Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2025) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Nieuwe family car
- 355 km
Hallo allemaal,
Komende uit een BMW X1 20i sdrive uit 2018, zijn we over gestapt in deze nieuwe Skoda. Onze eerste Skoda, maar wat een ontzettende grote wagen is het. Heerlijk om met 2 kleine kinderen en bagage mee op vakantie te gaan.
Eerst hadden we ons ook oog laten vallen op een BMW X1 Phev uit 2023/2024 met weinig km'ters op te teller. Aanbod is best groot, maar ook vele zonder trekhaak. Om deze achteraf op te laten bouwen, vragen ze bij de dealer een slordige 3000 euro, 3 dagen werk voor kabelboom/inleren + dat achteras ge(de)monteert dient te worden. Van de BMW naar de Skoda gereden, aangezien dit nieuwe model erg dik oogde in de sportline uitvoering. Daar konden we met een demo op pad en we waren positief verrast, sowieso door de ruimte, maar ook het rijden. Stoelen zaten lekker etc.
In deze prijsklassen zou het dus of een nieuwe Skoda worden of een 2e hands BMW X1 25e.
Aangezien de Skoda verder elektrisch kan rijden, met een WLTP van 113km en de BMW maar 85 km + een degelijke 4 cilinder ipv van een 3 cilindertje in de BMW, kon de Skoda in onze ogen niet meer 'verliezen'. We vonden optisch de BMW met M-pakket wel erg mooi, maar verder viel alles in het voordeel van de Skoda.
Offerte bij de Skoda laten maken, maar gaf bijzonder weinig voor de onze X1 uit 2018 met 94000km. Toen verder gekeken en toen troffen we een nieuwe voorraad Skoda Kodiaq Sportline in het Steelgray (wat we wilde) met de 20 inch velgen, met light pakket op, dus met de verlichte grill, en een elektrisch trekhaak af-fabriek, bij Van den Brug in Heerenveen. Precies de uitvoering die we zochten.
Geen panorama dak, dat hoefde van ons ook niet meer, hebben we bij de X1 in totaal 2x open gehad in 3 jaar tijd.
De eerste week zit erop met de Skoda en toe nu toe alleen op de terug weg van Heerenveen naar Noord-Holland de verbrandingsmotor deels aan gehad, dat gaat wel heel mooi naadloos, merk je echt niks van.
Verder alleen elektrisch gereden, dat moeten we in de buurt ook allemaal gaan redden, alleen verdere uitstapjes zal de motor erbij gaan springen.
Tot de volgende ervaringen, als er enkele duizenden km'ters op staan.
Korte update:
Na 485 km geen cruise control meer in te schakelen. Melding na 100 meter rijden, acc niet beschikbaar. De ‘set’ knop voelde ook wat sponzig aan. Melding gemaakt bij de dealer in Zwaag, bleek dat de cruis control hendel al defect was. De ‘set’ knop bleef constant ingedrukt, waardoor systeem de cruise control uitschakelde. De dealer had het ook al bij een andere Kodiaq gehad. Wellicht een slechte reeks geleverde hendels. Aangezien er op diverse forums er ook over gesproken word.
Nieuw hendel geïnstalleerd aan de stuurkolom. Balen dat het na een week al gebeurde, Hopelijk blijft het bij een incident met onze nieuwe Kodiaq.
Verder werkt alles top.
Update ervaring na 5,5 maand
- 7.500 km
De eerste 7500 km hebben we er ondertussen opzitten.
Een nieuwe cruise control hendel is het enige mankement geweest tot nu toe. Deze was na 485 km al defect. Het veertje in de hendel bleef hangen. Nu heeft Skoda daar een recal voor open staan.
Software matig heb ik geen problemen gehad. Staat wel een software update recal open, maar die laat ik nog niet uitvoeren, aangezien ik verder software matig nog geen problemen heb, en dat komt ter zijner tijd wel als we in de garage belanden voor onderhoud.
Onze ervaring is tot nu erg positief. We rijden woon/werk 90% alles elektrisch, en alleen de uitstapjes gaan met verbrandingsmotor erbij. Zo komen we komen we na 7500 op een verbruik van 1,4 liter op 100 km, kom op 1 op 71km ongeveer. Laden gaat op de zonnepanelen, dus in gebruik is het een 'goedkope' auto. Sinds de temperaturen zijn gestegen in Mei/Juni/Juli doet ie het goed kwa radius op de accu. Ik laad hem vaak altijd op tot 80% en dan komt ie als je aan de snelheden houd wel op 90 km elektrisch, dus de WLTP met een 100%, zit die 100 km er zeker in.
Begin september een vakantie rit naar Frankrijk in de planning met dakkoffer, dan zal het verbruik behoorlijk gaan toenemen, maar dat weet je, daarom hebben we ook een hybride gekocht, om met dit soort reizen gebruik van de benzinemotor te kunnen maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV Business Edition | Trekhaak wegklapbaar | Winter pakket | Sunset |
- 2025
- 3.000 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV Sportline Business 204 pk | Automaat | Trekhaak | Matrix LED Koplampen | Navigatie | Apple Carplay/Android Auto | Keyless Entry | Achteruitrijcamera | Climate Control | Adaptive Cruise Control | Parkeersensoren | Elektrische achterklep | Privacy Glass | Stoelverwarming | Lichtmetalen velgen | Direct leverbaar! |
- 2024
- 31.999 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV Sportline Business
- 2025
- 1.789 km