Skoda Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI iV PHEV Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 8.300 km |
Geweldige auto, zuinig en voldoende vermogen
- 2.200 km
Sinds 5 juli hebben we de nieuwe Kodiaq PHEV SUV.
Hiervoor hadden we een Skoda Enyaq iV 60.
Belangrijkste verschillen:
- Kodiaq is zachter geveerd, rijd prettiger
- Range is bij volle brandstoftank en volledig geladen ruim 900 km
- Bij 100% geladen is bereik ongeveer 120 km, de Enyaq natuurlijk meer. Een rit van ruim 2 uur heen en ook weer terug leverde gemiddeld 1 op 35 op (100 in NL en 120/130 in DE)
- Infotainment is bij de Kodiaq veel sneller
- sensoren zijn wel wat gevoeliger, al een keer een noodstop gehad bij een scherpe bocht met tegemoet komend verkeer op andere weghelft
- De Kodiaq heeft groter in lengte verstelbaar zitvlak, ik ben 2.02 meter en heb nu ook onder de knieholten ondersteuning
- De "schakelpook" zit aan en achter het stuur, dat is zeker wennen t.o.v. bij de Enyaq in de midden console, af en toe misgrijpen
- Ook wennen dat je het contact weer aan moet doen om te gaan rijden
- Het vermogen is prima, zowel electrisch als hybride. Niet te merken dat het een grote zware auto is
- De "geisoleerde" (voor)ruiten leveren minder geluid van buiten, electrisch rijden is nog stiller geworden
Tot zover de eerste ervaring, heel fijne auto en geen spijt om de Enyaq in te ruilen.
Update na bijna een half jaar
- 8.300 km
Inmiddels de nodige kilometers verder.
De Kodiaq bevalt nog steeds. Rijcomfort bij inmiddels ook wat langere ritten is zeer goed.
Meestal rij ik volledig electrisch, langere ritten hybride natuurlijk. Dan laad ik hem net voor vertrek naar 100% en nu bij kouder weer ook voorverwarmen. Ik heb een laadpaal bij de oprit.
Verbruik hybride op lange ritten (400 km) is qua benzine ruim 1 op 25 bij 100 km/u. Sneller rijden is rond 1 op 18. Korte ritten electrisch met koude weer tussen 20 en 25.
Inmiddels bij het remmen rond de 40-50 km/u een fluittoon. Dealer heeft alles qua remmen nagekeken en gereinigd maar blijft aanwezig. Vraag ligt nu bij importeur/fabriek.
Sensoren zijn flink gevoelig. Al 2x een noodstop gehad bij tegemoetkomend maar afslaand verkeer. Verder reageert de auto goed.
Af en toe meldingen bij het wegrijden bij koude dat aantal sensoren het niet doen, dat komt meestal door condens binnen op de ruit in camera driehoekje. Even de blower aan lost dat snel op of gewoon even verder rijden.
De app doet het redelijk, verder laden in de ochtend en voorverwarmen werkt meestal.
Wel geeft de app vaak aan dat de auto ontgrendeld is. Bij frequent verversen ben ik door het maximum van dataverkeer heen volgens de melding. Na enige tijd werkt dat weer.
Het instellen van laadtijden is nog steeds niet beschikbaar en dat is niet handig (dynamisch tarief). M.a.w. belofte in de brochure is niet gelijk aan de praktijk.
Al met al tevreden, fijne auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq Sportline Business | Achteruitrijcamera | Crew Protect Assist | Cruise control met speedlimiter
- 2025
- 10 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV Sportline Business 204pk | Komt half juli binnen | Trekhaak | 20 inch lichtmetalen velgen | Elektrisch verstelbare voorstoelen
- 2025
- 11.984 km

Skoda Kodiaq Škoda 1.5 TSI 204pk PHEV Business Edition | Trekhaak| Cognac Leer| 360 camera| Pan-Dak |
- 2024
- 1.003 km