Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Ambition Business (2018)

autoreview

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Ambition Business (2018)

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Ambition Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst600 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 week "on the road"

  • 600 km

Aangezien ik al heel wat horrorverhalen had gehoord over de extreem lange levertijden, de Kodiaq al in november besteld zodat deze in juni wellicht bij de dealer kon staan. Na bestellen van de dealer te horen gekregen dat de levering voor week 39 in 2019 gepland stond, na de zomervakantie dus en 47 weken levertijd!! Ik schaarde mij dus ook tussen alle andere wachtenden. Totdat er in week 6 een telefoontje kwam dat de auto klaar stond! Van 47 weken naar 14 weken levertijd, het kan dus blijkbaar.

Na een week gereden te hebben hierbij mijn eerste oordeel:
Aangezien ik hiervoor tweemaal een Peugeot 508 gewend was, is het nog wel even zoeken naar een goede ‘zit’. De stoelen in de Franse auto pasten perfect bij mijn rug en waren goed in te stellen. Dit in tegenstelling tot de Kodaiq. Het is een Ambition uitvoering met hierin standaard stoelen. Deze zijn op normale wijze te verstellen, maar bieden geen extra mogelijkheden. Met name de lendesteun zit voor mij te hoog, waardoor deze niet op de juiste plaats uitbolt (te hoog). De hoge zit was ook even wennen, maar na enkele dagen gereden te hebben zou ik niet meer terug willen.

Laat ik starten met waar de meeste reviews van een Skoda mee beginnen: de ruimte. Manman, wat een ruimte. Achterin lijkt het wel een busje. Met achterbank helemaal naar voren geschoven kunnen mijn kinderen nog goed zitten en kan ik voor 4 weken aan vakantiebagage meenemen achterin. Het idee om je stem te versterken via de speakers achter (omdat het zo’n grote auto is) werkt niet. Je waant je in een een of andere kathedraal als deze maar iets aanstaat. Leuk verzonnen, dat wel.

Materialen zijn prima. De uitstraling is beter dan het aanvoelt en voor 40K heb je een rijk uitgeruste auto met van alles erop en eraan. Een hele verbetering t.o.v. mijn Octavia van 6 jaar geleden.

Met de 1.5 DSG TSI (150 PK) kom je prima vooruit en is dit meer dan genoeg voor de Nederlandsche wegen. Ik ben benieuwd of dit nog steeds het geval is met 4 personen en vakantiebagage in Italië deze zomer..
Automaat schakelt heerlijk en de motor is erg stil. Skoda heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt met de navigatie en toebehoren. Het systeem reageert snel, intuïtief en ziet er ook nog eens goed uit. Al veel negatieve ervaringen gehoord over Carplay, maar ik kan nu niet meer zonder. Met het optionele digitale instrumentarium en de Amundsen navigatie heb je gewoon een hele mooie auto aan de binnenzijde en ziet het er allemaal keurig en strak uit.

In verschillende reviews gelezen dat de auto staat afgesteld op comfort. Dit klopt ook wel. Met name grote heuvels en hobbels worden goed genomen. Korte riggels (treinrails e.d.) gaan iets minder. De wielen slaan dan terug in de wielkast. In de bochten ligt de auto goed op de weg. Beter dan dat ik gedacht had, aangezien de auto is ontworpen voor comfort. De hoge zit, geruisloze motor en de DSG-bak maken dit tot een heerlijke reisauto.

Alles zit waar je het verwacht en werkt ook zoals het zou moeten. Als voorbeeld: de regensensor in de 508 ging als dolle heen en weer bij spatjes en deed niks bij storm. In de Kodiaq werkt dit perfect al naar gelang het weer en de instelling ervan.

Enige minpunten tot nu toe:
- Audiokwaliteit van standaard systeem (+ 4 extra speakers) is niet erg goed te noemen. Prima voor de leek, maar als je een beetje van muziek houdt zou ik toch voor het extra Canton pakket kiezen
- Stoelen in de standaarduitvoering zijn (voor mij althans) niet goed in te stellen

Positieve punten:
- Rijcomfort
- Ruimte (uiteraard)
- Kwaliteit algemeen (nog geen rammeltje o.i.d. gehoord)
- Ontwerp. Ik vind de auto persoonlijk goed smoelen, zowel binnen als buiten
- Gebruiksgemak: alles zit op de juiste plaats en systemen doen wat ze moeten doen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.