Skoda Elroq 60 150kW Business Edition (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Elroq 60 150kW Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 1.163 km |
Eerste keer volledig elektrisch
- 1.163 km
Zoektocht en keuze:
Ik moest een nieuwe auto uitzoeken, omdat mijn vorige lease auto, een Suzuki Swace van iets meer dan een jaar oud in december totall los is gereden (was iemand achterop geklapt terwijl ik zo goed als stil stond, gelukkig alleen blikschade).
Over de Suzuki was ik best tevreden, reed lekker, had alle opties die ik kon kiezen en had een grote kofferbak, zei het minder praktisch vanwege het gebrek aan hoogte.
Nu ik toch weer mocht kiezen dan weer een hoge auto vanwege de praktische voordelen.
Daarnaast was een trekhaak een must en wilde ik opnieuw stuur/stoelverwarming en het waarschuwingssysteem in de spiegels voor de dode hoek.
De keuze ging al vrij snel tussen de volgende modellen:
Hybride:
Renault Symbioz
Kia Sportage
Volledig elektrisch:
Kia EV3
Skoda Elroq
Volvo EX30
Renault Scenic
Volkswagen ID4
Voor de hybrides viel de sportage al vrijwel direct weer af, werd behoorlijk prijzig voor wat ik wilde en had i.c.m. het beschikbare lease budget ook nog eens een flinke eigen bijdrage betekend wat ik niet zag zitten.
Voor wat betreft de volledig elektrische auto’s vind ik de Scenic een zeer mooie auto, echter kwam die ook op een flink bedrag uit, net als de ID4.
Na een rekensom kwam de hybride Symbioz op een vergelijkbare prijs uit in de bijtelling als de EV3 en de Elroq waarmee ik definitief besloot voor een volledig elektrische auto te willen kiezen, mede ook omdat ik vind dat een EV gewoon beter is voor het milieu dan een niet EV. Wel spannend omdat ik niet eerder volledig elektrisch heb gereden en je toch wel wisselende ervaringen tegenkomt m.b.t. range.
Na verschillende bezoeken aan zowel de Kia als de Skoda dealer en een proefrit in de EV3 wilde ik dat ook graag in de Elroq, maar dat was helaas nog niet mogelijk in december. Wel begrepen dat de binnenkant volledig hetzelfde was als de Enyaq en daar kon wel een proefrit mee gemaakt worden.
Omdat de Enyaq zelf icm leasebudget te duur was maar verder hetzelfde zou moeten zijn als de nieuwe Elroq besloten dit te doen en na een proefrit op huis aan en overdenken wat te kiezen.
Een week later het gezin meegenomen terug naar beide dealers en na een nieuwe ronde kijken bij zowel de EV3 als de Elroq was ik er wel uit.
Het werd de Skoda Elroq in de BE met het clever pakket, winter pakket, transport pakket, en trekhaak en lodge interieur. In de kleur race Blue, want het saaie grijs zie je al zo vaak op de weg.
De Skoda vind ik net ruimer voor zowel als bestuurder, achterin als ook in de kofferbak. Daarnaast vind ik de Skoda beter afgewerkt, maar dat kan een persoonlijk dingetje zijn.
Eind december de definitieve keuze gemaakt en toen begon het lange wachten.
Aflevering en eerste 1000km:
Toen was het zover, 9 mei mocht ik de auto ophalen bij de dealer TB en na de uitleg was het eindelijk zover volledig elektrisch op pad maar wat rijd dat fantastisch. Heerlijk rustig en in stand B nauwelijks meer nodig om te remmen. In het weekend stond er gelijk een forse rit op de planning vanuit West Brabant naar Duitsland ( Wallach) een rit van ruim 2,5 uur zonder laden. Uiteindelijk net voor de grens aan de snellader gezet, na iets meer dan 2 uur gereden te hebben. In tussen op het gemak wat gegeten en lekker in het zonnetje gezeten.
Toen ik klaar was met eten was de auto op 97% en kon ik verder. Na nog een klein half uurtje was ik op bestemming en is er 1 ding wat me is opgevallen, wat valt dat laden mee en wat is het eigenlijk relaxed rijden op deze manier.
Dag erna na het werk weer terug op huis aan en zonder problemen en zonder extra laden daar weer aangekomen, positief verrast weer over de range en het comfort.
De auto rijd heerlijk, zit comfortabel en heerlijk stil.
Nu na een eerste week rijden mede ook door de rit naar Duitsland al 1163 km op de teller gezet en daarbij 160 kWh geladen wat ik, als leek, best netjes vind. De gereden kilometers zijn veel snelweg i.v.m. werk waarbij ik over het algemeen de acc op 104km/u zet. Maar ook even heb willen ervaren wat elektro power kan op de Autobahn, ook daarbij wat een rust in de auto, zelfs bij 150km/u. Dit was ik wel anders gewend van eerdere ervaringen op de autobahn.
Ik zal de komende tijd verder updates geven hoe de ervaring verder zal verlopen. Mijn eerste indruk is zeer positief op alle vlakken zowel de auto zelf als het elektrisch rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Elroq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Elroq 60 Business Edition 204 PK | Lichtmetalen Velgen | Navigatie | Camera | Parkeersensoren | Verwarmbare Voorstoelen | Dodehoek herkenning | Climate Control | Adaptive Cruise Control | Direct Leverbaar!
- 2025
- 6 km

Skoda Elroq Business Edition - Tour | Cruise control met speedlimiter | Driving mode select | Parkeersensoren voor en achter
- 2025
- 10 km

Skoda Elroq Business Edition - Tour | Cruise control met speedlimiter | Driving mode select | Parkeersensoren voor en achter
- 2025
- 10 km