Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition (2024) #3

autoreview

Skoda Kodiaq
Skoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda Kodiaq First EditionSkoda Kodiaq First EditionSkoda Kodiaq First EditionSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda Kodiaq First EditionSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda Kodiaq First EditionSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda Kodiaq

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst20.500 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Week 1 - 644KM

  • 644 km

Momenteel ongeveer 1 week de gelukkige bestuurder van een nieuwe Skoda Kodiaq PHEV.
Ik kom van een Kia Ceed SW (2019-2024), beide via zakelijke lease.
De Kia heb ik in 5 jaar tijd tot 162.xxx km gereden, en ik verwacht met de Kodiaq hetzelfde te doen.

Ik rij over het algemeen dagelijks met de auto, woon-werk verkeer en af en toe voor werk ook 4-5 uur op een dag in de auto.

De eerste ervaringen zijn heel positief, mooie ruime en moderne auto. Ikzelf ben bijna 2 meter lang en heb eindelijk een auto gevonden waarin ik rechtop kan zitten en alsnog ruimte over hou.

Wel heb ikzelf ook flink overgewicht, en er zit iets hards in de zitting van de stoel, en dat ga ik bij langere ritten wel voelen. Ik gok dat iemand van een normaal postuur/gewicht dit niet zal merken.

Daarnaast heb ik ook 2 kinderen die af en toe mee rijden, en los van elkaar zijn het natuurlijk engeltjes, maar samen op de achterbank is altijd een uitdaging geweest, dus ik ben heel blij met de ISOFix in de voorstoel en gebruik dat sinds dag 1 al.
Goed om te weten, het is een volledige ISOFix, dus naast de 2 beugels aan de voorkant, ook een beugel aan de achterkant voor de kinderstoelen die nog een 3e contactpunt nodig hebben.

Dan, de praktische zaken. ikzelf ben een grootverbruiker van de adaptive cruise control en alle andere hulp functies die ik kan krijgen. Echter heb ik 1 optie per direct uitgezet na de 1e rit vanaf de autodealer.

Dat is namelijk dat de auto zelf de snelheid ging aanpassen van de adaptive cruise control op basis van borden langs de weg, route informatie of matrix borden bij file. Deze informatie is niet altijd kloppend (heb vaak zat dat bijv de auto zegt dat ik 50 max mag terwijl de weg toch echt max 80 is) en het is ook heel hinderlijk om tijdens het rijden opeens onverwacht snelheid te verliezen omdat de auto voor jou bepaald dat je zachter moet gaan rijden.

Op het stuur heb je aan de rechterkant een knop waarmee je bij de hulpmiddelen kan komen, hier zet je de fijne nieuwe brusselse piep uit die sinds dit jaar verplicht is op nieuwe autos. En in hetzelfde menu kan je ook de keuze maken om je adaptive cruise control op 3 standen te zetten. 1 is Travel assistant (kan zijn dat ik de naam verkeerd heb). Deze combineert alle mogelijke functies om zoveel mogelijk ondersteuning te bieden op de weg.
Een andere optie is ACC, deze heb ik nog niet getest. Maar lijkt mij een basis versie van adaptive cruise control
En de laatste optie is Limit, hier wordt alleen de max snelheid van de auto door jou ingesteld en verder mag je het zelf uitzoeken.

Dit is wel even wennen, vanuit de vorige (en andere autos) had je vaak Limit en cruise control als 2 knoppen beschikbaar en kon je ze beide snel aan of uit zetten. Nu moet je een paar extra stappen maken en kan je niet snel/makkelijk wisselen tussen limit en cruise control.

Dan het rijden zelf, de auto rijdt prima en trekt voor het gewicht prima op. Maar verwacht niet dat hij lekker vlot mee gaat. De elektrische motor pakt het goed op, en momenteel met 3-10 graden buiten gebruik ik 1% per KM wanneer ik volledig elektrisch rij.

Logischerwijs veert hij redelijk op drempels/objecten, maar het blijft voor je gevoel en logge grote wagen (wat het natuurlijk ook is)

De minimale afstand die je kan instellen tussen autos met de travel assistant is goed en houdt je aan de 2 seconden afstand regel.

Verder het afstand houden gaat goed. Baan wisselen ook, en ook automatisch versnellen als er ruimte is op de andere baan. Maar ook goed anticiperen wanneer die ruimte er niet is en dus niet versnellen. En, wanneer het geval zo is dat ik rechts rij, mijn voorganger de afslag neemt en er iemand op de baan links van mij rijdt. Haalt de auto hem niet in (of je geeft zelf een tikje gas en dan gaat hij wel).
In file doet hij wel links en rechts in halen, maar op snelheid op de snelweg blijft hij netjes achter de auto op de linkerbaan hangen.

Wanneer je zelf gaat rijden en bijv iets dichter op je voorganger gaat zitten gaat naar mijn mening al vrij snel de waarschuwing omhoog dat je een mogelijke botsing kan hebben ivm de korte afstand. Het is een gegeven dat je meer afstand moet houden, maar in mijn ervaring met andere autos vind ik deze waarschuwing wel vrij snel komen.

Evenals de optie waarbij je wisselt van rijbaan nadat je bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaalt. Je bent al een paar seconden voorbij de vrachtwagen, en je kan al opzij..maar toch loopt de auto te flippen dat je te snel opzij gaat en probeert je tegen te houden tijdens de baanwissel.

Wanneer mijn vrouw bijvoorbeeld rijdt (zij is het type dat ongemakkelijk dichtbij op voorgangers gaat staan bij stoplichten) gaat de parkeersensor bij stoplichten automatisch aan met camera en al en begin het orkest met parkeer-afstand piepjes ook gelijk. Ik kan er wel om lachen, zij niet :-)

Al die sensoren en functies zijn leuk, maar ook al regelmatig meldingen gehad dat de functies niet beschikbaar zijn. Volgens mij is het dan nog mistig of zit er nog veel vocht op de sensorplaten en werken ze tijdelijk niet totdat ze wat droger zijn. Ook dat is een aardig verschil met andere wagens, waar bijv de Kia pas echt problemen had als het goed sneeuwde en er genoeg sneeuw aan de sensor was blijven plakken.

In de auto, midden console hebben we de bekerhouders. hier past 1 smal blikje in en 1 "normaal" blikje. Je kan hem uitschuifen en dan heb je effectief nog 2maal dezelfde bekerhouders. Dit heb je dan ook nodig als je dus 2 bekers koffie haalt wat dan ook dat breder is dan een smal blikje (of je zet het in de deur).

Een hekel punt voor mij is het feit dat het oplaadpunt aan de voorkant zit. Ik wil in alle gevallen achteruit inparkeren en ben nu gedwongen om afhankelijk van de situatie bij de parkeerplek toch af en toe vooruit in te moeten parkeren. En dat is met dit formaat auto toch altijd wel meer gedoe bij kleinere vakken. Maarja, vanwege het formaat auto, is de kabel vaak net te kort als je achteruit een laadplek inrijd, en je stekkerpunt de rechtsachter is en je linksvoor de kabel in je auto moet doen.

Over pakeren gesproken, de parkeersensoren zijn naar mijn mening ook heel erg gevoelig, en in combinatie met het orkest aan harde piepjes en geluidjes dat er links en rechts op je af komt tijdens het parkeren soms zelfs gewoon irritant en afleidend.

Ik maak een draai, ik zie naast mijn deur dat ik nog 20-30 cm heb tussen mij en een andere auto, en toch zit de auto al op de flatline piep dat er geen afstand meer is.

De MySkoda app is ook nog niet helemaal top, informatie wordt niet goed of tijdig bijgewerkt, en zelfs regelmatig refreshen in de app lijkt niks uit te halen.

Daarnaast krijg je de ene keer wel een bericht dat de wagen volgeladen is en de andere keer niet.
Maar verder krijg je bijvoorbeeld geen notificatie als de auto te lang niet op slot staat en niet aan staat (gevalletje vergeten op slot te doen bij thuiskomen bijvoorbeeld). of als er te lang een deur of achterbak open staat.

De data die je in de app terug kan zien over je verbuik/ritten is grappig, maar is meer iets waar je af en toe op terug kijkt.

Vervolgens heb je ook een webshop in de app zitten, er zijn een aantal functies automatisch geactiveerd voor een paar jaar, maar zo te zien zou ik dus €50 moeten betalen als ik na 2027 nog gebruik wil maken van een aantal functies van het infotainment scherm (voornamelijk gericht op stemassistent, map updates, map gebruiken/zoeken ect)

En €40 om vanaf 2027 gebruik te kunnen maken van de remote access die je via de myskoda app doet (rijstatistieken, status voertuig, alarm notificaties, parkeerpositie, voorverwarmen, oplaad info)

Er is ook een Traffication actief voor 1 jaar, maar daar staat geen prijs bij. Maar bij de omschrijving lijkt dit te gaan om verkeersinformatie en waarschuwingen zonder dat je een navigatie aan hebt staan of gebruikt.

Daarnaast had je ook nog een pakket waarbij je meer kleur opties hebt voor je interieur verlichting. En een 2e waarbij afhankelijk van bepaalde situaties de verlichting veranderd. Bijvoorbeeld, als iemand een deur open zou doen waar een kinderslot op zit, gaat de ledbalk in de deur dan rood knipperen (ik heb deze pakketten niet dus kan verder niet meer zeggen over de echte werking).

Wat betreft infotainment/scherm, het werkt goed en er zitten best veel logische stukken in. Maar soms moet je toch ook wel wat op zoek of even weten hoe je wat moet vinden. Maar als je de logica eenmaal doorhebt dan is het een prima systeem.
Alleen wanneer je bijvoorbeeld een landgrens oversteekt komt er fullscreen een bericht over het land waar je nu in bent, en mogelijk informatie over bijv flitser informatie uitzetten omdat het in dat land niet toegestaan is. Maar vervolgens is je android auto verbinding helemaal weg en moet hij opnieuw opstarten. dus je navigatie is gestopt, je muziek moet je weer aanzetten ect.
Nou zal je denken, maar hoe vaak steek je nou een landgrens over.. vraag dat maar aan mensen die rondrijden in Baarle-Nassau :-)

Zaken zoals rijstand (eco, normaal, sport, persoonlijk), en volledig elektrisch of hybride rijden, worden niet onthouden. Dus je mag deze na elke start van de auto weer instellen op je gewenste setting (gelukkig hebben we daar de fijne smart-dails voor :-) )

De snelheid van de cruise control wordt niet onthouden, maar dit doen meer merken en daar heb ik ook zelf geen problemen mee.

Buiten al deze praktische puntjes om, is het alsnog een hele fijne auto en rijervaring, en ik kijk met een sterk positief gevoel uit naar de komende 5 jaar en hopelijk weer vele kilometers die ik ga rijden. Echter omdat de Skoda Kodiaq als hele praktische auto wordt neergezet, beoordeel ik hem ook op de zaken die voor mij praktisch zijn of juist niet.

Einde van het jaar heb ik een paar dagen weg icm 900 km heen en weer staan, en natuurlijk kan ik niet wachten op de zomervakantie waarbij ik hem vol bepakt met sleurheut erachter richting het zuiden mee ga nemen.. tot de volgende update!

Maand 7 - 20,500 KM

  • 20.500 km

6 maanden verder, 20.500 kilometer verder, en weer een hoop gezien en gedaan met de auto.

Met de kerst zijn we naar Frankrijk geweest voor een aantal dagen. Lange ritten zijn heerlijk in de Kodiaq. In mijn vorige wagen ging dat ook prima, maar na een paar uur merkte je toch dat je even wilde stoppen. Bij de Kodiaq heb ik dat gevoel helemaal niet. Daar is mijn blaas de beperkende factor. Natuurlijk is het sowieso goed om af en toe even pauze te nemen.

Wat wel echt een irritatiepunt is: wanneer je een landsgrens oversteekt, verschijnt er een pop-up op het infotainmentscherm met informatie over de wetgeving van dat land, zoals snelheden en flitsinformatie. Je moet dan kiezen of je flitserinfo aan of uit wilt zetten. Door die melding stopt Android Auto echter direct en wordt volledig opnieuw opgestart. Dat betekent dat je muziek stopt, je navigatie stopt, en je alles opnieuw moet starten. En dat is precies op het moment dat je vaak slecht bereik hebt, zoals in grensgebieden. Geen internet betekent geen navigatie. Niet zo tof als je ’s nachts rijdt, iedereen in de auto slaapt behalve jij, het pikdonker is, je op onbekend terrein rijdt en net bezig was met invoegen of afslaan.

Ik was gelukkig voorbereid. Android Auto had in het verleden vaker verbindingsproblemen, en als het dan wegviel, kreeg je het soms met geen mogelijkheid meer terug. Voor deze trip had ik daarom in de Skoda-app op mijn telefoon het adres opgezocht en als favoriet opgeslagen. Maar toen Android Auto uitviel en ik overschakelde naar de ingebouwde navigatie, bleken mijn favorieten leeg. Kon ik alsnog lopen kloten.

Verder: snelladen langs de snelweg is top, werkt perfect. Laders buiten de snelweg? Geen idee, want die werkten niet met mijn laadpas, of ik deed iets verkeerd. Instructies waren vaak niet in het Engels. Maar goed, ik heb niet voor niets een hybride gekozen.

Ook nog een keer naar Keulen gereden. Kan bevestigen dat de topsnelheid inderdaad bij de 220 km/u ligt. Volledig elektrisch is de topsnelheid 140 km/u, maar dat is voor Nederland geen probleem.

Android Auto werkt trouwens ook via USB-C. Ik heb nu een kabel klaarliggen en kan snel overschakelen als het nodig is, maar dat is de laatste tijd eigenlijk niet meer nodig geweest.

In december kreeg ik een vreemde melding over de airbag, samen met het uitvallen van de verlichtingsknoppen boven mijn hoofd. De melding gaf aan dat ik contact moest opnemen met de dealer, maar het was laat, dus ik heb de auto aan de lader gezet. De volgende ochtend was de melding weg en is sindsdien niet meer teruggekomen.

De Skoda-app lijkt inmiddels iets beter te werken, vooral wat betreft het ophalen van informatie zoals laadpercentage en resterende laadtijd. Meldingen dat de auto vol is? Die heb ik dit jaar misschien twee keer gehad, terwijl ik bijna dagelijks laad. De app geeft ook een melding als het inbraakalarm afgaat (of eigenlijk: beweging in de auto), maar verwacht niet dat je daar wakker van wordt. Het is geen aanhoudende melding die je moet uitzetten, dus het is allemaal net niet.

Bij het starten van de auto krijg ik soms de melding: “Uw account heeft nieuwe instellingen, wilt u deze toepassen?” Je kunt niet zien wat die instellingen zijn. Kies je voor ‘nee’, dan blijft de melding elke keer terugkomen. Kies je voor ‘ja’, dan worden bijvoorbeeld je EQ-instellingen gereset. Ook de rijmodus springt dan van eco terug naar normaal. Auto-hold heb ik tegenwoordig aanstaan, omdat ik het fijn vind dat de auto automatisch op de handrem gaat bij parkeren. Volgens de dealer is dat niet handmatig in te stellen. Maar ook deze instelling kan zomaar overschreven worden door die profielinstellingen. Niet fijn als je gewend bent dat de auto op de rem blijft staan en hij opeens begint te rollen.

Wat ook een punt van aandacht is: ik rijd voornamelijk volledig elektrisch, en hybride als ik door wil rijden of langere ritten maak. Ik heb de recuperatie op maximaal staan, dus als je het gas loslaat, remt de auto vrij sterk af. Behalve als hij op de benzinemotor rijdt — dan remt hij helemaal niet af. Als je dat niet verwacht, kan dat in het verkeer echt gevaarlijk zijn.

Maar ondanks alles wat ik hierboven heb geschreven, blijft het een zeer praktische en fijne auto. Heerlijk ruim, groot rijbereik, lange ritten gaan geweldig, en ik kan er alles in kwijt. Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn keuze voor de Kodiaq. Ook het bereik van de accu klopt: Skoda geeft 123 km op, maar als ik zuinig rijd en het verkeer goed volg, haal ik 135 km op een volle accu.

Wat betreft dat harde stuk in de stoel dat ik eerder voelde tijdens het rijden: dat bleek te liggen aan mijn zithouding. Sinds ik iets rechterop zit en mijn billen wat verder in de stoel duw, heb ik er geen last meer van gehad.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.