Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Style (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 43.000 km |
En weer een Octavia
- 43.000 km
En weer een Octavia.
Ik rijd nu ongeveer 20 jaar auto's van het VAG concern. Eerst een Audi 80 uit 1991, type B4 2.0E benzine (traag...). Toen een VW Passat 1.9 TDI uit 2002 (forse vooruitgang en erg snel). Daarna een Skoda Octavia 1.6 TDI uit 2011 (iets minder snel, maar gelijkwaardig). En nu voor het eerst bij hetzelfde merk en type gebleven, een Octavia 1.6 TDI uit 2015. Zoals je ziet, ik ben een liefhebber van auto's uit de VAG stal.
Ja waarom eigenlijk? Dat is niet zo moeilijk. Het zijn degelijke auto's, betrouwbaar, stijlvol, lang tijdloos en redelijk waardevast. Maar bovenal omdat ze goed zijn, je proeft aan alles die Duitse grundlichkeit. En als een merk je eenmaal bevalt, dan blijf je er toch bij. Ik wel althans, toch een beetje merktrouw.
Welk VAG merk dan?
Een Audi heeft natuurlijk de naam. Een VW in feite ook. En dan worden Skoda en Seat een beetje gezien als de B-merken van het concern. Maar is dat terecht?
Ik denk eigenlijk van niet. Het is meer een soort pikorde die braaf in de lucht wordt gehouden. Iets heeft een bepaalde naam en dat moet dan vooral zo blijven. Ik heb echter lange tijd deze verschillende auto's gereden, ook in de huidige types wel, en ik ben toch een andere mening toegedaan.
Zeker deze 3e generatie Octavia is werkelijk een op en top fijne auto. Die doet echt nauwelijks onder voor Audi of VW. Toch wordt er in testverslagen en dergelijke steeds een toontje aangehaald dat het net wat minder is. Het moet steeds even gezegd worden. Het plastic is wat minder. Het is net iets minder afgewerkt. Het is zo saai zwart en grijs van binnen. Het dashboard is zo eenvoudig. Opmerkingen over wegligging, terwijl het onderstel in het hele concern wordt gebruikt. Ja, allemaal niks mis mee hoor, maar toch... Aldus de media en opinie in deze. Dit moet opgemerkt worden, want het is en blijft een Skoda.... een B-merk.
Als je de auto's van VW en Audi goed bekijkt, dan zijn deze net zo stemmig zwart/grijs. En vele knoppen zitten op dezelfde plaats. De navi is vrijwel gelijk. Ook het stuur met de bekende gelijkwaardige knoppen. De middenconsole met de toepassing van het grijze en meer glimmende mooie afwerking is gelijkwaardig.
Het is wat mij betreft allemaal een beetje onzin. De Octavia van nu zit prachtig in elkaar, net als VW en Audi. Alles voelt solide aan. Ook het materiaal van het dashboard is vrijwel gelijkwaardig. En waarom saai? Ik vind het dashboard in een Octavia mooi, het straalt heel veel rust en ruimte uit. Ik vind het bijna mooier dan in een VW, zeker mooier dan een Golf.
Weer een Octavia dus.
Ik heb opnieuw voor een Octavia gekozen. En geen Audi A4 of een VW Golf of Passat. De reden is simpel. De Octavia is mooi (over smaken valt niet te twisten). Hij is ruim, ruimer dan een Golf of een A4 en gelijkwaardig bijna aan een Passat. Vrijwel alle materialen en zeker de onderdelen zijn hetzelfde als bij Audi of VW. Kwaliteit verschil is er dus niet. Vervolgens is de auto ook vrij licht. Deze Octavia weegt 1225 kg. Dat betekent €100,- aan belasting in de maand. En dat is vrij weinig voor zo'n ruime auto. De meeste auto's van dit kaliber zijn flink zwaarder, en dat tikt fors aan in de vaste lasten. Ook is een Octavia goedkoper, alhoewel heel veel scheelt het inmiddels niet meer. Zeker niet als jonge occasion. En je moet goed zoeken, want er worden er niet gek veel aangeboden. Ook een teken dat de auto geliefd is.
Kortom, de prijs-kwaliteit verhouding is heel erg goed. Vind maar eens een gelijkwaardige auto.
Van de Octavia 2 naar een Octavia 3.
Je zou het zo op het oog misschien niet direct zeggen, maar het is toch weer een groot verschil. De Octavia 3 is echt flink moderner en alles voelt nog weer steviger aan. Je stapt in een behoorlijk vernieuwende auto. Ik vind veel onderdelen beter geworden. Zoals de binnenzijde deurportieren, deze zijn veel steviger. Ook zijn de portieren zwaarder en vallen veel mooier dicht. De afwerking is nog weer beter gedaan. Wat vooral opvalt is dat de auto stukken beter op de weg ligt en beter bochten en hobbels neemt dan het vorige type. Ik lees nogal eens wat klachten hierover, maar ik kan die niet beamen.
Ik heb wel bewust gekozen voor een mooie uitvoering. Want toegegeven, de basisversie is wel erg saai en kaal. Ik heb een style uitvoering met daar bovenop nog een aantal extra's. Zoals xenon verlichting, dat is erg prettig in het donker met meedraaiende verlichting. Voorruitverwarming. Ik heb het gebruikt met een beslagen ruit, geweldige uitvinding. Gaan we in de winter nog plezier aan beleven. Echt nuttig, want dat gedoe in de winter dat kennen we, voordat de ruiten echt schoon zijn duurt meestal even. Dan keyless entry, noodzakelijk is het niet, maar wel heel prettig. Verder een mooi dashboard met goede navi, goedwerkende telefooninstallatie, alles werkt met spraak of via het stuur. Chroomlijsten buiten. Gewoon een mooie uitvoering.
Diesel of Benzine?
Daar heb ik wel even over lopen twijfelen. Ik rijd 25000 km per jaar. Dan zit je op zo'n kantelpunt, zeker met de huidige zuinige benzine motoren. Ik ben best gek van een diesel en ben er natuurlijk ook jaren aan gewend. Doet het altijd, is sterk, gaat lang mee en erg zuinig. Ook de trekkracht onderin blijft erg fijn. De andere optie was een 1.0, 1.2 of 1.4 TSI. Een beetje over gelezen, maar heel erg zuinig zijn ze toch niet helemaal, zeker niet als je net iets vlotter rijdt. En zo'n 1.0, tja ik weet het niet. De recensies zijn goed, maar het is wel erg benepen. Hoe doet zo'n motor het in de Alpen met een volle wagen? En na 1,5 ton? Nee, toch nog maar weer een 1.6 TDI. En het rijdt weer voortreffelijk en nog zuiniger dan de vorige versie. Met gemak rijd je 22 km op een liter diesel, en dan rij ik normaal. Supersnel zijn ze niet, maar vlot genoeg. Je hoeft hem er echt niet voor te laten staan. Het enige nadeeltje dan toch, de motor hoor je wel. Ook bij hogere snelheden hoor je iets die bekende dieselbrom. Storend is het niet, maar een iets betere isolatie had gekund. Maar dat is het dan ook wel.
Ik hoop er weer richting 1,5 of 2 ton mee te kunnen rijden en dan gaan we weer voor een jonge occasion met weinig km. Of het dan weer een diesel wordt, ik denk van niet. Maar dat zien we dan wel weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren