Skoda Elroq 85 210kW Business Edition (2025)

autoreview

Skoda Elroq 85 210kW Business Edition (2025)

Signalement

UitvoeringElroq 85 210kW Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst6.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankooptraject

Op 30 januari 2025 in Tsjechie geproduceerd en vandaag bij dealer De Waal Autogroep opgehaald, een van de eerste 50 geregistreerde exemplaren van de Skoda Elroq 85 in Nederland…

Aankooptraject:
Na ongeveer 40 jaar BMW benzine en diesel uitvoeringen te hebben gereden (E21, E30(div), E34, E36(div), E39, E81, E83, E84, E90(div), E91, F31, F45 en dat zowel in lease als prive) wilde ik nu electrisch gaan rijden met een prive-auto en mijn prive X3(E83) youngtimer inruilen. Maar ik zie al een paar jaar dat de ontwerpen van BMW helaas aan het veranderen zijn en dat allerlei gewaardeerde zaken in eerdere modellen langzaam maar zeker verdwijnen. En dus had ik weinig hoop dat er opnieuw een BMW voor de deur zou komen te staan.

Toch heb ik eerst nog een poging gewaagd bij BMW met de iX1. Mooie auto om te zien en ruim genoeg, ook op de achterbank. Helaas is deze auto momenteel maar met 1 accu leverbaar (66 kWh) en de bijbehorende range viel me niet mee. Daarnaast vond ik de prijzen voor een jonge occassion ook fors, zeker gezien de electrische specs. Toch maar even verder gekeken want ik wilde graag een EV met actuele specs en liefst ook nog even de 3k SEPP meepakken.

Ben vervolgens bij Volvo (EX30), Ford (Explorer), KIA (EV3) en Skoda (Elroq) gaan kijken. O ja, de Tesla MY niet vergeten natuurlijk. Die vind ik qua design echt niet mooi ofschoon de electrische specs natuurlijk prima zijn. Bovendien wilde ik geen auto kopen van meneer Musk en dus heb ik hier niet verder tijd aan besteed.

De Volvo EX30 viel in de showroom qua design toch tegen (vooral de voorkant) en bleek achterin echt veel te krap. Ik kon niet fatsoenlijk achter mezelf zitten (1.83) en bovendien vond ik de actieradius ook bij de long range niet echt grensverleggend (en blijkt de auto dorstig volgens eigenaren). Daarnaast heb ik ook moeite met een “kaal” dashboard met alleen in het midden een scherm, nog even los van de veiligheid.

De Ford Explorer staat op hetzelfde platform als de Skoda en heeft dezelfde vrij nieuwe VW-motor (APP550) als in de Skoda Elroq 85. Deze motor wordt overigens ook geleverd in ondermeer de Audi Q4 en VW ID5 en ID7. Maar in de showroom kwam de Explorer op mij wat opgeblazen over, een beetje te bol en rond en niet zo scherp gesneden. Dat viel me wel tegen.

Vervolgens nog even bij KIA gekeken maar het EV3 design is niets voor mij. Ik word er onrustig van, zeker ook met die kubusvormen in de velgen. Overigens ook qua prijs best wel stevig voor een model met max. 204 pk motor met voorwielaandrijving. Ruimte achterin is wel goed trouwens.

Als je uiteindelijk de electrische specs (accu, range, power), ruimte, prijs en design van deze 4 auto’s vergelijkt, dan komt voor mij de Elroq 85 er als beste uit. Meer dan genoeg ruimte, een normaal dashboard met ook een klein scherm recht voor je neus, een stevige accu (82 kWh bruto, 77 kWh netto), max. 175 kW snelladen en een 286 pk/545 Nm motor op de achterwielen. Een WLTP-actieradius van 579 km en ook nog eens 5 jaar onderhoud in de prijs inbegrepen.
Deze auto sprak mij ook qua design aan met de strakke lijnen die ik bij mijn eerdere BMW’s altijd kon waarderen.

Heb uiteindelijk de Business Edition gekozen en samen met metallic lak, 20” velgen en een electrisch trekhaak kwam deze auto net onder de 45k SEPP grens terecht. Geen enkel extra pakket erbij genomen dus. Een prima deal lijkt me en dat hoop ik in de volgende updates te kunnen bevestigen. Ik heb voor nu maar even alles op 4 sterren gezet en zal dat later obv ervaring aanpassen.
Tot later…

P.S. Ik hoop dat AW de EV3, Explorer en Elroq 85 nog eens tegenover elkaar zet. In de buitenlandse testen komt de Elroq er als vaak winnaar uit in ieder geval.

Eerste 1000 km

  • 950 km

Rijden/aandrijving:
Ik rijd deze auto prive maar ondanks dat zitten de eerste 1000 km er al weer bijna op. En dat waren hele fijne kilometers tot zover. Ik ben absoluut onder de indruk van het rijden van deze auto. Erg stil, heel vlot, comfortabel en zuinig met energie. Deze Elroq 85 beschikt over de VW APP550 motor die 545 Nm koppel heeft (286 pk) en dat voel je wel. Het gemak waarmee deze 2000 kg zware auto wordt aangedreven is verbluffend. Bovendien is de motor zelf helemaal niet te horen. Het rijden in benzine en diesel BMW’s was heel erg fijn maar ik ben nu al wel om naar EV’s. Dit is voor mij nog meer "freude am fahren".
Vanwege de 20” velgen is de auto voor mij voldoende comfortabel (omdat ik ook altijd Duitse auto’s heb gereden) en voel ik graag wat er onder mij gebeurt. Maar ik kan me voorstellen dat de liefhebbers van Franse auto’s wat kleinere velgen kiezen (op de Elroq standaard 19”) voor wat meer comfort.
Ik heb tot nu toe ca. 85% snelweg gereden met temperaturen tussen 1-4 graden en dan geeft de auto een actieradius van ca. 460 km en dat vind ik bijzonder netjes. Ik rijd normaliter in de B-stand (recuperatie) waarbij de auto bijna one-pedal rijdt en afremt tot ca. 3 km/u waarbij je vervolgens nog even de rem moet aantippen voor de stilstand. Erna kun je je voet weer van de rem afhalen en blijft de auto staan totdat het stroompedaal weer wordt beroerd. Prima zo!

Interieur:
Vanwege de SEPP subsidie heb ik deze 85 Business Edition alleen aangevuld met metallic lak, 20”velgen en een trekhaak. Dus geen additionele pakketten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot op heden geen zaken heb gemist in het interieur. Alles wat ik nodig heb en meer is daar te vinden. Fijne comfortstoelen met extra lendensteun, overzichtelijk dashboard met klein scherm recht voor je met alle noodzakelijke info en verder nog een centraal scherm met allerlei andere zaken. Prima navigatie inclusief mogelijkheden om er voor te zorgen dat je bij de langere reizen voldoende accu capaciteit (of kilometers) achter de hand hebt bij evt. laadstops en/of aankomst op bestemming.
Ook op de achterbank een zee van ruimte met een prettig zittende bank waarvan het zitvlak iets omhoog loopt waardoor je bovenbenen volledig worden ondersteund en je heel prettig en ruim kunt zitten.
Ik moet nog verder studeren op alle mogelijkheden in het centrale scherm en daar kom ik later nog op terug.

Exterieur:
Ik heb altijd gezegd dat ik alleen een auto koop die ik mooi vind om te zien. Dat was zoals ik in het aankooptraject heb aangegeven ook belangrijk voor mij. Ik vind deze Elroq dan ook mooi om te zien en houd niet zo van sterk afwijkende designs. Maar over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Wel had ik liever gezien dat ze de kunststof delen aan de achterzijde (met name de dakspoiler) ook in de lakkleur hadden gespoten maar dat is dus niet zo.
Het ziet en voelt allemaal zeer solide. Als je een deur sluit, dan klinkt dat ook robuust. Ik heb zoals gezegd geen zaken zoals extra isolatie (ramen e.d.) besteld maar de auto blijkt gelukkig heel stil. Ook heb ik geen matrix-verlichting maar standaard LED voor en achter. Ik vind het ruim voldoende voor mij.

Conclusie:
Zoals gezegd pas ca. 1000 km gereden dus wat kun je dan zeggen over een auto. Nog niet veel. Maar wat ik tot nu toe heb ervaren bevestigt mijn keuze zoals helemaal aan het begin van mijn review uitgelegd. De Elroq 85 blijkt een hele fijne auto die zeker gezien zijn prijs (ca. 45K) heel veel waarde voor zijn geld levert. Of dat ook zo blijft, dat zal ik regelmatig schrijven op deze plaats.

Wat meer ervaring

  • 6.000 km

Na 6000 km kan wat meer zeggen over de Elroq. Ik heb inmiddels ook wat langere stukken gereden (ondermeer naar Sauerland) en mij is gebleken dat de Elroq ook een prima reisgezel is op de snelweg, ook als het een rit van een paar uur is. Kortgeleden met 2 e-bikes op de fietsendrager naar Sauerland gereden met een verbruik van 15 kWh/100km. Snelheid tussen 100-110 gehouden dus actieradius nog steeds boven de 500 km en dat vind ik prima.

De auto blijkt ook - juist - bij tussenacceleraties (bv. van 70-130) bijzonder vlot en dat is soms wel leuk om te doen ofschoon ik verder een rustige rijder ben. Ook bij hogere snelheden blijft de auto heerlijk stil en comfortabel zonder zenuwachtig te worden.

De Skoda APP werkt nog niet helemaal zoals het zou moeten. Soms wordt de actieradius niet correct weergegeven of duurt het even voordat de actuele info wordt getoond.

De vering i.c.m. de 20"inch velgen zoals ik die heb is stevig zoals ik al had gezegd in mijn vorige update. Op het asfalt en goede klinkerweg geen probleem maar op slechte wegen is het wel stug. Ook bij korte dwarsrichels voel je dat wel. Maar ik zou nog steeds voor deze velgen gaan overigens.

Ik zag dat de Elroq inmiddels op de 2e plek staat qua autoverkopen in april 2025 en dat verbaast me niet. Voor 45K heb je echt een hele grote en vlotte auto met voldoende accucapaciteit die er ook nog eens goed uit ziet (persoonlijke smaak natuurlijk). Dat hebben ze goed gedaan bij Skoda!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Elroq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.