Skoda Kodiaq 1.5 TSI mHEV Business Edition (2024) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI mHEV Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Een vreselijke auto
- 10.000 km
Ik mocht een nieuwe lease auto uitzoeken, en we wilden graag een 7-zitter en veel bagageruimte. De nieuwe Kodiaq kwam net uit, paste binnen het budget en leek prima.
Na een jaar veranderde ik van baan en moest (mocht!) de Kodiaq gelukkig ingeleverd worden. Ik heb er weinig positiefs over te zeggen.
Ik begrijp ook de test in de autoweek niet. Het lijkt wel of ze niet echt in de auto gereden hebben. Trouwens, hiervoor reed ik (oa) een peugeot 3008 (1.2 130pk benzine), volvo C30, bmw Z4.
Motor en aandrijflijn: 3/5 sterren: niet ‘premium’ maar voldoet
De motor is niet “underpowered” voor een nederlands gezin. Hij is wel behoorlijk ruw qua geluid, en schakelt gelijk meerdere versnellingen terug als je een auto wil inhalen op de snelweg. Hij is duidelijk minder geraffineerd dan de 3008: meer herrie en minder soepel.
Rijden: 2/5 sterren
Deze auto ziet eruit als een bus, rijdt als een bus en heeft het uitzicht van een bus (naar achteren). Waar de 3008 nog levendig over de straten wilde gaan, is dit echt een verplicht nummertje. Hij heeft er duidelijk geen zin in. Optrekken is ook slecht: Hij blijft lang hangen in de auto-hold waarna hij met een ruk naar voren schiet. Bij inparkeren is dit echt vreselijk. Je kan niet even nog een paar cm naar voren, je knalt meteen tegen de boom.
Alle rijhulpmiddelen zijn vreselijk slecht. De cruisecontrol die zeer contra-intuitief ingesteld moet worden (in de rijrichting naar voren is uit, naar achter is aan, etc). Daarnaast is het niet een simpel systeem, maar hangt met vanalles samen. Zo past hij de snelheid aan aan de omstandigheden (bijv bocht in de snelweg), en wil hij niet rechts inhalen (ook niet bij een splitsing), en soms lijkt hij te ‘vergeten’ dat hij de ingestelde snelheid moet rijden als er niets aan de hand is: dan moet je even op het gas en gaat hij pas weer versnellen. Je weet echter nooit waar je aan toe bent.
Wat wel vrij goed werkt is de lane assist. Dit maakt het rijden aangenaam. Hij klaagt wel elke 4 minuten dat je je handen aan het stuur moet houden terwijl je dat wel hebt, en dan moet je even een slinger maken over de snelweg en dan is ie weer even tevreden.
Ruimte: 4,5/5 sterren
Ja hij is lekker ruim, en ook de derde zitrij is redelijk. De kofferbak is echter ver van plat, niet handig in te delen. Daarnaast zitten er allerlei handigheidjes die onhandig zijn: de derde zitrij kan gekantelt om eronder te kunnen, maar dit is zo klein en je kan er eigenlijk nog steeds niet bij. Laat het weg. We hebben ook nooit met het rolluik achterin gereden, want dat zit bij bagage en derde zitrij in de weg. Je kan het ook niet ergens anders laten in de auto, dit heeft gewoon in de schuur gelegen een jaar lang. Het bagagenet was wel handig, dit gebruikten we als we met veel spullen op vakantie gingen, dan schuift er niets naar voren bij heftig remmen.
De 3008 (die een stuk kleiner is natuurlijk) was eigenlijk beter in de ruimte indelen.
Comfort:2/5 sterren
De stoelen zitten vreselijk. De bestuurdersstoel is nog enigszins in te stellen, maar op de bijrijdersstoel hadden we standaard een kussen liggen om een beetje comfortabel te zitten. Je kwam sowieso met een stijve rug uit de auto. Ik vond het ook geestig toen we de nieuwe 7 zitter kregen, en de kinderen meteen op de ‘achter-achterbank’ wilden zitten. Ik vroeg wat ze van de nieuwe auto vinden, en het eerste wat allebei in koor zeggen: “de stoelen zitten veel lekkerder!”. Enough said.
Het infotainment is ook vreselijk. Alles via dat scherm, en niets werkt intuitief. Om een voorbeeld te geven van de absurditeit van hoe slecht het is: de radiozenderkeuzeknoppen op het stuur switchen niet tussen voorkeuzezenders, maar gaan scannen op de FM frequentie. Alsof het 1990 is? En nee, dit is niet anders in te stellen.
Omdat de schakelpook (nouja, automaatpook, hoe heet dat) aan het stuur zit, is het daar erg druk. De ruitenwissers zijn daarom naar links, en je bent altijd op zoek naar het het werkt. Deze hendels zijn allemaal onverlicht dus toen ik ‘s nachts een regenbui in reed, duurde het een behoorlijke tijd voordat ik de ruitenwissers aan had. Daarnaast zijn er twee auto standen: Auto I en Auto II. Wat denkt Skoda dat de definietie van “Automatisch” is? Vindt maar eens uit in het donker in welke stand je zit en wat die dan doet.
Instellingen zijn uberhaupt onvindbaar. Je kan de voice assistent vragen (die echt extreem weinig kan), en die wil nog wel eens een setting voor je vinden. Als je dan op ‘back’ klikt, kom je in een hoger geleggen instellingenscherm, waarbij je niet meer door kan klikken naar de setting waar je net was. Echt bizar slecht.
De volume knop is ook vreselijk. Fijn wel dat het een fysieke knop is, maar er zitten 4 functies onder, en bij indrukken wissel je van functie. dus was gebeurt er, je zit in een rijdende auto, je wil iets met het volume, maar je druk m snel per ongeluk in bij het grijpen, waardoor hij nu de luchtuitstroomrichting wijzigt. Dus je zit toch weer op dat scherm te kijken om de goede stand te krijgen.
De touch-veeg schakelaars van het dak werken ook vreselijk. Je zit maar te vegen en hij reageert nauwelijks. Ohja, en bij uitstappen krijg je een reeks pingels wat je allemaal nog moet doen, maar hij zegt niet dat je het dak nog open hebt. Ook bij sluiten sluit hij niet het dak. Omdat het dak relatief ver naar achter zit, zie je het open dak niet bij uitstappen. Het is meerdere keren gebeurd dat ik terugkwam naar mijn geparkeerde auto met het dak nog open.
—-
Nou ik heb denk ik niet alles gezegd, er schiet me vast nog meer te binnen. Maar kort gezegd is dit de samenvatting:
Positieve punten:
+ Ruimte
+ Motor is afdoende
Negatieve punten:
- Zitcomfort
- Rijden
- Zicht
- Electronica
- Rijhulpsystemen
- Bediening
Ik zou nooit meer deze auto willen rijden, en snap niet dat deze auto zo een positieve review krijgt op autoweek. Gruwelen in deze auto, blij dat ik hem mocht inleveren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Kodiaq Sportline Business 1.5 TSI PHEV 150 kW / 204 PK SU | Trekhaak | Bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar | 20 inch | Adaptive cruise | Camera | Elektrische achterklep | Verwarmbare stoelen en stuur
- 2026
- 11 km

Skoda Kodiaq Sportline Business 1.5 TSI PHEV 150 kW / 204 PK SU | Trekhaak | Bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar | 20 inch | Adaptive cruise | Camera | Elektrische achterklep | Verwarmbare stoelen en stuur
- 2025
- 11 km

Skoda Kodiaq Sportline Business 1.5 TSI PHEV 150 kW / 204 PK SU | Dynamic Chassis | Trekhaak | Panoramadak | Canton Sound | Voorstoelen elektrisch verstelbaar | 20 inch
- 2025
- 11 km