Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Review Skoda Kodiaq Businessline 1,5 TSI 150 PK
- 2.000 km
Leasecontract oude auto liep af dus mag je weer op zoek naar een nieuwe. Altijd leuk natuurlijk, flink sneupen op autoweek, shortlistje maken en langs de garages om proef te gaan rijden.
Mijn vorige auto was een peugeot 308 SW 130 pk benzine. Een prima auto, met veel ruimte en mooie afwerking. Het reed erg lekker en trok ook snel op. Ook dat kleine stuurtje wat hier nog wel eens wordt verafschuwt lag heerlijk in de hand. Echter moest wel een keer de motor vervangen worden omdat er iets van een snaar was afgebrokkeld. Gelukkig voor de leasemaatschappij bleek dit nog net binnen de garantie te vallen, maar zoiets mag eigenlijk niet gebeuren. Wat ik een groot irritatiepunt van de 308 SW vond was dat de kofferbak klep vaak niet in één keer dicht valt. Wat niet praktisch is met kleine kinderen is dat je bijna tot de grond moet tillen om ze er in en uit te doen. Maar overall was ik erg tevreden over deze auto.
Wensenlijstje nieuwe auto: het liefst een zevenzitter, grote koffer, SUV, groot panorama dak met schuifdak en als het kan automaat. Daarnaast vanuit werkgever de wens max 140 CO2 uitstoot. Ik zal jullie mijn longlist besparen, maar na budget en wensenlijstje afgewogen te hebben zijn dit de volgende modellen die ik proefgereden heb en in het kort mijn mening daarover:
Toyota RAV4 Hybrid: rijdt heerlijk, fantastische motor en ik vind hem erg mooi van buiten. Minpunten media/navigatiesysteem, afwerking interieur en afgevallen vanwege te weinig ruimte achterin/kofferbak.
Peugeot 5008 (130 PK): prima auto, meer een MPV dan een SUV qua rijbeleving, mooi interieur (vergelijkbaar met wat ik gewend was vanuit de 308 SW), echter één nadeel, motor gaat loeien bij optrekken boven de 70/u. En mis toch een beetje die SUV beleving die ik bij de andere auto's wel ervaar. Komt misschien doordat je voorin het niet echt als ruimtelijk ervaart. Financieel was dit de beste optie, prima auto ook, maar wou toch wel eens wat anders dan Peugeot.
Seat Tarraco 150 PK benzine: Rijdt heerlijk, alles wat ik wil zit erop. Maar dan, die stoelen zitten gewoon niet. Heb het gevoel dat mijn rug alle kanten op glijdt. Betere stoelen komen pas bij latere uitvoeringen. Erg jammer want dit was vooraf wel mijn favoriet.
Het is dus een Skoda Kodiaq geworden. Eigenlijk ging ik voor de Sportline uitvoering, maar met een levertijd van een jaar en gezien de recente uitbreiding van ons gezin gekozen voor een voorraad Businessline model. Hierdoor niet alle opties erop die ik aangevinkt had, maar goed keuzes...
Eerste indruk: hele fijne auto met bijna alles er op wat ik wil, helaas ontbreke keyless entry en electrische achterklep bediening. Dat is toch wel een gemis wanneer je je handen vol hebt met kinderen/tassen/kinderwagens. Maar dat is het dan ook qua uitrusting wat ik mis.
Eerste rij ervaring: je zit in een SUV als deze wat meer op de bok, ik was natuurlijk anders gewend met de 308 station. Maar dit went snel en de stoelen in de Kodiaq zitten prima. De auto rijdt zowel in de normale drive (meer comfort) of in de sport stand (snellere acceleratie) helemaal prima. Onderin mist de Kodiaq wel vermogen en met een te trage start/stop systeem is dit zo nu en dan irritant wanneer je snel wil optrekken. Echter, start stop systeem kun je uitzetten en met de sportstand kun je het dus zo aanpassen dat je hier minder hinder van ervaart.
Ik heb er 20 inch velgen onder laten zetten, dit rijdt net zo goed comfortabel als de 18 inch die er standaard op zit. Let wel goed op je bandenkeuze, want dat kan een behoorlijk verschil maken! De automaat an sich schakelt soepel op en af, en het lijkt erop dat er drie manieren van rijden zijn met het gaspedaal. Normaal; rustig op en af schakelen, gaspedaal beetje indrukken; schakelt niet meer op totdat je op gewenste snelheid bent, ver indrukken; schakelt terug voor snelle acceleratie totdat je op gewenste snelheid bent.
Ik lees nog wel eens dat men last heeft van geluiden van buitenaf bij SUV's, dat is bij de Kodiaq ook bij hogere snelheden niet het geval. Je hoort de motor wel heel goed wanneer je het gaspedaal ver indrukt. Maar dat is dan ook het enige.
Wegligging is natuurlijk anders dan met een lage auto waarbij je duidelijk wat meer aan de weg vastplakt, dat is met een SUV echt wel anders, maar wegligging is voor zo'n grote auto prima, het zal geen bochtenridder zijn, maar de Kodiaq presteert voor een SUV gewoon goed op dit punt. Helt nauwelijks over en stuurt redelijk direct. Auto is qua afstelling gericht op comfort, met kinderen of lange ritten voor de boeg is dat ook prima, maar ook hier merk ik dat ik hem regelmatig op de sport stand zet om wat meer feedback te krijgen.
Achteruitrijd camera werkt prima, de parkeersensoren zijn toch iets minder soepel afgesteld dan bijvoorbeeld bij de 308. Je hoort ze eerst niet en dan ineens vrij actief, terwijl ik het gevoel heb dat ze te laat zijn wanneer ik echt iets over het hoofd zou zien.
Actieve lanedeparture warning systeem is binnen de bebouwde kom soms best irritant, want je krijgt echt tegendruk als je een lijntje over wilt. Voor de snelweg ideaal en zou je zelfs handsfree kunnen rijden i.c.m. active cruisecontrol, maar na korte tijd krijg je (terecht) een dikke piep dat je de handjes aan het stuur moet houden. Op de snelweg is dit dus juist een heel fijn systeem. Active cruisecontrol bevalt overigens ook heel goed en na remmen of gas geven pakt de cruisecontrol het weer over.
Interieur: binnen de Skoda is alles netjes afgewerkt, maar verwacht geen hoogstaand design. Alles is gericht op comfort en functionaliteit. Ik heb een panoramadak met schuifdak, deze is erg groot en bij mooi weer een extra plus. Bij regen zijn die parapluutjes in de deur ook erg handig. En zoals bij elke review is te lezen is de ruimte binnen in de auto natuurlijk super! Achter de bestuurders zitten passagiers prima en de tweede zitrij kun je naar voren en naar achteren schuiven. De derde zitrij zou ik als volwassene overslaan, maar mijn twee oudste kinderen bivakkeren daar het liefst. Jammer dat op de derde zitrij geen isofix zit i.v.m. autostoeltjes, maar de autogordels met twee bevestigingspunten om ze vast te zetten is natuurlijk wel ideaal en ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Het navigatie/media systeem werkt prima en ook carplay werkt goed, jammer dat je daarvoor iedere keer je telefoon bedraad moet aansluiten. Aan de andere kant als je het niet wil wordt carplay ook niet automatisch opgestart via bluetooth. Wat ik wel mis is een volumedraaiknop, dit zijn nu twee knopjes op je mediasysteem. Je hebt er weliswaar één op het stuur zitten, maar dat is voor mij nog geen automatisme. Geluid uit de boxen is prima, maar ben wat dat betreft ook niet heel erg veeleisend.
Exterieur: ook op autoweek is vaak commentaar te lezen over de VAG producten omtrent het duizend in één dozijn design. En dat klopt natuurlijk als je naar de gehele VAG line up kijkt dat veel modellen inwisselbaar zijn. Echter ik heb slechts één voor de deur staan, (twee als je mijn vrouw haar auto meerekent) maar ik vind de kodiaq met name van de zijkant goed smoelen, de voorkant ziet er stoer uit en vind het middenstukje in grill dan wel weer jammer. De achterklep is van onderen tot de middellijn prima maar de bovenkant lijkt daardoor weer iets te smal ten opzichte van de brede onderkant. Dat er gelijkenissen zijn met Audi cq BMW vind ik prima, origineel is het natuurlijk niet.
Waar ik bij mijn vorige auto irriteerde dat de achterklap vaak meer dan 1 druk nodig had om te sluiten, is deze nu ingeruild voor de passagiersdeuren die vaak nog extra aangedrukt moeten worden. Dit komt waarschijnlijk doordat de deurbeschermers (handig) die bij openen automatisch eruit steken en weer automatisch inklappen bij sluiten dit niet helemaal soepel samenwerkt (dus niet handig). Je moet echt flink druk zetten om ze te sluiten. De zwarte kleur werkt goed bij deze Kodiaq (bij de Tarraco was zwart juist een mindere kleur).
Verbruik: die vond ik in het begin vrij aan de hoge kant, maar toen vooral kilometers gemaakt binnen de bebouwde kom; 1 op 9 a 10. Nu ook langere ritten gemaakt en zie dat de auto wel zuiniger wordt. Hopelijk zal dit nog verder verbeteren wanneer de auto goed ingereden is. Nu met circa 3/4 bebouwde kom en 1/4 snelweg kom ik op een verbruik van 1 op 11. Dus echt zuinig is die (nog) niet.
Tot zover mijn review, hieronder nog een korte opsomming van de plus en min punten. Maar schroom niet vragen te stellen als er iets ontbreekt. Ik zal dit dan proberen toe te voegen of te beantwoorden.
Plus:
+ Ruimte!
+ Derde zitrij
+ Panoramadak met schuifdak
+ Functionele bediening
+ Stoelen zitten prima met genoeg steun
+ Weggedrag/wegligging is goed en comfortabel
+ Stoer uiterlijk, degelijke auto
Min:
- Mist onderin vermogen
- Start/stop systeem start net iets te laat (gaspedaal moet je iets verder nog indrukken terwijl je dan al wilt rijden)
- Achterdeuren sluiten niet soepel
- Achteruitkijkspiegel is in hoogte te smal, merk dat ik hem vaak moet bijstellen
- Naast keyless entry en automatische achterklep mis ik ook een elektrisch kinderslot (is volgens mij ook niet beschikbaar in de Kodiaq)
Aanvullend, sidesteps voor de kids uit den Oost besteld en hier laten plaatsen door een garage om de hoek. Resultaat zie vierde foto, ben er persoonlijk erg blij mee en stukken goedkoper dan via de officiële Skoda kanalen.
Kwart ton op de teller
- 25.000 km
Na twee wintersportvakanties en flink wat snelwegkilometers heb ik heel wat meer ervaring op kunnen doen met de Kodiaq. Het blijft een goede functionele auto en ook qua wegligging presteert hij voor een SUV prima. Het verbruik van olie (heb al een aantal litertjes moeten aanvullen) en benzine (1 op 10/11) valt mij wel iets tegen. Hieronder puntsgewijs de zaken die mij negatief opvallen:
-start/stopsysteem treedt al in werking als je nog aan het uitrollen bent voor bijvoorbeeld een stoplicht, springt deze weer op groen dan duurt het even voordat hij weer opstart en het gas geven oppakt. In vorige auto's werkte dit gewoon veel beter en merkte je weinig van een start/stopsysteem.
-gasgeven op de snelweg zorgt ervoor dat de automaat snel terugschakelt en gaat loeien. Dit is leuk (en handig) voor in de bergen, maar in NL imaakt dit de rij ervaring minder verfijnd.
-ik moet 's ochtends meestal de auto eerst in de achter-uit zetten om uit te parkeren. Dit duurt even en je hoort/voelt dan of er eerst een kabel o.i.d. moet losschieten, voordat je daadwerkelijk achteruit kunt rijden. Daarna de versnelling in de voor-uit zetten duurt ook even voordat het gas geven daadwerkelijk reactie geeft.
-cruise control doet het soms niet
-gemis vermogen onder in blijft ook na 25000km irritant
-navigatie multimediasysteem bevat alles wat je nodig hebt, echter moet je net iets te veel klikken voordat je bent waar je wilt zijn. Spraak aansturing is gewoon compleet ruk.
-wanneer je de auto uit zet, blijft radio en systeem aan, dit werkt verwarrend, want heb je hem nu wel of niet uitgezet? Pas wanneer je de auto op slot doet, gaat daadwerkelijk radio, systeem en licht echt uit.
Achteraf en met de kennis van nu had ik waarschijnlijk een Seat Terraco met handbak of Peugeot 5008 met zwaardere motor gekozen. Maar goed dat is met de kennis van nu en wellicht dat die auto's weer andere mindere punten hebben. Het blijft toch koffiedik kijken. Ik red mij prima met de Kodiaq, totdat ik weer een andere auto mag uitzoeken...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Limited Business Edition 7p. (PANORAMADAK, ACHTERUITRIJCAMERA, PARKEERSENSOREN, NAVIGATIE, STOELVERWARMNG)
- 2020
- 126.776 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT 150pk DSG-7 Limited Buss Editi Th afneembaar
- 2020
- 123.009 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Style Business 7pers DSG Automaat / Navigatie Full map / Apple CarPlay / Cruise control / Climate control
- 2018
- 74.511 km