Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 66.911 km |
KM-stand laatst | 66.911 km |
Skoda Kodiaq - Happier than ever
- 66.911 km
Na het wisselen van werkgever moest ik met een traan onze geliefde Touran achter laten. Als gezin van 6 hebben we hier veel kilometers heerlijk in doorgebracht. Bij de nieuwe werkgever stond een Peugeot 5008 klaar als tussenoplossing. Terwijl ik hier in reed kon ik op zoek naar wat nieuws.
De keuze was in eerste instantie wederom een VAG model met de eisen 7-zits en trekhaak. Gezien het leasebudget stelde ik mezelf qua overige opties weinig eisen. Na zowel de Kodiaq, Tiguan Allspace als Tarraco te hebben geprobeerd bleek dat geen van allen te passen was in het leasebudget. Hierop buiten de VAG deur gekeken. Franse auto's waren geen optie gezien de zachte stoelen icm mijn rug.
Daarop viel mijn oog op de Kia Sorento. Een stoere Amerikaanse look die mij erg aanspreekt. Comfort en opties waren goed. Omdat het een PHEV motor heeft was het via private lease ineens aantrekkelijk. Na de nodige sommetjes te hebben gedaan deze besteld in de Executive line uitvoering. Veel opties voor in verhouding weinig geld.
Hierna begon het lange wachten. Ik zal jullie de uitgebreide versie besparen maar na ruim 1,5 jaar wachten was er nog geen voorlopige productieweek laat staan een levertermijn. Omdat de Peugeot er echt uit moest en zowel de dealer als KIA NL pas wat kan zeggen als de auto op de boot staat hebben we de KIA geannuleerd. Vanuit de lease maatschappij kreeg ik als alternatief met korte levertermijn een occasion lease.
De Skoda Kodiaq of een Hyundai Santa-Fe PHEV. Hoewel de PHEV motor me zeer aanspreekt heb ik helemaal niks met Hyundai en werd ik niet warm of koud van de auto. Bij de Skoda daarentegen begon het weer te kriebelen. Het ging om een 1.5 Business Edition met DSG. Deze kon ik met een scherp tarief leasen waardoor het verschil qua brandstof kosten met de PHEV ineens erg klein werd. Door de Business Edition zit er ook alles op wat je als berijder nodig had in die tijd. Want de auto is van 2020.
Na een nachtje nadenken de auto besteld en kon hem een kleine week later ophalen bij Pouw in Zwolle. Omdat ik gelijk een rit naar een klant had kon ik de auto goed uitproberen. Het weekend erna stond ook een kamp met de wielerclub gepland dus alle tijd om in verschillende omstandigheden de auto te proberen.
De aflevering verliep vlot aangezien ik als ervaren VAG rijder de meeste functionaliteit wel ken inmiddels. De knopjes zitten niet vaak op een andere plek. Alleen de ACC had een andere plek gekregen. Was het eerst op de richtingaanwijzer nu hebben ze een losse hendel ervoor. Tijdens de eerste ritten was het even zoeken op welke manier de acc met 1 of 10km verhoogt of verlaagt kon worden.
Qua ruimte hoef ik weinig te zeggen over de Kodiaq. Die is mega. Ook op de derde rij kunnen de kinderen goed zitten. Op de tweede rij kunnen volwassenen en grotere kinderen ook prima zitten. Zelf zet ik de bestuurderstoel altijd ver naar achter. Dit geeft geen probleem.
Qua rijgedrag vind ik de Kodiaq heerlijk. Op de snelweg die ik het eerste weekend veel heb ik gezien werkt de ACC goed en zorgt bij een instelling op 115 km/h voor een verbuik van 1 op 15,7. Wat heel netjes is.
Waar ik nog even aan moet wennen is de overgang vanuit stilstand met auto brake / hill hold en het ingang komen. Hier reageert de auto wat traag op en ben ik niet zo vlot weg als ik zo willen. Hij lijkt wat traag het gaspedaal op te pakken / te reageren en de rem eraf te halen. Houd dit even in de gaten of het een gebruikers dingetje is of echt aan de auto ligt.
Qua intereur en comfort is het precies wat ik er van had verwacht. De stoelen zitten steving en comfortabel. Geen last van mijn onderrug meer t.o.v. de Peugeot. Het display voor de achteruit rijd camera is helder en zeer scherp. Daarnaast is de apple carplay detectie veel beter dan in de Peugeot. Beide is bekabeld, maar waar de Peugeot soms 2 á 3 keer opnieuw insteken nodig had, is dat in de Kodiaq bij de eerste keer verbinding en snel je muziek of telefoongesprek.
Als ik de auto moet vergelijken met de Peugeot dan is dit voor ons een hele grote stap voorwaarts en kijk ik uit naar de komende jaren waarin we met de auto mogen rijden. Ik zal proberen om tussendoor nog updates te geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Business Edition | Trekhaak | Org NL | CarPlay | Stoelverwarming | Blind Spot | Camera | Navigatie
- 2021
- 139.131 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Business Ed. Plus Trekhaak | Leer | Camera | Stoelkoeling | Adapt cruise
- 2021
- 126.106 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Business Edition 7p.
- 2019
- 94.173 km
Lezersreacties (0)
Reageren