Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Heerlijk bakbeest
- 115.000 km
De Kodiaq is er gekomen omdat deze na een lange zoektocht het beste bij onze eisen en wensen paste. Een hogere auto met een flinke kofferbak en een redelijke fiscale waarde. De auto is na een wachttijd van 12 maanden afgeleverd en is nagenoeg foutloos gebleken.
Wij hebben geen last gehad van storingen of andere problemen. het enige euvel dat zich heeft voorgedaan is dat van de ruitenwissers die zo nu en dan een eigen leven leiden en vanzelf aangaan.
Binnenin zit je met 4 volwassenen en een hoop bagage vorstelijk. De wintersport is nooit een issue geweest. Bouwpuin afvoeren? Geen enkel probleem.
Een tip is wel om een dubbelzijdige kofferbakmat er bij te nemen. De rubberen kant is zeer stevig en prima voor puin en viezigheid, terwijl de andere kant zeer netjes blijft. Hierdoor blijft je kofferruimte er enigszins acceptabel uitzien.
Wat ik had moeten doen maar helaas niet heb gedaan is folie op de achterbumper. Deze krast zeer snel door de hogere toldrempel.
Het brandstofverbruik varieert van 6,5ltr op 100 bij NL snelwegen tot 10ltr op 100 bij een snelle en volgepakte rit naar Oostenrijk toe. Afgelopen 5000KM zat ik op een verbruik van 7,5ltr op 100 waarbij wij ook 3500KM door Frankrijk hebben gereden, met veelal snelweg en 148KM/U.
Wat wel opvalt en te verwachten was is de exponentiële stijging van het verbruik boven de 120. Tot 138 is het op lange stukken nog wel te doen maar daarboven stijgt het heel rap naar de 10ltr.
De lane assist en adaptieve cruise control zijn hierbij een fijne aanwinst. De cruisecontrol houdt helaas wel erg veel afstand waardoor er, in druk verkeer, toch vaak mensen tussenschieten met een remingreep als gevolg.
Laneassist werkt goed en houdt de auto goed tussen de lijntjes. Enige gevaar is bij een doorgetrokken streep of bij oude belijning waarbij de auto plots naar links of naar rechts schiet. Altijd goed op blijven letten dus.
De auto is met de standaard 150PK redelijk langzaam en de DSG bak heeft vooral bij wegrijden wat moeite of zijn werk te doen. Hierbij rijd je vaak in z'n 2 weg terwijl de 1 beter was geweest.
Na een half jaar besloten om de auto middels externe tuning aan te laten passen bij JD engineering. Hierdoor is de auto acceptabel geworden wat snelheid betreft. Vooral invoegen/inhalen gaat een heel stuk sneller. Vermogen ging van 150 naar 190PK. Absolute aanrader voor deze auto!
In de 4 jaar tijd heb ik eenmaal de olie bij moeten vullen. Verder niets buiten de regulieren onderhoudsbeurten in.
Al met al zijn er weinig auto's die zo veel bieden voor het geld. Ja, de afwerking is niet op het niveau van een Passat maar wel beter dan een Tiguan. De ruimte is vergelijkbaar met die van een XC90 maar dan voor de helft van de prijs. Wij waren dan ook zo tevreden met de auto dat wij deze graag opnieuw hadden besteld, echter werd een nieuwe Kodiaq met dezelfde specs ruim 10K duurder en was de Taracco Plug in niet beschikbaar. Voor ons speelde het milieuaspect namelijk ook mee en wilde wij graag een plug in hybride. Uiteindelijk is de keus op een Superb Combi iV gevallen, die helaas ook door allerlei prijsverhogingen inmiddels op een fiscale waarde van 52K zit...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Business Edition | Trekhaak | Org NL | CarPlay | Stoelverwarming | Blind Spot | Camera | Navigatie
- 2021
- 139.131 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Business Ed. Plus Trekhaak | Leer | Camera | Stoelkoeling | Adapt cruise
- 2021
- 126.106 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Business Edition 7p.
- 2019
- 94.173 km
Lezersreacties (0)
Reageren