Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 77kW Elegance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.2 TSI 77kW Elegance |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 53.169 km |
Afscheid van de Faab
- 53.169 km
Kilometerstand 53169
Reguliere onderhoudsbeurten:
03-10-2012 KM 45931 €117.65
28-02-2012 KM 31151 €193.28
28-08-2011 KM 15556 €117.65
Normverbruik aantal liters/100 km 5.3 (1 op 18.9)
Werkelijk verbruik aantal liters/100 km 7.07 (1 op 14.1)
Afwijking verbruik werkelijk t.o.v. norm (%) 33.40
Afscheid van de Faab
Op 26 februari 2013 zal ik afscheid nemen van de “Faab”. Dat doe ik met gemengde gevoelens. De keuze van de Faab was van een puur pragmatische aard. Ik vind het geen mooi model en ook de binnenkant is niet mijn smaak. Mijn verwoede poging om het nog wat frivools te geven door een beige kleur te kiezen valt eigenlijk in de categorie “gelul in de marge”.
In deze afsluitende review zal ik mijn best doen om mijn ervaringen met de Faab uiteen te zetten.
Rijden
De Faab is voorzien van de bekende 1.2TSI met een “DSG-7”. Hij staat tijdens de winter op geheel andere velgen dan in de andere seizoenen. De winterbanden zijn met 185 vrij smal. Reden hiervoor: sneeuwkettingen worden niet toegestaan om de lichtmetalenvelgen. Er bestaat een risico (bron: Skoda importeur NL) dat de sneeuwketting de remleiding losslaat. Dit wordt veroorzaakt door de breedte van de velg, 205.
Banden
Op de zomerbanden ligt de Faab lekker strak op de weg, nadeel daarvan vind ik het weggedrag snel stuiterig wordt. Korte oneffenheden in het wegdek, zoals een klinkerweg, leiden tot een heen-en-weer gestuiter van de inzittenden. Op snelwegen en/ of provincialenwegen rijdt het juist weer prettig.
Soms wilde ik de Faab nog wel hard door een bocht smijten. Combi of niet, gaan met die handel! En dan treedt er altijd onderstuur op. Eenvoudig te corrigeren; van het gas!
Van de winterbanden heb ik weer veel plezier gehad de afgelopen sneeuwperiode. Doordat de banden vrij smal zijn is ook de druk op het loopvlak vrij hoog. Dat heeft als voordeel dat de band een goede grip heeft tijdens de winterse omstandigheden. Op de Audi A3 Sportback die ik hiervoor heb gereden waren de winterbanden van het formaat 205. Ik kan mij herinneren dat vooral het stoppen en de grip in de bochten wat minder was met de A3 t.o.v. de Faab.
Motor
De 1.2TSI is een fijn machientje die niets te wensen overlaat voor het Nederlandse verkeer. Een trip naar de Alpe d'Huez was geen enkel probleem. Met de cruisecontrole ingesteld op 138km/h ging alles van een leiendakje. De rit resulteerde in een verbruik van 1 op 14. Wat ik best behoorlijk vind.
In mijn dagelijkse woon-werkverkeer is het vooral snelweg tot 125 km/h en provincialenweg tot 84 km/h wat ik heb gereden. De filegevoeligheid op dit traject is laag waardoor er weinig filekilometers zijn gereden. Met de cijfers bovenaan het artikel krijg je een idee hoe zich dat vertaald heeft in het verbruik.
Transmissie
De DSG-7 is een automaat waar ik niet zo lyrisch over ben dan menig ander (ik noem bijvoorbeeld de journalisten van Autoweek). Ik blijf het aangrijpen en het opschakelen van de 1e en de 2e versnelling soms onbehouwen vinden. Het gaat vaak gepaard met horten en stoten. De verandering van verzet van de andere versnellingen zijn nauwelijks voelbaar.
De S-stand van de DSG is een optie waar ik zelden gebruik van hem moeten maken evenals de “handmatige” schakeling. Alleen tijdens de afdaling van de Alpe d’Huez was het nuttig.
Problemen
Eenmaal heeft de 1.2TSI en de DSG-7 bij de garage gestaan voor hun onderlinge samenwerking. De DSG-7 schakelde niet zo best meer, de horten en stoten waren zelfs in de 3e en 4e versnelling aanwezig. Dit bleek een bekende storing van het gasklephuis van de motor. Een reset een test en 2 uurtjes later mocht ik de Faab weer rijden.
Kortom: de motor in deze relatief lichte auto is uitstekend de DSG-7 is niet altijd de meest verfijnde.
Comfort
Zoals zoveel VAG-producten zit de Faab degelijk in elkaar. De naadjes zijn overal van gelijke breedte en er zijn weinig tot geen rammels of kraakjes in het interieur te horen.
Doordat de 1.2TSI door de DSG-7 zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling schakelt is het motorgeluid laag. Bij 50km/h staat de DSG in 6 en draait de motor 1300 toeren.
Met 120km/h en de DSG in 7 draait de motor (ongeveer) 2400 toeren.
De afrolgeluiden van de banden blijven ook redelijk binnen de perken al zijn de zomerbanden wel wat luidruchtiger dan de winterbanden.
Wat ik echter een GROOT NADEEL vind zijn de windgeluiden rondom de A-stijl. Vooral aan de rechterzijde (gezien vanuit de zitpositie achter het stuur). Zeker in het begin heb ik tijdens telefoongesprekken de vraag gekregen “of het raam dicht kon?”. Ik reed toen 120km/h op de snelweg. De Skoda Garage heeft dit kunnen terugbrengen naar het niveau waarop ik dergelijke vragen niet meer kreeg. Als ik echter van te voren had geweten dat het zo erg was geweest dan had ik de auto niet genomen. “Liefkozend: Wat wil je ook, met de aerodynamica van een blokhut en de isolatie van papier-maché?”
Een andere herrieschopper in het interieur is de ventilatie-installatie en in het bijzonder de luchtroosters in het midden van het dashboard. Staat deze echter in de stand “naar de borst” dan lijkt het wel of er een directe verbinding ontstaat met buiten.
Laat de luchtstromen langs de voorruit of naar de voeten gaan en je hoort de ventilatie-installatie nauwelijks.
Wat het zitcomfort betreft heb ik een vertekende ervaring. Ik zit niet op de standaard stoel maar op een opmaatgemaakt exemplaar van de firma SAVAS. Boven mijn hoofd heb ik nog een 8cm aan hoofdruimte tot aan het dak. De stoel is zo afgesteld dat ik niet te ver van de pedalen en het stuur zit (wat veel mensen onbedoeld wel doen, met alle negatieve gevolgen van dien). Op de foto lijkt het alsof ik krap zit, maar dat is in werkelijk zeker niet.
Nodeloos om te vermelden maar de stoel van SAVAS zit mij als gegoten en het comfort is daardoor van hoog niveau.
Praktisch in gebruik
Regelmatig ben ik te vinden op de golfbaan. En hier komt het praktische interieur van de Faab naar voren. Mijn golftas pas diagonaal, met de drivers in de tas, in de kofferruimte en de Clickgear3.0 (opvouwbare golfkar) er dan gewoon nog naast. Ik kan lekker op de rand zitten om de golfschoenen aan te trekken.
Ook een racefiets vervoeren naar de Alpe d’Huez was geen enkel probleem, moest wel het voorwiel uit de vork.
Met mijn stoel een paar tandjes naar voren is het ook goed mogelijk om met 4 volwassenen in de auto te zitten.
Betrouwbaarheid
De Faab heeft me nooit in de steek gelaten. Eenmaal moest ik naar de garage voor de hierboven genoemde reset van het gasklephuis.
Ook heeft een koppeling tussen het ruiterwisservloeistofreservoir en de leiding naar de spuitmonden het een keer begeven. Ik vulde het reservoir bij om het onder de auto er even hard weer uit te zien lopen.
De auto heeft drie reguliere onderhoudsbeurten gehad met de kosten zoals hierboven vermeldt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.