Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2006)

autoreview

Skoda Octavia
Skoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieurSkoda Octavia - interieur

Signalement

UitvoeringOctavia 1.9 TDI Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 181.000 km

Aangezien ik per 1 april 1006 van baan veranderd ben, was ik in de gelukkige gelegenheid om een nieuwe leaseauto te bestellen.
Bij mijn vorige werkgever reed ik in een Citroën C5 2.0 HDI Break. Ondanks het feit dat deze zeer goed bevallen is (prima comfort, goede prestaties en nauwelijks mankementen) heb ik toch besloten wat anders te nemen. Ik had geen zin om in te leveren wat luxe en prestaties betreft, maar ik vond de C5 toch wel aan de dure kant (fiscale bijtelling en eigen bijdrage aan mijn ex-werkgever). Als goed econoom heb ik de theorie in de praktijk toegepast en ik heb derhalve besloten een Skoda Octavia te nemen. Feit is dat de Skoda veel auto voor relatief weinig geld levert, en dat was voor mij het argument om deze auto te nemen.

Ik heb nog getwijfeld tussen de 1.9 TDI of de 2.0 TDI. Toegegeven de 2.0 TDI is de beste motor van die twee. Alleen heeft de 2.0 TDI een meerprijs van dik € 2.000. In mijn situatie vond ik deze meerprijs niet opwegen. Ik ben namelijk woonachtig in Utrecht en rijd voor 80% snelweg. Daar rijd ik meestal zo omstreeks de 130 km/uur. In de stad gebruik ik de auto eigenlijk nooit. Ik rij hooguit 2x per jaar in Duitsland en - ach - daar vind ik een top van 190 km/uur wel voldoende.
Ik denk dat de 2.0 TDI meer geschikt zou zijn als je regelmatig een zware aanhanger wilt trekken, of regelmatig hard wil rijden in Duitsland of in bergachtig terrein.
Bovendien hou ik ook niet zo van schakelen en 5 versnellingen is meer dan zat.

Mijn Skoda is antraciet grijs en ik vind hem mooi staan in die kleur. Het interieur is donker, en de auto oogt daardoor binnen wat somber.
Voor zover ik kan beoordelen komt ie vrij solide over. In ieder geval beter dan mijn voorloopauto (een Ford Focus TDCI, bj 2005) en mijn Citroën (2003).

Voor wat betreft de prestaties van deze auto ben ik tevreden. Ik heb absoluut niet het gevoel dat ik met deze 1.9 TDI iets tekort kom. Het geluidsniveau vind ik acceptabel. Veel vermogen van de motor komt relatief snel ter beschikking: heerlijk als je snel wilt inhalen of wilt versnellen zonder steeds terug te schakelen. Wel hoor je een lichte brom, maar echt hinderlijk vind ik dat niet. De TDI lijkt wat explosiever dan de HDI, maar de HDI was toch wel wat beschaafder. In prestaties vind ik ze redelijk gelijkwaardig. In ieder geval vind ik de zowel de TDI als de HDI stukken beter dan de 1.6 TDCI van Ford, welke ik als voorloopauto heb gehad.

De Skoda heeft climate control (links en rechts gescheiden), cruise control, automatische dimmenende binnenspiegel, regensensor, lichtsensor, electrische spiegels en ramen, parkeersensoren, prettige bekerhouders, boordcomputer, een lekkere armsteun en een mooi ingebouwde radio (stream). Opvallend is dat de lichten in het donker nog een minuut blijven branden als je de auto afsluit, dan wel dat de lichten alvast gaan branden als je de auto ontgrendelt met de afstandsbediening.

Wat goed bevalt aan de auto zijn de lage kosten, de prestaties, de ruimte en de zeer prettig en functioneel werkende cruise control. Daarnaast vind ik het brandsfotverbruik volgens de boordcomputer erg gunstig, te weten gemiddeld 5,2 op 100 km. Bij de C5 haalde ik bij een zelfde rijstijl 6,5 op 100. In ieder geval zal ik het opgegeven verbruik volgens de boordcomputer zelf ook eens narekenen.
De kofferruimte is in de hatchback gigantisch groot.
Het zitcomfort is duidelijk minder dan dat van de C5. De stoelen in de Skoda zitten vrij hard, maar geven verder voldoende steun. Op dit vlak was de C5 echter de kampioen.
Ik vind de Octavia een ideale auto voor de snelweg. Van bochtjes houdt hij niet zo; maar dat kan ook aan het formaat van de banden liggen.

Ik zal nog iets zeggen over het uiterlijk van de auto. Ik vind hem goed smoelen: de voorkant heeft wel ’iets’ (de meesten schatten hem niet als Skoda in). De achterkant vind ik vlees-noch-vis, dus enigszins anoniem.
Wel heb ik ondertussen van andere alumni van Nyenrode begrepen dat de auto niet veel status heeft. Gezien de vele value die je voor relatief wenig money krijgt, is dit voor mij geen probleem.

Update 18 november: 15.000 km
De auto bevalt op zich uitstekend. Totaal geen problemen en het gemiddeld verbruik zit op ongeveer 5,5 op 100 (bij overwegend snelweggebruik). Ten gevolge van reparatie van schade aan de Octavia heb ik een Ford Focus als vervangende auto meegekregen. In deze periode moest ik regelmatig naar het noorden van het land voor mijn werk. Pas dan merk je het verschil tussen een Focus en de Octavia. Zeker geen spijt van mijn keuze.
Gewoon een lekkere auto.

Update 23 januari: 25.000 km
Ik heb een aanbod voor een andere baan gekregen en heb de lease-auto ’meegenomen’.
Op zich bevalt de auto nog steeds goed. Het verbruik zit gemiddeld op 5,5 op 100 en soms nog zuiniger. Recent ben ik er mee naar Duitsland geweest en heb daar op sommige stukken full speed proberen te rijden.Je zit zo op de 190 km per uur met de auto. Motorisch kan ie zijn mannetje staan op de Autobahn, alleen had ik het gevoel dat bij hoge snelheven (> 180 km/uur) het onderstel en de besturing tekort schieten: het voelt allemaal wat indirect en zweverig aan. Wel aardig is dat de boardcomputer bij zulke hoge snelheden nog steeds een verbruik van 8 op 100 aangeeft.
Inmiddels zitten er winterbanden onder. Nog geen 5 minuten nadat ze eronder geplaatst waren, vloog ik bijna met mijn wagen uit de bocht. Oppassen dus!
Van passagiers op de achterbank heb ik begrepen dat het comfort achterin de Skoda redelijk is, maar meer ook niet. Op zich is de ruimte wel voldoende, maar de achterbank zit gewoon hard (als een plank).

Update 1 mei: 35.000 km
De auto rijdt probleemloos en bevalt goed. Wel is gebleken dat het comfort op de achterbank minder is. Verder is het gewoon een goede auto, waarmee je je op een betrouwbare en anonieme manier door het verkeer beweegt.

Update: 25 juli: 45.000 km
Om de overlast van de files een beetje te voorkomen, heb ik de afgelopen maanden regelmatig met de trein gereisd. Op zich is me dat goed bevallen. Wat ook nog goed bevalt is mijn auto. Ik had nog een klant in Praag, en het was een genoegen om met de auto daar naar toe te rijden. De prestaties zijn dik in orde. De rijeigenschappen zijn goed en ook het verbruik blijft opvallend laag. Nog steeds een aanrader de auto.

Update: 10 mei 2008: 75.000 km
Afgelopen maanden toch aardig wat zakelijke kilometers gemaakt. Auto bevalt nog steeds goed. Geen super-rijeigenschappen, maar gewoon voldoende. Wel handig al die luxe en handigheden die de auto in zich heeft. Auto bevalt goed. Prestaties prima in orde; verbruik tussen 1:18 en 1:20. Ook de ’standaard’ hatchback heeft al een gigantische kofferruimte. Als je de achterbank neergooit, kun je zo een fiets meenemen. Ook erg handig zijn de haken in de kofferbak waarmee de boodschappentassen vast kunt zetten.

Update: maat 2009: 110.000 km.
Auto rijdt nog steeds goed. Het rijdt goed, maar naarmate ik meer rijd met deze auto vind ik alles overziend de auto toch afstandelijk en "klinisch" rijden. In feite is er niks mis met het rijden, maar toch mis ik de "klik". Het is dus niet dat ik met een grijns achter het stuur stap om een stuk te rijden. Met tegenzin doe ik het echter ook niet. Gelukkig maakt de lage fiscale bijtelling echter veel goed.

Update oktober 2009: 140.000 km
De auto bevalt verder goed. Eigenlijk best wel een betrouwbare auto. Ondertussen moet ik nadenken aan een opvolger. Op zich neig ik naar de Superb. Alleen schijnt dat vanaf volgend jaar een VW Passat 1.6 TDI met 20% bijtelling leverbaar is. Scheelt toch gauw dik 60 euro netto per maand. Op jaarbasis dus een vliegticket naar een leuke vakantiebestemming. Aangezien ik een ander huis wil kopen, wil ik niet teveel geld uitgeven voor een auto. Het mooiste zou zijn als ook de Superb met 1.6 TDI en 20% bijtelling geleverd zou kunnen worden......

Update: juni 2010
De kilometerstand staat nu op 170.000. Het is een leaseauto en over 10.000 km wordt de auto vervangen.
Dir wordt de laatste review. Ik houd de review up-to-date om geïnteresseerden voor een gebruikte Octavia van informatie te voorzien.
De auto bevalt nog steeds goed. Het is nergens een hoogvlieger, maar hij heeft me de afgelopen 4 jaar ook nooit laten staan. Betrouwbaarheid is dus goed.

Update: september 2010
Kilometerstand 181.000.
De laatste maanden probleemloos mee gereden. Auto is ingeleverd bij leasemaatschappij.


Eerlijk is eerlijk zijn er wel een paar duidelijke minpunten naar voren gekomen.
Je merkt duidelijk dat de "oude vertrouwde" 1.9 TDI verouderd is. Ik vind hem rumoerig (zeker in vergelijking met de concurrentie). Ik zou in een nieuwe auto niet meer gaan voor de 1.9 TDI of 2.0 TDI (pompverstuiver). De prestaties zijn acceptabel. Het verbruik is zeer goed.

Nu de auto wat "ouder" begint te worden, merk ik veel kraakjes en piepjes. Ik rijd meestal snelweg en daar valt het mee, maar 's ochtends als ik hier door de woonwijk rijd (met allemaal drempels) kraakt en piept de auto erop los. Zelfs passagiers die meerijden valt het op.
Verder hoor ik duidelijk een rammel in het linkerportier. Dit laat ik zo, maar het is wel hinderlijk.

De vloermat voor de bestuurder gaat gemiddeld genomen 2 jaar mee. Dan onstaan er gaten.

Af en toe gaat er wel eens lampje kapot. Ik heb het bij deze Skoda over de afgelopen 4 jaar totaal 5x gehad. Dat is duidelijk meer dan bij mijn vorige auto's.

Opvallend was dat ik elk jaar een barst of scheur in de voorruit krijg. Elk jaar is het wel "bingo" en moet ik langs carglass of langs de dealer voor reparatie. Ik weet niet of het aan de auto ligt of aan de slechte staat van onderhoud aan de Nederlandse wegen. Bij mijn vorige auto's had ik dit probleem veel minder. Op dit moment zitten er zelfs 3 barsten in.

Nu de auto wat ouder begint te worden merk ik ook waarom Skoda goedkoper is dan bijv. andere VAG-producten.
In het begin ziet alles er goed en nieuw uit natuurlijk. Maar in vergelijking met mijn vorige auto's (bijv. Ford Focus en Citroën C5) zie ik duidelijke gebruikssporen en slijtage aan het interieur van mijn Octavia. Bijv. de zwarte knoppen van de raambediening zijn helemaal afgesleten (afgebladderd) en zien er nu wit uit. ook het zwarte knopje van de centrale vergrendeling is helemaal afgebladerd en ziet er wit uit. Let wel: ik gebruik de auto normaal en het ding is nog geen 4 jaar oud. Nu ziet het er van binnen allemaal wat "snoezelig" uit.

In het zijportier zit een knoppencluster met daarop knoppen voor de afstelling van de spiegels. Bij mij raakte dit hele cluster tot 2x toe los en begon dit in het portier te hangen. Het zakte weg in het portier. De garage heeft het steeds netjes gerepareerd, maar ik vond het wel getuigen van enigszins tegenvallende kwaliteit.

Mijn vorige auto's hadden allemaal automatische airconditioning. Je stelde op het moment dat je de wagen kreeg de termperatuur in op 19 graden en voor de rest hoefde je die knop nooit meer te gebruiken. Bij mijn Octavia voelt de ene keer 19 graden anders aan dan de andere keer. Vaak zit je met de knoppen te "stoeien" om een gewenste temperatuur in te stellen. Toch teleurstellend vind ik.

PROBLEMEN

Problemen.
Wat ik minder vind bevallen is dat het lijkt of de motor kantelt of ’schudt’ bij het optrekken of indien gas wordt bijgegeven. Dat was ik niet gewend bij mijn vorige auto’s.

Update 18 november: 15.000 km
Op zatedagochtend in september constateerde ik ’s ochtends dat alle vier ramen van mijn Skoda geopend waren. Onbekend is of dit het gevolg was van een technisch mankement of inbraak. De auto is voor technisch onderzoek naar de dealer gebracht, maar die heeft ook niets kunnen ontdekken. Nadien heeft dit ’mysterie’ zich niet meer voorgedaan.

Eind oktober is iemand tegen de Skoda aangereden, waarbij deze persoon zich niet bekend heeft gemaakt. Jammer dat deze vorm van hufterigheid voorkomt. Auto kan hier niets aan doen.

Update 24 november: 17500 km
Ik moet degene die op mijn review gereageerd heeft gelijk geven. Op de terugweg van Groningen naar Utrecht ging het oranje olielampje branden. Ik ben gestopt bij een tankstation om daar de olie te peilen. De peilstok wees bijna het minimum aan. Ik heb een halve liter bijgevuld. Desalniettemin was dit voor mij een tegenvaller, aangezien ik een dergelijke olieconsumptie niet gewend was. Ik zal het in de gaten houden.

Update 24 januari 2007: 25.000 km.
Momenteel brandt een controlelampje dat een van de banden lek is, dan wel te weinig lucht zou bevatten. Een nadere inspectie van de banden heeft dit nog niet uitgewezen. Ik rijd voorlopig maar door en meld dit wel bij de 30.000 km in maart.

Update 1 mei 2007: 35.000 km.
De auto heeft ondertussen de eerste onderhoudsbeurt gehad (30.000 km).De door mij bijgevulde hoeveelheid olie van totaal 1 liter over de eerste 30.000 km. wordt door de dealer als normaal beschouwd. Het feit dat het lampje van de bandenspanning is blijven branden had te maken met het feit dat ik - nadat ik de banden had bijgevuld met lucht - het controlelampje had moeten ’resetten’. Verder niks bijzonders.

Update 25 juli: 45.000 km
De cruise control is kapot gegaan. Merkwaardig........ De garage heeft deze inmiddels vervangen. Ook ging het lampje voor de bandenspanning wederom branden. Ik heb zelf de bandenspanning nagemeten, en daar was niks mis mee. De indicator voor de bandenspanning kon ook niet gereset worden. De garage heeft dit voor mij gedaan. Ik ben bij Skoda Center De Meern trouwens goed geholpen. Voor de rest geen problemen aan de auto.

Update 10 mei 2008: 75.000 km
Inmiddels de 60.000 km beurt gehad. Geen bijzonderheden.
Wel is bij kilometerstand 75.000 de airco kapot gegaan. Vind ik toch een tegenvaller. Met ’mijn’ Ford Focus heb ik indertijd 150.000 km probleemloos gereden. Daarna kreeg ik een C5 en die had als enige reparatie een kapotte ruitensproeiermotor en verder niks gedurende 150.000 km. Met deze Octavia al een kapotte cruise control en nu dus een kapotte airco. Vind ik echt een tegenvaller.

Update maart 2009: 110.000 km.
De kapotte airco kwam omdat de radiateurslang van de airco kapot is gegaan omdat een scherpe rand van een tak van buiten "naar binnen is gedrongen".
Wel merk ik dat de wagen niet rammelvrij is. Aangezien ik meestal op snelwegen rijd, merk ik hier weinig van. Wel hoor ik diverse rammels bij het rijden als ik 's ochtends een paar verkeersdrempels moet nemen.
Afgezien van kapot voorlampje verder geen problemen mee gehad.

Update oktober 2009: 140.000 km.
Andere lamp is ook kapot gegaan. Rammels lijken verdwenen (of het valt niet meer op). Verder geen problemen. Eigenlijk wel lekker dat je pas om de 30.000 km naar de garage moet voor een beurt en dat je verder niet tussentijds naar de garage hoeft.

Update september 2010: 180.000 km.
Elk jaar kapotte voorruit. Om de twee jaar vervanging van vliermat bestuurder. Regelmatig lampjes kapot.
Duidelijke slijtage aan knoppen.
Af en toe een litertje olie bijvullen.
1x lekke band gehad (met dank aan het bandenspanningscontrole systeem tijdig kunnen repareren).
Motorisch 100%.

Ik heb serieus overwogen de auto op te laten volgen door een Skoda Superb. Helaas worden de meeste Superbs (nog) geleverd met verouderde pompverstuiverdiesels. De direct ingespoten 2.0 TDI 170 PK vond ik te duur worden. Ik heb nu gekozen voor een Opel Insignia HB 2.0 Ecoflex CDTI 130 PK.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.