Skoda Kodiaq 1.4 TSI Greentech ACT Ambition Business (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kodiaq 1.4 TSI Greentech ACT Ambition Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 56.000 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
Eerste kilometers
- 58.000 km
Het is ons altijd gelukt om 3 kinderen in stoeltjes op de achterbank van de Passat te krijgen. Maar het was altijd erg krap en veel geklooi om alle gordels dicht te krijgen. Daarbij, als we iemand extra mee willen nemen moet je eigenlijk al met twee auto’s.
Dus toen de Passat wat minder begon te worden ben ik begonnen met nadenken over een nieuwe auto waarbij deze bij voorkeur 7 zitplaatsen heeft. Mag van mijn werk alleen elektrisch leasen, dus dan is je keuzen beperkt tot een model X. Voordeliger om leasebedrag gewoon te laten uitbetalen en prive maar een auto te kopen.
De keuze was niet reuze. De MPV’s zijn veelal modellen die al lang meedraaien (Sharan, Touran etc) of behoorlijk duur (Espace). Dan kom je uit bij de SUV’s, zelf eigenlijk geen fan van het hele concept van een nep-terreinwagen maar hier waren wel veel recente modellen te vinden.
De Kodiaq sprong er al snel uit qua ruimte en prijs. Het aankopen van een ex-leasebak bij een leasebedrijf was me de vorige keer goed bevallen. Vond bij CarNext een 3,5 jaar oude Kodiaq met 56K op de teller. Proefrit gemaakt en gelijk gekocht. Goed uitgerust oa 6v DSG bak, airco, cruise controll, Apple CarPlay en stoelverwarming. En 7 zitplaatsen.
Uiterlijk
Heel eerlijk, wordt er niet heel blij van. Zoals ze bij Topgear zeggen: it’s just some car. Beetje anonimig design. Niet per se lelijk, meer gewoon oninteressant.
Rijden
Direct fan geworden van Apple Carplay. Kabel in je iPhone pluggen en het werkt. Inclusief bediening via het stuur en voice control. De Kodiaq heeft ook ingebouwde navigatie (kaart uit 2017), 1 keer gebruikt maar is niet heel gebruikvriendelijk. Enige voordeel boven google maps of apple maps is dat bij de ingebouwde navigatie de aanwijzingen ook tussen de tellers achter het stuur worden weergegeven. Gek dat dat dan weer niet werkt via Carplay.
DSG automaat is een 6-bak, in de Passat hadden we 7 versnellingen. Gevoelsmatig schakelde de Passat net iets soepeler dan de Kodiaq.
Het sturen bij de Kodiaq gaat echt veel te licht. 1 ruk aan het stuur en je gaat de berm in.
Stoelen zijn wat vlak. De hoge zit is wel fijn qua overzicht.
De auto is niet per se snel, maar de 150PK 1.4 TSI motor heeft voldoende vermogen om vlot mee te komen in het verkeer.
Ruimte
De achterbank is 6 cm breder dan de Passat en dat merk je bij de kinderstoeltjes. Gaat allemaal net iets makkelijker. Wel een nadeel, de middelste zitplaats is net wat smaller dan de andere 2. Niet heel handig qua plaatsing van de gordels.
De twee extra stoelen in de kofferbak klap je heel makkelijk uit. Blijft nog best een prima kofferbak over als ze omhoog staan.
Het voordeel van de 7 zitplaatsen is dat je de reguliere achterbank ook naar voren kunt verplaatsen. Helemaal naar voren is misschien net wat te weinig beenruimte, maar je kunt op die manier de kofferbak echt nog flink groter maken. Handig met het oog op kampeer plannen deze zomer.
Comfort
Ik had al gelezen in de reviews dat Skoda een midden gezocht heeft tussen niet overhellen, maar wel comfortabel. Denk dat dat klopt. Vering is niet per se hard en het deinen valt me nog mee. Rijdt wel ok, maar echt dynamisch kunt je het niet noemen. Rijdt overigens 80% van mijn kilometers met 100 km/h op een snelweg, dus in de praktijk merk ik er weinig van.
De auto is behoorlijk stil.
Simply clever
Reclame slogan die iets aardigs over Skoda zegt in plaats van “je bent te krenterig of te arm om een Volkswagen te kopen”. Maar ik merk dat Skoda wel echt een paar handigheidjes in de auto verstopt heeft. En nee de paraplus in de deuren heb ik nog niet gebruikt. Maar de mogelijkheid om de hoedenplank op te bergen onder het luik onder de kofferbak, de ijskrabber in de tankdop, het clipje in het raam voor het parkeerticket (of je paspoort bij de covid teststraat), het op maat gemaakte ehbo doosje. Allemaal echt best handig.
Maar in algemene zin, de Kodiaq is wel echt wat minder premium dan de Passat. Het zit in dingen als kleinere benzinetank, lagere dakbelasting, lagere kogeldruk trekhaak maar ook minder handige bediening cruise controll en wat minder soepele dsg-bak. En qua interieur voelt het ook net allemaal wat goedkoper dan in de Passat.
Eerste indrukken na 2000km. De Kodiaq rijdt als een vriendelijke lobbes. Alles zit er wel op en aan qua uitrusting en de ruimte is echt gigantisch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Limited Business Edition 7p. (PANORAMADAK, ACHTERUITRIJCAMERA, PARKEERSENSOREN, NAVIGATIE, STOELVERWARMNG)
- 2020
- 126.776 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT 150pk DSG-7 Limited Buss Editi Th afneembaar
- 2020
- 123.009 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Style Business 7pers DSG Automaat / Navigatie Full map / Apple CarPlay / Cruise control / Climate control
- 2018
- 74.511 km