Skoda Kodiaq 1.4 TSI Greentech ACT Style (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.4 TSI Greentech ACT Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Eerste indrukken
- 4.200 km
Na 3,5 jaar BMW rijden was het tijd voor het moment waar iedere autofiele leaserijder op zit te wachten; een nieuwe uitzoeken! Eigenlijk begon het na 2 jaar al te kriebelen en gelukkig liepen de kilometers hard op. In mijn vorige review heb ik eigenlijk al wat minpunten benieuwd van zo’n 1-serie; klein, lage instap en erg stuiterig op het wegdek. Dus, op zoek naar iets groters, iets comfortabelers. Natuurlijk ook gekeken binnen de BMW stal; de X1, de 3 touring maar ook de o zo mooie 4 Gran Coupe. Naast deze auto’s ook serieus gekeken naar een A4 avant (duur), de V60 Cross Country (interieur gedateerd), de Passat (Saai) en tenslotte ook de Superb van Skoda. Maar ja, een Skoda?
In het laatste kwartaal van 2016 werd ik geconfronteerd met een foto van de Kodiaq. Een hoge, grote auto die je vaak voor een beperkt budget enorm fijn kunt uitrusten. Maar prijzen werden pas in December bekend. Maar wat een wagen! Langzaam kwamen er meer beelden en info beschikbaar over de Kodiaq en werd ook het enthousiasme groter; dit zou hem wel eens kunnen worden.
Begin januari waren leaseprijzen bekend en heb ik een rondje offertes opgevraagd van de Kodiaq, maar ook van zijn “concurrenten” zoals de X1. Tegelijkertijd ben ik van functie veranderd waardoor ik minder kilometers ga rijden. Daardoor kwam de mogelijkheid om een Benzine auto te leasen ipv een diesel. Het rondje offertes leerde mij dat de Kodiaq nog niet eens zo duur werd. Uiteindelijk de knoop doorgehakt (zonder de auto te hebben gezien) en via de leasemaatschappij besteld. Wat is het uiteindelijk geworden?
Het is een Kodiaq Style Business 1.4 TSI DSG Style Business geworden. Deze Style Business is standaard voorzien van veel luxe zoals Navigatie Columbus, Led koplampen, stoelverwarming, electrische bestuurdersstoel met geheugen, 18” lichtmetaal en bijvoorbeeld ook Area View (360graden camera’s). Omdat ik van veel luxe houd heb ik nog een aantal opties los bijbesteld;
- Panoramadak
- Adaptieve Cruise Control
- Sunset (Getinte ramen)
- Voorruitverwarming (heerlijk in de winter)
- Stuurwielverwarming
- Skiluik met Skizak
- Omkeerbare kofferbakmat
De bekleding was lang een twijfelpunt; leer of alcantara. Budgettair houdt het ergens natuurlijk ook op en daardoor is de keuze gemaakt om bij een standaard stoffen interieur te blijven; het was ook geen must-have. Achteraf vind ik wel dat het de auto net had afgemaakt.
Bij het vertellen aan collega’s verklaarde men me voor gek; van BMW naar Skoda? Nu hij er eenmaal is draaien ze vaak meteen bij; het is een imposante wagen die enorm veel ruimte en comfort brengt.
Eenmaal besteld begon het lange wachten; Aangezien de importeur er voor 2017 1250 exemplaren gereserveerd had heb ik meteen besteld. De verwachte leverdatum zou ergens begin juni zijn; maar ondanks de horrorverhalen van vertraging was de auto begin Mei al bij de dealer binnen. Dus kon ik hem op 18 mei ophalen.
Hoe rijdt dat nu?
Het karakter van een benzine 150PK TSI in vergelijking met een 116pk diesel is an sich natuurlijk heel verschillend. Inmiddels heb ik zo’n 4000km ervaring en kan ik toch wel stellen dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ondermeer een rit naar Zwitserland gaf een goede indruk; heerlijk met de automaat zoevend over de Duitse autobahn met de automatische cruise control er op. Wel is deze tot 160 km/h actief. In Duitsland schijnt een ACC leverbaar te zijn die tot 210km/h gaat. Waarom deze in Nederland niet leverbaar is, is mij onbekend.
De stoelen zitten fijn, waarbij het verschil met de BMW sportstoelen wel duidelijk zijn; hier zit je meer op de stoel. Bij BMW zit je meer in de stoel waarbij de klassieke beenverlengers wel een klein gemis zijn. Overigens wen je daar snel aan. De instap is lekker hoog maar niet te. Parkeren is overigens wennen maar het Area View systeem met 360 graden camera’s helpt daar enorm bij. Luxe waar ik niet aan gewend was.
Het Canton systeem met 12 speakers geeft een enorme bak met geluid inclusief een flinke subwoofer dreun. Ook enorm genieten is het panoramadak. Dit heb ik later toch nog aan de bestelling toegevoegd omdat het enorm fijn is met betrekking tot de lichtinval in de auto. Zeker nu ik een zwart interieur heb.
De komende maanden ga ik nog veel kilometers maken en zal daarna een uitgebreide review schrijven. Voor nu de puntenverdeling:
+
Comfort op lange afstanden
Stoelen zitten fijn
Ruimte is enorm!
Goede navigatie (maar de i-drive van BMW is intuitiever)
Veel value for money (electrische achterklep en keyless entry standaard)
Adaptieve Led koplampen geven een enorme bak met licht
-
Kwaliteitsbeleving op de achterbank (hardere plastics)
Verbruik (gemiddeld 1 op 13 over 4200 km)
Weer wat ervaringen
- 15.000 km
De laatste maanden flink wat kilometers kunnen maken met de Kodiaq. Naast het nodige verkeer in Nederland is de beer ook mee op pad geweest door Italie. Wat een reisauto is dit!
De kilometers zijn comfortabel voorbij gevlogen zonder problemen. De combinatie tussen de motor, automaat en active cruise control zorgen voor veel comfort onderweg. De zitpositie is lekker hoog, maar minder hoog dat bijvoorbeeld een BMW X3. In het begin was ik nieuwsgierig naar de prestaties van de 1.4TSI, maar de motor past uitstekend bij het relatief lage gewicht van de Kodiaq. Hij is zelfs erg pittig en accelereert vlot. In Duitsland net ook even de 200 aangetikt en dat gaat met een relatieve rust. Sterker nog, ik rijd met deze auto makkelijker 180-190 dan met mijn vorige BMW 1. Hij geeft veel vertrouwen.
Van de configuratie die ik heb samengesteld zou ik alleen nog Lane Assist bijbestellen. Tijdens het filerijden met de ACC aan zou het nog fijner zijn als de auto zich ook binnen de lijntjes houdt. En ja, de stoffen bekleding is niet zo fraai zoals leer dat wel is. Maar ergens houdt het een keer op.
De dynamische routebegeleiding (op basis van de internetverbinding van de mobiele telefoon) heeft zijn nu erg goed bewezen tijdens de reis door italie. Aan de andere kant heeft dit in Toscane wel tot avonturen geleid aangezien hij ook wat minder toegankelijke zandpaden als route aanmerkt. De grotere bodemspeling was daar ook een uitkomst.
De stoelen zijn prima te noemen. Ik mis de beenverlengers uit de BMW niet erg. De lendesteun is prettig en de hoofdsteun ondersteunt het hoofd prima. Dus ook na lange ritten zorgen de stoelen ervoor dat er fris uitgestapt wordt.
Een andere optie die erg prettig is bij een auto van dit formaat is de 360 graden camera. Nog elke dag heb ik daar profijt van. Ik zou het niet snel meebestellen, maar nu zat het standaard op de Style Business.
Wat valt op? De kwaliteitsbeleving bij deze auto is uitstekend. Het enige waar ik wat commentaar op heb is het schakelgedrag van de DSG op lagere snelheden (schokken) en het klikken van een bepaald relais van de adaptive cruise control. Het schokken van de DSG schijnt een algemeen VAG dingetje te zijn, maar het is niet altijd prettig als je wegrijdt (in de file).
Voor de rest is het een prettig stille auto. Het verbruik is nu 1 op 13. S
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.