Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 4.118 km |
De beer is los
- 4.118 km
Eind 2018 startte de zoektocht naar een nieuwe lease-auto, aangezien ik in mei van dit jaar van auto mocht wisselen. Eisen van de werkgever: iets uit de VW Groep, maximaal € 45.000, benzine of elektrisch. Mijn eisen: liefst ruimer dan de Golf Variant, ongeveer dezelfde opties (zoals automaat, panoramadak, stoelverwarming), minimaal 150 pk. Dus passeerden - in willekeurige volgorde - de revue (met erachter de reden voor afvallen): Golf Variant 1.5 TSI Highline Business R (dikkere uitvoering dan ik nu heb, maar in principe dezelfde auto), Seat Leon ST Cupra (verreweg de leukste auto van allemaal en als speciale versie tijdelijk binnen budget, maar misschien ook iets te overdreven als familie-auto), VW Arteon (erg mooi, maar niet praktisch genoeg en moeilijk binnen budget te krijgen in de gewenste uitvoering), VW Passat Variant (te duur in de gewenste uitvoering en facelift aanstaande), Skoda Superb Combi (serieus overwogen, maar te week als ik de reviews mag geloven), Seat Ateca/Skoda Karoq/VW Tiguan (niet of nauwelijks meer ruimte dan een stationwagon en ik vind ze ook niet echt mooi), Seat Tarraco (leuk nieuw model, maar 1.5 TSI niet beschikbaar in combinatie met DSG), VW Tiguan Allspace (te duur in gewenste uitvoering en in mijn ogen een ‘aangeplakte’ achterkant), Audi A4 Avant/Q3 (de instappers kunnen net voor dit geld, maar heel veel meer dan metallic lak kan er dan niet vanaf). Welke auto mis je dan nog in het rijtje? Juist, de Skoda Kodiaq. Proefgereden met een Kodiaq 1.4 TSI van een collega en dat viel – op het stuurgevoel na, of eigenlijk het gebrek daaraan – niet tegen. Dus de knoop doorgehakt en een Business Edition met een aantal pakketten besteld. Tegelijkertijd werden de prijzen van de Sportline Business bekendgemaakt. En dan ziet zo’n Kodiaq er toch nog een heel stuk stoerder uit – heel persoonlijk uiteraard. Dus de bestelling aangepast en gegaan voor een Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT DSG-7 Sportline Business in de kleur Steel Grey en met de volgende opties: Comfort pakket (aantal rijhulpsystemen zoals ACC, lane assist en blind spot detection, 3-zone climate control, stoelverwarming voor), Functie pakket (Canton audiosysteem, elektrische achterklep, keyless entry & go), 20” Vega black polished velgen, elektrisch bedienbaar panoramisch glazen schuif-/kanteldak en zonwering voor de zijruiten achter (verwerkt in de deuren). Standaard heeft deze uitvoering onder meer al alcantara/lederen bekleding en sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen voor, virtual cockpit, drive mode select en een achteruitrijcamera. Bij aflevering heb ik nog de typeplaatjes laten verwijderen, omdat ik wel van een cleane achterkant hou. Het enige dat ik nu (of eigenlijk komende winter pas) mis ten opzichte van de Golf, is een verwarmde voorruit. Maar verder is het wat mij betreft een dikke bak (sorry, Opel) waarover ik al veel positieve opmerkingen heb gehad.
Na een maand en 4.000 km kan ik wel iets zinnigs zeggen over de auto. Laten we beginnen met waar een auto toch primair voor is bedoeld: het rijden. De 1.5 TSI heeft dezelfde specificaties als de 1.4 TSI in de Golf (150 pk/250 Nm), maar het grote verschil is natuurlijk dat de motor nu 250 kg meer mee moet sleuren. En dat doet-ie heel verdienstelijk. Ik was nog even bang dat het te weinig power zou zijn, maar een 2.0 TSI met 190 pk was gewoon geen optie (want: standaard 4WD en daardoor ver boven budget). Maar dat blijkt dus heel erg mee te vallen. Bovendien klinkt de 1.5 in mijn oren iets lekkerder dan de 1.4 en lijkt de Kodiaq op hoge snelheden stiller dan de Golf – op het windgeruis door de grote spiegels na. Op de snelweg zet ik de automaat in S, want in D moet de bak net iets te lang nadenken om vlot te kunnen inhalen. Een minder fijne eigenschap van deze aandrijflijn vind ik het ontkoppelen als je je gas loslaat (‘zeilen’). Opnieuw koppelen gaat niet altijd helemaal schokvrij. Prima op de snelweg, maar als ik ’s ochtends met koude motor uit de straat wegrijd hoeft het van mij niet. Straatje keren moet je met beleid doen (niet alleen vanwege de omvang van de auto): te abrupt van R naar D levert een bonk op. Het verbruik schommelt nu tussen de 1:12 (kortere ritten in bebouwde kom) en 1:14 (langere stukken met veel snelweg). Niet wereldschokkend zuinig, maar ook niet heel slecht gezien stroomlijn, gewicht en mijn voorliefde voor een beetje doorrijden.
Het weggedrag is neutraal en de Kodiaq gaat verrassend goed een bocht door. Je zit uiteraard wat meer op de bok dan in een Golf, maar stuur en stoel zijn goed instelbaar en het overzicht en de hoge instap zijn stiekem best fijn. In de normale modus is het stuurgevoel naar mijn smaak veel te licht en gevoelloos, maar gelukkig is dat dankzij de drive mode select in deze uitvoering instelbaar. Mijn ideale modus is daarom Individual met stuurinrichting op Sport en alle andere settings op Normal. Dan stuurt-ie nog steeds niet met heel veel gevoel, maar in ieder geval wat zwaarder. En je koopt een Kodiaq natuurlijk niet voor het scherpe sturen. Het onderstel is wat minder verfijnd dan dat van de Golf (torsie-as in plaats van multilink-ophanging achter) en in de basis comfortabel (zoals elke Skoda), maar ik moet eerlijk zeggen dat de 20” velgen dat comfort behoorlijk beïnvloeden. Vooral korte oneffenheden zoals dwarsrichels op de snelweg zijn door die grote, zware wielen goed merkbaar. Dat is de prijs die je betaalt voor deze looks en ik kan daarmee leven, maar als je het maximale comfort wilt, ga dan voor de 18” of 19” velgen. Een ander nadeel van deze velgen: ze zijn nogal kwetsbaar. Na vier (!) dagen had ik m’n eerste stoeprandschade te pakken na iets te veel haast op de maandagmorgen… Ik heb overwogen om meteen naar een velgendokter te rijden, maar waarschijnlijk blijf je dan bezig. Stoepranden zijn in ieder geval taboe vanaf nu!
Dé USP van een Kodiaq (en van wel meer Skoda’s) is natuurlijk de ruimte. En die is inderdaad gigantisch. Voorin zit je heerlijk op de fijne sportstoelen, de achterbank is verschuifbaar en biedt in de achterste stand enorme beenruimte, en de bagageruimte is met zo’n 650 liter (daaronder zitten de subwoofer van het Canton-systeem en een reservewiel) ook meer dan toereikend. Met alles plat ga je over de 2.000 liter heen. Erg handig met oog op een aanstaande verhuizing. Een andere eigenschap van Skoda’s zijn de handigheidjes. En inderdaad: de paraplu’s in de deuren, de ijskrabber in de tankklep (nog niet nodig gehad), het zaklampje in de achterbak, de deurvangers (die me al één schade hebben bespaard!) en de bekerhouders met noppen om een flesje met één hand open te draaien, zijn simpel maar doeltreffend.
Zijn er qua afwerking of materiaalgebruik verschillen met een Volkswagen? Minimaal. De meeste materialen – zeker waar je ze ziet of aanraakt – zijn mooi en zacht. Met uitzondering van de deurgrepen, die van keihard plastic zijn en licht kraken als je ze beetpakt (wat je best vaak doet). Jammer, want de Sportline heeft ook alcantara en leer op de deuren waardoor ze er veel beter uitzien dan de exemplaren in een Style Business die ik eerder reed. De ‘carbon’ sierlijsten zijn ook gewoon van keihard plastic en het klepje van het bovenste dashboardkastje voelt wat ielig aan. Het geluid van de knipperlichten – je zult er maar op letten – is opmerkelijk harder dan bij een Golf. De keuzehendel van de DSG voelt iets minder solide en soepel aan dan die van de Golf. En de achteruitrijcamera zit los boven de kentekenplaat gemonteerd en is daardoor veel gevoeliger voor water en vuil. Bij de Golf zat de camera verwerkt in het VW-embleem op de achterklep en kwam-ie alleen naar buiten bij gebruik.
Tegenover deze kleine minpunten staat een prijs-kwaliteitverhouding waar volgens mij maar weinig auto’s van dit formaat tegenop kunnen. Toen ik een vergelijkbare Tiguan Allspace R-Line ging samenstellen, kwam ik zo maar € 10k hoger uit. Bovendien vind ik de Kodiaq mooier dan de Tiguan Allspace en de Tarraco. Die zijn beide net iets hoger en smaller, waardoor ze bij mij wat minder goed op het netvlies liggen dan het Tsjechische design. Maar goed, allemaal subjectief natuurlijk.
Tot dusver ben ik een tevreden Skoda-rijder. Binnenkort staat een korte kampeervakantie in Frankrijk op het programma, dus dan kan de Kodiaq echt bewijzen wat-ie waard is als reisauto. Ik meld me weer als er iets noemenswaardigs te vertellen is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Sportline Business / Navigatie full map / Camera / Lederen interieur / Keyless / Full option
- 2019
- 87.474 km

Skoda Kodiaq 2.0 TDI Business Edition Plus
- 2019
- 138.951 km

Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT Style Business 7p. 150PK DSG Pano-Schuifdak, Adaptieve Cruise Controle, Achteruitrijcamera, Stoelverwarming, Side Assist, Memorystoel, Keyless, Trekhaak, 19" LM Velgen
- 2018
- 82.068 km