Skoda Octavia 1.9 TDI 90pk SLX (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia 1.9 TDI 90pk SLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na jaren probleemloos in Toyota’s te hebben gereden nu eens wat anders. De reden is eigelijk dat de corolla wat te klein werd en een Avensis te duur, hier komt bij dat ik in een avensis geen prettige zitpositie kon vinden. De bij dezelfde (gecombineerde) dealer aangeboden octavia was jonger (half jaar) had plm 40k minder gelopen en was plm 2000 euro goedkoper dan de avensis waar ik naar op zoek was. Vandaar de overstap.
De eerst vakantie met vouwwagen viel de trekkracht wat tegen. Hij zou sneller moeten zijn dan mijn corolla zonder turbo. Na een test op de duitse autobaan kwam ik niet verder dan 140 op de gps. Na vervanging van de luchtmassameter is dit probleem opgelost.
De vergrendeling van het klepje van de armsteun was vrij snel kapot.
We zijn erg tevreden met deze auto, Je zit er goed in, stoelen zijn goed verstelbaar, na een rit naar frankrijk stap je nog redelijk fit uit. Hier speelt natuurlijk de airco ook een rol. Bagage ruimte is groot, buren met een nieuwe 307 sw zitten krapper en hebben niet meer nuttige bagageruimte. De cruise control is een geweldige aanwinst, in de randstad heb je er niet veel aan maar ik woon in Friesland.
Het verbruik is meestal rond de 5,9l/100 km. Ik rijd meestal 120 tot 140 op de snelweg. Bij constant 80 km/uur verbuikt de auto minder dan 5l/100km
Omdat de auto bij inruil waarschijnlijk niet veel meer opleverd en verder prima bevalt blijf ik er nog even in rijden.
PROBLEMEN
-125000 luchtmassameter vervangen €80
-150000 km voorste wiellagers vervangen bij universeel garage bedrijf €380
-170000 km distributieriem vervangen bij profile
2 maandem later valt tijdens onze eerste vakantiedag bij culemborg de motor uit, wegenwacht komt er niet uit, weggetakeld naar dealer in de buurt deze constateerd dat de distributieriem 2 tanden versprongen is en te slap staat, hersteld en geen problemen meer. vakantie vervolgd, schade bij profile gedeclareerd en vergoed gekregen.
-176000 km schroefveer rechtsvoor gebroken door verkeerdrempel €100, schakelaar alarmlichten vervangen €51.
Overstap naar vw/skodadealer ivm verdwenen vertrouwen in profile, ik kom hier nu alleen nog voor de winterbanden.
-180000 km stabilisatorrubbers laten vervangen ivm bonkend onderstel. €100
198000 km op advies van dealer nieuwe remblokken en schijven laten monteren, schakelaar spiegelbediening vervangen
Starten bij warme motor gaat wat moeizamer het duurt plm 1 seconde voor hij aanslaat, volgens de dealer is de startmotor niet perfect meer. Bij koude motor geen probleem, dan schijnt de startmotor meer stroom te krijgen? Omdat een nieuwe startmotor mogal duur is laten we het zo.
Voor mijn gevoel heb ik best veel kosten gemaakt. Nu ik het op een rijtje zet valt het eigelijk wel mee. Het probleem met de distributieriem is de auto niet aan te rekenen en de rest valt mee gezien de kilometers. De auto krijgt altijd zijn beurten voor plm €60 en €500.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.