Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2025) #2

autoreview

Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2025)

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst10.350 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Kodiaq Sportline

  • 1.500 km

Het was weer tijd om een nieuwe auto uit te kiezen. mijn vorige auto was een Audi A4 en met de komst van een 3de kind vorig jaar was het een beetje puzzelen allemaal. Het moest dus vooral groter, zodat er 3 kinderstoelen naast elkaar zouden passen. Dat is in deze tijd nog best een aardige opgaven geweest, met 3 kinderen van 5 jaar en jonger en de grote kinderstoelen vielen een hoop auto's direct af. Ze waren te klein of de gene waarvan je zegt die passen wel, paste niet in mijn lease budget. Volledig elektrisch met jonge kinderen en de vakantie zag ik nog niet zitten dus het moest een plug-in of benzine worden. Uiteindelijk eigenlijk 2 auto's die over bleven dat waren de Kodiaq en de 5008. De Tayron was de achterbank net even iets meet in een kuipvorm waardoor de kinderstoelen lastiger paste.

De keuze was snel gemaakt de 5008 vond ik van buiten een mooie auto maar niet van binnen, hou zelf meer van een rustig, sommige zouden zeg saai design en wellicht dat de gewenning vanuit VAG groep (hiervoor A4 en Octavia gehad) ook meespeelde. We zijn natuurlijk over het algemeen gewoonte dieren.

Het moest dus een Kodiaq worden en wel eentje uit de sportline, deze vond ik aan de buitenkant er net even gaver uitzien dan de andere versies. Gelukkig was er meer dan genoeg budget om het aan te kleden zoals ik hem wilde hebben, uiteindelijk is dit de configuratie geworden:

Skoda Kodiaq Sportline PHEV
Black magic metallic
Dynamic chassis control pakket
Elektrisch panoramisch glazen schuifdak
Heads-up display
Light en view pakket
Parkeer pakket
Simply clever bagage pakket
Family pakket
Verwarmbare voorruit
Winterpakket
Trekhaak
Zwarte 20 inch accessoire velgen

Al met al een hele mooie complete uitvoering.

30 juni de auto in ontvangst mogen nemen op het hoofdkantoor bij van Mossel. Goede en duidelijk uitleg gekregen hoe alle functies een beetje werkte en hop naar huis toe. Het was meteen nogal wennen, de overstap van een A4 naar een Kodiaq. Het is alsof je in een vrachtwagen stapt voor je gevoel. Ik moet zeggen naar een paar ritten went het ook wel weer snel en de elektrische verstelbare stoelen zitten dan ook erg lekker. Ook op langere stukken kom je een stuk frisser uit de auto dan ik deed in de A4.

Alle rijhulp systemen is ook vooral wennen, allemaal piepjes en stuur bewegingen. Gelukkig kan je heel snel het e.e.a. uitzetten. Wat ik wel vind is dat hij vrij scherp afgesteld staat op dat hij denkt dat je een ongeluk denkt te maken omdat je voorganger begint te remmen en er lijkt een dode hoek ergens op het stuur te zitten dat die niet herkent dat je je hand aan het stuur hebt. Je krijgt direct een rem ingreep als je hem niet anders vast houdt.

Het rijden in een PHEV van te voren nogal sceptisch over het het zou zijn, moet zeggen het elektrisch rijden vind ik persoonlijk lekkerder rijden dan dat de benzine motor erbij komt. De auto is erg stil en rijdt vooral heerlijk relax. Had naar mijn mening nog wel iets meer power in mogen zitten. Heb op dit moment nog geen laadpaal op mijn oprit en moet zeggen als dit wel het geval is dan is een elektrisch auto met een goede range ook zeker een optie. Het enige nadeel van laden vind ik dat je die kabel de hele tijd uit je auto moet halen, met dit weer nog niet zo erg maar straks en smerige stenen, heb je denkt ik erg snel vieze handen. Niet fijn als je een zakelijke afspraak zou hebben. De benzine motor schakelt soepel bij, maar bij echt gasgeven hoor je de rauwe 1.5 wel naar binnen komen en maakt die vooral een hoop toeren. Allemaal door de Co2 regels ik begrijp hem maar een 2 liter met 200PK had deze auto geen slecht gedaan icm een elektromotor.

Hoe bevalt de auto verder, moet zeggen erg goed. Hij is lekker ruim, de jongens hebben genoeg ruimte op de achterbank en vinden het heerlijk om door het grote glazen panorama dak te kijken. In vergelijk met de A4 ga je vooral een stuk rustiger rijden (deels omdat dit ook niet uitnodigt om te trappen). De 360 camera had voor het mooie net even wat scherper mogen zijn, de resolutie kan beter. Het dynamic chassis control kan je naar smaak aanpassen en dat zorgt voor een heerlijke rit, zou deze er zeker bij bestellen. Wordt nooit sportief maar je hebt hierdoor wel genoeg keus om hem net even wat strakker te zetten indien gewenst. De ruimte in de koffer bak is ook gigantisch, deze gaan we volgende maand uittesten met een rit naar Italie met het gezin.

Zijn er dan ook dingen die minder fijn zijn? Om te beginnen lijkt het erop dat ze de wielen niet goed gebalanceerd hebben, het stuur trilt namelijk en hoe harder je rijdt des te erger het wordt. Niet fijn op de snelweg en het oplossen schijnt ook nogal lastig te zijn want de garage is al 1.5 week aan het kijken hoe ze het gaan oplossen. Voor de rest helemaal tevreden over de auto en heb verder nog geen irritatie puntjes (op de scherp afgestelde hulpsystemen na) of slechte dingen kunnen vinden. Afwerking van de auto is mooi en voelt niet goedkoop aan. De volgende update zal na de vakantie zijn met een paar duizend kilometer extra op de teller.

Tweede update na zomervakantie

  • 6.500 km

Inmiddels ruim 6000 kilometer en een vakantie naar Italië verder. Heb ondertussen dan ook wel een beter beeld gekregen van de Skoda Kodiaq.

Kleine update over de trillingen in het stuur, er zijn 4 nieuwe banden gemonteerd, de oude waren vierkant en het probleem is opgelost.

Allereerst een heerlijk comfortabele reisauto, zeker in combinatie met de elektrische stoelen. Hierdoor kan je ze precies in de juiste gewenste stand zetten en de stoelen zelf zitten heerlijk. Onderstel is comfortabel en indien gewenst wat scherp in te stellen of juist nog zachter, waarbij het nooit sportief wordt. Qua ruimte heerlijk, de mannen op de achterbank hebben heerlijk riant gezeten en hebben niks te klagen gehad.

De combinatie met de elektro motor gaat allemaal erg soepel, voor het mooie had er net even wat meer power in mogen zitten, zodat het rijden nog soepel verloopt. Je merkt wel dat het motortje hard moet werken. Helaas dat de RS niet leverbaar is in Nederland en anders vermoedelijk niet te betalen zou zijn geweest.

Ben geen fan van alle hulpsystemen, zo gaat het lezen van de verkeersborden vaker fout dan goed. In combinatie met de adaptieve cruise control geen fijne ervaring. Ik heb dit dan ook direct uitgezet dat hij dit niet automatisch aanpast. De bots waarschuwing staat zo strak afgesteld dat je af en toe hier zelf van schrikt, dit mag wel een tandje minder strak. Lane assist i.c.m. adaptieve cruise control werk op zich fijn, echter lijken er dode punten in het stuur te zitten dat je hem echt goed moet aanraken en vast moet houden waardoor het voordeel al snel weg is. Ik heb dan ook vooral adaptieve cruise control gebruikt en zelf de snelheid bepaald. Hij zet je overigens mooi stil en gaat weer rijden wanneer dit kan.

De camera's bij het parkeren zijn echt wel ondermaats dat mag in deze tijd toch echt wel 2 tandjes scherpen en een gemiste kans. Zeker bij regen word het zicht al snel slecht.

Over het algemeen rij ik veel elektrisch en je merkt wel veel verschil binnen of buiten de bebouwde kom. In Italië in de binnendoor wegen een mooi 120KM rijbereik gehad en gehaald ook. Op de snelweg met een beetje doorrijden zak het al snel ruim onder de 100. Ik zal de volgende keer even kijken of ik het verbruik kan delen.

Voor de rest nog probleem vrij kunnen rijden en verder geen gekke dingen gehad.

Meer dan 10000 km en iets meer irritatiepunten

  • 10.350 km

Over het comfort in combinatie met de adaptieve dempers niks meer dan lof, het is een heerlijke auto om heel relax van A naar B te gaan. In combinatie met de elektrische sportstoelen stap je elke rit weer helemaal fris uit (kort of lang). De ruimte is heerlijk (voorin, achterin en de kofferbak), iedereen kan heerlijk ruim zitten en genoeg ruimte om alles mee te nemen wat je maar wilt.

Er is toch wel wat gemis aan vermogen, zeker wanneer de stroom helemaal uit de accu is. Dan is de motor toch wel erg rauw en voelt het allemaal een beetje traag aan. Je merkt trouwens ook wanneer de accu leeg is en weer een klein beetje opgeladen is dat hij probeert deze stroom te gebruiken, dit zorgt in sommige gevallen voor een beetje schokkerig gevoel van schakelen tussen elektromotor en benzine. Op het moment de accu bijna leeg is merk je ook verschil in vermogen. Bij genoeg % is de elektromotor vlot genoeg om met het verkeer mee te rijden, ook op de snelweg.

Wat toch wel steeds meer een irritantiepunt begint te worden zijn de hulpsystemen. Deze staan zo scherp afgesteld dat je er meer last van hebt dan dat het je helpt. Over het algemeen rij ik redelijk rap door het verkeer heen (misschien ligt het deels aan mijn rijstijl) maar bijna elke rit gaat de botsingwaarschuwing wel af en in sommige gevallen trekt het dan ook de riemen aan, geen fijn gevoel en zeker niet als af en toe een kind voorin zit. Die schrikken zich helemaal wild. Naast de botsingwaarschuwing is bij het inparkeren de parkeerrem ook al verschillende keren afgegaan, geen fijn gevoel zeker niet als er amper iets aan de hand was. Hij gaat af op niks, hoog gras of een stoeprand. Voer je gevoel maak je in eens een noodstop en met een auto vol kinderen eveneens geen goede combinatie.

Nu we toch lekker bezig zijn, de parkeercamera's die zijn echt ver onder de maat, ik denk dat een gemiddeld auto van een jaar of 5 betere camera's heeft. Het wordt snel korrelig, slecht zicht en eigenlijk nutteloos op deze manier. Bij nat weer of donker of nog erger een combinatie van die 2, kan je het eigenlijk niet eens gebruiken.

De eerste problemen zijn er ook al geweest, na het laden alles willen loskoppelen bleek de laatkabel in noodslot te zijn gegaan. Met geen mogelijkheid krijg je de stekker dan los. Op internet lopen zoeken hoe je dit los krijgt, er moet ergens een lipje zitten waaraan je kan trekken en dan zou die los moeten komen. Niet gevonden en even langs A-point gereden. Die keken alsof ze water zagen branden en gingen dit na bij de product specialist, nu kwam het hilarische en eigenlijk alles waar deze dealer voor staat. Ze hadden geen idee waar dit zou zitten, maar omdat het een elektrische auto was het wel ergens zou moeten zitten als het goed is. Ik moest maar even in de boekjes kijken want dat zouden hun ook doen. Uitgelegd dat ik daar al in het gekeken en niet helemaal wegwijs eruit kwam, kwamen ze met het geniale idee om dan maar even mobiliteit te bellen dan komen zij langs en lossen als het goed is wel op. Knap staaltje services al zeg ik het zelf. Ik zou daar nooit een persoonlijke auto brengen. Nadat ik met de auto van mijn collega mijn afspraken was afgereden en weer bij mijn eigen auto kwam nogmaals het hele riedeltje herhaald en ineens kwam de kabel wel weer los. Heel raar allemaal, maar gelukkig tot nog toe niet vaker gebeurd.

Het stekkeren bevalt prima, wel in het begin een paar keer het klepje vergeten terug te klikken nadat je alles los hebt gehaald. Maar gelukkig waren er dan oplettende mede weggebruikers om dit even aan te wijzen. Voor de rest rijdt de auto best zuinig als je dit zou willen, maar dit is niet echt iets van mijn speerpunten om op te letten, ik vind doorrijden fijner dan op het brandstofverbruik te letten.

Ben benieuwd wat op de lange termijn gaat winnen, de fijne comfortabele auto, met lekker veel ruimte of de irritaties van bovenstaande punten. Mochten er nog punten zijn waar iemand in geïnteresseerd is om te weten geef dan een gil in de reacties, dan neem ik dit in een volgende update mee.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.