Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2024) #2

autoreview

Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf5.500 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom nog een Tiguan?

  • 7.000 km

Eind 2024 was het weer tijd om de volgende leaseauto te gaan kiezen. Ik heb 4 jaar met veel plezier in een Tiguan Business R-Line gereden die ik met 103K heb ingeleverd op 1 februari jongstleden. Veel minder kilometers dan gepland, we werk(t)en inmiddels veel vaker thuis, maar het waren plezierige probleemloze kilometers.

Dus eind vorig jaar naar de volgende gaan kijken; heb veel auto’s hiervoor bekeken. Nieuwe Tiguan, BMW X1, Audi Q4, Kia EV9, Zeeker 001, Xpeng G9, Kia Sorrento, Mazda CX60, Renault Espace. Zat dus nog te twijfelen tussen PHEV en 100% electrisch.

Vervolgens tarieven bekeken (vielen er een paar af) in de showroom bekeken (vielen er een paar af) en proefritten gemaakt in de Kodiaq en Q4.

Uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor ruimte, hybride kunnen rijden, meer recent en nieuwer model en veel meer value for money.

Vervolgens op zoek gegaan naar een voorraadauto of demo aangezien de productietijden al langer aan het worden waren (en ik ook heel slecht ben in wachten..).

Bij Broekhuis in Zwaag uiteindelijk een Kodiaq Sportline (moest een Sportline zijn) gevonden die qua opties ook vrijwel helemaal aan mijn wensen voldeed (Pano, 20inch, Winterpakket, Light & View Pakker, Trekhaak, Parkeerpakket, Comfort pakket en DCC).

Ik kan je nu al zeggen als je twijfelt over DCC, twijfel niet en kruis dat vakje aan. Het maakt een wereld van verschil; van rijden alsof je op een vliegend tapijt ligt boven op je waterbed tot echt wel strak en een snelreagerend gaspedaaltje.

Kleur Steel Grey (mijn voorkeur was Brilliant Silver) en die bevalt me met de dag meer.

Zelf nog de rubberen matten besteld, samen met de kofferbak schaal en die lagen er op 1 februari op een koude mistige dag in Noord Holland netjes erin. Auto was keurig gepoetst en veel uitleg was niet nodig (Broekhuis had mij de handleiding per post alvast toegestuurd (heel fijn) dus had al ingelezen).

Vervolgens een fijn ritje van zo’n 100 kilometer naar huis en heb genoten van de stilte, de ruimte, de fraaie schermen en de materialen en sfeer in de auto.

De auto had al circa 5.5K gereden toen ik heb ophaalde en inmiddels heb ik er ongeveer 1500 kilometer mee gereden. Mijn eerste indrukken zijn zeer positief. Heb korte ritjes, op en neer naar kantoor (90km retour) en wat langere ritten gedaan. Wat een fijne reisauto is dit en wat een luxe. Niets ontbreekt. En de afgelopen weken, was toch vrij koud, haal ik al 100 tot 105 kilometer volledig elektrisch.

Je hebt echt het gevoel heel comfortabel vervoerd te worden. En wat een ruimte. De Kodiaq is plus minus 30 centimeter langer dan mijn vorige Tiguan, maar wat een verschil maakt dat.

Ik heb in de eerste weken wel af en toe een melding dat de hulpsystemen het even laten afweten (te koud?) maar meestal met een paar seconden zijn die weer wakker. Vervelender is dat de draadloze Android connectie er al zo’n 4 tot 5 keer er spontaan mee stopte. Of dat aan de Kodiaq of Samsung ligt, zou ik niet kunnen zeggen. Of er draait op dat moment een Kodiaq update wellicht. Hopelijk gaat dit niet al te vaak voorkomen.

Ander opmerking dingetje, ik gebruik geen dashcam, maar er zit in de zijkant van de binnenspiegel keurig een USB-C aansluiting. Weer zo’n Clever Skoda oplossing.

Tenslotte, voor nu, heb ik nog even lopen zoeken naar een hondenrek. Had er eentje besteld maar na uitpakken direct weer ingepakt. Leek wel een puzzel met 1000 stukjes. Heb vervolgens er eentje besteld die in de vorige Kodiaq pastte. Een beetje op de bonnefooi. Vorige week ingebouwd en past prima. Dus als je er eentje nodig hebt zie link onderaan artikel.

De eerste maand in de Kodiaq zit er bijna op. T.o.v. mijn vorige Tiguan ben ik super tevreden. Wat betreft Value for Money; deze Skoda is ca 10K duurder dan mijn Tiguan 4 jaar geleden maar zeker 8K goedkoper dan een Tiguan met vergelijkbare specificaties.

Dus waarom nog een Tiguan?

( https://www.carparts-expert.com/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_category_id=28&virtuemart_product_id=73866&Itemid=3531

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.