Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Sportline Business |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand laatst | 33.500 km |
Super comfortabele cruiser
- 6.500 km
Op 13 december mijn Seat Tarraco ingeleverd en de Kodiaq opgehaald. In de eerste maand meteen flink kilometers gemaakt met een aantal lange ritten waaronder een vakantie in Italië. Wat een genot en wat een verschil met de Tarraco, maar ook de vorige Kodiaq (die ik ook gereden heb in de Sportline uitvoering). De auto is comfortabel, super stil en de samenwerking tussen de elektromotor en de benzinemotor is top. Je merkt niets van het wisselen, ook niet qua geluid. Eigenlijk hoor je de benzinemotor nagenoeg niet lopen, ook niet op hogere snelheden.
Ik heb bij het bestellen nagenoeg alle pakketten aangekruist en heb daar geen spijt van. De prijs is daardoor wel opgelopen tot zo'n 57.500 euro, maar de auto is elke euro waard. Een optie die ik iedereen aan kan raden is dynamic chassis control. Vooral op de snelweg wordt het rijden daardoor een stuk prettiger door te schakelen naar de sportstand. De auto rijdt dan veel stabieler, deint veel minder en gaat als op rails door bochten.
Dagelijkse ritten rijdt ik op elektriciteit, alleen op lange ritten gebruik ik de benzinemotor. Actieradius op elektriciteit in de winter is zo'n 80 km. Voor mij voldoende voor dagelijks gebruik.
Zijn er ook minpunten? Ja.
De adaptieve cruise control is op wegen met veel conditionele snelheidsbeperkingen eigenlijk niet te gebruiken. Om de haverklap pikt het systeem zo'n bord op en rem je ineens sterk af.
Verder schakel ik elke rit lane assistent (ik heb een bloedhekel aan dat getrek aan het stuur door het systeem) en snelheidswaarschuwing (elke keer veel gepiep als je iets te hard rijdt) uit. Dat kan gelukkig met een simpele handeling op het stuur.
Maar al met al ben is ontzettend blij met de auto. By far de beste auto die ik heb gereden tot nu toe (een stuk of 20 door de jaren heen)
Al weer een half jaar...
- 17.000 km
Al weer een half jaar in het bezit van mijn Kodiaq. Sinds de vorige review geen echte bijzonderheden te melden. Alleen de schakelaar van de achterklep te openen is vervangen omdat deze soms niet goed functioneerde. Nog elke dag is het genieten om in de auto te rijden: stil comfortabel en voor zijn omvang en gewicht zuinig. Ik rijd nagenoeg altijd elektrisch, alleen op lange ritten moet de benzinemotor bijspringen. Verbruik ligt dan rond de 1 op 17. En dat voor voornamelijk snelwegritten. Op hoge snelheden op de Duitse snelweg (225 km/h op de teller gehaald) blijft de auto ook zeer stil en comfortabel, DCC wel op sportstand zetten voor meer stabiliteit.
Komend weekend ga ik voor het eerst een langere rit met de caravan (1700 kg) maken. Het korte ritje van de stalling naar huis ging zeer soepel, ben benieuwd hoe het met langere ritten bevalt. Ik zal hier binnenkort iets over met jullie delen
Blijft geweldig, maar niet probleemloos....
- 33.500 km
We naderen het voltooien van het eerste jaar met de Kodiaq. Het blijft een genot om met deze auto te rijden. Stil, zuinig, comfortabel. Deze zomer met oon caravan van 1700 kilo richting het zuiden van Frankrijk. Voornamelijk op benzine, de accu is snel leeg met een zware aanhanger en laden is lastig als je mef een caravan reist. In het buitenland zijn de meeste laadplekken langs de snelweg in de vorm van gewone parkeerplekken...
Maar ook op benzine rijdt hij probleemloos met een caravan. Op cruise control houdt de auto zonder probleem een snelheid van 100/110 km/h aan, ook helling op.
Tijdens de vakantie begon wel het infotainment systeem kuren te vertonen. Het begon met het niet meer laden van het gebruikersprofiel en eindigde met het volledig van slag zijn van de navigatie. Die zat er echt honderden kilometers naast. (Volgens mijn navigatie reed ik midden in het Kanaal in plaats van Frankrijk/Belgie.
Na de vakantie bleek bij mijn dealer dat de complete OCU (Online Connectivity Unit) vervangen moest worden. Is door de dealer keurig onder garantie uitgevoerd. Sindsdien werkt alles weer probleemloos en heb ik weer vele kilometers met veel plezier afgelegd.
Onlangs heb overigens voor het eerst de accu's een paar keer opgeladen met een snellader. Bij de nieuwe supermarkt in het dorp waar mijn vakantiewoning in Duitsland staat, staan er 2. Geweldige ervaring!! Tijdens het boodschappen doen waren de accu's on 30 a 40 minuten weer tot 80% opgeladen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 204pk PHEV Business Edition | Trekhaak | Elektrische achterklep | Achteruitrijcamera | Head-up display | Stoelverwarming voor & achter |
- 2025
- 5.232 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV Sportline Business | Panoramadak | Trekhaak | Comfort Pakket | DCC
- 2025
- 2.900 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV 204PK Business Edition | PANORAMA DAK | TREKHAAK | STOELVERW. | NAVIGATIE | LEDER | ADAPT. CRUISE | APP. CONNECT
- 2024
- 28.582 km
Lees ook

Praktijkervaring Skoda Kodiaq (2024-): Eigenaren beoordelen hun veelzijdige hybride SUV

De plug-in hybride Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV maakte vooral indruk met verbruikscijfers en ruimte

De Skoda Enyaq verschilt enorm van de Skoda Kodiaq, niet alleen qua aandrijving

Skoda Kodiaq versus Superb Combi: twee zielen, één hart


Lezersreacties (0)
Reageren