Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2011)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2011)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst56.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 500 km

Om te beginnen
Ik realiseer me dat het inmiddels een vrij lang verhaal is geworden. voor degenen die geen zin hebben het hele stuk te lezen, heb ik geprobeerd middels kopjes aan te geven waar ik over ga schrijven

De voorbereiding
Na vier jaar in mijn Seat Leon 1.6 Businessline was het tijd voor een nieuwe auto van de zaak. Door tussentijdse gezinsuitbreiding en aanpassing van belastingmaatregelen had ik twee belangrijke eisen: meer (bagage)ruimte en minder bijtelling (maximaal 20%).
Aangezien mijn jaarkilometrage in principe geen dieselauto rechtvaardigt, was ik (begin 2011) vooral aangewezen op VAG producten en dan met name de 1.2 tsi. Mijn shortlist zag er in eerste instantie dan ook als volgt uit:
Skoda Octavia Combi 1.2 tsi Elegance Businessline
Seat Altea XL stationwagon 1.2 tsi Businessline High
Volkswagen Touran 1.2 tsi comfortline

Door de relatief lage leaseprijs van Volkswagen en de relatief hoge van Seat, lagen deze drie auto’s niet eens zo gek ver uit elkaar en waren het alle drie serieuze opties. Hoe kom je dan in godsnaam bij een Fabia Combi 1.2 tdi Greenline terecht?
Stiekem werd ik al getrokken door de extreem goedkoop te rijden kleine stationkarretjes van Skoda en vooral Seat. (Weinig mensen zullen ontkennen dat de Ibiza ST mooier is dan de Fabia Combi.) Tijdens een bezoekje aan een Seat/Skoda dealer ben ik eens in beide auto’s gaan zitten en viel de Ibiza ST direct af omdat deze van binnen echt te krap is. Voor mijn gevoel gaat de mooiere belijning te veel ten koste van vooral de hoogte in het interieur. De Skoda leek qua binnenruimte echter wel te voldoen.

De ultieme rationele keuze
Naar aanleiding hiervan heb ik eens met mijn werkgever besproken wat we zouden kunnen doen met het resterende budget als ik een veel goedkopere auto zou gaan rijden dan ik maximaal aankon. De uitkomst hiervan was dat ik de Fabia feitelijk “voor niks” zou kunnen rijden.
Aangezien een aanstaande verhuizing zou gaan leiden tot een flink hogere maandlast, heb ik besloten de ultieme rationele keuze te maken en te gaan voor Skoda Fabia Combi 1.2 tdi greenline. Aangezien ik deze auto niet kies vanwege z’n rijeigenschappen, heb ik een proefrit maar achterwege gelaten.
Om mezelf toch nog een beetje te verwennen, heb ik (naast de anthracite grey metallic lak) wel wat opties toegevoegd, te weten:
Navigatiesysteem Amundsen
Climatronic automatische airco
Dakrailing
Sunset glas
Instrumentenpaneel maxidot
Multifunctioneel 4-spaaks stuurwiel
Parking distance control achter
Klein lederpakket
Middenarmsteun met opbergvak
Gordijnairbags
Lederen bekleding met stoelverwarming (dealeroptie)

De Fabia Combi Greenline is niet de mooiste en niet de snelste maar in deze configuratie wel een vrij complete auto, met een fiscale waarde van nog geen €19.000. Mede door de lage bijtelling bespaar ik met de Fabia netto ruim €200,- per maand ten opzichte van de Leon. Een “ groene” Octavia of Altea XL zou hooguit enkele tientjes per maand goedkoper uitvallen. Half maart is de Fabia besteld en kon het grote wachten beginnen.

De eerste indrukken
Na vier maanden wachten heb ik enkele dagen geleden de Fabia in ontvangst mogen nemen.
De eerste indrukken zijn in ieder geval zeer positief. De afwerking van het interieur en de gebruikte materialen zijn en stuk beter dan bij de Leon. De bovenste en onderste randen zijn van vrij hard plastic. In het midden lijkt daar over de hele breedte van de auto brede strook van wat zachter materiaal “overheen gelegd”. Slim gedaan want dit is het gedeelte wat je “gebruikt” waardoor je niet direct in de gaten hebt dat de overige delen een stuk harder zijn. Nu ben ik sowieso niet zo’n dashboardknuffelaar maar het playmobil-plastic dat Seat voor de middenconsoles gebruikt is wel erg hard en glad.
Een positieve verassing is de geüpdate versie van het Amundsen navigatiesysteem, waardoor nu gegevens voor West-Europa standaard geïnstalleerd staan en er meer mogelijkheden zijn voor file-ontduiking. Voorheen werd het systeem zonder software uitgeleverd, wat niet van deze tijd is.
Verder ben ik erg blij dat ik voor het maxi-dot dashboard heb gekozen. Dit ziet er sowieso veel mooier uit dat het toch wat kale standaard klokkenspel. Bovendien worden nu in het middelste display ook de aanwijzingen van het navigatiesysteem weergegeven. Het vormt optisch ook een wat harmonieuzer geheel met het climatronic paneel en de Amundsen, maar zelfs als je die laatste twee opties niet bestelt zou ik de maxi-dot zeker aanraden.
De leren bekleding (cognac-achtig bruin) is prachtig ingebouwd en afgewerkt. Ik was een beetje bang dat dit wat zou detoneren met het wat sober vormgegeven dashboard. Mede door de hierboven beschreven upgrades van het dash is hier echter geen sprake van. Ik vind het geheel er uitgebalanceerd en best chique uitzien. Het enige wat ècht uit de toon valt zijn de plastic greepjes voor het openen van de deuren. Deze voelen aan of ze elk moment af kunnen breken. De keuze om daar op zo’n manier op te bezuinigen snap ik niet, de Fabia uit 2003 van mijn vrouw heeft al mooie chromen deurgrepen.
Het was ook wel fijn geweest als er achterin de auto leeslampjes hadden gezeten. Deze tijd van het jaar mis ik ze niet echt, maar straks als de dagen korter worden zit ik in het donker te klooien met de riempjes van de kinderstoeltjes.
Uiteraard merk je wel dat de auto smaller is dan de Leon die ik gewend ben. De stoelen staan wat dichter bij elkaar en de middenarmsteun is smaller (dat wordt duwen met de ellebogen). Door de hoogte in het interieur en het feit dat de auto naar boven niet (veel) smaller toeloopt voelt het toch niet krap aan.
Er is ook wat weinig bergruimte. Ik ben nog van de generatie die een stapel CD’s in de auto heeft liggen en die kan ik nu niet echt goed meer kwijt. Alleen in het onderste dashboardkastje passen er een paar. Misschien toch maar een sd kaart volzetten, schijnt te kunnen.
De stoelen zijn ook wat kleiner en vlakker dan in de Leon. De zittingen zijn korter en platter en dit geldt ook voor de rugleuningen. Hoewel ik er tot dusver nog maar een paar uur op heb gezeten vind ik het geen probleem. Ik verwacht dat de ritten in deze auto ook niet echt zullen vragen om sportief gevormde stoelen die je “vastpakken”. Met mijn 1,87 meter kan ik een comfortabele positie achter het stuur innemen en kan achter mij gemakkelijk een kind zitten. Ik zit wel wat hoger dan ik gewend ben, waardoor stuur en pook wat laag zitten.
Al met al ben ik zeer goed te spreken over het interieur van de auto. Dit wordt bevestigd door de verassing die ik op de gezichten zie van vrijwel iedereen die de auto van binnen bekijkt. Met name de collega’s/vrienden die in lease-auto’s rijden die hen (soms mede door eigen bijdragen) honderden euro’s per maand meer kosten, zijn stomverbaasd. Die ietwat lacherige reacties die ik kreeg toen ze mijn autokeuze hoorden, zijn in ieder geval als sneeuw voor de zon verdwenen. De juistheid van mijn keuze moet op het belangrijkste gebied echter nog bewezen worden…

De eerste kilometers
Aangezien ik niet had proefgereden en de meningen over het rijgedrag van de greenline nogal uiteenlopen, wist ik niet echt wat ik moest verwachten. Bovendien ben ik met de rijeigenschappen van Leon de afgelopen jaren toch wel verwend (vind ik zelf). Bij de keuze van deze auto was ik me ervan bewust dat deze een totaal ander karakter zou hebben dan de sportieve Leon, dus enigszins gespannen startte ik de auto voor het eerst.
Na enkele honderden kilometers moet ik zeggen dat het me geheel niet tegenvalt. Zoals ik eigenlijk wel had verwacht ligt de waarheid (in mijn beleving) ergens tussen de meest positieve en negatieve verhalen in. Als de motor koud is en bij het optrekken hoor je een typische donkere dieselbrom. Bij constante snelheid is deze echter niet (irritant) aanwezig. Ik ben geen extreem stille auto’s gewend, dus ik kan hier goed mee leven. Waar ik wel even aan moet wennen is dat je de motor stationair echt voelt lopen. Dat wordt dus gebruik maken van het start/stop systeem of mr. Amundsen ervoor laten zorgen dat ik niet stil kom te staan.
Het start/stop systeem werkt overigens prima. Zeker als je niet vooraan staat bij het stoplicht heb je er totaal geen last van.

Zoals de specificaties aangeven hoef je geen wereldprestaties te verwachten. Zo lang je de motor wat op toeren houdt (in ieder geval boven de 2000), wil hij best vooruit. Je moet wat vaker (terug)schakelen, regelmatig zelfs naar de 1. Als je de schakelindicator volgt valt de motor bij opschakelen ver terug, tot wel onder 1.500 rpm, en dan duurt het lang voor je het gevoel hebt een beetje vooruit te gaan.
Als je met 4 personen en volledig bepakt aan het rijden bent, zal het behelpen zijn maar dat komt bij mij hooguit een paar keer per jaar voor. Als ik alleen in de auto zit kan ik gewoon meekomen en met 120 km/h invoegen op de snelweg. Even dooraccelereren naar 130-140 om bij het inhalen de linkerbaan niet te veel op te houden gaat ook prima. Ook op dit gebied kom ik dus niet echt iets tekort (hoewel ik best meer zou wìllen…)
Over het rijgedrag is ook al veel geschreven, waarvan het meeste wel klopt. De besturing is wat afstandelijk, de vering wat stug maar ook niet tè, in snelle bochten helt hij wat over en als het hard waait voel je dat. De overige eigenschappen van de auto nodigen niet uit om van elke rit een rallyproef te maken, dus ook hier kan ik wel mee uit de voeten.

Al met al ben ik tevreden (en opgelucht) over het rijden met de Fabia. Hoewel ik denk dat ik mijn Leon af en toe wel zal missen, voldoet de auto aan alles wat je redelijkerwijs kan verwachten. Hierbij moet ik natuurlijk wel opmerken dat mijn oordeel nog wat gekleurd is doordat ik tijdens het rijden nog zit te genieten van de “nieuwe geur”, knopjes aan het uitproberen ben en ik mijn ervaringen nog spiegel aan het “worst case scenario” waar ik bang voor was. Als de nieuwigheid er wat meer vanaf is, zal ik de negatieve punten van de auto misschien ook wat nadrukkelijker gaan ervaren. Desondanks ben ik ervan overtuigd dat ik het er prima een jaar of vier mee kan uithouden.

Verbruik over de eerste kilometers
Een onderwerp wat onmisbaar is in elke review van de Fabia Greenline, maar waar ik tot dusver met geen woord over gerept heb, is het verbruik. Met deze kilometerstand is daar ook weinig zinnigs over te zeggen en als leaserijder moet ik eerlijk toegeven dat dit voor mij ook niet van doorslaggevend belang is. Desondanks is het ook niet mijn doel om zoveel mogelijk liters diesel te verstoken en begin ik langzaamaan ook plezier te krijgen in het “zo zuinig mogelijk” rijden (je moet wat…). Na de wat langere ritten die ik tot nu toe gemaakt heb (telkens zo’n 40 km mix van lokaal, provinciaal, snelweg), gaf de boordcomputer telkens een verbruik van tussen de 4.8 en 5,5 l per 100 km aan, dus dat begint niet slecht.

Update 6.050 kilometer

  • 6.050 km

Uitgebreide vakantie-testrit
Inmiddels heb ik ruim 6.000 kilometer gereden met de Fabia Greenline, waarvan bijna de helft tijdens een vakantie naar Italië. Ik was benieuwd hoe de auto zich zou houden tijdens de rit over de Alpen met twee volwassenen en twee kinderen aan boord en de kofferbak en een dakkoffer vol bagage. Daar kan ik duidelijk over zijn: prima. In tegenstelling tot een collega die met zijn eco-Qashqai tussen de vrachtwagens de bergen op moest kruipen, heb ik overal goed door kunnen rijden. Natuurlijk zakt de snelheid op de echt steile stukken wel wat, maar niet merkbaar meer dan bij de rest van het verkeer.
Zonder bagage leek de auto in het heuvelachtige Italië zelfs krachtiger aan te voelen dan hier. Dat zal waarschijnlijk ook komen doordat je wat later schakelt en wat meer gas geeft.
Ook de stoelen zitten op de lange ritten goed. Ik heb zelfs het gevoel dat ik er wat fitter vanaf stapte dan van de sportievere Leon-stoelen.
Op lange afstanden vind ik de auto comfortabel genoeg. Het is geen zwevende limousine maar hij is minder stoterig dan de Leon. Verder voelt hij solide en betrouwbaar aan. Door de (hoofd)ruimte in het interieur heb je het gevoel met een grotere auto onderweg te zijn, dan hij werkelijk is.
Bij snelheden boven de 140 (op de teller) begin je je toch wel af te vragen hoe de relatief kleine wieltjes zich zouden houden bij een onverwachte manoeuvre of noodstop; zeker in combinatie met het gewicht en de hoogte door de belading. Ik heb daarom niet veel harder gereden dan 120-130. Dit vergt sowieso een stuk minder energie en brandstof en heeft op de lange (vlakke) ritten geleid tot een verbruik van iets meer dan 5.0 l/100 km. Vanaf Beieren/Oostenrijk liep het verbruik wat op tot ongeveer tegen de 6.0 l/100 km.
Op de snelwegritten is het veelgenoemde bandengeluid vrij nadrukkelijk aanwezig. Als ik alleen in de auto zit, los ik het op door de radio wat harder te zetten. Met het hele gezin was het in ieder geval een lichte demping van K3, Bumba, Nijntje etc, zullen we maar zeggen.
De Amundsen+ navigatie is prima voor op de snelwegen (al zou je daar ook gewoon op de borden kunnen rijden). In de “snelste route” modus gaf hij de door mij gekozen snelwegroute weer. In Italië gaf hij op de provinciale/lokale wegen echter erg bijzondere adviezen door steegjes en weggetjes die de Italianen zelf waarschijnlijk niet eens kennen. Misschien had ik ‘m terug naar “optimale route” moeten zetten, dit was in ieder geval geen succes.
Verder heb ik in Italië ook de kans gehad om de airco eens te testen bij wat hogere temperaturen. Deze blijft dan ook goed werken. In mijn beleving zelfs beter dan in de Leon waar ik voortdurend met de airco in de weer was om het koeler of warmer te krijgen. In de Fabia kan ik hem gewoon laten staan en lijkt het erop dat de binnentemperatuur ook echt redelijk constant blijft.
Het start-stop systeem komt dan niet meer in actie, omdat de motor nodig is om de airco aan de praat te houden. Met dit start-stop systeem heb ik overigens wel een paar keer ruzie gehad, toen het licht groen werd op het moment dat de motor zich uitschakelde. Als je precies op dat moment de koppeling intrapt, slaat hij niet aan. Sindsdien gebruik ik het systeem eigenlijk niet meer als ik vooraan sta bij het stoplicht.

Dagelijks gebruik
Ook tijdens mijn woon-werkritten van ongeveer 30 km bevalt de Greenline goed. Bij aankomst geeft de boordcomputer vrijwel altijd een gemiddeld verbruik van 4,7 tot 5,0 l/100 km aan. Bij lange na niet de fabrieksopgave, maar daar had ik ook niet op gerekend. Ik ben er tevreden mee. Op langere ritten kun je met een rustige rijstijl best uitkomen op een verbruik van (net boven de) 4.0 l/100 km.
Verder merk ik dat ik met deze auto veel minder gejaagd rijd dan met de Leon. Zoals we allemaal eigenlijk wel weten heeft dit nauwelijks tot geen effect op je daadwerkelijke reistijd, je komt wel een stuk relaxter aan.
Alleen als ik ’s avonds laat over verlaten wegen rijd, mis ik het gooi-en-smijt karakter van de Leon stiekem wel een beetje. Dat laatste moet je met de Fabia niet echt proberen: bij snel genomen rotondes heb je op de bijrijderstoel het gevoel met je neus over het asfalt te schuren.
Al met al heb ik mijn mening in weinig opzichten (negatief) hoeven bijstellen en ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn keuze. Dit gevoel wordt mede veroorzaakt door het verschil in het bedrag onderaan mijn salarisstrook.
De positieve aspecten waarom ik heb gekozen voor de Fabia Combi Greenline maakt hij waar (ruimte, luxe, kosten) en de negatieve aspecten waar ik bang voor was (prestaties, weggedrag) vallen me erg mee.

update 13.000 km winterbanden

  • 13.203 km

De teller staat nu op 13.203 kilometer waarvan ik er inmiddels zo’n 3.500 op de winterbanden heb gereden. Het is voor mij de eerste keer dat ik winterbanden (Vredestein snowtrac 3) onder mijn auto heb en tijdens het rijden heb ik het idee dat ze wat meer geluid produceren dan de zomerbanden. Bovendien is het brandstofverbruik flink hoger dan met de zomerbanden (gemiddeld ongeveer 0,5 l. / 100km). Dit kan misschien ook liggen aan de wat lagere temperaturen die we de afgelopen weken soms hebben gehad. Waar ik de laatste tijd meestal onder de 4,5l/100 km zat, zit ik er nu telkens rond de 5.0.
De weersomstandigheden zijn volgens mij nog niet zodanig geweest dat ik qua rij-eigenschappen veel profijt van de winterbanden heb gehad.

Hoewel ik nog steeds geen spijt heb van mijn keuze voor de Fabia, komen er ook wat minder positieve dingetjes naar voren.
-Het duurt erg lang voordat de motor op temperatuur is en dus ook voordat de kachel echt goed werkt. Als het koud is, staat de temperatuurmeter pas na een kwartier op 90 graden. Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij dit zo lang duurde. Hoewel het nog niet heel erg koud is geweest, ben ik dus al een paar keer blij geweest met mijn stoelverwarming.
-Bij harde regen krijg ik (zoals ik ook bij andere Fabia rijders heb gelezen) in het dashboard de melding dat er een lamp kapot is. Dit schijnt een bekend probleem te zijn, wat wordt veroorzaakt door het derde remlicht. Beetje slordig dat dit niet preventief wordt opgelost.
-De bestuurdersstoel kraakt.
-De wielophanging (vooral linksachter) kraakt bij hobbels in de weg. Dit had/heeft de Fabia I van mijn vrouw overigens ook, vooral bij wat lagere temperaturen.
Mits ze afdoende kunnen worden hersteld (de laatste drie punten), zijn dit geen echt schokkende zaken. Ik ken mensen die aan hun twee tot drie keer zo dure auto’s veel serieuzere mankementen hebben gehad.
Als je een auto rijdt waar je gezin en een hoop spullen in passen voor een bedrag wat veel mensen aan hun mobiele telefoon kwijt zijn, denk ik dat je over dit soort dingen niet moet zeuren.
Ten slotte moet ik weer opmerken dat ik -in tegenstelling tot waar ik bang voor was- met steeds meer plezier in de Greenline rijd. Het karakter van de auto probeert je niet te verleiden tot een haastige of “sportieve” rijstijl, waardoor je een stuk ontspannener in de auto zit en eruit stapt. Je hoeft bovendien ook nog eens minder bang te zijn voor slecht-nieuwsbrieven van het CJIB. Kortom: ik houd het voorlopig nog prima uit met deze auto.

Eerste beurt 17.000 km

  • 17.000 km

Inmiddels heeft de greenline zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Daarbij zijn de meeste problemen opgelost.
-Ik weet niet wat ze aan de bestuurdersstoel hebben gedaan maar deze kraakt niet meer.
-Om het probleem met het “lamp kapot”-signaleringslampje op te lossen is een regelunit vervangen. Dit zal wel die printplaat zijn waar hieronder al een paar mensen naar verwezen. Daarvoor moest ik wel een keer terugkomen met beide AB-sleutels. Beetje jammer, aangezien ik dit probleem bij het maken van de afspraak al gemeld had en ze dit dus hadden kunnen weten.
-De wielophanging kraakt in ieder geval een stuk minder, hopen dat het wegblijft.
Wat de kosten voor de beurt waren, weet ik niet aangezien het leaseauto is.

Het verbruik schoot tijdens de elfstedenkoorts-week flink omhoog naar boven de 5,5l / 100km. Ik zit nu weer meestal net boven de 4,5l.

Na 17.000 kilometer is het nieuwe er wel af, maar blijft de greenline me goed bevallen. De argumenten waarom ik hem heb gekozen blijven overeind (goedkoop, compleet, ruim). Desondanks zijn er sindsdien in de “14%” categorie wel een paar erg interessante auto’s bijgekomen.

Kleine update 24.171 kilometer

  • 24.171 km

Inmiddels ruim 24.000 kilometers op de klok en ik ben nog steeds goed te spreken over de Greenline. De zomerbanden liggen er weer onder en als het niet te warm is, is het verbruik weer wat lager (meestal net boven de 4l/100km). Ik hoor op slecht wegdek tegenwoordig wel af en toe wat gerammel rechts in het dashboard. Hopelijk wordt dat niet erger.
Verder heb ik het idee dat de auto, met name aan de achterkant sneller en hardnekkiger vuil wordt dan mijn vorige auto’s. Over de achterklep en achterbumper zit een vettige laag waar ik flink op moet boenen om ‘m eraf te krijgen. Ligt dit misschien aan het feit dat het een dieselauto is? (’t is mijn eerste auto op diesel).
Daarnaast speelde ik vanwege aankomende gezinsuitbreiding met de gedachte om de auto volgend jaar uit de bijtelling te halen, maar daar hebben Jan-Kees, Jolande, Alexander c.s. een stokje voor gestoken. Heeft er iemand daarom misschien ervaring met drie kinderen (4, 2 en 0 jaar) op de achterbank van ’n Fabia? Het is sowieso lastig om een auto met veel meer ruimte op de achterbank te vinden, uitgezonderd van mpv’s (de achterbank van een Superb Combi is bijvoorbeeld maar 7 centimeter breder dan van een Fabia…)
Tenslotte heb ik ook maar eens wat foto’s toegevoegd.

31.500 km, augustus 2012

  • 31.500 km

Ik heb de Fabia nu ruim ’n jaar en hij heeft net z’n tweede onderhoudsbeurt gehad. De dealer had geen bijzonderheden te melden.
Wel lijkt het gekraak waarvan ik dacht dat het van de wielophanging kwam, nu echt te zijn opgelost. Dit bleek te worden veroorzaakt door een deur(slot) door het licht torderen van de carrosserie bij het nemen van drempels/hobbels. Door het “strakker afstellen” van de deur, zou dit moeten zijn opgelost. In de weinige kilometers die ik tot dusver heb gemaakt, lijkt dit het geval te zijn.

Het gemiddeld verbruik blijft vrij stabiel. Onderweg naar het werk -rustig op de weg, koel- meestal net onder de 4,0l/ 100km, onderweg naar huis –druk, (als het goed is) warm- net erboven.

Ik merk wel dat mijn rijstijl is veranderd door de greenline. Als ik tegenwoordig in de Fabia van mijn vrouw rijd (1.4 benzine) haal ik gemakkelijk een verbruik van 6.0l/100 km. Da’s zelfs lager dan de fabrieksopgave.

Over een paar weken met de greenline, de hele family en een hele hoop spullen naar Zuid-Frankrijk. Hopelijk verloopt dit net zo probleemloos als de vorige vakantie naar Italië.

40.800 km, drie kids op de achterbank!

  • 40.800 km

Inmiddels zijn we weer enkele maanden en zo’n 9.000 kilometer verder.
Sinds de vorige aanvulling is de Greenline met het gezin (4 personen en een kofferbak en dakkoffer VOL met spullen) op vakantie naar Zuid-Frankrijk geweest. Zoals te verwachten geen enkel probleem.
Inmiddels liggen ook de winterbandjes er weer onder, wat zoals vorig jaar leidt tot wat meer geluid en brandstofverbruik.
Verder hebben wij enkele weken geleden ons derde kindje gekregen. Aangezien alle drie onze kinderen (4, 2 en 0 jaar) nog op een stoeltje moeten zitten, was het even zoeken naar smalle exemplaren, maar het is gelukt. Hoewel de drie kids gezellig knus tegen elkaar aan zitten, hebben ze allemaal hun eigen stoeltje op de achterbank van de Fabia. Het zit nu wel helemaal vol. Dit wordt wel iets beter als de twee jongsten doorgroeien naar steeds smallere stoeltjes.
Verder doen er zich sinds kort enkele technische problemen voor, waar ik minder blij mee ben: om te beginnen trilt het stuur tijdens het remmen. Uit wat ik her en der lees maak ik op dat dit waarschijnlijk komt door kromgetrokken remschijven. Geen ramp, maar ook niet echt fijn.
Wat ik nog veel kwalijker vind is dat de Greenline de afgelopen weken op koude dagen erg veel moeite heeft met starten. Ik moet soms wel vier/vijf keer proberen, de sleutel omgedraaid houden (“handmatig starten” volgens het display) en soms rijd ik daarna rond met een knipperend “voorgloeien” – lampje. Ik ben niet heel veeleisend en best vergevingsgezind t.a.v. een auto, maar één van mijn weinige harde eisen is dat hij het altijd moet doen (en het liefst meteen).
Hoewel de dealer hier al even naar gekeken heeft, waren er te veel storingsmeldingen om het in één keer op te lossen. Hij moet dus nog een keer terugkomen. Dit moet snel opgelost worden of er gaat een sterretje af bij betrouwbaarheid.

januari 2013, problemen verholpen

  • 43.000 km

De kilometers blijven soepel onder de greenline door glijden. Inmiddels al ruim 43.000. De auto is bij de dealer geweest vanwege het trillen tijdens het remmen en slecht starten.
Het trillen tijdens het remmen is opgelost door de remschijven te vervangen. Verder is het slecht starten verholpen door het vervangen van een relais in het voorgloeisysteem.
Hoewel de problemen daarmee opgelost zijn, hadden ze volgens mij eigenlijk niet voor mogen komen.
Samen met de eerder vermelde regelunit is er nu dus al drie keer iets vervangen aan de auto wat in mijn beleving nog niet nodig had mogen zijn. Ik ga ervan uit dat dit allemaal onder garantie gedaan is, dus effect op de waardering voor “kosten” heeft ’t niet. Voor betrouwbaarheid voorlopig echter nog maar drie sterren (bij gebrek aan een betere categorie om aan te passen, de auto heeft me immers nog nooit ècht laten staan.)
Desondanks rijd ik nog altijd met veel plezier in de greenline. Het blijft een praktische en lekker pretentieloze auto, waar je vanzelf heel relaxed mee rijdt.

Startproblemen nu echt opgelost(?) 21-1-2013

  • 45.000 km

Waar ik dacht dat de startproblemen opgelost waren, bleek dit na de eerste nachten met vorst toch niet het geval te zijn.
De auto is daarom afgelopen week drie dagen bij de dealer geweest, zodat ze zelf ook na een koude nacht konden testen. Ik heb drie dagen in een Citigo gereden, terwijl ze naar het probleem zochten. Op zich een grappig wagentje maar als ik zie dat de uitvoering die ik meekreeg ruim €11.000,- kost, heb je met een Fabia wel heel veel meer auto voor iets meer geld. Ook jammer dat de Citigo geen winterbanden had terwijl die juist in die dagen van pas kwamen…
In de werkplaats constateerden ze dat een kabelboom onder de motorkap gedeeltelijk doorgesleten was omdat deze onbeschermd op een metalen plaat lag. Volgens de dealer een bekend probleem bij de Fabia. Aangezien deze kabels het voorgloeisysteem aansturen dachten ze dat het daaraan lag. Na vervanging van deze kabels startte hij de volgende morgen echter nog niet goed.
Een andere oorzaak voor het probleem zou volgens de dealer een te lage brandstofpompdruk kunnen zijn (schijnbaar ook een vaker voorkomend probleem). De volgende ochtend werd ik gebeld met de melding dat het daar inderdaad aan lag en dat ik ‘m weer op kon halen. Ik weet alleen niet wat ze nou precies gedaan hebben met de brandstofpomp. Ik zal het een navragen als ik er weer eens kom.
De drie (zeer) koude ochtenden sindsdien startte de Greenline wel gewoon meteen, dus het lijkt erop dat het probleem definitief is opgelost. Na een paar dagen in een Citigo voelt de Fabia wel ineens heel groot en solide aan.

Exit Fabia Greenline (56.000 km)

  • 56.000 km

Bij deze even een epiloog mbt de Fabia Greenline. Ik heb ‘m namelijk al enkele maanden niet meer ter beschikking, vanwege een wisseling van baan. Ik heb de Fabia in totaal net iets meer dan twee jaar gereden en in totaal zo’n 56.000 km gemaakt
Terugblikkend was de Fabia Greenline een prima auto die veel ruimte en praktische bruikbaarheid bood voor een zeer lage bijtelling. Ook qua afwerking en uitrusting vind ik dat je veel krijgt voor je geld. Wat dat betreft blijft bv Seat echt wel achter in mijn beleving.

Daar staat tegenover dat ik wel enkele mankementen heb gehad die eigenlijk niet horen bij een auto van nog geen twee jaar oud:
-Regelunit vervangen die onterechte meldingen gaf mbt kapotte lampen
-Remschijven vervangen
-Kabelboom in motorruimte gedeeltelijk doorgesleten en vervangen
-Brandstofpomp vervangen.

Allemaal garantie en aangezien het een leaseauto was voor mij sowieso zonder financiële consequenties, maar als ik deze auto zelf had gekocht, zou ik hier toch niet zo blij van zijn geworden.

Het laatste half jaar zaten er drie kinderen in stoeltjes op de achterbank. Hoewel dit precies paste, was dat niet altijd bevorderlijk voor de sfeer in de auto. Voor mijn volgende auto ben ik daarom toch maar op zoek gegaan naar een wat groter model. De logische keuze is dan om te gaan voor een MPV. Uiteindelijk is het een Citroën Xsara Picasso geworden. De drie aparte stoelen achterin zorgen ervoor dat de kinderen nu toch wat minder bij elkaar “op de lip” zitten, en dat is voor alle inzittenden een verademing. Een review van mijn “nieuwe” auto volgt.

Ik heb de Fabia altijd een prettige auto gevonden om mee te rijden. De motor en versnellingsbak zorgden bij mij voor een rustige rijstijl. Wellicht dat er ook mensen gefrustreerd raken door het rustige karakter van de auto, maar zij hebben overduidelijk ergens en verkeerde keuze gemaakt als ze achter het stuur van een Greenline zijn terechtgekomen.
Wat me wel ging tegenstaan was het feit dat het in de winter echt heel erg lang duurt voordat het een beetje warm wordt in de auto. Ik ben vaak blij geweest met mijn stoelverwarming.

Zoals inmiddels bekend, is de fabrieksopgave voor het verbruik een fabeltje. Het gemiddeld verbruik bij gunstige omstandigheden lag bij mij rond de 4.0 l /100 km. Door het jaar heen met winterse omstandigheden, vakanties etc meegenomen, zal het rond de 4,5l zitten. Dat is niet echt spectaculair en waarschijnlijk met een 1.6tdi ook gemakkelijk te realiseren.
Daarmee heeft de Fabia Greenline samen met zijn belastingvrije status waarschijnlijk ook zijn belangrijkste onderscheidend vermogen verloren. Voor iemand die veel kilometers maakt is de 1.6tdi waarschijnlijk een prettigere auto om te rijden. Als je wat minder kilometers maakt is een zuinige benzinemotor waarschijnlijk een betere keuze.

Al met al heb ik het twee jaar prima uitgehouden met de Fabia Greenline, maar ik moet ook zeggen dat ik hem sindsdien ook geen moment gemist heb. Wellicht vat dat hem ook het beste samen: een prima auto, maar in geen enkel opzicht echt onderscheidend of memorabel en ook de rationele argumenten om ‘m te kiezen gelden inmiddels niet meer.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.