Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Eerste 2500 Km met Skoda Kodiaq Phev
- 2.587 km
Review Skoda Kodiaq PHEV Business Edition na 2500 km
Opties: sunset, trekhaak, Kleur steelgrey,
Na de eerste 2500 km met de Skoda Kodiaq PHEV Business Edition ben ik erg tevreden. Het brandstofverbruik bedraagt gemiddeld 3,6 l/100 km, en het stroomverbruik ligt op 11,5 kWh/100 km, volgens de app. De elektrische actieradius bedraagt 100 km, wat erg prettig is voor dagelijkse ritten.
Als berijder ben ik dankbaar dat ik deze auto zakelijk mag rijden, maar het fiscale beleid in Nederland maakt het helaas minder aantrekkelijk vanwege de bijtelling. Deze Skoda heeft slechts €250 BPM, terwijl een vergelijkbare versie zonder de 26 kWh accu maar liefst €7000 BPM kost. Zonder deze fiscale prikkels zou de wereld er anders uitzien. Deze auto kost inc. accu 26 kWh net zoveel als de Mhev uitvoering door fiscaal beleid.
Rijgedrag en comfort
De Skoda Kodiaq rijdt fantastisch en biedt een zeer comfortabel weggedrag. De vering is uitstekend en er is meer dan genoeg ruimte aan boord, wat ideaal is voor een gezin met twee kinderen. Zelfs met de accu’s aan boord is de bagageruimte ruim voldoende.
Wat betreft rijden: de combinatie van de benzinemotor en de elektrische motor werkt uitstekend. Het directe koppel bij het wegrijden voelt krachtig aan, en de DSG-automaat schakelt soepel en verfijnd. Door de 26 kWh accu is de auto wel iets zwaarder, maar dat merk je alleen bij stevig optrekken. Over het algemeen voelt de auto zeer stabiel en betrouwbaar.
Deze versie beschikt niet over het optionele dempingssysteem van Skoda, maar toch blijft het comfort op een hoog niveau. Wat echt opvalt, is hoe gemakkelijk de auto harder rijdt dan verwacht.
Rijhulpsystemen en technologie
De rijondersteuningssystemen zijn handig, maar soms wat hinderlijk. Gelukkig zijn ze uit te schakelen, maar door de drukte op de Nederlandse wegen vind ik het lastig om echt comfortabel te cruisen met deze systemen aan. Het anti-collisionsysteem greep bijvoorbeeld een keer in op een rotonde, waardoor ik mijn rijstijl iets heb aangepast. Ook bij het invoegen voel je soms weerstand, wat je dwingt om meer ruimte te geven aan andere weggebruikers, wat in Nederland soms lastig is.
Zitcomfort en interieur
De zitpositie en stoelen zijn uitstekend. Er is voldoende ruimte om echt in de stoel te zitten, wat een groot verschil maakt in vergelijking met bijvoorbeeld een Ford Kuga. Het zicht rondom is goed, en de dodehoekdetectie is een fijne extra.
Klantenservice
Mijn ervaring met de Skoda-organisatie voorafgaand aan de aanschaf was minder positief. Als berijder ben je de dupe van het krachtenveld tussen dealerbedrijven, leasemaatschappijen en de importeur. Proefrijden was bijna niet mogelijk omdat de auto via de leasemaatschappij werd geleverd, en ook een vraag aan de onderhoudsreceptionist werd niet goed beantwoord, simpelweg omdat de auto daar niet was aangeschaft. Er is duidelijk een mismatch tussen de vriendelijke familie-imago-reclame van Skoda en de daadwerkelijke dienstverlening.
Samenvatting
Al met al is de Skoda Kodiaq PHEV een praktische auto met een moderne uitstraling en veel automatisering aan boord. De ledverlichting is aanpasbaar en de auto rijdt heerlijk comfortabel. Echter, de klantenservice laat helaas nog te wensen over.
De Winter en 4000 afgelegd
- 4.000 km
Hier een korte update over de Skoda Kodiaq in de winter:
Het valt op dat de praktische actieradius van 100 km daalt naar ongeveer 79 km. De Skoda-app werkt uiteindelijk, hoewel deze wat traag is. Een handige functie is dat je via de app de klimaatregeling 5 minuten voor vertrek kunt activeren, of een schema kunt instellen, bijvoorbeeld dagelijks om 08:00. Met voldoende accucapaciteit is de auto dan lekker warm en hoef je niet meer te krabben. Ook de stoelverwarming is een groot pluspunt. De auto bevalt nog steeds erg goed en krijgt positieve feedback van alle gezinsleden, inclusief de kinderen van 7 en 11 jaar.
Er zijn enkele kleine aandachtspunten. Zo pakt de adaptieve cruise control bijvoorbeeld op de brug bij Utrecht, waar je op de buitenbaan 80 km/h mag rijden met trajectcontrole, de 100 km/h-borden op en accelereert naar 100 km/h. Dat kan in Nederland prijzig zijn. Ook hebben de geautomatiseerde systemen enige weerstand bij het wisselen van rijstrook bij kort invoegen, wat in Nederland soms niet anders kan vanwege de drukte op de weg.
10000 km
- 10.000 km
De eerste 10.000 km zitten erop. Ik begin me te storen aan een aantal zaken:
Regeneratief remmen loopt niet soepel. Het voelt alsof de auto ergens achter blijft hangen bij langzaam remmen, waardoor je plotseling in de gordel schiet, zelfs bij zachtjes remmen.
Storingen: De airbag geeft een foutmelding en de binnenverlichting werkt niet meer.
Skoda-service laat te wensen over; de ondersteuning is slecht en problemen worden niet adequaat opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.