Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2025) #2

autoreview

Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2025)

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Kodiaq Sportline

  • 1.500 km

Het was weer tijd om een nieuwe auto uit te kiezen. mijn vorige auto was een Audi A4 en met de komst van een 3de kind vorig jaar was het een beetje puzzelen allemaal. Het moest dus vooral groter, zodat er 3 kinderstoelen naast elkaar zouden passen. Dat is in deze tijd nog best een aardige opgaven geweest, met 3 kinderen van 5 jaar en jonger en de grote kinderstoelen vielen een hoop auto's direct af. Ze waren te klein of de gene waarvan je zegt die passen wel, paste niet in mijn lease budget. Volledig elektrisch met jonge kinderen en de vakantie zag ik nog niet zitten dus het moest een plug-in of benzine worden. Uiteindelijk eigenlijk 2 auto's die over bleven dat waren de Kodiaq en de 5008. De Tayron was de achterbank net even iets meet in een kuipvorm waardoor de kinderstoelen lastiger paste.

De keuze was snel gemaakt de 5008 vond ik van buiten een mooie auto maar niet van binnen, hou zelf meer van een rustig, sommige zouden zeg saai design en wellicht dat de gewenning vanuit VAG groep (hiervoor A4 en Octavia gehad) ook meespeelde. We zijn natuurlijk over het algemeen gewoonte dieren.

Het moest dus een Kodiaq worden en wel eentje uit de sportline, deze vond ik aan de buitenkant er net even gaver uitzien dan de andere versies. Gelukkig was er meer dan genoeg budget om het aan te kleden zoals ik hem wilde hebben, uiteindelijk is dit de configuratie geworden:

Skoda Kodiaq Sportline PHEV
Black magic metallic
Dynamic chassis control pakket
Elektrisch panoramisch glazen schuifdak
Heads-up display
Light en view pakket
Parkeer pakket
Simply clever bagage pakket
Family pakket
Verwarmbare voorruit
Winterpakket
Trekhaak
Zwarte 20 inch accessoire velgen

Al met al een hele mooie complete uitvoering.

30 juni de auto in ontvangst mogen nemen op het hoofdkantoor bij van Mossel. Goede en duidelijk uitleg gekregen hoe alle functies een beetje werkte en hop naar huis toe. Het was meteen nogal wennen, de overstap van een A4 naar een Kodiaq. Het is alsof je in een vrachtwagen stapt voor je gevoel. Ik moet zeggen naar een paar ritten went het ook wel weer snel en de elektrische verstelbare stoelen zitten dan ook erg lekker. Ook op langere stukken kom je een stuk frisser uit de auto dan ik deed in de A4.

Alle rijhulp systemen is ook vooral wennen, allemaal piepjes en stuur bewegingen. Gelukkig kan je heel snel het e.e.a. uitzetten. Wat ik wel vind is dat hij vrij scherp afgesteld staat op dat hij denkt dat je een ongeluk denkt te maken omdat je voorganger begint te remmen en er lijkt een dode hoek ergens op het stuur te zitten dat die niet herkent dat je je hand aan het stuur hebt. Je krijgt direct een rem ingreep als je hem niet anders vast houdt.

Het rijden in een PHEV van te voren nogal sceptisch over het het zou zijn, moet zeggen het elektrisch rijden vind ik persoonlijk lekkerder rijden dan dat de benzine motor erbij komt. De auto is erg stil en rijdt vooral heerlijk relax. Had naar mijn mening nog wel iets meer power in mogen zitten. Heb op dit moment nog geen laadpaal op mijn oprit en moet zeggen als dit wel het geval is dan is een elektrisch auto met een goede range ook zeker een optie. Het enige nadeel van laden vind ik dat je die kabel de hele tijd uit je auto moet halen, met dit weer nog niet zo erg maar straks en smerige stenen, heb je denkt ik erg snel vieze handen. Niet fijn als je een zakelijke afspraak zou hebben. De benzine motor schakelt soepel bij, maar bij echt gasgeven hoor je de rauwe 1.5 wel naar binnen komen en maakt die vooral een hoop toeren. Allemaal door de Co2 regels ik begrijp hem maar een 2 liter met 200PK had deze auto geen slecht gedaan icm een elektromotor.

Hoe bevalt de auto verder, moet zeggen erg goed. Hij is lekker ruim, de jongens hebben genoeg ruimte op de achterbank en vinden het heerlijk om door het grote glazen panorama dak te kijken. In vergelijk met de A4 ga je vooral een stuk rustiger rijden (deels omdat dit ook niet uitnodigt om te trappen). De 360 camera had voor het mooie net even wat scherper mogen zijn, de resolutie kan beter. Het dynamic chassis control kan je naar smaak aanpassen en dat zorgt voor een heerlijke rit, zou deze er zeker bij bestellen. Wordt nooit sportief maar je hebt hierdoor wel genoeg keus om hem net even wat strakker te zetten indien gewenst. De ruimte in de koffer bak is ook gigantisch, deze gaan we volgende maand uittesten met een rit naar Italie met het gezin.

Zijn er dan ook dingen die minder fijn zijn? Om te beginnen lijkt het erop dat ze de wielen niet goed gebalanceerd hebben, het stuur trilt namelijk en hoe harder je rijdt des te erger het wordt. Niet fijn op de snelweg en het oplossen schijnt ook nogal lastig te zijn want de garage is al 1.5 week aan het kijken hoe ze het gaan oplossen. Voor de rest helemaal tevreden over de auto en heb verder nog geen irritatie puntjes (op de scherp afgestelde hulpsystemen na) of slechte dingen kunnen vinden. Afwerking van de auto is mooi en voelt niet goedkoop aan. De volgende update zal na de vakantie zijn met een paar duizend kilometer extra op de teller.

Tweede update na zomervakantie

  • 6.500 km

Inmiddels ruim 6000 kilometer en een vakantie naar Italië verder. Heb ondertussen dan ook wel een beter beeld gekregen van de Skoda Kodiaq.

Kleine update over de trillingen in het stuur, er zijn 4 nieuwe banden gemonteerd, de oude waren vierkant en het probleem is opgelost.

Allereerst een heerlijk comfortabele reisauto, zeker in combinatie met de elektrische stoelen. Hierdoor kan je ze precies in de juiste gewenste stand zetten en de stoelen zelf zitten heerlijk. Onderstel is comfortabel en indien gewenst wat scherp in te stellen of juist nog zachter, waarbij het nooit sportief wordt. Qua ruimte heerlijk, de mannen op de achterbank hebben heerlijk riant gezeten en hebben niks te klagen gehad.

De combinatie met de elektro motor gaat allemaal erg soepel, voor het mooie had er net even wat meer power in mogen zitten, zodat het rijden nog soepel verloopt. Je merkt wel dat het motortje hard moet werken. Helaas dat de RS niet leverbaar is in Nederland en anders vermoedelijk niet te betalen zou zijn geweest.

Ben geen fan van alle hulpsystemen, zo gaat het lezen van de verkeersborden vaker fout dan goed. In combinatie met de adaptieve cruise control geen fijne ervaring. Ik heb dit dan ook direct uitgezet dat hij dit niet automatisch aanpast. De bots waarschuwing staat zo strak afgesteld dat je af en toe hier zelf van schrikt, dit mag wel een tandje minder strak. Lane assist i.c.m. adaptieve cruise control werk op zich fijn, echter lijken er dode punten in het stuur te zitten dat je hem echt goed moet aanraken en vast moet houden waardoor het voordeel al snel weg is. Ik heb dan ook vooral adaptieve cruise control gebruikt en zelf de snelheid bepaald. Hij zet je overigens mooi stil en gaat weer rijden wanneer dit kan.

De camera's bij het parkeren zijn echt wel ondermaats dat mag in deze tijd toch echt wel 2 tandjes scherpen en een gemiste kans. Zeker bij regen word het zicht al snel slecht.

Over het algemeen rij ik veel elektrisch en je merkt wel veel verschil binnen of buiten de bebouwde kom. In Italië in de binnendoor wegen een mooi 120KM rijbereik gehad en gehaald ook. Op de snelweg met een beetje doorrijden zak het al snel ruim onder de 100. Ik zal de volgende keer even kijken of ik het verbruik kan delen.

Voor de rest nog probleem vrij kunnen rijden en verder geen gekke dingen gehad.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.