Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline Businessline (2013)

autoreview

Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline Businessline (2013)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.6 TDI Greenline Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst159.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 355 km

Motivatie
Zie ook de laatste toevoeging van mijn vorige auto. Die was met kinderzitje te klein. De volgende auto moest dus groter zijn. Daarnaast was een eis dat de auto goed beheersbare kosten had. Als ondernemer heb ik te maken met nadelen als bijtelling en voordelen als de MIA/KIA regeling; die regelingen gelden nog tot 31 december 2013. Haast was dus geboden.

Een hybride viel voor mij af; te afstandelijk, en bovendien vaak een flink brandstofverbruik op de snelweg en/of wanneer je wat meer gas geeft. De betrouwbaarheid van Franse en Italiaanse auto's is niet bepaald spreekwoordelijk. Hoewel ook Duitse auto's qua betrouwbaarheid doorgaans het onderspit delven tegenover Japanse en Koreaanse concurrenten, zijn Duitse auto's goede allrounders. De keuze ging tussen een VW Golf, Ford Focus (Stationwagon) en de Skoda Octavia (Hatchback). De Seat Leon ST was nog niet uitgebracht toen ik mijn auto bestelde.

De VW Golf viel af vanwege zijn ruimte achterin (hatchback) en de prijs (stationwagon). De Ford Focus had ook flink minder ruimte dan de Skoda, vooral op de achterbank blij plaatsing van een kinderzitje. Bovendien biedt/bood de Ford Focus met zijn 1.6 TDCi duidelijk mindere prestaties dan de 1.6 TDI van VAG. Last but not least: de Greenline Businessline versie van de Octavia is zeer rijk uitgerust voor zijn geld!

Kwaliteitsbeleving, uitrusting
Ten opzichte van mijn vorige auto wel een grote stap vooruit! De stoelen zitten beter, de materialen voelen beter aan en de hele auto maakt gewoon een heel degelijke indruk. Met 355 km op de teller kan ik alleen wat zeggen over de beleving, niet over de praktijk.

Qua uitrusting is de Greenline Businessline helemaal in orde. 9 airbags, 8 speakers, navigatie met gedeeltelijke stembediening, telefoonvoorbereiding (bluetooth) met stembediening, dual zone climatronic (airco), infotainment system met naviagatie, gekoeld handschoenenkastje, uitstekende stoelen, in hoogte verstelbaar en met verstelbare lendesteun, 4 elektrisch bedienbare ramen, inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels en ga zo maar door. Je hebt niet veel meer te wensen over in de Greenline Businessline! Wat me opvalt is dat de bediening echt goed verloopt; alle belangrijke functies zijn via het stuur en via het infotainment system te bedienen. Het dashboard is lekker rustig en overzichtelijk.

Het rijden
Tijdens mijn testrit met een 'gewone' Skoda Octavia merkte ik dat deze duidelijk minder sportief was dan mijn vorige auto. Dat was nu ook niet mijn eerste doel. Het blijft veel minder sportief dan de Seat Ibiza Sport (nu: Cupra) die ik had, maar die had behalve EDS ook XDS, een soort uitgebreid elektronisch sperdifferentieel en 17” velgen met 215/40 banden. Bovendien was de Ibiza 130 kg lichter en had een benzinemotor. Daar kan deze Octavia qua sportiviteit niet tegenop. Maarrr!

De Greenline heeft echter een sportonderstel, dus is met 15 mm verlaagd. En dat merk je! De auto is niet heel sportief, maar wel serieus goed. Sturen gaat direct, met iets minder gevoel dan in de Ford Focus en zeker met minder gevoel dan in mijn oude Ibiza, maar wel gewoon ERG goed. Overhellen is er niet bij, de tractie is echt uitstekend. Een geweldige mix tussen sportiviteit en comfort.

De motor
De versnellingen zijn erg lang, bij heel langzaam rijden moet je regelmatig naar de eerste versenlling schakelen. Maar daar houden de nadelen van zo'n Greenline ook mee op: vanaf 1500 tp/m heb je een ruim vermogen. Ongelooflijk hoe zo'n kleine 1.6 TDI zijn kracht afgeeft. Tot 140 km/u (harder heb ik nog niet gereden) is de acceleratie uitstekend. Ik weet zeker dat er tot 180 km/u aardig wat fut inzit, en ik verwacht ook wel dat -ie z'n topsnelheid vrij gemakkelijk zal gaan bereiken.


Het verbruik
Omdat ik de auto vlot wil inrijden is het verbruik tot nu toe niet echt representatief. Voor de liefhebbers: In stadsverkeer en op buitenwegen, waarbij ik regelmatig flink gasgeef en het toerental flink laat variëren, is het verbruik 5,8 liter/100 km. Bij 90 km/u in de 6e versnelling is het verbruik tussen de 3.7 en 4.0 liter/100 km. Over een rit van ca. 200 km was het verbruik tijdens het inrijden 5.3 liter/100 km. Ik weet nog niet wat het verbruik is op snelwegen.

Nadelen?
De auto is nog nieuw, dus verwacht hier (nog) geen objectieve reactie! Wat ik nu kan verzinnen: De achterklep zou een voorziening moeten hebben om deze naar beneden te trekken zonder je handen vuil te maken. Verder zouden de versnellingsbakverhoudingen iets korter mogen zijn. Voor de rest schiet me nu niets te binnen.


Ingereden

  • 10.500 km

niet perfect
In de eerste 10.000 km is de auto een paar keer naar de dealer geweest. De klachten: problemen met het bluetooth systeem, voice control, het herkennen van USB-sticks/SD cards en het niet herkennen van .flac bestanden. Verder geeft het systeem aan dat de tank bijna leeg is terwijl er nog zeker 10 liter (=20% van de totale tankinhoud) aanwezig is. Elke keer bij het starten geeft de auto aan dat je moet tanken. Bij hogere snelheden, +110 km/u, stuurt de auto wat onzeker; je moet constant kleine stuurcorrecties uitvoeren.

De dealer heeft een regelsysteem vervangen, waarmee de klachten mbt. bluetooth en het herkennen van USB-sticks/SD cards en de voice control verholpen werden. De klachten mbt. tot het fout aangeven van de actieradius zijn gebleven.

Het probleem met de stuurcorrecties werd in eerste instantie afgedaan als een uitlijnprobleem, terwijl ik heb aangegeven dat dit probleem zowel met winter- als zomerbanden optrad. Aangezien de winterbanden om een andere set velgen zijn gemonteerd, kun je op je vingers natellen dat uitlijnen geen oplossing was. Bij een volgend bezoek gaf de dealer aan dat ze van PON (de importeur) toestemming kregen om het stuurhuis te vervangen. De dealer heeft volgens mij geen testrit met de auto gemaakt om het stuurprobleem te herkennen/op te sporen. En dan zomaar het stuurhuis vervangen? Een beetje vreemd, volgens mij.

Een ander, klein probleem is de hoedenplank; als je de achterklep opent, gaat de hele hoedenplank mee. Waneer je de klep weer sluit, is de houdenplank niet meer goed in positie.

Kortom: de kwaliteit is niet wat je van een VAG-product zou verwachten. Maar er zijn ook goede kanten aan de auto (lees hieronder)



brandstofverbruik
Het verbruik over de eerste 10.000 km is ca. 5,5 liter/100 km, ofwel 1 op 18. Wij rijden vooral binnendoor en wat kortere stukken (ca. 40 km per rit). Wij (mijn vrouw en ik) rijden allebei stevig door. Op de snelweg en op buitenwegen is deze Octavia echt heel zuinig; in NL scoor je gemakkelijk 1 op 23 tot 1 op 25. We zijn (eind april 2014) net terug van een vakantie naar de Harz. Op de heenweg, met ca. 250 km snelweg en 150 km binnendoor en een vlotte rijstijl, was het verbruik ruim 1 op 20. Op de terugweg ging het nog een stuk forser; vaak volgas, tussendoor wegwerkzaamheden (en dus file). En dan nog een verbruik van ruim 1 op 18. Met onze Seat Ibiza 1.2 TSI (105 PK, benzine) lag het verbruik onder vergelijkbare omstandigheden op 1 op 11. Kortom: een enorm zuinige auto! Ook belangrijk: olie bijvullen was niet nodig tijdens de eerste 10.000 km. Uiteraard hebben we de auto wel goed ingereden. Ook het rustig warmrijden (leve de olietemperatuurmeter!) en het rustig rijden tijdens de laatste kilometers cq. het na laten draaien van de motor zijn volgens mij belangrijk voor een goede conditie en het behoud van de motor en turbo.



weggedrag
Het weggedrag ken ik nu beter dan bij de eerste kilometers. Bij een normale tot vlotte rijstijll gedraagt de Octavia zich goed, maar bij hoge snelheden in lange bochten merk je een wat hobbelig gedrag. Volgens mij is dat niet alleen te wijten aan de goedkopere achteras die Skoda monteert bij de kleinere motoren; ook de kwaliteit en afstemming van vering en schokdempers spelen hier mee. Het onderstel van de Octavia verdient een betere set veren/schokdempers. Maar denk nu niet dat de Octavia slecht op de weg ligt; op de Autobahn kun je heel gemakkelijk 160-180 km/u rijden. Met belading lijkt de auto 'lekkerder' te liggen dan zonder belading.



Prestaties
Tijdens onze vakatie naar de Harz kwam de motor echt goed los. Om goed bij de les te blijven moet je af ten toe terugschakelen; tot 150 km/u in 4, tot 175 km in 5 en daarna gaat de 1.6 TDI ook in de 6e nog even door. Met een goed ingereden motor bereik je de 200 km/u vlot, daarboven houdt het op. Een kruissnelheid van 180 km/u is echter geen enkel probleem. Het toerental: bij ca. 160 km/u ca. 2500 tpm.

Nadere kennismaking

  • 42.500 km

kwaliteit
Aandrijflijn: niets te klagen. Minimaal olieverbruik (na 30.000 km 0,5 liter bijgevuld), geen storingen. De eerste beurt, bij ca. 30.000 km, kostte bij VAG (Wageningen) 267 euro, dus daar is niets mis mee. Het rustig warm laten worden van de motor, dus de eerste 15 km niet teveel belasten, en het rustig laten afkoelen van de motor (laatste paar km rustig rijden, de motor een minuutje stationair laten draaien voor het uitzetten), zijn wel zaken waar je volgens mij met name bij een diesel op moet letten.

De deurgrepen aan de buitenkant zijn wel een zwak punt. Die lijken niet goed vast te zitten en zijn moeilijk te openen. Bij het opentrekken van een achterportier na vorst liet de deurgreep van het rechter achterportier spontaan los. Verder geen problemen.

banden
De Michelin Energy Savers zijn niet goed bestand tegen scherpe richels aan de zijkanten van de weg. Vervanging door Uniroyal banden laat een hoger brandstofverbruik zien, maar ze zijn wel degelijker.

brandstofverbruik
Gewoon heel erg goed. Tijdens een vakantie in Oostenrijk/Italie en een vakantie in Zuid-Frankrijk een gemiddeld verbruik (volgens de verbruiksmeter) van ca. 5 liter op 100 km. Op de snelweg is een gemiddelde van ca. 135-140 km/u aangehouden, op binnenwegen met een vlotte rijstijl is 1 op 20 of beter ook goed haalbaar. Mits het ritten betreft van 30 km of meer, natuurlijk.

weggedrag
Met name op iets mindere binnenwegen dringen rijgeluiden duidelijk het interieur binnen. Op dit vlak heeft Skoda nog wat huiswerk te doen. De eerder opgemerkte, wat hobbelige wegligging tijdens snelle bochten zal met wat betere schokdempers en veren op te lossen zijn. De standaard configuratie is gewoon niet optimaal.

prestaties
De Octavia maakt de opgegeven prestaties zeker waar. Voor een 'spaardiesel' is de auto gewoon behoorlijk vlot. Misschien heeft dit ook te maken met het feit dat we 'sportief' met deze auto rijden, waardoor de motor goed 'los' kan komen. Met de huidige km.stand is hij in elk geval duidelijk soepeler geworden.

Na 100,000 km

  • 100.000 km

De navigatie vertoont storingen, ook is de auto een paar keer stilgevallen door elektronicaproblemen. De koppeling is al vervangen volgens mij zijn de lange versnellingen van de Greenline hier mede debet aan. Een dag na afloop van de garantie (3 jaar) begaf de waterpomp van de auto het. Volgens de dealer (Vallei Auto Groep) zou de importeur geen coulance geven, omdat het ging om een slijtage onderdeel. De dealer was bereid 50% coulance te geven. Op mijn vraag om dan maar een ander merk waterpomp te monteren dan die van VAG, vertelde de dealer me dat de nieuwe waterpompen beter waren. Ik geloofde er niets van, maar liet de waterpomp vervangen. Toen de auto opnieuw stil kwam te staan met elektronicaproblemen, heb ik de importeur ingeschakeld. De importeur gaf aan dat de waterpomp gewoon vervangen had moeten worden en dat de elektronicaproblemen niet goed verholpen waren. Naast teruggave van de kosten van de waterpomp werd een nieuw navigatiesysteem gemonteerd, de auto werd (eindelijk) goed nagekeken en de oorzaak van de andere elektronicaproblemen werd gevonden. Hulde voor de dealer, een zeer slechte prestatie van de dealer. Mede door de dealer, maar ook door de betrouwbaarheid heb ik besloten om nooit meer een VAG product te kopen.

De wegligging op zeer hoge snelheden (+170 km/u) liet te wensen over, ook in lange snelwegbochten. Het voelde niet ‘zeker’ aan. Een set sportveren (eibach) en schokdempers (Bilstein B12) brachten verbetering, maar de auto kwam hierdoor ook lager te liggen en gaf regelmatig zeer harde klappen door vanuit het onderstel bij dwarsrichtels en drempels. Ik kon drempels niet harder dan stapvoets nemen, vaak moest ik ze ‘schuin’ oprijden om te voorkomen dat de voorkant van de auto over de straat schuurde. Maar goed, de wegligging werd wel een stuk beter. Omdat ik nog even met de auto wilde doen, heb ik de EGR klep softwarematig dicht laten zetten en de auto ook gelijk laten tunen. Hierdoor steeg het vermogen tot ca. 155 PK en 320 Nm, waarmee de Octavia echt snel werd.

159000 km

  • 159.000 km

De deurvergrendeling begon te haperen, de deurgrepen lieten bij hard trekken los (met name achter). Ook begonnen de raamrubbers aan de onderzijde, dus waar het raam in de deur gaat, te brokkelen. De motor deed het prima; geen olieverbruik, hoge prestaties en nog steeds behoorlijk zuinig. Na wat speurwerk op internet en bij kennissen kwam ik erachter dat ik bij een kilometerstand van rond de 200.000 km de volgende problemen mocht verwachten:
- koppeling, zeker bij het hogere vermogen icm. de lange 1e versnelling
- tweemassa vliegwiel
- roetfilter

Na 5,5 jaar en deze problemen kwam ik erachter dat de Skoda kwalitatief niet enorm is. Investeren in deze auto had wat mij betreft weinig zin. De restwaarde: met veel onderhandelen € 7.250,- (minus een schade: € 6.000), bij inruil op een auto van € 27.000.

Eindoordeel
De Octavia was voor mij goedkoop vanwege de lage bijtelling en de KIA/MIA regeling die nog in 2013 gold. De ruimte was en is groots, maar het is zonde dat als de motor het nog blijft doen, de rest van de auto het begint op te geven. Dit had ik niet van een auto van het VAG concern verwacht. Ook gezien mijn ervaringen met de dealer en de eerdere berichten over distributieriemen, olieverbruik (TFSI) en het gesjoemel met diesels, is het voor mij zeker dat ik nooit meer een VAG product koop. Ik ben overgestapt op een Mazda 6, zie mijn volgende review.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.