Skoda Octavia 1.9 TDI Elegance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.9 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
ERVARINGEN
Begin januari mocht ik een nieuwe auto uit gaan zoeken,
mijn eisen waren simpel:
De auto moest een Diesel zijn, minimaal net zo ruim en ruim uitgerust als mijn vorige en het moest een automaat zijn. Aangezien ik 40.000 km per jaar rijd en
80% van die km zijn in de ochtend spits.
Het lijstje dat ik eind maart had was:
- VW Jetta
- Seat Leon
- Ford Mondeo
- Skoda Octavia
De Ford viel af want er was er nog maar een in NL leverbaar en er was geen mogelijkheid om een proefrit te maken. De Seat Leon viel af, want te luidruchtig.
De VW Jetta viel af want te duur. Dus bleef de Skoda over.
Na een proefrit in gelukkig niet zo heel nieuwe Skoda was het duidelijk het zou de Skoda worden in de Hatchback uitvoering met een hoop toeters en bellen. Want de berijder wil ook wat. (Lederen bekleding, Xenon verlichting, Maxi dot, wis was installatie op de achterruit).
De auto die ik bestelde werd binnen 12 weken afgeleverd, maar moest nog een paar weken blijven staan bij de dealer.
1 Augustus was het dan zover, ik mocht mijn golf van iets meer dan twee jaar oud inleveren bij de dealer met iets meer dan 160.000 km op de teller. De auto stond netjes gepoetst buiten.
Ik reed weg en wat een verademing, de auto voelt aan als een limousine en dat is het ook. Hij voelt en rijdt een klasse groter dan de golf die ik hier voor reed. De DSG versnellingsbak reageert sneller dan de tiptronic uit de golf. Hierdoor krijg je gelijk een gevoel dat de auto een stuk soepeler rijdt.
De auto zit lekker en het leer zit ook super. (dat komt eigenlijk omdat leer snel de temperatuur van je lichaam overneemt). Waar ik bang voor was dat ik veel zou zweten op warme dagen, dat valt 100% mee. De auto accelereert netjes voor het gewicht en het vermogen wat de auto - motor combinatie in zich heeft. De DSG bak helpt hier natuurlijk een handje mee.
De DSG bak is zeker een aanrader in combinatie met de 1.9 Tdi motor. De bak schakelt soepel en de sportstand is erg lekker bij tussenacceleraties van 80 naar 100 of van 80 naar 120. De auto rijdt lekker, omdat alles op de juiste plek zit,
de stoelen goed zitten en de auto ook nog een goed uitrustingsniveau heeft af fabriek.
Eigenlijk kan ik niets negatiefs aan de auto ontdekken. De auto heeft alles wat een berijder kan wensen voor een ’spot prijs’ als je hem vergelijkt met zijn soort genoten uit de zelfde stal.
Als ik dan toch iets negatiefs over de auto moet zeggen, dan is het dat je de neus en de kont van de auto niet goed kan over zien.
PROBLEMEN
- 147.000 km
Na een kleine 140.000 probleem loze kilometers beginnen de eerste kleine problemen te komen.
1. de Airco meurt me een partij in wind, hopenlijk wordt dit verholpen bij de volgende beurt.
2. Het olie verbruik gaat nu boven de standaard 1 liter per 10.000km komen niet veel en het stoort mij niet echt.
3. Er zitten wat vervelende kraakjes in de vering en demping. Maar ach mag het na 140.000 km dat er wat kraakjes komen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.