel onderdeel 2 jaren garantie geven, ga ik ervan uit dat zij ook nu de kosten van vervanging van de cruise-control voor hun rekening nemen, aangezien de vervangen cruise-control dateert van 10 mei 2006. Volgens onze dealer niet. Ik heb een brief naar Pon geschreven. Ben benieuwd hoe het met de service en garantie wordt geregeld.
Ik heb altijd een liter reserve-olie bij me, netjes volgens het instructieboekje 0W-30. Bij de 60.000 beurt blijkt Skoda overgestapt te zijn op andere olie 5W-30. Volgens onze dealer kan de OW-30 toch gebruikt worden.

7e update (18-11-2007)
Mooi stelletje oplichters bij Ponmobiel!!!
Staat op hun site dat ze op ieder origineel Skoda-onderdeel twee jaren garantie geven. Nou mooi van niet !!!!!
1e Cruisecontrolunit vervangen binnen de garantie van twee jaren.
Betrof een originele cruisecontrolunit van Skoda.
Net buiten de garantie op de totale auto gaat de vervangen unit weer kapot. Tja zeggen ze in de garage: we blijven die krengen vervangen. Echte prullaria!!
Tja zeg ik dan: die unit (schakelaar aan het stuur) is amper 1 jaar oud, dus volgens jullie site geldt hierop twee jaren garantie, toch...
Krijg je een mooie brief van Pon, maar mooi geen garantie. We kunnen de garantietermijn niet verlengen. Hoeft ook niet zeg ik dan voor de gehele auto, maar wel voor die schakelaars, die zowel in VW-Audi-Seat en Skoda binnen no time naar de pieten zijn. Jammer dat de importeur geen begrip heeft voor de consument.
Zeer slechte beurt voor Pon is mijn mening.
Het gemiddeld verbruik van onze Octavia is 1:20, waar we erg tevreden over zijn.

8e update (14-9-2008)
Onze Octavia heeft zijn eerste APK gehad. Aan de bijrijderszijde is de handgreep er niet fraaier op geworden: lijkt geverfd met een soort plastic laagje. Deze laag is er bijna af en ziet er niet uit. Ik dacht: dat laat ik mooi vervangen bij de APK. Wat zal zo\'n ding van 20 cm kosten: een Eurootje of 10-15.
Mooi van niet: het lijkt wel van goud!!! Het kost € 90,00 ex montage. Niet te geloven.
Weer een brief naar Pon geschreven waarna ik een \"coulance\" aanbieding kon krijgen van € 35,00 ex montage. Heb ik vriendelijk voor bedankt. Heeft iemand een oplossing ?? Komt overigens ook bij VW, Seat e.a. voor.
De Octavia rijdt nog steeds perfect. Zij heeft ons erg comfortabel naar Kroatië en terug gebracht.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.