Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Connect (2017)

autoreview

Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Connect (2017)

Signalement

UitvoeringLeon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Connect
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst38.073 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 1.000 km

Na 11 jaar en 306.000km in een Skoda Octavia combi te hebben gereden, vond ik het wel tijd om te kijken naar een volgende auto. Niet omdat de Octavia niet meer goed reed, maar meer dat vermoedelijk een grote reparatie zou gaan komen bij de APK-keuring (ECG-sensor).

Afijn, rijden in een auto van de VAG-groep is mij in de afgelopen 11 jaar goed bevallen. Betrouwbaarheid prima en ik vond het wel prima om weer een VAG-groep auto aan te schaffen. Echter wilde ik wel kijken of het een stapje luxer kon. Ik hoefde niet perse een nieuwe auto, maar een demo of jonge occassion zou wel schelen qua prijs t.o.v. nieuw.
Wensenlijst m.b.t. opties wilde ik niet erop achteruit gaan t.o.v. de Octavia. Deze was toendertijd luxe uitgevoerd (Elegance uitvoering), alleen wilde ik als extra navigatie en xenon-verlichting erop hebben.

Zo kwam ik uit op (weer) een Octavia combi, of een Audi A4 Avant. Wel weer diesel en dan het liefst een 2.0TDI. Zoekopdracht uitgezet bij m'n huidige dealer en gek genoeg de dag erop al reactie. Een mooie Audi A4 Avant met 2.0TDI en opties vergelijkbaar en zelfs beter dan mijn oude Octavia. Afspraak gemaakt om hem te bekijken.
Ik moet dan wel melden dat ik een kampeerder ben met tent en toebehoren, en dat dit prima in de Octavia mee ging (incl. flinke dakkoffer). Maar of dat ook in een A4 zou passen?
Met meetlint op zak naar de dealer om het laadvolume van de A4 door te meten... Kenners van een A4 zullen wel denken... 'laadvolume in een Audi is sowieso een stuk minder dan vergelijkbare maat auto's (de SUV modellen buiten beschouwing gelaten)'... Maar ik schrok er wel van dat het zo'n groot verschil was t.o.v. de Octavia. Zodoende viel de A4 af. 'En misschien een Passat, meneer', zei de dealer... Nee, bedankt. Te groot, te duur en gewoonweg niet mijn smaak.

Toch verder zoeken naar een Octavia combi... En toen kwam de Seat Leon ST op het lijstje erbij. Op papier hetzelfde laadvolume onder het dekzeil als mijn oude Octavia, sterker nog... de Leon had zelfs 7 liter meer, 587 liter voor de Leon om 580 liter voor de Octavia. Interieurruimte ook vergelijkbaar, maar nu nog met dieselmotor vinden...
Aantal weken gingen voorbij en mijn dealer kwam uiteindelijk met een Octavia in Ootmarsum en een Leon ST in Deil. Allebei ver weg vanwaar ik woon. Op de vraag wat de mogelijkheden zijn om die auto's naar de dealer te halen, kreeg ik als antwoord dat ik zelf naar Ootmarsum of Deil moest gaan voor een proefrit. Nou... dat werd het dus ook niet.
Toch kreeg een kleine voorkeur voor de Leon ST. Las veel goede dingen hierover. Staat op het onderstel van een Audi A3, sportiever geveerd dan de Octavia en heeft in vergelijking met de Octavia qua prijs meer opties erop zitten. Dan toch maar naar Deil voor een proefrit...?

Maar om even naar Gelderland te rijden voor een proefrit... dat vond ik te ver weg. Om zeker te zijn dat het laadvolume van de Leon hetzelfde is als m'n oude Octavia, heb ik gevraagd aan de dealer of ik een demo Leon ST kon mee krijgen om te zien of de kampeerspullen erin zouden passen. Dat was geen probleem en zo kon ik een 1.0TSI station meenemen. Thuis alle spullen erin gehezen en inderdaad het past. Na dit aan vrouwlief vertelt te hebben, werd ze ook wel nieuwsgierig. Zodoende samen naar de dealer geweest om de Leon ST in de showroom te bekijken. Ja... mooie auto, mooie lijnen gaf mijn vrouw aan. Ik dacht... mooi, we hebben dezelfde smaak! Toen een verkoper ons om de Leon ST (benzine uitvoering) zagen rond lopen, raakten we aan de praat over een jonge occassion of demo, maar dan met dieselmotor. Hoeveel denkt u te gaan rijden per jaar, was de vraag van de verkoper... Mwa, 32000km ongeveer. Maar dan kunt u beter bezine rijden, zei de verkoper. Oh...!

Bij thuiskomst even de rekenmachine erbij gepakt en inderdaad, het omslagpunt is anders dan 11 jaar geleden. Toen was het omslagpunt bij 25000km. Vandaag de dag ligt deze op 55.000km. Terug gebeld naar de dealer om onze zoekopdracht weer aan te passen. Een benzine Leon ST of Octavia combi met 1.4TSI, want een beetje meer pk's is wel prettig t.o.v. een 1.0TSI.

Onderwijl zelf ook aan het zoeken geraakt op gaspedaal en maar weinig Octavia's te vinden met 1.4TSI. Zowel als occassion als demo danwel voorraadauto. Wel heel veel Leon ST daarentegen. En het fijne eraan... de 1.4 TSI is voornamelijk te vinden als FR uitvoering. Nog sportiever en nog veel mooier dan de gewone Leon ST.

In afwachting van onze dealer op een telefoontje dat zij een geschikte auto hadden gevonden bleef lang op zich wachten... sterker nog als jullie deze review lezen, moeten ze nog steeds terug bellen. Na meermalen zelf gebeld te hebben, kreeg ik niet direct ons contactpersoon aan de lijn en werd een boodschap achter gelaten zodat ik terug gebeld zou worden (yeah... right). Jammer, want als trouwe klant kom ik daar 11 jaar lang voor onderhoud aan de Octavia en sinds 2 jaar ook met onze tweede auto een Seat Mii. Blijkbaar hebben ze het druk met andere zaken dan het verkopen van een auto aan mij.

Omdat ik wist dat in jan-2017 een facelift van de Leon op het programma stond, zouden de bestaande voorraad Leons misschien wel voor een lagere prijs aangeboden gaan worden. En zo gebeurde het dat ik een hele mooie aanbieding tegen kwam bij auto De Waal groep in Tiel. Zij boden een witte Seat Leon ST 1.4TSI in FR uitvoering met business plus en sport pakket aan. De prijs van deze nieuwe auto lag zelfs lager dan een occassion met 30.000km op de teller! Na een bericht op hun website te hebben achter gelaten voor een vrijblijvende taxatie van de Octavia, had ik een half uur later iemand aan de telefoon. Vanaf dat moment ging het snel. Om de dag wel telefonisch, danwel per email contact en na 3 dagen had ik een offerte in mijn inbox zitten. Deze loog er niet om en overtuigde mij om die zaterdag af te reizen naar Teil voor een proefrit. Zelf hadden ze geen demo-auto van de Leon ST FR staan, maar hadden alles geregeld (leenauto en contactpersoon) om een proefrit te maken bij een concurrent in Nijmegen. Ik zeg… deze mensen willen een auto verkopen!

Na de overtuigende proefrit verder gehandeld over de inruilwaarde e.d. en diezelfde middag nog de aankoop gedaan.

Het is een Seat Leon ST 1.4TSI FR Connect geworden met de volgende opties:
- Nevada white metallic lak voorzien van Waxguard
- Business plus pakket (parkeersensoren voor en achter, Led licht rondom, achteruitrijcamera, inklapbare buitenspiegels, DAB+ radio en subwoofer (Seat sound) in reservewiel)
- Sportpakket (sideskirts, dakspoiler, race-versnellingspook, carbon inleg in dashboard)
- 18-inch Dynamic titanium velgen
- Trekhaak
- 16-inch winterbanden set op Style licht metaal velgen

Verleden week de auto opgehaald en wat een genot om hiermee te rijden! 11 jaar geleden had ik deze beleving ook met de Octavia, maar er is weer veel gebeurd op autogebied sindsdien. Alles in de auto is intuïtief te vinden. Het navigatie-systeem e.d. en de andere instellingen die je maar kan bedenken is in te stellen op het middenscherm. In de portieren en bij je voeten brand led verlichting wat je naar eigen believen kan dimmen. Als je de drive-mode naar sport zet, dan verandert de portierverlichting van wit naar rood. Leuke gadget.
Onderstel van de Leon rijdt heel dynamisch, stuurt lekker direct en is helemaal niet kneiter hard. Sportief comfortabel zou ik zeggen. De radio met DAB+ is heerlijk en in combinatie met Seat sound systeem geeft dit een geluid! Heerlijk… Wel goed de equalizer instellen en de lage tonen worden prima weergegeven, zonder echt te boomen. Rijgeluiden van de motor danwel wegdek is nauwelijks te horen (ook als de radio uit staat). Verbruik val mij reuze mee... 5.6l/100km, en ik rij 80% snelweg. De 1.4TSI motor trekt eraan alsof het geen moeite kost en eenmaal op snelheid schakelt hij 2 cylinders uit om brandstof te besparen.

Ik laat het hier voorlopig bij. Eerst maar genieten van deze strak sturende auto. Straks afreizen naar de Alpen voor een weekje skiën waarbij ik de Leon lekker kan loslaten op de Autobahn.

Terug van wintersport

  • 4.000 km

En weer terug van weekje skiën in de Duitse Alpen.

Heenreis met wat filevorming en wegwerkzaamheden goed doorstaan. Duurde wat langer hierdoor, maar de Seat bracht ons zonder problemen naar de eindbestemming. Voornamelijk in de avond gereden en dan merk je dat led-verlichting een stuk prettiger kijkt dan standaard halogeenverlichting wat ik gewend was van de vorige auto. Zodoende kon ik ook wat steviger doorrijden als het verkeer het toeliet. Over de rit van bijna 1000km had ik een verbruik van 6.4l/100km. Net slecht als je lange stukken rond de 150km/u rijdt.

De terugweg ging zelfs prettiger. Mooi zonnig weer en een stuk rustiger op de autobahn. Heb lange stukken zelfs 170km/u gereden. De Seat gaf geen krimp... Op een gegeven moment de bijrijder gekscherend gevraagd hoe hard we reden. 130km/u was het antwoord. Ik antwoordde daarop dat we 175km/u gingen. Verbaasde blikken waren niet van de lucht. :-)

De Seat koerst goed op hoge snelheid en kan prima meekomen met het Duitse snelheidsverkeer. Het verbruik huiswaarts was wel iets hoger dan heen, zo'n 6.7l/100km, maar om nou te zeggen hij is dorstig... nee, dat dus niet.

Ook met zulke hoge snelheden bleef het lekker stil in de auto en kon je rustig een conversatie houden, zonder dat je je stem moet verheffen om boven het motorgeluid uit te komen. Als dan weer een Duitse kenteken met een nog hogere snelheid je passeerde hoorde je zijn bandengeruis voorbij komen, maar niet het eigen bandengeruis. Ben erg onder de indruk hoe weinig geluid van de motor of banden het interieur binnen komt. Verder geen rammeltjes of andere zaken opgemerkt onderweg .

Zijn er dan nog minpuntjes te bekennen aan de auto...? Ja, drie dingen, maar die kunnen simpelweg opgelost worden door de dealer.
(1) de punt van achterwisser schuurt tegen de dakspoiler aan, waardoor een deel van de achterruit niet wordt gewist. Kwestie van de wisser iets verschuiven op de houder, maar dat mag de dealer doen.
(2) bij het rijden met dagrijverlichting branden de achterlichten niet. Uit veiligheid zou je verwachten dat deze ook branden. Dit is wel het geval bij de nieuwe gefacelifde Leon. Dit kan aangezet worden in de autosoftware (Vagcom) door de dealer.
(3) bij het afsluiten van de auto moet ik extra op de sluitknop (en even ingedrukt houden) van de afstandsbediening drukken om de zijspiegels in te laten klappen. Je verwacht dat dit allemaal tegelijk zou gaan. Ook dit is aan te passen in de autosoftware.

Binnenkort maar naar de dealer om dit allemaal te laten verzorgen. Voor de rest... lekker verder genieten van deze auto en zodra de winterbanden worden verruild voor de zomerbanden, zal ik mij weer melden voor een update.

Alweer een ruim jaar verder

  • 38.073 km

Na ruim een jaar heeft de Seat eind januari zijn eerste grote onderhoudsbeurt gehad. Geen bijzonderheden gevonden. Wel heb ik een paar aanpassingen laten doen in de autosoftware (vagcom). Nu klappen de buitenspiegels automatisch naar binnen als de auto op slot gaat. Stond wel ingesteld volgens de display, maar deed het niet. Ook de achterlichten laten aanzetten tijdens dagrijverlichting. Als extraatje heb ik ook de zogenaamde needle-sweep optie aan laten zetten. Een sportieve feature wat ik op de seat-forum langs zag komen. De toerental- en snelheids-naalden gaan bij het starten van de auto een volledige uitslag maken. Vindt het wel een beetje erbij horen voor een Seat in FR uitvoering.

Oh ja, de achterwisser, waar ik het over had in de vorige review, heb ik zelf kunnen oplossen. De wisser zat als het ware geklemd en kan, met een beetje kracht, over die klem verschoven worden. Nu loopt de wisser niet meer aan langs de spoiler.

Rijden met deze auto is elke dag een feest. De trekkracht uit de 1.4tsi is heerlijk en je kan hem lekker goed door de bochten heen jagen. In de sportstand koerst hij, dankzij de stuurbekrachtiging die iets zwaarder aanvoelt, nog beter over de snelwegen. Ook reageert hij sneller op het gas, waardoor een inhaalactie snel wordt afgeraffeld.

Niks dan lof over deze auto. Hij heeft meer in zijn mars dan je denkt en dat geeft je een zeker en veilig gevoel.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.