Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 33.000 km |
First Skoda
- 1.237 km
Vanwege mijn werk rij ik veel km's en rij ongeveer een 40.000 km per jaar dus zit veel in de auto.
Na bijna 5 jaar gereden te hebben in een 14% bijtelling auto de Peugeot 308 SW was het tijd voor wat anders.
Ow ja ben een leaserijder maar goed dat wil niet zeggen dat je een auto afragger ben. Altijd zuinig geweest op mijn auto's alsof ze mijn eigendom zijn.
Nadeel is nu wel wat hoger bijtelling.
Oriënteren
In mei vorig jaar beetje gaan oriënteren naar een andere auto. Tegenwoordige levertijden. Optie elektrisch niet want daar heb ik een bloedhekel aan.
De wens was geen Peugeot meer. Heerlijke auto om te rijden maar wat een gezeik mee gehad. (franse slag gemaakt leek het wel)
Ook wilde mijn vrouw en ik een automaat. Daarnaast misschien toch wat hogere zit en een ruime auto gezien wij 3 honden hebben.
Welke?
Gekeken voor een Outlander PHEV en ook mee gereden, maar dan stap je echt terug naar begin 2000 onze mening. Wel heerlijk die hoge zit, dus wel een pluspunt.
VW Tiguan was ook een optie na idee van de baas op kantoor, dus zijn we daarvoor naar de VW dealer geweest. Leuke en mooie auto buitenkant, maar binnenin viel het toch wel wat tegen. Wat gedateerde dashboard en dan die prijs!
Om toch maar nog in de VAG (verguist hier op het forum) te gaan kijken.
We zijn naar een Seat en Skoda dealer geweest. Gezien de Terraco, Kodiaq en Superb.
Alle 3 mooie auto's de Terraco was eigenlijk de jongste telg, maar niet verkrijgbaar op dat moment met een automaat, daarnaast leek die toch verrekte veel op een Tiguan. Weinig keuzes met interieur ook en smaakgevoellig wat ons net niet ligt.
Dan de Skoda showroom daar stonden de Kodiaq en de Superb naast elkaar. In de versie Sportline, leuke versie met mooie opties. Virtual cockpit, automaat, luxe sportstoelen, getinte ramen etc etc.
De voorkeur ging toch wel uit naar de Kodiaq gezien de hoge zit en de makelijke in en uitstap voor mijn vrouw. Daarnaast vonden wij het toch wat meer auto en na 11 jaar stations toch eens een SUV. Dus een proefrit gemaakt en eigenlijk gelijk het besluit gemaakt.
De keuze
Na wat gesteggel en overleggen of het ook in het budget kon dus de Kodiaq Sportsline Business
1.5 TSI Greentech 110 kW 150 pk 7 versn. DSG gekozen.
Opties:
- Race blue metallic
- Lichtmetalen velgen 19" Triglav antraciet (ivm comfort
niet de 20 genomen)
- Omkeerbare kofferbakmat (met honden een uitkomst)
- Zonnewering zijruiten achter
- Comfort pakket
- Functie pakket
- Panaromadak
- Trekhaak wegklapbaar
- Verwarmbare voorruit
- Travel Assist
besteld in januari 2020 en de levering is geworden half juli.
Bij de dealer in corona tijd (Rijnwoud) een zeer uitgebreide uitleg gekregen, wijntje etc. Zeer tevreden daarover. In 1 week tijd ongeveer 1000 km gereden. Wat een heerlijke auto zeg. Waar ik in de Peugeot nog veel gehaaster reed is dit in deze auto totaal niet. Acc en laneassist met de automaat is heerlijk rustig rijden op de snelweg.
Pluspunten:
automaat, acc, lane assist, virtual cockpit en panorama dak.
Minpunten:
De afstand van de ACC tussen andere auto's is wel groot als die op zijn kleinst staat. Misschien nog eens laten aanpassen.
Na nu ongeveer 1200 km gereden te hebben nog uiterst tevreden. Daarnaast rij ik volgens de tankbon 1 op 14 wat ik totaal niet had verwacht. De peug was wel zuiniger maar ja ook een diesel en 300kg lichter.
De sterren wat betreft prestaties 4 sterren, het is geen sportieve auto ook al heeft die de badge Sportline, ook de betrouwbaarheid is lastig te zeggen dus op 4 gezet.
Tot de volgende update.
Maandje de Beer
- 3.900 km
Kleine update.
Sja weinig te vertellen, auto rijdt heerlijk. Geen problemen en storingen en de Beer blijft heerlijk en een mooie verschijning in het verkeer tussen al het grijs.
Inmiddels bijna 4000 in een maandje tijd. Nog geen een keer in het donker gereden, dus kan nog niks zeggen over de lichtopbrengst. Ben wel benieuwd omdat ik halogeen had en nu full led.
Auto al wel een keer met een mooi wassetje goed gewassen, was na eerste week rijden in de regen zo smerig.. En dat blauw moet natuurlijk wel glimmen...
DSG
Automaat blijft heerlijk zeg, de standen eco en sportief gebruik ik meestal als drivemode. Eco voor de snelweg in combinatie met de acc omdat je toch niet toeren hoeft te maken.
Wat wel makkelijker zou zijn is geheugenstand welke je laatst hebt gekozen als drivemode.
Verbruik
Heb nog wel behoorlijk doorgereden laatste tijd, ook vooral binnendoor. Dan merk je wel dat het verbruik omhoog gaat.
Als je echt goed oplet kan je behoorlijk zuinig rijden merk ik. Vooral met de automatische uitschakeling 2 cilinders wat die sommige situaties doet. Indien je nog wat meer gaat anticiperen in het verkeer om je gas eerder los te laten kan je de auto in vrije loop krijgen. Hierdoor gaat die goed uitrollen en verbruik je nog minder.
Android auto
Wat ik veel gebruik is Android auto, dit bevalt mij erg goed, zeker in combinatie met navigeren Google maps. Kabeltje pluggen is alleen jammer, maar zal tzt ook wel via Bluetooth gaan.
Jammer is wel dat je de view van je Google maps niet op je cockpit krijgt.
Airconditioning
Met het warme weer laatste tijd veel moeten gebruiken, in de ochtend het panorama dakje open voor de frisselucht maar dan merk je toch dat het niet koel wordt. Airco maar aan, die koelt erg goed, maar met een telefoontje is het wel veel herrie merk je dat hij goed moet koelen..
Op naar de 8.000km en tot de volgende update.
Update 10000km
- 10.054 km
Ja, wat kan ik zeggen, gewoon km's maken. Door wat kantoorbezoekjes weer aardig wat km's weggereden. Geen bijzonderheden of op en aanmerkingen. Ja rijden in het donker is heerlijk met led zeg. Goed zicht, dat is een verbetering tov halogeen.
binnenkort de winterbanden met andere velgen maar laten monteren, deze zijn in bestelling. Worden 17inch velgen.
Update 25000km
- 25.280 km
Het was even stil geweest.
Wel veel km's gereden, geen gekke dingen meegemaakt. Bij de 16.000km wel 2 liter olie bijgevuld wat ik nog nooit van mijn leven bij een auto heb gehad tussendoor. Ik denk dat het er bij hoort bij een TSI motor.
De winterbanden in april weer eraf laten halen. Dit waren 17inch velgen, met deze banden merkte ik wel dat hij een stuk zuiniger reed dan met de 19inch. Logisch uiteraard, maar scheelt toch zon 0,5l op de 100km. Scheelt de baas toch weer benzine.
Heb wel sinds een 2000km geleden een irritant trillend geluid bij mijn hemel aan de rechter passagierskant. Als ik dan tegen hemel duw is het weg.. Dit houdt dan een tijdje aan dat het weg is. Wellicht nog eens laten checken bij onderhoud in juli.
Dit jaar ook een mooie fietsendrager gekocht en omd de automatische uitklapbare trekhaak te gebruiken, super ding. Daar gaan we nog veel plezier van hebben als het mooi weer wordt.
Nadeel wat ik wel heb is veel steenslag op mijn ruit en wat plekjes op de motorkap, blijkbaar ligt er op de snelweg veel losse steentjes. Gelukkig een sterke ruit, dus geen sterretjes maar butsjes erin. Hoort er bij denk ik met veel km's rijden.
Het rijden blijft wel heerlijk in zo'n auto, wat ik veel gebruik is de ACC. Je bent gewoon wat uitgeruster na lange ritjes ook. Wat wel opvalt is dat mensen weinig hun snelheid bewaren. Ik zou nog wel eens de afstand willen verkorten van mijn voorganger, vind de kortste standaard van Skoda nog iets te groot, komen best veel auto's er tussen.
Android auto is voor mij ook super, zeker icm Flitsmeister wat nu ook werkt via dat platform. En google maps welke mij beter begeleid dan de standaard navigatie van de Kodiaq.
tot de volgende update.
Laatste maandjes
- 33.000 km
13 juli de grote jaarbeurt laten uitvoeren, geen gekke dingen. Olie diende ook vervangen te worden. De TSI motoren verbruiken meer icm DSG derhalve is het ook normaal om tussentijds een litertje of 3 toe te voegen. Nooit eerder gehad bij mijn vorige auto's, maar ja het is een kleine moeite om bij te vullen.
De auto gaat mij wel verlaten, ik heb een andere job en deze auto blijft daar achter. Echter komt er wel een nieuwe versie Kodiaq maar die leveren ze pas in maart 2022. Derhalve zal het eerst een tijdje vertoeven worden in een voorloop auto.
Auto rijdt heerlijk en heb gekeken voor alternatieven maar kom toch steeds weer op de Skoda Kodiaq uit ook qua prijs en opties zeer aantrekkelijk. En waarom iets anders nemen wat bevalt toch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Business ed. DSG | 7 pers | Panorama | Trekhaak | LED | Steel Grey | Camera | Apple CarPlay | Adaptive |
- 2020
- 120.351 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Sportline Business · Camera · Keyless · Apple/Android Car Play · Elek. Bestuurdersstoel · Elek. Achterklep · 19'' Inch ·
- 2021
- 96.091 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Business Edition 7-persoons | Trekhaak | Stoelverwarming | Adaptive cruise | Canton Sound | Carplay | Half leder | Keyless | Full LED | Navigatie
- 2020
- 160.826 km