Skoda Elroq 85 210kW Business Edition (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Elroq 85 210kW Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 5.757 km |
Skoda Elroq 85
- 350 km
Aankoopprocess
Nadat onze eerste Skoda ons trouw heeft gediend voor dik twee ton mag de volgende rijder ervan genieten. Voor ons moet er dus voor een ons een nieuwe auto komen. De vorige Octavia 1.0 etec is ons altijd goed bevallen, Skoda staat dus 1-0 voor op de concurrentie. Een Skoda Enyaq vinden we ook een gave bak, maar die werd in de bijtelling toch ook wel wat prijzig, dus maar eens even doorkijken. Toen kwam de Elroq uit en dat klikte gelijk. We hebben dus direct de Elroq 85 bestelt inclusief trekhaak en warmtepomp.
Eindeloos zat ik te zoeken naar online reviews, maar wat opviel is dat er toch nog maar weinig op Autoweek staan, dus ik voelde me als geroepen om mijn mening te delen.
Levering
De eerste kilometers waren echt geweldig. En ik maar denken dat de Octavia een fijne reisauto is. De souplesse, het vermogen, en het comfort zijn ongeëvenaarde.
Plus- en minpunten
+ Meer dan genoeg vermogen. Logisch ook, met bijna 300 pk!
+ Stoelen zitten erg goed, zelfs op de achterbank zit je prinsheerlijk.
+ zeeën aan ruimte op de achterbank, wat betreft de beenruimte en de hoofdruimte. Ook staat de achterbank niet in een onnatuurlijke hoek.
+ de actieradius is goed en lijken we ook echt te halen.
+ veel simply-clever tricks, zoals de hoedenplank die een treetje naar onderen kan, waar ook bagage op kan worden geplaatst. Of de paraplu in de deur en de ijskrabber in de achterklep etc.
+ de Skoda app lijkt goed te werken.
+ het remgevoel is goed. Het sponzige gevoel wat wel eens voorkomt in andere elektrische auto's door het regenereren is niet (nauwelijks) aanwezig.
+ materiaalgebruik in het interieur is echt van een auto in een hogere klasse.
+ de draaicirkel is absurd klein, wat de Elroq enorm wendbaar maakt. Die is zelfs nog kleiner dan die van een Volkswagen UP!
+ de stoel- en stuurverwarming zijn zeer snel op temperatuur.
+ de piepjes voor te hard rijden gaan maar twee keer zachtjes af. Het stoort totaal niet.
+ rondom de voorstoelen zijn veel vakjes voor opslag.
-+ de Elroq is geleverd met Kumho banden. Ze hebben erg veel grip en zijn ze door de ANWB ook goed beoordeeld, maar ze lijken wat luidruchtig te zijn.
-+ kofferbak is een stuk kleiner dan de octavia. Dit had ik natuurlijk wel kunnen zien aankomen, vandaar de +-
-+ het infotainment systeem werkt niet erg intuïtief, maar er is wel veel te personaliseren.
- het duurt lang voor de airco om de hele auto af te koelen. Ik zou het niet gek vinden dat dat ligt aan het feit dat de auto een warmtepomp gebruikt.
- handgrepen om de voor- en achterdeuren te openen zijn van hard plastic. Ik vind het zonde dat hierop bespaard is.
- de auto is erg groot in de breedte, wat wel eens onhandig is. Waarom is de auto niet iets smaller en wat langer maken?
- het dashboardkastje is wat aan de kleine kant
Opmerking: Meerdere keren heb ik reviewers horen zeggen dat de aparte handel voor de cruis controle onhandig/onnodige is, daar ben ik het totaal niet mee eens. Nu heb je geen last een richtingaanwijzer die veel te veel functies moet vervullen.
Verder heb ik nog wat vragen waar jullie misschien meer over weten:
1. In het infotainmentsysteem staat een menu voor bidirectioneel laden. Echter, volgens de website van Skoda kan de Elroq dit helemaal niet. Weten jullie of dit simpelweg een bug is, of een fout op de site van Skoda (zie de derde foto)?
2. De Elroq wordt volgens Skoda op Hankooks of Kumho's geleverd, maar waarop wordt dit gebaseerd? Wordt dit door de leasemaatschappij bepaalt?
Update
- 1.030 km
Rijgedrag
Ik zal nog wat uitgebreider het rijgedrag van de Elroq bespreken, beginnende met de sportiviteit. Ondanks dat het vermogen van de auto in overvloed aanwezig is, nodigt die niet uit om sportief te rijden. Ik denk dat dit komt door het hoge gewicht (van 2.1 ton!). Het is gewoon een auto waar je heerlijk mee over 80-wegen of de snelweg kan cruisen. Ook komt het volledige vermogen pas vrij vanaf ongeveer 70 km/h. Dat zal ongetwijfeld zo zijn om wielspin op de achteras te voorkomen.
Wat de Elroq (net zoals ander VAG-wagens) doet, is het automatisch afremmen tot ongeveer 30 km/h bij het naderen van rotondes of kruispunten. Dit doet die al zonder de cruis control aan te hebben. Dat werkt eigenlijk fijner dan dat het klinkt. Het stoort mij tenminste niet.
Verbruik
Een verbruik van zo'n 14,5 à 15 kWh/100 km is zeker realistisch in ons geval. Dit komt doorgerekend uit op een actieradius van 510 tot 530 km. Dat is een afwijking van 10 % ten opzichte van de WLTP-actieradius. Toegegeven, de buitentemperatuur zat wel mee met gemiddeld 20 °C en er is vooral gereden over veel 80-wegen. Maar toch, 10% valt me mee, zeker aangezien er nog wel eens een sprintje mee wordt getrokken.
Aanvulling op plus- en minpunten
+ Skoda heeft goed bedacht dat het niet nodig is om de auto aan en uit te zetten, door middel van een start- en stopknop. Enkel de voet op de rem zitten bij instappen zet de auto op contact, waarbij die ‘echt aangaat’ bij in ‘drive’ zetten. Met ditzelfde gemak gaat die ook weer uit. Als de gordel los wordt gedaan gaat de handrem er automatisch op en bij het open van de deur gaat het contact uit.
- Ik weet dat andere VAG-auto's (zoals een VW Tiguan van 55.000 euro...) hier ook mee kampen, maar de achteruitrijcamera heeft echt een te lage resolutie. Ook wordt het beeld aanzienlijk vervormd.
Hoe dan ook, we zijn nog steeds zeer tevreden met de Elroq. De volgende aanvulling op de review zal binnenkort komen.
Update
- 5.757 km
Het verbruik van de afgelopen 4800 kilometer is gemiddeld 17.3 kWh/100km. Hierbij staat de airco altijd aan en worden er zowel korte afstanden (kleiner dan 5km) als snelwegkilometers (soms sneller dan 130 km/h) afgelegd. Verder wordt er vaak gebruik gemaakt van het volledige vermogen. Daarom lijkt dit verbruik me zeer redelijk.
Laatst heb ik een verbruikstest gedaan tussen onze Opel Corsa Electric (2020) en de Elroq op een 60 km/h weg op de cruisecontrol met een buitentemperatuur van zo'n 20 graden Celcius. Beide auto's hadden de climate control uit en waren 'warm gereden'. Ze hadden over (dezelfde) 8 kilometer exact hetzelfde verbruik van 11.8 kWh/100km volgens de boordcomputers. De Corsa is natuurlijk een kleinere en lichtere auto, maar de Elroq is nieuwer met een zuinigere aandrijflijn. Al met al een nette score voor beide auto's in mijn mening!
De achterbanden van de Elroq hebben al 0.9 mm profiel minder dan de voorbanden na zo'n 5700 km. Is dat ook wat mede Elroq/Enyaq-rijders ervaren? De vele stoplicht sprintjes zullen in ieder geval niet geholpen hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.