Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Ambition Business (2018) #2

autoreview

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Ambition Business (2018)

Signalement

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Ambition Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst107.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Kodiaq

  • 107.000 km

Volgens mij op autoweek de eerste review van een handgeschakelde Skoda Kodiaq. Menig consument gaat natuurlijk voor de automaat.

De bestelde Skoda Kodiaq kon nog net op kenteken in het jaar 2018. De Skoda was besteld met de 1.4 TSI motor en een handbak (6) Uiteindelijk is de auto in november 2018 geleverd met de 1.5 TSI motor. De auto heeft weken klaar gestaan bij de fabriek omdat blijkbaar de WLTP normering nog dwarszat. ( en bij VAG waren ze als de dood voor een software aanpassing)
Als opties heeft de auto 18" LM. Een wegklapbare trekhaak. Full led verlichting binnen en buitenom, electrische achterklep,
7 zitplaatsen, donkere ramen met chromenlijsten. Ledverlichting in de deuren en drivemode. Mijn inziens in combinatie met de witte lak krijgt de hierdoor een mooie uitstraling.

De drivemode optie is fijn omdat je de Kodiaq zwaarder kan laten sturen. Voor de rest weinig toegevoegde waarde in combinatie met de handbak.
De verschillende drive modus beinvloeden de rijeigenschapppen met DSG bak meer.

De Totaal prijs in de 2018 was rond 35k,
Instappen was mogelijk vanaf 28900,- Dit was dus heel even gelijk met de Karoq. (
Dit is nu in 2022 onvoorstelbaar veel auto voor relatief lage aanschaf prijs, nu kost deze auto in deze trim circa 42K of zelfs meer. Ach de leasemaatschappij zal er blij mee zijn, want de afschrijving is natuurlijk minimaal na 4 jaar, bij aflevering was de auto al bijna 9000 duurder geworden.

Aandrijflijn:

De 1.5 motor is in warme toestand een heerlijk soepel draaiende motor, welke pittig genoeg is en relatief zuinig in verbruik. Gemiddeld tussen de 1:14 en 1:18 is mogelijk. Vooral met het veel uit laten rollen van de auto, kun je de 1:18 halen, alleen houd ik dit niet een week vol.
De motor verbruikt geen olie. Bij de koude start wordt wel heel duidelijk dat de WLTP normeringen de motor niet echt goed doen. De 1.5TSI zoekt de eerste 40 seconden driftig naar een toerental om te lopen. Feitelijk gewoon te schraal afgesteld. Als ze iets warm wordt gaat het wel over.
Na een jaar rijden heeft een software update het gedrag wel iets verbeterd, maar de 1.4 TSI doet dit beter.
In combinatie met de handgeschakelde 6 bak, is het wegrijden met de koude motor ook niet altijd soepel. Ik vermoed dat de DSG bak dit wat beter kan compenseren. Iets meer spelen met de koppeling is de oplossing, maar het zou beter moeten kunnen.

Interieur:
De Skoda heeft een mooi interieur, goede stoelen en is binnen erg stil tijdens het rijden. Lange vakantieritten zijn in deze auto gewoon zeer goed te doen. Een heerlijke reiswagen voor het gezin!
De kunststofdelen zijn veelal mooi en blijven ook mooi!
De Led verlichting in de voor en achterportieren is zeer mooi en de kleur is ook in te stellen. Mijn inziens een mooi optie die het interieur een mooie sfeer kan geven.
De zevende zitrij is goed bereikbaar en zeker voor kinderen tot 9/10 jaar nog goed te doen. Worden het echt pubers dan wordt het wel te klein.
De achterbank is naar voren en achteren te schuiven en de ruimte tussen de voorstoelen is geweldig!

Onderstel:
De Skoda is afgesteld op comfort. In veel gevallen weet het onderstel raad met de diverse ondergronden. Bij een korte richel en tegelijk een bocht merk je wel dat het een SUV is en het onderstel even de weg kwijt is.
Daarnaast is het vooral (in Frankrijk) op hobbelige binnenwegen goedmerkbaar dat de Skoda zonder belading in het bovenste gedeelte veert. Hierdoor rolt de auto kort van links naar rechts wat ik op de lange duur van zo'n rit niet echt fijn vindt.
Gelukkig ervaar ik dit op de Nederlandse wegen veel minder. De kodiaq rijdt op de winterbanden ook altijd net een tandje fijner dan op de zomerbanden.
Dit kan ook liggen aan het feit dat de zomerbanden Continentals zijn, en volgens mij is dit een vrij harde band.


Exterieur:
De Skoda heeft adaptieve LED verlichting, en ook LED verlichting achter, in tegenstelling tot veel van de eerste lichting, doen de LED lampen op de achterklep ook mee, hierdoor zijn de achterlichten ook mooi en zijn het niet twee kleine led lampjes.
De witte lak is mooi, maar de laag is niet heel dik. Gelukkig is de lak wel sterk en zijn er na 4 jaar nog maar zeer weinig krasjes te ontdekken.

Onderhoud en problemen:

De auto heeft inmiddels 107.000 KM gelopen, en er is nog NIKS kapot gegaan. Buiten het reguliere onderhoud heb ik nog nooit naar de garage hoeven te gaan met problemen of storingen.
Kortom een zeer betrouwbare en heerlijke comfortabele reiswagen waarbij de SUV rijeigenschappen niet storend zijn.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.