Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition (2024)

autoreview

Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition (2024)

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst8.300 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige auto, zuinig en voldoende vermogen

  • 2.200 km

Sinds 5 juli hebben we de nieuwe Kodiaq PHEV SUV.
Hiervoor hadden we een Skoda Enyaq iV 60.

Belangrijkste verschillen:
- Kodiaq is zachter geveerd, rijd prettiger
- Range is bij volle brandstoftank en volledig geladen ruim 900 km
- Bij 100% geladen is bereik ongeveer 120 km, de Enyaq natuurlijk meer. Een rit van ruim 2 uur heen en ook weer terug leverde gemiddeld 1 op 35 op (100 in NL en 120/130 in DE)
- Infotainment is bij de Kodiaq veel sneller
- sensoren zijn wel wat gevoeliger, al een keer een noodstop gehad bij een scherpe bocht met tegemoet komend verkeer op andere weghelft
- De Kodiaq heeft groter in lengte verstelbaar zitvlak, ik ben 2.02 meter en heb nu ook onder de knieholten ondersteuning
- De "schakelpook" zit aan en achter het stuur, dat is zeker wennen t.o.v. bij de Enyaq in de midden console, af en toe misgrijpen
- Ook wennen dat je het contact weer aan moet doen om te gaan rijden
- Het vermogen is prima, zowel electrisch als hybride. Niet te merken dat het een grote zware auto is
- De "geisoleerde" (voor)ruiten leveren minder geluid van buiten, electrisch rijden is nog stiller geworden

Tot zover de eerste ervaring, heel fijne auto en geen spijt om de Enyaq in te ruilen.


Update na bijna een half jaar

  • 8.300 km

Inmiddels de nodige kilometers verder.
De Kodiaq bevalt nog steeds. Rijcomfort bij inmiddels ook wat langere ritten is zeer goed.

Meestal rij ik volledig electrisch, langere ritten hybride natuurlijk. Dan laad ik hem net voor vertrek naar 100% en nu bij kouder weer ook voorverwarmen. Ik heb een laadpaal bij de oprit.

Verbruik hybride op lange ritten (400 km) is qua benzine ruim 1 op 25 bij 100 km/u. Sneller rijden is rond 1 op 18. Korte ritten electrisch met koude weer tussen 20 en 25.

Inmiddels bij het remmen rond de 40-50 km/u een fluittoon. Dealer heeft alles qua remmen nagekeken en gereinigd maar blijft aanwezig. Vraag ligt nu bij importeur/fabriek.

Sensoren zijn flink gevoelig. Al 2x een noodstop gehad bij tegemoetkomend maar afslaand verkeer. Verder reageert de auto goed.

Af en toe meldingen bij het wegrijden bij koude dat aantal sensoren het niet doen, dat komt meestal door condens binnen op de ruit in camera driehoekje. Even de blower aan lost dat snel op of gewoon even verder rijden.

De app doet het redelijk, verder laden in de ochtend en voorverwarmen werkt meestal.
Wel geeft de app vaak aan dat de auto ontgrendeld is. Bij frequent verversen ben ik door het maximum van dataverkeer heen volgens de melding. Na enige tijd werkt dat weer.
Het instellen van laadtijden is nog steeds niet beschikbaar en dat is niet handig (dynamisch tarief). M.a.w. belofte in de brochure is niet gelijk aan de praktijk.

Al met al tevreden, fijne auto!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.