Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Edition (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 1.000 km |
Skoda Kodiaq 2025 iV Edition
- 1.000 km
Hoi
Bij deze mijn ervaring met mijn huidige nieuwe Skoda Kodiaq.
1. aankoopproces
2. eerste ervaring
Aankoopproces:
Sinds vorig jaar wist ik al dat ik van mijn werkgever een nieuwe auto mocht uitzoeken in 2025. Dus kon ik maandenlang een speurtocht beginnen wat het meest bij mij zou passen.
Vorige auto's: VW golf 2015(auto vd zaak). en verschillende privé auto's nieuw gekocht BMW X1 2017, Audi A3 2014, Audi A1 Sportback 2012, Audi A1 2010.
Voorwaarden voor een nieuwe auto waren:
- vanuit werkgever een VW product (Cupra, Skoda, VW) van max. 45-50k
-voorwaarden persoonlijk: ruime auto vanwege 3 kids, SUV vanwege hoge zit.
Shortlist:
-Cupra Terramar
- Skoda Enyaq coupe
- Volkswagen Tiguan
- Skoda Kodiaq
Cupra Terramar werd in eerste te duur(werd later dit jaar 4000€ goedkoper) qua samenstelling en in bijtelling, daarnaast qua kofferbak niet heel ruim, wel mooie sportieve auto om te zien.
Skoda Enyaq coupe in Olibo Green: hele gave auto om te zien. Binnenin vond ik de auto wat saai, gedateerd qua look. Ook het MPV-achtige dashboard(zeer diep) en qua afwerking in mijn ogen wat minder dan de andere auto's. Daarnaast vond ik volledig elektrisch auto te veel gedoe. Op wintersport met volle bepakking, koudere temperaturen, hogere snelheden dien je erg rekening te houden met actieradius. Ook bij drukke werkdagen en druk privéleven is het toch telkens plannen met stekkeren en dergelijke. (al begrijp ik dan nieuwe generaties bijvoorbeeld ID7 daar minder last van hebt)
Volkswagen Tiguan: ruime auto, goede afwerking, alleen te duur (lees te weinig ruimte om nog opties toe te voegen). En eigenlijk wil je deze auto in R-line uitvoering, maar dit werd simpelweg te duur.
Samenstelling:
Skoda Kodiaq iV Edition
Bronx Gold
Donkere ramen
Panoramadak
20 inch velgen
Uiteindelijk gekozen voor de Kodiaq. Ik ben 39 jaar en heb 3 kids, dus ruimte nodig. Daarnaast ben ik ook liefhebber van mooie auto's. Een echte schoonheid is de Kodiaq niet. Een Cupra Terramar of stationwagens zoals Audi A5 of zelfs gewone VW golf is mooier in mijn ogen, maar heb sterke voorkeur voor hoge zit. Heb namelijk een rugprobleem en heb merkbaar meer last in lage auto's.
Uiteindelijk werd het een keuze tussen relatief kale Terramar, Tiguan of de ruimere Skoda met nog wat aanvullende opties. Daarbij ook rekening houdend dat de Terramar en Tiguan ook wat duurder waren qua bijtelling.
De Skoda dus, en om er toch wat speciaals van te maken gekozen voor de goud/gele kleur met 20inch velg.
Eerste ervaring:
Uitstraling:
Ja het is een Skoda, niet het meest sexy merk.
Maar zoals de auto is samengesteld, toch wel een mooie bak in mijn ogen. Uiteindelijk blij met mijn configuratie.
Er komt heel wat aanzetten, hoewel hij ook wel wat gestrekt en lang overkomt.
Ruimte:
In een woord TOP. Beter wordt het niet, zeker in dit segment. Kofferbak giga, achterbank giga. En voorin uiteraard ook alle ruimte.
Hier verbleekt zelfs een relatief ruime Tiguan nog bij.
Comfort/rijden:
De overstap van een Golf 7 naar een Nieuwe Skoda Kodiaq is groot. Niet alleen qua grootte van de auto, maar ook dat alles weer als nieuw aanvoelt.
De auto is groot en achter het stuur merk je dat er heel wat auto achter je zit. Qua comfort en stuurgedrag, gedraagt de auto zich zeer lichtvoetig wat ik erg prettig vind. Ook de hoge zit in de auto, het hoge zitten boven het wegdek vind ik fijn. Je torent letterlijk boven medeweggebruikers uit wat natuurlijk prettig is qua overzicht.
Een echte rijdersauto is het hiermee natuurlijk niet. Het is met name erg comfortabel. Ook de vering icm met 20inch wielen voelt voor mij nog als comfortabel. De auto wordt er niet bonkerig van, omdat er zelfs bij 20inch voldoende bandwang over is.
Tijdens winderige dagen heeft dit wel behoorlijk invloed op zo'n grote en hoe auto. Dit merk je wel.
Op hogere snelheden merk je ook dat de auto wat meer hobbelt/beweegt dan een lage auto.
Verbruik:
Inmiddels 1500km gereden en nog niet getankt.
Heb met name korte stukjes 10-20km gereden via binnenwegen volledig elektrisch. Je kan dan op een volle accu circa 80-90km rijden.
Op veel N-wegen of 100km snelweg verwacht ik dat je circa100km op een volle accu komt.
Motor:
Ik heb met name elektrisch gereden. En eerlijk is eerlijk dit rijdt zalig. Wat een stilte. Elektrisch rijden kan me meer bekoren dan ik aanvankelijk had gedacht. Ook al werkt dan alleen de elektromotor, ik kom in het dagelijkse verkeer geen trekkracht tekort. De motor heeft voldoende koppel om lekker mee te komen.
Daarnaast ook een ritje gemaakt naar Dusseldorf, waarbij ik een groot stuk volledig op de benzine motor heb gereden.
De overgang van elektrisch naar benzine merk je nauwelijks. Als je heel goed oplet, hoor je ineens de benzinemotor aanspringen. Maar soms valt het niet eens op. Je ziet het dan op de toerenteller in het instrumentarium.
Met snelheden van 140-160 kom je ook met deze motor niks tekort. Er zit voldoende versnelling in en heb het idee dat de auto ook met dit soort snelheden zich prima thuis voelt.
Samengevat: prima motor, voldoende power. Wat hoger in de toeren klinkt de motor iets rauwig.
Interieur/infotainment:
.....volgt nog....
Betrouwbaarheid:
Alles werkt naar behoren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Kodiaq 7 pers. 1.5 TSI MHEV 150 pk DSG Sportline Business | Panoramadak | Geheugenstoelen | Head-up display | Matrix LED | Rondomzicht camera | Canton | Stuur-/achterbankverwarming
- 2025
- 3.140 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 150 pk DSG MHEV Sportline Business 7p | Panoramadak | Geheugenstoelen | Head-up display | Matrix LED | Rondomzicht camera | Canton | Stuur-/achterbankverwarming
- 2025
- 13.303 km

Skoda Kodiaq 7 pers. 1.5 TSI MHEV 150 pk DSG Sportline Business | Panoramadak | Geheugenstoelen | Head-up display | Matrix LED | Rondomzicht camera | Canton | Stuur-/achterbankverwarming
- 2025
- 3.008 km
Lees ook

Praktijkervaring Skoda Kodiaq (2024-): Eigenaren beoordelen hun veelzijdige hybride SUV

De plug-in hybride Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV maakte vooral indruk met verbruikscijfers en ruimte

De Skoda Enyaq verschilt enorm van de Skoda Kodiaq, niet alleen qua aandrijving

Skoda Kodiaq versus Superb Combi: twee zielen, één hart


