Seat Leon 2.0 TDI Stylance (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 TDI Stylance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 95.000 km |
ERVARINGEN
- 95.000 km
Na een Seat Ibiza kwam ik deze auto tegen in de showroom. Mooie lijnen, stoere voorkant, mooie achterkant (beetje Alfa achtig). Proefritje gemaakt. Ik was meteen verkocht. Zo veel luxe op deze auto (standaard o.a. climate controle, cruise controle, bandenspanning, alles electrisch) en een geweldig onderstel, vooral in de bochten merk je dat je deze veel sneller kan nemen dan eerst. Al iets te weinig vermogen, dus meteen fabriekaf laten tunen tot 170 pk en 370 Nm. De auto schiet er vanaf 2200 toeren werkelijk waar vandoor. En in zijn 4 zit je zo boven de maximaal toegestane snelheid. Nadeeltje nog steeds van de TDI motoren is dat ze koud toch nog steeds een beetje een ochtendhumeur hebben. Eenmaal warm is ie lekker stil.
De stoelen zitten heerlijk, goede zijdelings steun, vooral in bochten. De versnellingsbak schakelt soepel, hoewel ik soms de 6 mis. De remmen zijn perfect en geeft veel vertrouwen op de linkerrijbaan. Het interieur ziet er goed, genoeg opbergruimte. Alleen de kwaliteit had iets beter gekund. Nadeel vind ik wel dat de vooruit heel schuin afloopt.
Als extra opties heb ik genomen:
- esp (is uitschakelbaar);
- middenarmsteun (onhandig geplaatst);
- radio cd/mp3/radio met blue tooth (kost n hoop, maar ideaal om handsfree te bellen en je zelfgemaakte mp3’tjes te beluisteren)
Pluspunten:
- vormgeving;
- trekkracht;
- uitrusting;
- wegligging;
Minpunten:
- plaatsing middenarmsteun.
- voor de rokers, een asbak is een optie!
O ja, het verbruik is tot nu toe ca. 1:17. Op lange stukken snelweg zonder files uiteraard stukken hoger.
De dealer was trouwens top!
Update april 2007:
Nu na 14 maanden rijden in deze prachtige auto is het nog steeds een genot. Fantastisch stabiel op de weg, snel, krachtig, betrouwbaar en het verbruik is afgenomen tot ca. 1:17,5. Ben nog steeds enthousiast.
Minpuntje is wel geworden, een relatief grote dode hoek. K heb nu al een paar keer gehad dat r toch een auto in de dode hoek terwijl ik wel gekeken heb. Dit komt door het gedeelte tussen de bestuurdersraam en het achterraam. Ook nadelig is het scherp aflopend gedeelte van de vooruit. Vaak als k voor de stoplichten sta moet ik ofwel 10 meter voor de stopstreep blijven stilstaan zodat ik het licht nog kan zien of ver voorover zitten om het licht te zien.
Update november 2008:
Na 2 jaar en 9 maanden afscheid genomen van de Seat. De auto geeft veel rijplezier. Veel vermogen, veel kracht, goede wegligging. Alleen het Alfa hart is sneller gaan kloppen en dat in combinatie met een rumoerige motor van de Seat, het soms slechte zicht naar de zijkant heeft me doen besluiten om de Seat in te ruilen voor een Alfa Romeo 156 Sportwagon jtd.
PROBLEMEN
- 95.000 km
geen
update april 2007:
2 onderhoudsbeurten gehad, geen bijzonderheden. 1 klein probleempje, rechterachterlampje doet t ’s ochtends niet, ’s avonds wel. Vermoedelijk los contactje of iets dergelijks.
update november 2008:
nooit problemen gehad met deze auto, m.u.v. het vervangen van een lampje af en toe. Eigenlijk gewoon degelijke, heel betrouwbare auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.