Seat Leon ST 1.5 TSI 150pk FR Ultimate Edition Black (2020)

autoreview

Seat Leon ST 1.5 TSI 150pk FR Ultimate Edition Black (2020)

Signalement

UitvoeringLeon ST 1.5 TSI 150pk FR Ultimate Edition Black
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst145.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deel 1

  • 145.000 km

Nu het einde van de leasetermijn bijna in zicht is, vond ik het een mooi moment om na 3.5 jaar en meer dan 100dkm toch nog een review te schrijven over deze auto.

Na het switchen van baan kreeg ik deze auto zo gezegd "uit de pool". Hij was toen 1 jaar en 30 dkm oud. Het feit dat de eerste deuken en stoeprandschade er al op zaten, maakte niet dat ik direct gehecht was aan de auto.

Na 2 jaar lang 80dkm per jaar te hebben gereden in eerst een Superb (2.0 TDI), toen een Passat (2.0 TDI DSG) en uiteindelijk een Tiguan (1.5 TSI) was deze Leon ook een stap terug. Althans, dat was mijn eerste aanname.

Deze Leon betreft een Black Edition, onderscheiden door zijn mat zwarte wielen en spiegelkappen. Een uitvoering uitgegeven net voor overgang naar het nieuwe model Leon met praktisch alle opties aan boord. Vooral de DSG, ACC en het instelbare onderstel zijn erg prettig. Ook is het met de 1.5 TSI best een vlotte auto en ligt hij best goed op de weg. Het enige dat ik miste uit m'n Passat waren de R-line stoelen met een langer zitvlak, maar behalve dat dus enkel plussen.

De leukste optie om mee te spelen vond ik het DCC (Dynamic Chassis Control), deze had ik ook in m’n Superb en werkt eigenlijk nog identiek. “Normaal” is eigenlijk de meest gebruikte stand, en waar je op de autobahn denkt de auto het beste in “Sport” te kunnen zetten stuiter je met hoge snelheden in deze modus gewoon van het asfalt af. Ook de mogelijkheid om alles zelf in te stellen (demping, stuurgevoel, gasrespons) is aanwezig, best geinig!

Ook een leuk feitje; de flippers achter het stuur reageren een fractie trager dan wanneer je handmatig schakelt met de DSG pook. Deze flippers gebruik ik dan ook alleen op bochtige bergwegen waarbij ik zelf wil schakelen maar wel beide handen aan het stuur wil houden, en verder gewoon niet.

Tijdens de eerste maanden rijden met de Leon vielen mij vooral het brandstofverbruik op. Met lange stukken 100 rijden op de Nederlandse snelwegen was een gemiddelde van 1/22 zowaar haalbaar! Hiervoor moet je wel ononderbroken kunnen rijden, zonder files, steile heuvels of zware belading zodat de 2-cilinder modus goed zijn werk kan doen. Maar met dagelijks woon-werk was het bijna een sport om boven de 1/20 te blijven. Na verhuizing naar een drukker deel van NL zakte dit al gauw naar 1/16-1/18, files zijn nu eenmaal niet bevorderlijk voor het verbruik.
1x heb ik het voor elkaar gekregen een gemiddeld verbruik van 1/7 te halen, dit kwam door een 1500kg+ zware, maar vooral ook erg grote aanhanger achter de auto. Daar is de Leon met zo’n kleine motor toch echt niet voor gebouwd. Om snelheid vast te houden op de snelweg moest de DSG handmatig in zijn 5 worden gehouden, wat inhoudt dat je constant hoog in toeren rijdt.

Deel 2

  • 145.000 km

Gemiddeld heb ik over de laatste 45dkm 1/14.8 gereden (bijgehouden in Spiritmonitor). Hierbij vaak 200km woon-werk door de randstad (veel file) gereden, en eens per maand naar Duitsland waarbij alle 150pk’s even aangesproken worden. Dat gemiddelde kan dus zeker beter.

Problemen;
- Olieverbruik. De VAG onderhoudsintervallen van 30dkm zijn naar mijn mening te lang. Iedere 15dkm moet er sowieso een halve liter olie bij. Trek ik langere tijd een zware aanhanger, of belast ik de auto zwaar (autobahn) dan zie ik de olietemperatuur stijgen naar 105-110 graden en lijkt de auto wat meer olie te verbranden. Ik heb standaard een halve liter achterin liggen.
Is dit echt een probleem? In principe is hier goed mee te leven, een halve liter per 15dkm valt ver binnen de marges, maar het valt me wel wat tegen. Waarom kon ik met mijn Toyota wel 120dkm rijden zonder enig olieverbruik en lukt dit bij VAG nog steeds niet? Ook alle voorgaande VAG leaeauto’s had ik hier problemen mee.

- Haperende software. Ik heb met enige regelmaat ruzie met het infotainment systeem in de auto. Het scherm blijft zwart, of bevriest. Maar als het eenmaal werkt dan werkt het goed. Ik gebruik enkel de radio, of Apple Carplay. Het enige nadeel hiervan is dat de navi niet op het digitale dash wordt weergegeven.

- De mat zwarte Black Edition wielen. Zie ze maar eens schoon te houden! De matte lak is erg gevoelig voor vuil. Ik was de auto niet met de hand, en het zuur van de wasstraat is er inmiddels ingebrand, het lukt mij niet meer om dit weer strak te krijgen.

- 31dkm. Lekkage door het dakraam. Veroorzaakt door een verstopte afvoer. Resultaat; een drijfnatte kofferbak, beslagen ramen, schimmel. Opgelost door de dealer.

- 115dkm. Piepende remmen achter, na schoonmaken van de remklauwen achter niet verholpen. Omdat de auto bijna uit de lease is ben ik gestopt met zeuren bij de garage (2x aangegeven. 1x de remblokken vervangen, 1x de remklauw los gehaald en gemeerd).

- 137dkm Apple carplay connectie. Verbinding is niet altijd optimaal. Een nieuwe kabel, nieuwe telefoon en zelfs een software update gaven geen verbetering. Soms gewoon even gebruik maken van het navi systeem in de auto zelf.
- 137dkm. Mechaniek openen achterklep werkte niet altijd, vervangen.
- 137dkm. Auto trekt naar rechts, vermoedelijk een flinke stoeprand geraakt. Auto uitgelijnd.
- 137dkm. Licht vermogensverlies. Toen ik de auto net had zat er simpelweg wat meer pit in. De 8.5 seconden van 0-100 haalt hij bij lange na niet meer. Volgens de dealer te wijden aan vervuiling in de inlaat. Omdat het minimaal is en de ingreep niet vergoed wordt door de leasemaatschappij is in overleg met de dealer besloten het zo te laten.

- 140dkm. DSG bak geeft soms wat problemen. Schakelen van D naar R en andersom kost iets meer tijd dan voorheen. En soms is terugschakelen naar P nodig om de automaat in D of R te krijgen. Niet vaak voorkomend maar wel storend, is zo’n 3x voorgekomen in de laatste 5dkm, maar niet te reproduceren bij de dealer. Schakelt verder nog prima tijdens het rijden.

Al met al geen schokkende dingen. Maar vooral de laatste twee punten maken wel dat ik de auto zelf niet over zou nemen na afloop van de leasetermijn. Vooral bij de DSG zou het mij verbazen als deze probleemloos de 2 ton zou halen. Opmerkelijk is wel dat de veel gelezen problemen met vroeg opschakelen, trillingen in de auto, en slecht schakelen bij koude motor totaal niet voorbij zijn gekomen bij mijn auto.

Ik heb de afgelopen 100dkm+ best genoten van de Seat. Hij doet wat hij moet doen, en zelfs met proefrijden in nieuwe auto’s voelt het toch vertrouwd aan om weer in de Leon te kunnen zitten. Qua ruimte met een klein gezin is het echter wel vaak proppen. Wanneer ik een kinderzitje achter in de auto zet moet de voorstoel zodanig ver naar voren dat je met lange benen niet prettig meer kunt zitten. Prima voor een uurtje rijden, maar voor lange ritten niet ideaal. We hebben besloten bij de volgende auto voor een ruimer exemplaar te gaan.

Uiteindelijk zijn we beland bij de Tesla Model Y. Van alle EV’s (verplicht bij keuze nieuwe auto) in zijn prijsklasse toch het meeste auto voor je geld. En om de pijn voor mijzelf wat te verzachten heb ik de performance versie aangevinkt. Ter compensatie staat er gelukkig nog een oude V8 in de garage, zo kom ik toch nog aan mijn Freebees 😊!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.