Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition (2024) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Na een half jaar
- 12.000 km
vanmorgen ontdekt dat je de afstand die de auto van de voorligger houdt kunt regelen én dat de ingestelde waarde niet automatisch terugspringt. Sommige instellingen doen dat wel, zoals de regelknop tussen stug en deinend veren. Ook nog niet uitgevonden hoe de app kan worden ingesteld, hoe de updates die steeds worden aangekondigd geïnstalleerd kunnen worden en hoe de parkeerpiepjes wat zachter kunnen worden gezet.
Wat ook nog niet is gelukt: de parkeermanoeuvre thuis programmeren, dat had ik juist besteld omdat het hier lastig achteruit tussen de begroeiing rijden is, vooral in het donker.
De ingebouwde gebruiksaanwijzing is niet prettig, ik had die liever ergens downloadbaar gehad, en dan zo dat je niet allerlei submenuutjes in moet waar wat je zoekt dan net niet is te vinden.
Nog een puntje, het niet helemaal begrijpelijke gedrag van de cruise-control, die soms opeens op een snelheidsbeperking lijkt te reageren en dan flink op de rem gaat.
Nou wat positiefs: de auto is redelijk stil, ook als de benzinemotor wordt ingeschakeld, heel ruim, de stoelen zitten goed en het verbruik valt mee. Op een tweebaansweg waar je niet inhaalt is de adaptieve cruise-control bijzonder comfortabel, houdt ook vanzelf in als er een rotonde, of scherpere bocht komt.
Ook fijn: het geheugen voor de stoel- en spiegelinstellingen en de grootlichtautomaat, hoewel ik soms betwijfel of de tegenligger echt niet verblind wordt.
De afwerking is een fractie minder dan die van de Audi die ik hiervoor had, beetje scherpe randjes aan sommige hendels, maar niet dat het eruit ziet of het gauw kapot gaat.
We beperken de snelheid op de meter tot max +6% op de limiet, ook in Duitsland niet boven de 140 geweest. Verbruik daar over 750 km 0 Kw en 6,3 l benzine per 100 km.
Lokaal verkeer: 93 km 0 benzine en 17,4 Kw per 100 km. Langere periode van bijna 4914 km: 5,0 l benzine en 4,8 Kw per 100 km. Cijfers van de boordcomputer.
Thuis opladen met zonnestroom, via een adapter, beter dan benzine tanken, want al een paar keer meegemaakt dat het vulpistool meteen weer afsloeg terwijl de tank nog goeddeels leeg was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren