Skoda Kodiaq 2.0 TDI Greentech 150pk Ambition Business (2019)

autoreview

Skoda Kodiaq 2.0 TDI Greentech 150pk Ambition Business (2019)

Signalement

UitvoeringKodiaq 2.0 TDI Greentech 150pk Ambition Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor het eerst hoog op de bok

  • 7.500 km

Na ongeveer 30 jaar beroepshalve heel veel kilometers gemaakt te hebben in normale berlines en stationwagens, werd ik toch getriggerd om eens een keer in de SUV mode mee te gaan. Eerlijk is eerlijk, zelfs na een dag een Skoda Kodiaq voor een uitgebreide proefrit mee gehad te hebben, twijfelde ik bij terugkomst in de showroom nog steeds of ik niet voor een Superb SW zou gaan. Maar goed, na nog wat heen- en weer toch de knoop doorgehakt: we gaan voor een SUV. Verder moet er absoluut een volwaardig reservewiel in zitten, een trekvermogen van 1500kg is een must, en de auto moet een automaat hebben. Wat het reservewiel betreft, het blijft me verbazen dat bij veel auto s een reservewiel gewoon niet leverbaar is! Dan krijg je van de verkoper te horen, ja maar mijnheer, hoe groot is de kans nou dat je lek rijdt, en als het dan gebeurt word je toch gelijk geholpen....Ja de groeten, ik ken meerder mensen die in het buitenland gestrand zijn, 2 dagen hotel op eigen kosten, omdat de bandenmaat/profiel niet leverbaar is, en zelfs soms daardoor 4 nieuwe banden hebben moeten kopen....kassa! De autofabrikant verschuilt zich achter de kleine lettertjes, en jij zit met de kosten....No thanks, ik wil een reservewiel!!!!
Comfort en ruimte moeten goed zijn, want ik slijt mijn halve week in de auto. EV of hybrid is voor mij geen optie vanwege het reservewiel en het trekvermogen in het eisen pakket, en bovendien is opladen in het buitenland qua infrastructuur, bij bijvoorbeeld hotels, nul aanwezig. Gewoon diesel rijden dus!

Waarom een Skoda Kodiaq. Je leest op AW geregeld reacties die beladen zijn met afschuw van grijs leaseblik vooral van de VAG club. Nu ben ik van ons bedrijf uit volledig vrij te kiezen wat ik wil, en ben ik ook best gevoelig voor een mooie auto, ok alles blijft smaak natuurlijk!
De premium merken Audi/Mercedes/Volvo/BMW komen qua prijs niet binnen mijn budget, maar in Belgie ligt een Alfa Romeo Stelvio en de nieuwe DS7 prijstechnisch niet verkeerd, en ik hoef geen volgeladen auto met leren bekleding e d meer. Dit zijn toch heel aparte wagens qua design, en een aanwinst in het straatbeeld zal ik maar zeggen..Ik heb ook met alle twee proef gereden, dus de wil was er wel! Maar dan komt de offerte met het leasetarief met mijn kilometers....nou dan ben je weer snel klaar helaas....gewoon 30% duurder dan de uiteindelijke keuze....
De Ford Kuga is ook te duur en de Ford Edge buiten alle proporties, plus dat ik zwaar teleur was gesteld in de organisatie van Ford naar zijn klanten toe (zie vorige revieuw Ford Mondeo)
Dan kom je bij de concernbroeders VW Tiguan of nieuwe Seat Tarraco terecht. De Tiguan zit qua prijs/opties/ruimteaanbod lang niet op het peil van de Skoda Kodiaq. De Tarraco was toen ik de auto bestelde in november 2018 (1 jaar levertijd voor de kodiaq!!!) met de 150pk diesel en DSG automaat alleen met 4x4 leverbaar, dus ook gelijk een stuk duurder.
Dus dat is hem dan ook geworden, de Skoda Kodiaq 2.0 tdi in ambition business uitvoering, met DSG automaat in lava blue. Als extra s een volwaardig reservewiel, het canton soundsystem en een trekhaak. Daarmee is de auto, met de standaard aanwezige extra s voor mij ruim voldoende uitgerust. In Belgie hebben ze trouwens deze ambition business uitvoering niet, maar heb ik gewoon de Style gekozen, die qua uitrusting overeen komt.

Hoe bevalt de Kodiaq na een kleine 3 weken en 7500km reis/rij ervaring? Gewoon geweldig. Wat een heerlijke comfortabele auto is dit! Bij 120 km/h loopt de motor een 1700 t/min in zn 7e versnelling, heerlijk cruizen is dat. Je zit als een vorst in deze auto. De canton soundsystem is een aanrader, absoluut aanvinken, want er zit een perfect geluid in. Verder wijst de multi media zich zelf, werkt toch beter en gebruiksvriendelijker als in de Ford Mondeo. Tja en die ruimte he...ongekend. Kofferbak, het limogehalte bij het achterin zitten, maar ook voorin is het gewoon kingsize. Die ruimte vind je naar mijn idee voor dit budget nergens anders.
Verbruik zit in de mix op 6.3l/100, maar ik heb de auto gelijk op winterbanden laten afleveren. Mogelijk dat het verbruik op zomerbanden iets lager uitvalt.
De DSG schakelt als boter, en met name als je bijvoorbeeld op de autobaan even wil versnellen, schakelt de bak gelijk even terug naar de 6e versnelling , om daarna weer in 7 verder te gaan, het werkt perfect. Goed, deze auto mag dan misschien geen bochtenridder zijn, daar heb ik hem ook niet voor gekozen. Inhalen gaat in een wip, de bak reageert direct en je hebt vermogen en koppel zat om je voorligger voorbij te komen.
De ophanging en stoelen zijn echt op comfort afgestemd, en daar is deze auto ook voor bedoeld.
Je hebt wel een apart tankje voor de adblue, en daar heb ik na een kleine 8000km gewoon 10 liter in kunnen gooien. Er zit in je dashboard een schermpje verwerkt waarin je kunt zien voor hoeveel kilometers je nog ad blue aan boord hebt, maar ik stond wel even te kijken dat er gelijk zoveel in kon! Toch iets om rekening mee te houden.

Valt er iets tegen? Heel kleine dingetjes misschien. Ik blijf geen fan van touchscreen....je krijgt altijd vlekjes op het scherm, je blijft toch uit je stoel komen om e e a in te toetsen en je bent dus even afgeleid. De aansturing met een centrale knop blijf ik absoluut de beste en veiligste oplossing vinden.
Maar verder, ik kan nog geen echte manco s of missers in opzet van deze auto ontdekken.

Ik ben dus heel tevreden, en blij voor deze auto gekozen te hebben. De betrouwbaarheid op lange duur van het geheel, daar kom ik met mijn kilometers heel snel achter. Aangezien dit inmiddels de 3e Skoda is, en dat kan geen toeval zijn, heb ik geen reden om aan te nemen dat deze auto mij teleur zou stellen. Bij ieder beurt, of gebeurtenis buiten het normale, volgt er een revieuw.

Kop is er af

  • 30.000 km

Vandaag heb ik mijn Kodiaq voor de eerste beurt bij de dealer ingeleverd. Op zich had ik geen klachten, dus dat is al goed nieuws. Tijd dus om een eerste revieuw te schrijven, nu ik de auto toch wel beter ken zal ik maar zeggen.
Tot nu toe ben ik heel blij voor de Kodiaq gekozen te hebben. De binnenruimte, rust aan boord tijdens het rijden, de zitpositie, het rijcomfort, het is echt een heel fijne reiswagen. Het is apart te zien/voelen hoe makkelijk je met deze auto mijn (heel) grote reisafstanden kan doen, en hoe fit je dan uitstapt. Ja, natuurlijk ben je moe na een dag van 1250KM rijden, maar je komt niet gebroken je auto uit. De combinatie motor/bak werkt voor mij perfect, en hij is meer dan fel genoeg naar mijn smaak. Het canton soundsystem is een aanrader, heerlijk geluid in je auto waar ik echt elke dag van geniet. Het verbruik in NL zit rond de 6,5 liter en in Duitsland of in de bergen rond de 7 liter per 100KM. Ik denk dat dat niet verkeerd is voor zo een grote/hoge/zware auto.

Is het dan alleen en uitsluitend joy and happyness? Uhhh nee, helaas niet. De pijnpunten zijn geen drama, maar toch wel een punt van ergernis. Als je een objectieve/waarheidsgetrouwe/waardevolle revieuw wil schrijven, hoort dat er naar mijn mening ook bij.
Helaas moet ik met mijn 2 liter diesel, ondanks dat ik de motor echt netjes/rustig warm rijd, elke 10000KM de motorkap open trekken om 1 liter motorolie erbij te gooien....Ik heb bij mijn Ford Mondeo, ook een 2 liter diesel, een kleine 2 ton gereden zonder 1 keer de motorkap open te hoeven gooien! En wat extra vervelend is....de leasemaatschappij verbiedt de dealer om extra motorolie mee te geven!! Ik moet dus: ofwel elke keer preventief naar de dealer rijden, die moet weer een werkbon maken, olie bijvullen, kost je gewoon een uur pfffff....Ofwel moet je bij de dealer een paar pakken olie kopen, maar die betaal je dan zelf uit eigen zak zeg maar!!! Ik mag ook gewoon blijven rijden....wachten tot in the middle of nowhere om 5 uur s morgens het waarschuwingslampje van het oliepeil onderweg gaat branden, dan een dealer gaan zoeken, wachten tot die om 8h open gaat, en die olie mag ik dan wel gewoon declareren....enfin u snapt het wel...helemaal knudde dit! Bij de leasemaatschappij knipperen ze nog niet met hun ogen, als je deze gang van zaken, netjes gezegd, belachelijk vindt...Dit kost me dus elke keer een hoop tijd waar ik gewoon geen zin in heb. Ik heb de leasemaatschappij hier speciaal voor gebeld, maar je kunt net zo goed naar China bellen. Je krijgt nul komma nul op het request....... het schijnt er bij te horen zullen we maar zeggen?
Ander punt van kritiek is de vormgeving van de spiegels. Op zich zijn ze prachtig mooi van vorm, maar als je autobaansnelheden rijdt, met van dat vuile miezerige herfstweer, mistig weer, of liefst vuil wegdek of gestrooid, dan spatten er, via de onderkant door de luchtwerveling, allemaal kleine druppeltjes tegen je spiegel aan, waardoor die binnen de 50km verandert in matglas. Je ziet dus echt quasi niets meer! Achteropkomend verkeer die hun lichten aan hebben, zie je dankzij de verlichting komen, maar als ze geen verlichting aan hebben.... niet of heeeel slecht. Parkeren, zeker in het donker, kun je dan ook met een beetje spiegelen gewoon vergeten. Bij elke tankbeurt en pauze maak ik de spiegels met een doekje weer schoon, maar na een half uurtje is het kwaad alweer geschiedt...Het gekke is dat mijn Skoda Superb van bouwjaar 2016 (huidig model dus) identiek dezelfde kwaal had.
Verder werkt de DSG bak op zich perfect, schakelt als boter, ook als hij koud is. Punt van kritiek heb ik, dat je als je stilstaat en net even sneller optrekt, je met een behoorlijke 'snok' uit de startblokken gaat. Niet direct comfortabel, en al helemaal niet als je je inzittenden onvoorzien op zo een ruk vooruit trakteert. Lijkt het net of je voor geen meter kan autorijden haha...De koppeling pakt dan gewoon veel te bruusk op, zeker als de motor door het start/stop systeem uit staat.
Wat ik ook een beetje vreemd vind, is dat bij de koude start s morgens vroeg, de bak relatief laat op wil schakelen. Ik wil, omdat de motor nog koud is, hem niet boven de 2000t/min hebben. Met name ook, omdat hij dan zijn maximaal koppel al gehad heeft. Mijn Kodiaq wil, ondanks dat je weinig gas geeft/met de schakelflippers op wil schakelen, doortrekken tot 2500t/min. Ik zou denken: zeker met koude motor niet te veel toeren draaien, maar de Kadiaq beslist anders zal ik maar zeggen....vreemd...
En een voor mij altijd terugkerend punt van kritiek blijft een touchscreen. De autofabrikanten bouwen inmiddels er hele auto s vol mee, maar ik blijf het intoetsen rijdend een drama vinden, en erger me suf aan een scherm vol vingerafdrukken. Je bent toch lang afgeleid, je moet steeds opletten wat je intoetst, want bij de minste fout klopt het adres niet meer, zit je de verkeerde plaat te luisteren, noem maar op. Heren fabrikanten, neem de draaiknop die bijvoorbeeld in de Renault megane/laguna tot 2015 werd gebruikt in samenwerking met TomTom, en je bent bovenal veel veiliger, en daarnaast trefzekerder bezig!!! Ik vrees dat ik in de woestijn sta te roepen.....Ook vanuit de heren van de autopers /AW hoor ik hier nooit iets over.....

Zo zie je maar, ik ben op zich echt heel blij met mijn auto, maar elke keer zijn er weer dingen, die naar mijn smaak echt verbeterd zouden moeten worden. Deels is het misschien een stukje smaak, maar het gros van mijn punten van kritiek zijn dat denk ik zeker niet. Zijn mijn pijnpunten dramatisch? Nee dat niet, maar bepaalde dingen hoeven niet (motorblok dat al jaaaaren op de markt is en nog steeds olie verbruikt...) en je zou zeggen dat een stukje veiligheid voorop staat (vorm spiegels en touchscreens in het algemeen) bij het ontwikkelen van een auto.

Bij de volgende beurt of bij aparte evenementen schrijf ik weer een update.

60K beurt ondanks corona

  • 61.500 km

Gezien alle toestanden op dit moment, had ik eerst voor de zekerheid even de garage gebeld of, ondanks dat ik mijn afspraak lang van tevoren gemaakt had, mijn onderhoudsbeurt wel zou door kunnen gaan. Het was gelukkig geen probleem, er wordt (nog) gewoon gewerkt in de werkplaats.
Inmiddels zijn de kilometers er naar volle tevredenheid opgevlogen. De Kodiaq doet zijn ding naar behoren. Wel heb ik de afgelopen tijd de dealer natuurlijk weer 2 keer extra bezocht om de olie bij te laten vullen. Verder heb ik na 50K de winterbanden die vooraan lagen naar achteren laten verhuizen en andersom. Er zat nog wel profiel op, maar dat was niet meer 'winterband gerelateerd' om eerlijk te zijn. Aan de andere kant had ik toch verwacht dat een hogere auto die de Kodiaq toch is, iets sneller zijn banden zou verslijten. Maar niet in mijn geval, door de wisseltruc kan ik met deze set probleemloos de 70K halen.
Verder is er op dit moment niets aparts of spannends over de auto te melden, behalve dan dat ik elke dag met plezier achter het stuur van mijn auto ga zitten. We gaan gewoon vrolijk de volgende 30000km erop schroeven, alleen zal dat gegeven de huidige omstandigheden wat langer gaan duren, aangezien zo een beetje heel mijn werkgebied op slot zit....Hopelijk normaliseert zich de situatie zo snel mogelijk!

op naar de zomervakantie

  • 95.000 km

Twee weken geleden heb ik de Kodiaq voor de 90K beurt weggebracht. Klachten had ik verder niet, dus het was verder een standaardbeurt zonder ifs or buts zal ik maar zeggen.
Mijn auto heeft, los van de bezoekjes aan de dealer voor het bijvullen van de olie en het omgooien van de winter naar de zomerbanden, verder prima zijn werk gedaan.
Maar nu komt de vakantie eraan, en ik ben heel benieuwd hoe de Kodiaq als trekpaard uit de bus gaat komen. Het vermogen zal het probleem niet zijn, maar ik ben toch wel nieuwsgierig hoe de stabiliteit in verhouding met een 'normale' personenauto is. En hoe zal het verbruik liggen?
Dat zal er mede van afhangen of de DSG hem in de 6e versnelling laat rijden, of hij toch doorschakelt naar de 7e. De motor moet natuurlijk wel voldoende toeren blijven maken, en niet onder zijn toeren gaan brommen...
Enfin, we gaan het binnen kort beleven, en uiteraard doe ik na terugkomst even verslag over de trekcapaciteiten van de Kodiaq.
Ik zit nu bijna op de helft van het leasecontract, en menig collega (en de dealer hahaha) beginnen al zenuwachtig te worden wat de opvolger gaat worden...Na de vakantie ga ik daar eens induiken, want eerst moeten alle prijzen afgestemd worden op de nieuwe WLTP maatstaven qua uitstoot. Wat dat voor de prijzen en direct daarmee samenhangend de bijtelling gaat betekenen, mn voor het SUV segment, zullen we nog even moeten afwachten tot na 1 juli. En mede dat zal dan weer voor een groot stuk de keuze van de opvolger gaan bepalen.
Verder ben ik nog steeds buitengewoon tevreden over de Skoda, los van de al eerder vermelde min puntjes.
Ik meld me na de vakantie weer!

bruine beer blijkt ook uitstekend trekpaard

  • 105.000 km

Zoals in mijn vorige revieuw gemeld, zou ik een verslagje maken over de trekcapaciteiten van mijn Kodiaq. Nou kende ik de motor al uit mijn Superb, dus de 150pk diesel met 360nm koppel, zou qua vermogen geen enkel probleem moeten zijn, voor het trekken van de boottrailer. Dat beetje extra gewicht van de auto icm de wat hogere opbouw, wordt gecompenseerd in het minder gewicht van kinderen en bagage die niet meer mee gaat zal ik maar zeggen. Vraag was meer hoe de 7 bak DSG het zou doen en de stabiliteit zou zijn.....
Ik kan er vrij kort over zijn. De combinatie ligt werkelijk als een huis op de weg, alleen als je wordt ingehaald door een DHL busje met 150km/h, voel je de trailer een beetje wiebelen, maar dat is het dan ook echt! Ik zorg wel voor een kilo of 100 kogeldruk, en dan zie je de achterkant natuurlijk een stukje inveren. Het is echter niet zo dat de auto er bij staat alsof er 700kg zakken zand bij de bouwmarkt zijn ingekocht.... In tegendeel, ik vond het inveren juist reuze meevallen, en het gaf me een buitengewoon vertrouwd gevoel zo met het span op pad te gaan naar Spanje.
De DSG moest, althans daar leek het een beetje op, een stukje 'wennen'. In het begin wilde hij niet opschakelen naar de 7e versnelling. Hij bleef in de 6e hangen, wat natuurlijk niet echt gunstig is voor verbruik en geluidsproduktie. Maar na zeg 500km leek het wel of hij het 'snapte' en schakelde hij zelf op, en dat heeft hij de rest van de reis, en ook de terugrit perfect gedaan.
Het verbruik? ik zat op 10,7L op 100km, en ik rij altijd zo rond de 120km/h met het span.
De koeling kon het ook fluitend aan, het warmste wat we als buiten temperatuur hebben gehad was 34 graden in Zuid Frankrijk, maar ook dat leverde geen probleem op.
Ik kan dus alleen maar concluderen dat ik de Kodiaq als een buitengewoon stabiele, en ook weer heel comfortabele, trekauto heb ervaren. Hij kan met gemak meer aan als de ongeveer 1200kg die ik er achter had. Dus als ik durf te zeggen ervaren chauffeur van auto met aanhanger/caravan/boottrailer kan deze auto alleen maar voor dit soort klussen aanraden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.