Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2008)

autoreview

Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2008)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.9 TDI Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst184.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 184.500 km

Update 11-01-2011:
De auto heeft gisteren plaats moeten maken voor de opvolger. Al met al heb ik het idee dat dit een beetje een maandagochtend auto was. Buiten de problemen om rijdt de auto prima, is goed uitgerust, ruim en is ontzettend zuinig. Toch hoop ik met de volgende auto meer geluk te hebben...


Voordelen van deze auto:
- Wat een ruimte voor dit segment/ deze prijsklasse!
- Ernorme standaarduitrusting (Business) ten opzichte van de prijs
- Bediening (alles is gemakkelijk en snel te vinden)
- Enorm zuinig


De nadelen die ik tot nu toe heb geconstateerd:
- gevoelig voor zijwind (ongeacht de banden en temp.)
- te kleine spiegels
- Airco gaat snel stinken
- Kwalitatief toch niet zo geweldig helaas...


Uitrusting:
De Business is zeer compleet uitgerust met standaard o.a.
- 16 inch LM
- Lederen stuur, pookknop, handrem
- Climate control
- PD voor en achter
- Cruise control
- Regensensor + autom. dimmende binnenspiegel
- Xenon
- Lendesteunen + hoogteverstelling stoelen
- 8 speakers
- Armsteun voor en achter
- EL ramen, spiegels en spiegelverwarming
- Maxidot boordcomputer

Het Interieur:
Het interieur is voorzien van hoogwaardig aanvoelende materialen en is lekker ruim. Alle knoppen zitten op een logische plek en zijn zonder studie gemakkelijk te bedienen. De radio die ik erin heb gezet heeft een prima geluid (Stream MP3) maar de kwaliteit van de radio-ontvangst is belabberd. Helaas zit er standaard geen radiobediening op het stuur. Er zijn fijne stoelen met lekker lange zittingen gemonteerd waar je het lang op uit kunt houden. De armsteun zorgt hierbij voor een extra stukje comfort. De climate control werkt perfect. Eenmaal ingesteld hoef je er niet meer aan te komen. Wel is het jammer dat de motor zo langzaam op temperatuur komt (alleen in de winter). De eerste 10 kilometer is het erg koud ’s ochtends. De bediening van de versnellingsbak is precies zoals het hoort: Klasse!

Wegligging:
Voor een auto uit deze klasse is de wegligging ruim voldoende. De auto blinkt hier niet in uit maar je hebt ook niet gevoel iets tekort te komen. Het stuurgevoel is tamelijk indirect wat tot gevolg heeft dat je op snelwegtempo toch redelijk wat moet corrigeren. Dit zou beslist beter moeten kunnen. Daarnaast is de auto erg gevoelig voor zijwind. Iets wat ik bij beide concerngenoten op hetzelfde onderstel (VW/ Seat) niet heb gemerkt. De remmen zijn uitstekend met een mooie rechte remweg. Hierbij is het rempedaal goed te doseren en gaan de alarmlichten aan bij zeer hard remmen. De tractie is voldoende. Bij nat weer zie je dat ASR af en toe bij moet springen.

Prestaties/ verbruik:
De 1.9 tdi voelt erg vlot aan maar is dat niet. Het gevoel van snelheid komt volgens mij door de explosieve krachtontwikkeling bij 2000 tpm. Het geluidsniveau is redelijk wanneer de motor eenmaal op temperatuur is. Van veel beschreven tractor geluiden heb ik geen last maar concurrenten zijn duidelijk stiller. Bij stevig optrekken laat de motor zich goed horen maar echt storend is het niet. Het verbruik is echt aangenaam laag. Zonder problemen rij ik in woon/werkverkeer 1:20 met uitschieters naar 1:23 en 1:18. Bij een snelwegrit vanuit Oostenrijk met een gemiddelde van ruim 130 km/h (in de praktijk is dat overal waar het kan 200 op de teller) wordt dat 1:14,6.

Meest zuinige rit: Van Amsterdam naar Veghel 1:29,3 volgens boordcomputer.

Meest onzuinige rit: van Haelen naar Enschede 1:11,2 volgens boordcomputer.

Gemiddeld in de (vroege) spits: 1:21 volgens boordcomputer met snelheden tussen 80 en 160 km/h (inclusief files)

PROBLEMEN

  • 184.500 km

Update 11-01-2011 184.500 km:
De auto heeft gisteren plaats moeten maken voor de opvolger. Afgelopen weekend nog een rit van 1600 km gemaakt zonder problemen. Zouden de problemen hiermee dan vrijwel opgelost zijn....? Ik wens de toekomstige bestuurder er in elk geval veel plezier mee.

Update 08-12-2010 180.000 km:
De beurt is uitgevoerd en hierbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd! Tja, goed nieuws mag ook wel eens gemeld worden :-)


Update 04-12-2010 179.500 km:
De laatste tijd geen nieuwe problemen gehad. Met het dalen van de temperatuur lijkt het trillen iets minder te worden. De rammel in het dashboard is er af en toe en de airco heb ik in de winter niet nodig. Ik heb het idee dat het vermogen wat afneemt maar dat kan ook aan mij liggen. Komende week gaat de auto voor de 180.000 beurt. Het is nog even afwachten wat de garage van de leasemaatschappij aan de auto mag doen omdat mijn nieuwe auto inmiddels bij de dealer staat en aan de skoda natuurlijk niet veel meer aan mag worden uitgegeven.

Update 17-09-2010 167.000 km:
De laatste loodjes....
Trillen, schommelend remmen.. Het wordt weer steeds erger. Inmiddels heb ik er ook een vervelende rammel bij (onder het opbergvakje op het dashboard) en begint de airco pas na 10 km te koelen. Gelukkig hebben we niet meer zoveel warme dagen. De verwachte leverdatum van de opvolger is 15-10 en tot die tijd kan ik met deze gebreken nog wel leven. Ik heb weinig zin om voor die maand weer een keer naar de garage te moeten...


Update 01-08-2010 158.000 km:
De auto is inmiddels nog 2x teruggeweest naar de garage voor het terugkomende waarschuwingslampje met bijbehorend noodprogramma... Opnieuw starten en we kunnen weer verder. Het valt op dat dit probleem zich bij zeer warm weer niet voordoet. Bij het opnieuw starten blijkt nu de bandenspanningssensor het begeven te hebben!? De sensor is vervangen en het lampje is weer gedooft. Het trilprobleem lijkt zichzelf weer iets meer op de achtergrond gezet te hebben na het loshalen van de remmen achter (zat een behoorlijke groef in de remschijf, waarschijnlijk van een steentje of "een hard stukje in de remblok" aldus de garage. De waardering voor "comfort" gaat hiermee weer naar "voldoende". Tot slot begint de turbo steeds harder te fluiten. Klinkt wel leuk maar is volgens mij geen goed teken!

Inmiddels heb ik een nieuwe auto kunnen bestellen maar die zal nog wel 2 maanden op zich laten wachten. Nu eerst nog met de auto naar Kroatië waarbij ik hoop dat alles goed gaat!


Update 17-02-2010 137.000km:
Net voordat ik op vakantie ging begon het lampje van het motormanagement te branden en het voorgloeilampje te knipperen waarna de auto in het noodprogramma sprong en nog een max. snelheid van zo'n 80 km/u kon bereiken. De garage heeft de ERG klep vervangen waarna het probleem nog niet verholpen was. Er is 3 dagen gezocht naar het probleem en uiteindelijk bleek er ergens een kabelbreuk te zijn. Gelukkig was de auto net op tijd klaar voor de vakantie maar eenmaal daar was er een nieuw probleem: voorgloeilampje aan en noodprogramma. Zo hebben we bijna de hele week rondgereden en gelukkig deed de auto het op de terugweg wel goed.

Zowel op de heenweg als de terugweg (naar Oostenrijk) zijn er behoorlijk wat problemen geweest met de remmen. Waarschijnlijk vormt er zich door het vele zout op de weg een laagje op de remschijven waardoor de auto de eerste 2 sec. na het indrukken van het rempedaal totaal niet remt. Dit geeft absoluut geen veilig gevoel. 2 seconden kunnen immers behoorlijk wat uitmaken. Door om de paar km een keer stevig te remmen was het probleem "opgelost" maar dit mag toch niet voorkomen bij een bijna nieuwe auto.

Onvoorstelbaar dat er zoveel problemen zijn bij een auto van net 2 jaar oud... Ik kijk uit naar het moment dat ik de auto mag inleveren en een nieuwe mag kiezen.


Update 21-01-2010 132.000km:
Nog altijd zijn de problemen niet verholpen. Het wordt alleen maar erger. 3 dealers en heel wat gezeik verder zijn de volgende zaken weer aan de orde gekomen:

Alle Remschijven vervangen (2x)
Andere velgen geprobeerd
Slingering wielnaven gecontroleerd

De dealers weten het ook niet meer en zien me liever niet komen. Buiten deze zaken loopt de motor behoorlijk onregelmatig, zijn de knipperlichten in de spiegels vervangen (ongelofelijk dat hiervoor de halve spiegel vervangen moet worden), en krijg ik zeer regelmatig de melding dat parkeerlichten stuk zijn. Ze doen het dan ook niet maar dit gaat in de meeste gevallen na een paar dagen vanzelf over. Tot slot is er een piepend geluid bij 1 van de voorwielen wanneer de boel op temperatuur is en zijn mijn remschijven weer eens krom....

Prestaties naar voldoende gezet en gebruikskosten op slecht. Ik ben heel blij dat ik deze auto niet particulier heb gekocht!


Update 03-08-09 105.000km:
Inmiddels word ik helemaal gek van het getril. Er zitten 4 nieuwe Michelin banden op en de problemen zijn nog steeds niet weg. De dealer zegt niets meer voor me te kunnen doen en Profile weet het ook niet meer. Het comfort is hierdoor naar een magere 1 ster gezet. Verder heb ik de afgelopen maanden de volgende problemen gehad:

- gloeispiraal kapot (dit was al de tweede)
- een of andere sensor bij de turbo kapot (geen vermogen meer bij
hoog toerental)
- een of andere uitlaatgassensor kapot (lampje dashboard bleef
aan)
- Ruit linksachter zit er los in (volgens mij bekend VAG
probleem -> moet ik nog mee naar de dealer)
- Haperingen in hoogteverstelling bestuurdersstoel
- Turbo begint steeds harder te fluiten

De auto moet nog anderhalf jaar mee dus ik ga maar eens een andere dealer opzoeken. Misschien dat een andere dealer wel wat aan het trillen kan doen... Voor mij in elk geval NOOIT meer een Skoda!

Met deze update gaat het comfort naar 1 ster, de betrouwbaarheid naar onvoldoende en de gebruikskosten gaan terug naar voldoende..


Update 31-05-09 95.000km:
Het trillen is dus niet minder na het monteren van de zomerbanden... Bij de montage is wederom 1 velg beschadigd die opnieuw gespoten moet worden. Profile denkt het probleem gevonden te hebben (hoogteslag in alle banden). Er komen nu 4 nieuwe michelin banden op. Ik ben benieuwd of het dan is opgelost. Zelf ben ik bang voor hoogteslag in de velgen.
De auto zelf geeft niet echt problemen maar ik heb wel last van een stinkende airco. Het verbruik wordt toch (mede) bepaald door de banden want met de bridgestones rij ik nu weer 1:16.


Update 27-02-09 80000 km:
De stoelverstelling is sinds de vorige beurt helemaal goed. Ook heb ik geen last meer van een rammelende spiegel. Wel is de oorzaak van het hogere verbruik naar boven gekomen (ik dacht dat het aan de zomerbanden lag want de auto is sindsdien steeds meer gaan verbruiken). Nadat het motor management lampje steeds ging branden bleek een gloeispiraal en een druksensor stuk. Nadat deze vervangen zijn is het verbruik van 1:16,5 naar 1:20 gegaan.

Sinds de winterbanden gemonteerd zijn (waarbij door profile wederom 2 velgen zijn beschadigd) heb ik last van een hinderlijke trilling in het stuur bij 120. Ook na 4x balanceren is dit niet weg. Ik ben benieuwd of dit minder is zodra de zomerbanden er weer op zitten.


Update 12-10-08 55000 km:
Er is een rammelprobleem bijgekomen maar dit is snel op te lossen: Mijn zonnebril is gaan rammelen in het brillenvak met optrekken (iets wat ie eerst niet deed). Probleem opgelost door de bril een andere plek te geven.

Bij de komende beurt laat ik toch opnieuw naar de stoelverstelling kijken. Dit is erg irritant.

Het zou handig zijn als de spiegelverwarming automatisch uit gaat (tiptoets o.i.d.). Nu vergeet ik deze regelmatig uit te zetten. Hetzelfde geldt voor de mistlampen. Deze moet je na een mistige rit zelf uitzetten anders ben je bij je volgende (niet mistige) rit zo'n mistlamprijder.

Dan nog een puntje maar dat komt misschien meer door mezelf: De airco stinkt enorm (staat op stand "auto" altijd aan maar ik rij zelf veel op "econ" omdat de lucht dan minder droog is) bij het inschakelen. Deze laat ik de komende beurt reinigen.

Tot slot gaat er een trilling door de auto als ik met veel gas en lage toeren in de derde versnelling weg rij. Hier laat ik ook naar kijken tijdens de komende beurt.


Update 18-08-08 42000km:
Het probleem met de spiegel is sinds de 30000 beurt definitief verholpen (en is daarna weer teruggekomen zie update 80000 km). De stoelverstelling gaat beter maar is naar mijn idee niet helemaal geweldig. Inmiddels heb ik 1x schade gereden (linksvoor, kleine schade) en hebben ze bij het wisselen van de banden (winter naar zomer) een velg beschadigd. Deze moest opnieuw gespoten worden.

update 13-06-08:
De stoelverstelling gaat niet helemaal zoals het hoort. Het lijkt alsof de gaten in de rail voor de vergrendeling van de verstelling niet 100% gelijk zijn. Hier wordt tijdens de beurt naar gekeken. Het probleem met de binnenspiegel heb ik opgelost door er een stukje schuim tussen te plaatsen. Dit is nu acceptabel.


Tot nu toe heb wat last van de beperkte koersvastheid en de binnenspiegel rammelt tussen 1500 en 1750 tpm. Binnenkort laat ik hiernaar kijken.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.