Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Business Intense (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 31 km |
KM-stand laatst | 610 km |
Tijd voor nieuw
- 31 km
Na jaren 2e hands te hebben gereden, heb ik door slim te investeren(lees als huis met winst verkocht) de luxe om een nieuwe auto te kopen. Dit waren de volgende voorwaarden:
1: ik ga niet achteruit met mijn auto, het is gelijkwaardig in uitrusting of beter.
ik ben altijd vooruit gegaan in mijn auto's, ik kijk niet op merk maar meer in opties, ruimte en techniek.
Begon met een Volvo 440 1.8 dl(1994), ging naar een Toyota Corolla 1.6 linea sol(2000), Toyota Corolla 1.6 sport aniversaire(2006) die helaas aan puin gereden door een dronken bestuurder en een Toyota Auris 1.6 business line (2007). elk auto had meer opties. waar de Volvo niet eens een toerenteller had, naar climate-, traction- en cruisecontrol.(en vermogen van 90, 2x 110 naar 124pk)
2: er moet een kind mee.
Gezien dat ik in september vader ben geworden moest de auto gewoon meer en praktischer worden. de Auris had een grote kofferbak(als je geen batterijen hoeft meet te nemen is de kofferbak erg groot) maar dan merkte je dat een kinderwagen veel ruimte inneemt. dus het wordt of een SUV, of een station wagon.
3. het mag een nieuwe of heel jong(max 1 jaar) zijn. ik ga samen met inruil een grove 35 mille uitgeven. ik kan wachten maar als toevallig ergens 1 is die al klaar staat gaat hij mee.
4. mijn vriendin heeft invloed op mijn keuze.
Ik respecteer haar mening en heb zoveel mogelijk proberen om te buigen naar mijn keuze....met als resultaat dat de auto het liefst automaat moest zijn en niet rood mag zijn.
Met dit kwam de volgende keuzes:
Seat Leon ST, Ateca
Skoda Octavia combi, Superb combi
VW Golf estate
Ford Focus Wagon, Kuga
Renault Megane estate, Kadjar
Kia cee'd wagon sportage
Opel astra sports tourer
Hyundai i30 wagon
Volvo V60
Mazda 6 sportbreak.
na veel beraad, testen en gesprekken is het de Seat Leon geworden.(indien redenen vraag maar in de reacties)
Business intense, dgs, winterpakket erop, 1 van de mooiste velgensetjes die ik gezien heb en nog wat leuks spul
Kinderzit in en we gaan lekker bij familie en kennis langs voor de presentatie. Wordt vervolgd
fiat 600 en een oudere dame
- 198 km
na een dagje rijden en showen is het tijd om naar mijn moeder te gaan en broertje in almere. Broertje wil graag een testrit doen en besloten om rondje hogering te doen. bij de bezinestation op gooische kant besloten we een rijderswissel te doen...en toen gebeurde het.
Terwijl we stil zaten langs de kant kwam ineens uit mijn ooghoek een fiat 600 achteruit rijden. het vel me op dat deze niet ging stoppen met achteruitrijden en claxoneerde, maar was te laat.
DEUKJE! hoe, wat, f$#$%@@.
De dame kwam uit de auto en zei dat ik ineens daar sta?
Hoe, wat? ik teleporteerde niet uit nergens. de auto glimt zo hard in de zon dat je een zonnebril nodig hebt! hoe kan je een stationwagon missen? je 600 heeft niet een dooie hoek van een 18 meter vrachtwagen?
Gelukkig kwam toevallig een motoragent langs om te tanken, we gaan hem motorcopbro noemen, om even te helpen. we leggen allebij de situatie uit wat er gebeurd is. Motorcopbro kijkt even naar de auto en deuk en ziet meteen dat hij gloednieuw is, en geeft me een duim omhoog. vindt een fraaie auto. Maar motorcopbro doet ook een facepalm toen hij de verhaal van de dame hoorde
Afijn, motorcobro legt keurig uit wat we moeten doen, dame en ik vullen de formulieren in en wensen elkaar nog een prettige dag.En oja, dame's 600 heeft geen schade.
We gaan weer terug naar de kwaliteiten van de auto.
Top uitstekend, heerlijk.
Kinderwagen past perfect. Kleintje valt zo in slaap, vriendin vindt de stoelen heerlijk, en ik? POWERRRRRR, 150 pk en koppel die bij 2000tp beschikbaar is, is heerlijk. Het grappige is als je minder power hebt, meer gaat toerenjagen en mee te komen. Ik had voor het eerst in tijden geen haast. Want ik heb power wanneer ik die nodig hebt. De dgs doet goed zijn best en vindt hem best logisch schakelen, vloeiend zelfs.
Ik moet wel aan de volgende zaken wennen:
De lichten zijn automatisch maar zie helaas in de klokkenhuis niet wanneer de rrijverlichting echt aan zijn.dat kan je alleen bij de regelaar rechtonder het stuur.
Keyless entry werkt heel raar.Ik krijg hem niet altijd open of dicht.
Spiegels klappen niet automatisch dicht, terwijl dit in de instellingen aan staan, dat wordt nakijken bij de dealer.
Afijn. voor de komende week gaan we nog het volgende doen
setje witerbanden onder,
kaarten updaten
afspraak voor de deuk
en nog meer kilometers vreten!
tot ofver een paar duizend km
reviewtje
- 610 km
een reaguurder vroeg voor een review; gezien dat de eerste tankbeurt nu geweest is kan ik wel een mooie reveiw van maken:
Exterieur
Mystery Blue in combinatie met de FR bumpers en velgen maakt dit tot een mooi geheel. Ik heb ook voor de LED koplampen gekozen omdat de standaard lampen zo niet bij de lijnenspel van de auto passen. Het ziet er zelfs goedkoop uit met de standaard lampen. De LED lampen produceren ook een helderheid die ik zelden gezien heb in het donker, alles is duidelijk. Wel is het zo door de FR kit ietsje verlaagd is en moet goed uitkijken met drempels en kuilen. Heb ook de keyless entry maar dit werkt raar bij de deuren maar goed bij de achterklep. zal dit nog even navragen bij de dealer.
Motor:
de 1.4 tsi act in combinatie met de DSG bak is in een woord: Ongelooflijk. Het is soepel en vloeiend als je rustig mee omgaat, ik verwacht toch wel dat de turbo aardig drukt wanneer deze goed draait maar hij is soepel. Tenzij je de sport modus ingaat, dan is het beuken, beuken, beuken. Ik heb ook voor de DCC optie gekozen waardoor de vering en motor allemaal op elkaar afgestemd wordt en dat maakt dit tot een auto met 3 karakters. De ECO vriendelijke auto, de normale woon werker en de weekendsporter. Werelds.
Ik had zelf ook de 1.0 tsi uitgeprobeerd en vond het geen stakker, maar ik ga niet achteruit in auto's en dit geldt ook dus voor vermogen.
interieur:
Ik zal dit onder 2 gedeeltes verdelen; De bestuurder en passagier en de achterbank en kofferbak.
De bestuurder- en passagierstoelen zitten heerlijk en voelen top: Heb de alcantara optie genomen en met de FR optie zit het ook een stuk strakker. je kan zeker rustig een langere reis maken. De stuur voelt dik en goed aan en de snelheidsmeters zijn duidelijk te overzien. Ik heb geen elektrische stoelen gekozen omdat ze raar genoeg geen geheugensteun aanbieden. Heel raar en ben dit vaak tegengekomen dat ze dit bij de duurdere segment als optie pas aanbieden. Wat ook ongelooflijk mooi is om te hebben is het panorama dak. Deze is over de lengte van de auto waardoor iedereen voor en achter van de mooie(en in dit geval grauwe) buitenlucht kan genieten. Bediening was even wennen maar kan weinig verkeerd gaan.
Airco werkt goed en is vrij slim in zijn klimatiseren van de auto. heb niet de behoefte gehad nog om zelf wat in te stellen zoals harder of zachter blazen.
Achterin zit de kinderzitje met goed aangegeven ISOFIX en met kan ook goed achter zitten. ik heb zelf best wat beenruimte nodig voorin en is fijn om te weten dat en normaal persoon van 1,80 nog steeds redelijk goed achter mij kan zitten. De koffebakruimte is groot, de kinderwagen kan makkelijk mee heb dan nog genoeg ruimte om nog wat boodschappentassen mee te nemen.
Infotainment:
ik heb de 8 inch scherm met navigatie en werkt goed.Ik heb soms het gevoel dat alles iets sneller kan werken maar heel nodig een soort zoef animatie moet laten zien.maar verder doet het uitstekend. Ik heb een android telefoon met android auto en deze werkt ontzettend goed, snap niet waarom deze nog niet officieel uit is in Nederland.. Bellen is helder, navigatie is up-to-date en DAB+ radio is superhelder, als je bereik hebt. Heb gekoze voor de Seat Sound en wat een geluid produceren de speakers. 10 speakers+ een sub woofer in de reservewiel levert een lekker soundje.
afijn. de winterbanden zitten eronder nu en zorgt ervoor dat de rit ietsje comfortabeler is geworden. we gaan nog wat langere ritten inplannen en zien wat er verder gebeurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business Intense, Automaat, Trekhaak, PDC, Carplay, Rijklaarprijs incl. garantie.
- 2017
- 162.144 km

Seat Leon 1.5 TSI Xcellence Bus. Intense Carplay LED PDC
- 2018
- 118.918 km

Seat Leon ST 1.4 EcoTSI FR Business Intense CAMERA | BEATS AUDIO | RIJKLAAR INCL. 12 MND. BOVAGGARANTIE
- 2018
- 81.071 km