Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 36.800 km |
Skoda nummer 5
- 36.800 km
In juni 2024 begon ik bij een nieuwe werkgever en kwam de keuze voor een nieuwe leasewagen. Na de voorloper (Volvo XC40) mocht ik na mijn proeftijd een nieuwe auto bestellen.
In de jaren ervoor heb ik 3 Octavia's en een Enyaq gereden (verplichte autokeuze), maar nu bij de nieuwe werkgever had ik vrije keuze. Ik ben gewend om tussen de 50.000 en 80.000km per jaar te rijden, waar het de laatste jaren vrij stabiel 60.000km per jaar is.
Na de Enyaq stond ik open voor weer een elektrische auto, maar in combinatie met een internationale tankpas en het vooruitzicht op met name autovakanties met onze jonge kinderen ging de voorkeur toch naar een ICE.
Wat waren dan de wensen?
- Ruim, want onze kinderen waren op dat moment 2,5 jaar en 4 maanden. We gaan regelmatig op vakantie met de auto en dan moeten er 2 campingbedjes mee, gooi er een kinderwagen én een buggy bij in, en in de meeste C-segmenters kun je dan precies nog 1 etui meenemen. Daarnaast gaan ze elke week naar schoonmoeders, moeten de buggy en kinderwagen ook met een tas achterin kunnen. Die kofferbak is dus niet voor de sier.
- Niet elektrisch dus, i.v.m. vakanties
- Grote elektrische radius gewenst, i.v.m. 100km woon/werk afstand.
- Stoelverwarming en stuurverwarming
- Panoramadak (wens)
Op de shortlist stonden:
- Skoda Kodiaq
- Skoda Superb
- VW Passat
- Kia Sportage
- Ford Kuga
- Renault Espace
- Volvo V60
Bovenstaande overigens in willekeurige volgorde.
In de Kia, Ford en Renault allemaal een proefrit gemaakt, aangezien ik de VAG-producten wel kende.
Daarbij viel de Kia Sportage af, omdat ik graag een panoramadak wilde, maar met 194cm vervolgens niet goed in de auto kon zitten.
De Ford Kuga vond ik mooi en ruimer dan op papier, maar het interieur behoorlijk plastic-fantastic. Overigens vond ik de aandrijflijn wél prettig van de PHEV.
De Renault Espace stond in in de Iconic-uitvoering bovenaan mijn lijstje. De hybride is een beetje een bijzondere en de bak deed af en toe niet helemaal wat mijn keuze zou zijn, maar het grote scherm met fijne software en het lichte interieur (in deze klasse zeldzaam) maakten heel veel goed. Na wat puzzelen viel die helaas net buiten het leasebudget.
Volvo V60 viel af door de kleine bagageruimte en het feit dat het product ondertussen bijna 8 jaar oud is. Daarnaast wel erg duur geworden voor een beetje aangeklede auto.
Uiteindelijk bleven dus eigenlijk de VAG-producten over, waar ik stiekem een beetje van baalde, want weer grofweg hetzelfde als de afgelopen jaren. Maar goed, alle modellen zijn gloednieuw op de markt. Alle drie pasten ze binnen budget, dus maar gaan samenstellen!
Gezien de lease-constructie in Nederland en het feit dat daarin vooral naar uitstoot wordt gekeken, bleven de PHEV's over als meest aantrekkelijke optie. Daardoor zijn ze fiscaal zo interessant dat er gewoon meer opties geselecteerd kunnen worden. Helaas dus ook, want bij de PHEV's lever je bij VAG zo 150-180L bagageruimte in. In het geval van de Passat ga je van 690L bij de MHEV, naar 510L voor de PHEV. Ineens zit je weer in het segment van de Volvo V60.
Gelukkig is daar dan de Kodiaq, die van 910L(!) bij de MHEV zakt naar 754 voor de PHEV. Top dus!
Na de auto een paar keer in het echt te hebben bekeken dus de keuze gemaakt om deze samen te stellen als auto voor het gezin. Qua uiterlijk was het overigens zeker niet de eerste keuze en sterker nog: eigenlijk vond ik het vorige model Kodiaq mooier.
Maar vervolgens wel voor de volgende opties gekozen en tot een mooie wagen gekomen:
- Business Edition
- Simply Clever Pakket
- Elektrisch schuifdak
- Winter Pakket (stoelverwarming voor en achter en stuurverwarming)
- Blauw metallic lak (naar mijn mening is er wel erg veel zwart en grijs op de weg)
- Akoestisch pakket
- Simply Clever Familie pakket (wat een topkeuze!)
- Bagagescheidingsnet
- 18" Soira velgen, net anders dan de standaard.
De auto besteld zoals hierboven beschreven en uiteindelijk begin januari 2025 opgehaald. Hij stond achteraf al in december klaar en op kenteken, maar de dealer had achteraf geen handjes om uit te kunnen leveren. Toch jammer..
De eerste kilometers zijn erg prettig geweest en je merkt dat je echt met een lel van een auto op pad bent. Ik vind de auto redelijk stil en comfortabeler dan de Tiguan (op 20") die we thuis ook hebben. Verder passen de kinderstoelen makkelijk achterin, maar ook als ik een paar vrienden met dezelfde lengte moet vervoeren is dat geen enkel probleem. 190cm+ op de achterbank is echt prima.
Verder ben ik enorm blij dat ik toch voor de PHEV ben gegaan, want voor zo'n log apparaat is die 50PK extra zeer welkom. Met een lege accu wordt de 1.5 toch wel wat kortademig.
Los van het stouw-maar-vol karakter van de Kodiaq rijdt hij gewoon prima, zeker niet sportief, snel of dynamisch, maar hij komt goed mee in het woon-werk verkeer en de kortere afstanden elektrisch rijden maken hem zeer comfortabel.
Ik stekker braaf, dat was ik van de Enyaq al gewend. Hierdoor kan ik vaak zo 1200 tot 1500 kilometer rijden tussen de tankbeurten. Overigens is volledig elektrisch rijden op de snelweg wel te doen, maar onder de 30% vliegt het vermogen echt omlaag.
Verder ben ik heel tevreden met de auto, op 1 ding na: de AFAS-systemen zijn een ramp. Ik hoop echt op een snelle update, want ik kan geen parkeervak inrijden zonder dat de noodrem zich ermee bemoeit. Letterlijk elke rit jankt de noodrem-assistent wel een keer omdat er een auto voor je bumper naar links komt, omdat er een fietser nog voorlangs vliegt, of omdat je de rem te vroeg loslaat achter een afslaande auto. Het is echt om gek van te worden en voor mij ook een reden om de auto niet weer te kiezen als dit niet veranderd.
Uiteraard kan ik in het menu de snelheidscontrole en de lane-assist uitschakelen, maar de noodrem zet ik liever niet uit, voor het geval dat.
Maar goed. We gaan het zien hoe dit verder gaat, hopelijk biedt een OTA-update uitkomst.
We hebben de eerste vakantie er ondertussen opzitten en wat slokt de Kodiaq dan veel als je goed past en meet. Door de verschuifbare achterbank kan er op een vakantiereis nog nét wat meer mee dan doordeweeks. Echt helemaal top.
Ondertussen hebben we bijna 40.000 kilometer gereden en ik ben nog wel blij met de keuze, ondanks de veiligheidssystemen. Overigens lijkt de auto afgelopen week een OTA-update te hebben gehad, en het gepiep daarmee de laatste dagen iets minder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Kodiaq Business Edition 1.5 TSI PHEV 204pk DSG Automaat Trekhaak, Lederen bekleding, Panoramadak, Head up display, Adaptive cruise control, 360 camera, CANTON audio
- 2025
- 6.136 km

Skoda Kodiaq Sportline Business 1.5 TSI m-HEV 110 kW/150 PK 7p
- 2025
- 50 km

Skoda Kodiaq Sportline Business 1.5 TSI PHEV 150 kW / 204 PK
- 2025
- 50 km
Lezersreacties (0)
Reageren