Skoda Kodiaq 1.4 TSI Greentech ACT Style (2017)

autoreview

Skoda Kodiaq 1.4 TSI Greentech ACT Style (2017)

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.4 TSI Greentech ACT Style
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst6.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kodiaq 1.4TSI ACT DSG Style Business

  • 6.000 km

Toen ik bij de verandering van werkgever een andere auto mocht uitzoeken waren de kaders vrij duidelijk.
Het moest in ieder geval een 7-zitter zijn vanwege het feit dat ik vier kids heb die ook mee moeten kunnen. Daarnaast heb je te maken met een leasebudget. Dat laatste dwong me om een klasse kleiner te gaan rijden dan de Alhambra.
Een voordeel voor mezelf is dat ik benzine mocht gaan rijden, wat me in de bijtelling wel goed uitkomt.

In eerste instantie keek ik naar de gebruikelijke rij aan midi-mpv's die wordt aangeboden, zoals de Zafira, Touran, C4 Grand Picasso, Grand Scenic etc.
Dan vallen er al snel een paar af vanwege emotionele redenen: niet mooi, geen goed gevoel bij, of niet modern genoeg (media, hulpsystemen etc).
Toen bleef in eerste instantie de Grand Scenic op mijn netvlies hangen. Die wilde ik gaan bestellen, tot dat mijn oog viel op een artikel over de Kodiaq. Die, tot mijn vreugde ook met 7 zitplaatsen te bestellen valt.

Na mijn eerdere ervaringen met Skoda (Octavia's) en andere VAG producten was mijn keuze al snel duidelijk. Geen Renault of andere midi-mpv het moest de Tsjechische SUV worden. (van de 5008-suv waren nog geen prijzen bekend, dus die viel af).

Style Business
Ik heb gekozen voor de Style Business versie met als extra opties
- Derde zitrij
- Metalic lak
- Lane Assist
- Addaptive Cruise Control.

In de Style Business zitten heel wat gadgets die ik in de dagelijkse praktijk niet (of niet vaak) zal gebruiken, maar wel leuk zijn om te hebben. Zoals Skoda connect, met de app waardoor je de status van je auto kunt volgen, een 230volt aansluiting, automatisch inparkeren, etc.

Wachten
Na het bestellen begint het wachten, en wachten, en wachten en wachten ....
Tussen moment van bestelling doorgeven aan mijn werkgever en het in ontvangst nemen van de sleutel zat 6,5 maand. En, dan mag ik nog blij zijn dat ik er zo snel bij was. Wachttijden van meer dan 9 maanden of zelfs een jaar zijn geen uitzondering bij de Kodiaq. Blijkbaar heeft Skoda dus goed gegokt toen ze deze SUV op de markt brachten.

Omdat ik de auto van een plaatje heb gekozen was het een grote gok, maar de eerste indrukken die ik na het afleveren kreeg vielen me absoluut niet tegen.

De Aflevering door de dealer was prima verzorgd, inclusief taart bij aflevering. En na de instructie konden de eerste kilometers gemaakt gaan worden.

Alhoewel we vandaag over de 6.000 kilometer heen zijn gegaan geniet ik nog steeds van deze auto. De 150pk is voldoende voor deze auto. Meer is altijd prettiger, maar minder zou ik niet adviseren.
De auto is supercomfortabel geveerd. De 18'' banden hebben vrij hoge wangen, waardoor het geen stuiterbak wordt. De besturing is aan de lichte kant, maar niet zo licht dat het ergerlijk wordt.

De ruimte binnen in is (vooral achterin) kleiner dan ik in de Alhambra gewend was. De ruimte voorin is vergelijkbaar. De beenruimte op de achterbank (in de Alhambra zijn dat stoelen) is absoluut acceptabel en beter dan in menige sedan. Zelfs als je de achterbank iets naar voren schuift om de persoon op de derde zitrij ook wat ruimte te gunnen is het nog steeds prima.

De kids hebben alleen de eerste twee ritten wat geklaagd over de ruimte achterin, maar dat was een kwestie van wennen, ik hoor ze er nu al niet meer over.

De ruimte tussen de wielkasten achterin is 1m. Dat is niet heel ruim als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld de Peugeot 5008 of C4 Grand Picasso. Daardoor konden we tijdens de vakantierit geen boodschappenkratjes in de breedte neerzetten naast de ene opgeklapte zitting op de derde zitrij. Nu moest het in de lengte, en dan kun je er minder meenemen. Dat is eigenlijk alleen lastig als je op vakantie gaat met de auto. (En, dat doen we helaas maar een paar keer per jaar. )

Verbruik
Het verbruik over de eerste 6000 kilometer is niet representabel. Na 1200 kilometer heb ik er namelijk een dakkoffer bovenop gezet, de achterbak volgeladen met bagage, 2 volwassenen en 4 kinderen er in en gaan....

Die rit met volle bepakking over 1000 kilometer leverde een verbruik van 1 op 10 op. Daarbij speelt mee dat de Addaptive cruise control gebruikt werd. Die houdt je voorganger netjes in de gaten en reageert op zijn snelheid. Zodra je weer vrije baan voor je hebt, trekt de auto als een malle door totdat je weer op de gewenste snelheid zit. Dat doet het verbruik geen goed. (totdat ik ontdekte dat je dat ook kunt inregelen, en voor standje normaal i.p.v. sport kon kiezen).
Bij normaal woon-werkverkeer kom ik nu uit op ongeveer 1 op 13,5.

Problemen
Echter problemen heb ik nog niet ondervonden met de Kodiaq. Het enige wat ik tot nu toe geconstateerd heb is dat de koppeling met de Galaxy J3 van mijn vrouw soms zonder specifieke aanwijzing wordt verbroken. Soms zelfs tijdens een gesprek.

Voorlopige conclusie
Hoewel ik nog op een roze wolk zit wat deze auto betreft probeer ik toch een objectieve conclusie te trekken o.b.v. mijn ervaringen tot nu toe.

+ Comfort
+ Uitrusting
+ Ruimte voor passagiers

- Bagageruimte i.c.m. derde zitrij

Als je het geduld kunt opbrengen om op de Kodiaq te wachten heb je een erg prettig rijdende auto, die je ook nog voldoende ruimte biedt.
Als het in je budget past vink dan de Addaptive Cruise control aan, die is erg prettig en werkt goed.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens