Skoda Octavia 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Businessl (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Businessl |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 162.000 km |
De voorpret
IN bestelling geplaatst
Skoda Octavia 1.2 TSI Elegance Business, kleur denim blue, opties panorama zonnedak en functiepakket.
Zodra ik auto in bezet heb, volgt 1e review met foto's
Als aanvulling de overwegingen die hebben geleid tot deze keuze. Na 5 jaar trouwe dienst van mijn Ford C-max 1.8 Titanium Business was het tijd om een nieuwe lease-auto te bestellen. Op mijn shortlist stonden de:
- Golf VII Variant
- Peugeot 508 SW
- Skoda Octavia.
Ik was daarbij op zoek naar een ruime auto (bagageruimte minimaal even groot als mijn huidige Ford, meer ruimte achter gezien de opgroeiende kinderen) met een ruime aankleding.
De Peugeot 508 in de BLue Lease Premium versie viel af vanwege de prijs die ruim boven het leasebudget uitkwam .
De Golf in Highline versie kwam in de buurt maar met een aantal extra opties kwam deze uiteindelijk een stuk duurder uit dan de Skoda Octavia. Vooraleer definitief te bestellen heb ik eerst nog een proefrit gemaakt bij de Skoda dealer Rotor in Heerlen. In een klein uurtje op zowel doorgaande wegen als autoweg was ik onder de indruk van zij rijcomfort. De Skoda veert wat stugger maar is zeker niet oncomfortabel. En de ruimte is oneindig...wordt vervolgd!
De eerste ervaringen
- 1.050 km
Vorige week woensdag was het dan zover. Ik mocht mijn Skoda Octavai ophalen bij Skoda-center Utrecht. Verborgen onder de hoes stond mijn nieuwe Skoda te wachten op de onthulling. De verkoper trok de hoes eraf en voor het eerst kon ik de nieuwe Skoda in de door mij gekozen kleur Denim Blue in het echt zien. Ik vind hem erg mooi (foto's volgen).
Zoals reeds gememoreerd heb ik gekozen voor de Elegance Business Line 1.2 TSI Hatchback. Extra opties:
- panorama dak;
- achterruitwisser;
- functiepakket (nettenset, 230V aansluiting achter en zonnescherm voor de achterruit).
Op mijn verzoek heeft de dealer ook nog mooie RVS sierlijsten op de dorpels geplakt.
Op de terugweg heb ik meteen de nodige (autoweg)kilometers kunnen maken richting het diepe zuiden. Het bevestigde mijn indruk dat het een comfortabele auto is om met kruissnelheid over de autowegen te rijden. Nu een week verder en dik 1000 vooral autowegkilometers verder kan ik alleen maar zeggen dat ik dik tevreden ben. De auto rijdt comfortabel, de 1.2 TSI doet prima zijn werk ook in het heuvelland, de audioinstallatie en navigatie doen prima hun werk en de 1e tankbeurt viel ook niet tegen (gem. verbruik 1 op 16).
De ruimte is enorm, zowel voor als achter. Ook de luxe middelen zoals de stoelverwarming hebben hun waarde al bewezen.
Al met al is mijn eerste Skoda week prima bevallen.
10.000
- 10.500 km
Inmiddels ruim 10000 km gereden in 3 maanden tijd. Het betreft vooral autowegkilometers. Daarin gedraagt de Skoda zich als een prima reisauto. Hij zoeft comfortabel over de weg. Binnen de bebouwde kom over drempels is het zaak om niet te hard te rijden, want drempels heeft de Skoda minder graag.
Pluspunten tot nu toe:
- fijne verlichting (meedraaiende xenon-koplampen)
- degelijke besturing
- duidelijke cockpit met logische bediening
- verbruik (zie cijfers)
- ruimte overall
- goede stoelen, stoelverwarming heeft zijn meerwaarde al bewezen
Minpunten
- navigatiesoftware verre van up tot date;
- niet altijd correcte verwerking van verkeersinfo;
- acceleratie in hogere versnellingen.
Ik ben tot nu toe overall gezien erg tevreden over mijn eerste Skoda.
Fijne auto
- 80.000 km
Even een korte update. Inmiddels heb ik bijna 80.000 kilometers op de klok staan. Ik ben erg tevreden met de Skoda. De grote binnenruimte zorgt iedere keer weer voor verbazing van mijn medepassagiers. Op de achterbank passen met gemak 3 volwassenen. Ook de kofferruimte blijft iedere keer weer verbazingwekkend groot. Inmiddels hebben we enkele autovakanties achter de rug. Bagage voor 2 weken kan de Skoda makkelijk aan. Het is ideale auto om langere afstanden te rijden. Hij gedraagt zich met de 1.2 TSI comfortabal en met name in de hogere toerentallen trekt hij vlot genoeg op, passeert hij snel op de autoweg.
Behalve de reguliere beurten ben ik tussentijds 2x in de garage geweest: om de olie bij te vullen en om een portier die niet meer goed sloot bij te stellen.
Pluspunten: de ruimte, het rijcomfort.
Minpuntje: af en toe doet het radio-navigatiesysteem wat raar. Het betekent soms dat je de auto volledig moet uitzetten en opnieuw moet starten om het systeem als het ware te resetten.
Daarnaast geeft de navigatie soms rare routes aan op het moment dat de verkeersinformatie een file op de primaire route heeft. De voorgestelde alternatieve route kost dan meer tijd dan de oorspronkelijke route met file!
Vlak voor de finish
- 162.000 km
Binnenkort loopt de leasetermijn af. Inmiddels heb ik er dik 160.000 km mee gereden en ben ik nog altijd positief over de Skoda.
Pluspunt blijft o.a. zijn ruimte voor 5 volwassenen, de kofferruimte en het plezierig rijden.
De afgelopen dik 4 jaar heb ik nauwelijks problemen gehad.
Wel behoorlijk wat olieverbruik en een periode gehad met een hoog benzineverbruik wat na veel zoeken blijkbaar lag aan een kapotte lambadasonde.
Kortom mijn 1e Skoda is goed bevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.