Skoda Elroq 85 210kW Sportline (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Elroq 85 210kW Sportline |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 129 km |
KM-stand laatst | 8.767 km |
Fijne auto met voldoende power
- 8.767 km
Selectieproces
Nadat ik 3 Skoda Octavia Combi’s in de lease heb versleten was het weer tijd voor een opvolger. De definitieve keuze heb ik nog een tijd opgeschort door mijn voorgaande leasecontract met een jaar te verlengen en daarna nog een tijdje privé te blijven rijden in de 2e auto die we al in bezit hadden.
Omdat ik al de intentie had om elektrisch te gaan rijden heb ik voordat mijn laatste leasecontract werd verlengd, al wat proefritjes gemaakt: Volvo XC40, Nissan Ariya, Skoda Enyaq en de Ioniq 5. Kort voordat ik mijn huidige auto heb gekozen, heb ik nog gereden in de Renault Scenic Electric en de Peugeot E 3008. Laatste vond ik qua vormgeving en rijcomfort echt een serieuze optie, maar ben hier echter op afgeknapt vanwege de niet klantvriendelijke houding vanuit de dealer.
Toen de berichtgeving kwam over de Elroq werd mijn eerste interesse gewekt om diverse redenen. De vanaf prijsstelling en de vergelijkbare binnen zitruimte met de Enyaq. Nadat ik een bezoek had gebracht aan 1 van de roadshow locaties, heb ik de knoop doorgehakt en heb ik via mijn werkgever de auto in bestelling laten plaatsen:
Skoda Elroq Sportline 85 | Race Blue | Business Upgrade Plus pakket - Advanced | Adaptive Chassis control + Drive Mode | Winter Pakket | Trekhaak wegklapbaar | Warmtepomp
Uiteindelijk geen basiswaarde, maar wel een configuratie naar mijn wensen.
Levering
Met het gehele bestelproces heb ik verder weinig te maken gehad. Ondanks dat ik de offerte door de lokale dealer heb laten opstellen, werd de auto uiteindelijk geleverd door Broekhuis te Alkmaar (wat helaas te ver buiten mijn woonplaats bevindt). Topservice in contact houden over de levering en het oplossen van de werkelijke levering. De auto is netjes thuis afgeleverd voor de deur inclusief een lekkere taart.
Ervaring (met inmiddels 8.767 km)
De eerste kilometers zijn geweldig bevallen. Ondanks dat de Octavia’s altijd fijne reisauto zijn geweest (met lekker veel ruimte voor vakantie), is het elektrisch rijden echt een verademing. Met 286pk aan vermogen is het soepel en snel optrekken wanneer nodig. Maar het is vooral ontspannen rijden.
Pluspunten
+ Meer dan genoeg vermogen.
+ Stoelen zitten over het algemeen erg goed. Door de sportstoelen wordt soms ervaren dat er onvoldoende steun is in de nek.
+ Met elektrische verstelbare bestuurdersstoel genoeg zitposities te creëren.
+ Medereizigers geven aan op de achterbank meer dan genoeg ruimte te hebben.
+ Erg veel been- en hoofdruimte op de achterbank.
+ Door het kunnen weghalen van opberg vak op de vloer achter, heeft derde persoon ook voldoende beenruimte.
+ Skivak wat helemaal open kan is handig als je net wat langere bagage hebt te vervoeren.
+ Reële actieradius bij een volle accu van meer 500km is bij warm weer en normaal rijgedrag makkelijk haalbaar.
+ Skoda app werkt goed. Vooral bij warm weer vooraf airco aanzetten werkt perfect. Alleen als de 12V accu (t.b.v. remote control) leeg dreigt te raken, treedt de accubescherming in werking. Remote inschakelen is dan niet meer mogelijk.
+ Door de ‘B’-stand te gebruiken, kan toch een soort 1-pedal drive worden gecreëerd. Om helemaal tot stilstand te komen moet toch geremd worden of door gebruik te maken van de adaptieve cruise control.
+ Mooi materiaalgebruik in het interieur.
+ Draaicirkel is echt heel waardoor de Elroq enorm wendbaar is.
+ Waarschuwingen zijn voorzien van subtiele piepjes.
+ Auto aan bij voet op de rem zetten. Na het aanzetten van de handrem en vervolgens uitstappen gaat de auto automatisch uit
+ Veel opbergruimte voorin.
+ Infotainment systeem prima na enige ervaring en is te personaliseren.
+ Sfeerverlichting in alle kleuren in te stellen.
+ Met gebruik van Dynamic Chassis Control ervaar ik verschil in rijgedrag afhankelijk van de wegen waarop je rijdt. Vaak toegepast: Snelweg > Comfort, Eco of Sport, binnen bebouwde kom > Comfort. Met de comfort stand merk je echt dat de auto wat minder hard is afgeveerd. Uiteindelijk is het natuurlijk wel behoorlijk wat gewicht (grootste accu) wat vooruit gebracht moeten worden.
Minpunten
- Airco koelt wat minder snel de gehele auto in vergelijking met de Octavia’s die ik eerder had.
- Exterieur kunstofdelen hadden op zich van meer hoogglans mogen zijn voorzien. Vindt het echter ook niet heel storend (anders had ik ‘m echt niet gekozen).
- In de afgelopen weken heb ik toch wat storingsmeldingen gehad (‘assistent’ gebonden). En in de afgelopen week bij stapvoets rijden, zelfs een acute rem-actie zonder enige aanleiding (en heb niet per ongeluk op de rem getrapt). De dealer heeft inmiddels een diagnose uitgevoerd, maar kon hierbij niets bijzonders constateren. Werd wel aangeven dat naar waarschijnlijkheid wat updates zullen volgen over een paar maanden.
Rijgedrag
De auto is nogal aan de ware kant met ca. 2.100kg. Door de rijmodus in Sport te zetten kan de auto redelijk vlot optrekken in vergelijking met andere elektrische auto’s. Maar het gaat mij er vooral om dat er extra vermogen is wanneer dat nodig is. Hele tijd sportief rijden kan, maar dan ga je van laadpaal naar laadpaal bij hele lange afstanden.
Met alle veiligheidssystemen in de auto, merkt ik dat de auto ook automatisch afremt bij rotondes of kruispunten. Dit naast het automatisch herkennen van snelheidsborden. Dit laatste geeft ook wel eens ongewenst rijgedrag indien je op bv. een 80km weg rijdt en op een parallel rijbaan wegwerkzaamheden zijn met een 30-bord. Dan gaat in 1 keer de snelheid er uit van 80 naar 30. Bij de dealer heb ik me laten vertellen dat de sensoren enorm gevoelig zijn gesteld. Ik hoop dat hier nog een update voor komt om dit iets te verminderen.
Verbruik
Indien je erg rustig rijdt en de cruise op max 100 zet is een verbruik van ca. 15 kWh/100 km wel haalbaar. Dit bij gunstige weeromstandigheden. Recent kwam ik op een actieradius van ca. 510 km. Verbruikscijfers zal ik nog nader bekijken en mogelijk deze review mee aanvullen. Ben overigens wel benieuwd wat de bandenslijtage doet bij deze auto met zo’n gewicht. Dit zal wel wat sneller gaan in vergelijking met een brandstofauto 😊.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Elroq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Elroq Business Edition Elektromotor 210 kW / 286 PK SUV Škoda Elroq Business Edition Elektromotor 210 kW / 286 PK SUV Elektrische aandrijving
- 2025
- 18 km

Skoda Elroq Sportline Elektromotor 210 kW / 286 PK SUV Elektri Škoda Elroq Business Edition Elektromotor 210 kW / 286 PK SUV Elektrische aandrijving
- 2025
- 27 km

Skoda Elroq Business Edition Elektromotor 150 kW / 204 PK SUV | Trekhaak | display 13" met Navigatie | Climate Control | Sensoren V+A | Verw. Stuur en Stoel | Camera | Adap. Cruise | Private Lease €650,- pm
- 2025
- 14 km