Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)

autoreview

Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Super comfortabele cruiser

  • 6.500 km

Op 13 december mijn Seat Tarraco ingeleverd en de Kodiaq opgehaald. In de eerste maand meteen flink kilometers gemaakt met een aantal lange ritten waaronder een vakantie in Italië. Wat een genot en wat een verschil met de Tarraco, maar ook de vorige Kodiaq (die ik ook gereden heb in de Sportline uitvoering). De auto is comfortabel, super stil en de samenwerking tussen de elektromotor en de benzinemotor is top. Je merkt niets van het wisselen, ook niet qua geluid. Eigenlijk hoor je de benzinemotor nagenoeg niet lopen, ook niet op hogere snelheden.
Ik heb bij het bestellen nagenoeg alle pakketten aangekruist en heb daar geen spijt van. De prijs is daardoor wel opgelopen tot zo'n 57.500 euro, maar de auto is elke euro waard. Een optie die ik iedereen aan kan raden is dynamic chassis control. Vooral op de snelweg wordt het rijden daardoor een stuk prettiger door te schakelen naar de sportstand. De auto rijdt dan veel stabieler, deint veel minder en gaat als op rails door bochten.
Dagelijkse ritten rijdt ik op elektriciteit, alleen op lange ritten gebruik ik de benzinemotor. Actieradius op elektriciteit in de winter is zo'n 80 km. Voor mij voldoende voor dagelijks gebruik.

Zijn er ook minpunten? Ja.
De adaptieve cruise control is op wegen met veel conditionele snelheidsbeperkingen eigenlijk niet te gebruiken. Om de haverklap pikt het systeem zo'n bord op en rem je ineens sterk af.
Verder schakel ik elke rit lane assistent (ik heb een bloedhekel aan dat getrek aan het stuur door het systeem) en snelheidswaarschuwing (elke keer veel gepiep als je iets te hard rijdt) uit. Dat kan gelukkig met een simpele handeling op het stuur.

Maar al met al ben is ontzettend blij met de auto. By far de beste auto die ik heb gereden tot nu toe (een stuk of 20 door de jaren heen)

Al weer een half jaar...

  • 17.000 km

Al weer een half jaar in het bezit van mijn Kodiaq. Sinds de vorige review geen echte bijzonderheden te melden. Alleen de schakelaar van de achterklep te openen is vervangen omdat deze soms niet goed functioneerde. Nog elke dag is het genieten om in de auto te rijden: stil comfortabel en voor zijn omvang en gewicht zuinig. Ik rijd nagenoeg altijd elektrisch, alleen op lange ritten moet de benzinemotor bijspringen. Verbruik ligt dan rond de 1 op 17. En dat voor voornamelijk snelwegritten. Op hoge snelheden op de Duitse snelweg (225 km/h op de teller gehaald) blijft de auto ook zeer stil en comfortabel, DCC wel op sportstand zetten voor meer stabiliteit.
Komend weekend ga ik voor het eerst een langere rit met de caravan (1700 kg) maken. Het korte ritje van de stalling naar huis ging zeer soepel, ben benieuwd hoe het met langere ritten bevalt. Ik zal hier binnenkort iets over met jullie delen

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum