Seat Leon 2.0 TDI Sport-up (2006)

autoreview

Seat Leon 2.0 TDI Sport-up (2006)

Signalement

UitvoeringLeon 2.0 TDI Sport-up
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf72.727 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vanaf aanschaf tot nu toe

  • 72.900 km

Na 2 jaar en 66.000km met veel plezier in een Seat Leon Topsport 1.8 20VT te hebben rondgereden moest ik opzoek naar een diesel (zie mijn andere review).

Omdat de Leon goed bevallen was ging ik weer opzoek naar een Leon, alleen dan een van het nieuwere type. Omdat ik wat wel een beetje vermogen gewend ben moest het een 2.0 TDI en een Sport Up uitvoering worden (het oog wilt ook wat).

Na veel zoeken en auto’s vergelijken kwam ik uiteindelijk bij een donkerblauw Leon 2.0 TDI Sport Up uit. De auto kwam uit 2006 en had 72.000km op de teller staan. Niet veel dus voor een diesel, net als de vorige Leon welke ook zeer weinig had gereden voor zijn leeftijd.

De garage gebeld en gevraagd of de auto er nog stond, dit was het geval. Vervolgens 130km gereden om bij de auto te gaan kijken. Na een praatje met de verkoper en een proefrit was de koop snel gesloten.

De Sport Up uitvoering is o.a. te herkennen aan het sport interieur, mistlampen, 17 inch lichtmetaal en het lederen sportstuur. Verder is de auto voorzien van een paar extra opties: lichtsensor, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, geïntegreerde blue-tooth carkit icm. stuurbediening en donker getinte ruiten achter. De eerste eigenaar heeft de auto ook door ABT laten chippen, in plaats van 140pk en 320nm moet er dus 170pk en 375nm uitgeperst worden. Tevens heeft hij een Seat-Sport versnellingspook en Seat-Sport uitlaat sierstukken laten monteren.

Omdat de auto nog afleveringsklaar gemaakt moest worden en ik een beetje met me werk zat kon ik 1,5 week later de auto op komen halen. Had ik mooi de tijd m’n huidige Leon Topsport nog te verkopen (dit is gelukt!). Omdat ik zelf Seats verkocht heb was de aflevering vrij kort, hij hoefde me namelijk niks over de auto uit te leggen…. De terugweg was genieten, vooral van de soepelheid waarmee de TDI versneld. Lekker laag in toeren hangen, gas geven en hij spuit er vandoor. Op de terugweg een gangetje van 130/140 naar huis toch een gemiddeld verbruik van 1:17! Kijk dat is de reden waarom ik een diesel heb aangeschaft.

Het rijden met de Sport Up is puur genieten. Natuurlijk mis ik de snelheid wel eens die de Topsport had, maar de diesel rijdt gewoon wat soepeler. Ik ben ook een stukje rustiger gaan rijden. Vooral als de tank leeg is en er moet getankt worden is het ook weer wat meer genieten. Ik rij nu bijna 300km verder op een tank en moet 30 euro minder afrekenen! Als hij koud is laat de TDI is zich horen, maar naar mate de motor warm wordt vervaagd dit. Met 120km/h op de cruisecontrole geeft de BC gemiddeld 1:19 aan. Deze is meestal wel iets aan de positieve kant, maar aan de pomp kom ik nog steeds op een verbruik van 1:16 uit met stevig doorrijden. Waar je bij de Topsport de toeren op moest zoeken kan je hier lekker in de versnelling blijven hangen, het koppel sleurt je wel vooruit.

De stoelen zitten beter dan die van de Topsport alhoewel deze ook niet verkeerd waren. Ze geven net wat meer zijlinkse steun en zijn voorzien van een lendesteun (welke ik niet gebruik).
Het af-fabriek blue tooth systeem werkt ook perfect. Je koppelt de telefoon met de auto en vervolgens wordt de gehele telefoonlijst in de boord computer van de auto geladen. Via het stuur kan je vervolgens het telefoonboek, gebelde/gemiste oproepen raadplegen, opnemen en ophangen gaat ook via t stuur. Aangezien ik veel bel in de auto heb ik dit al veel kunnen testen. De verstaanbaarheid is ook perfect, ben altijd goed verstaanbaar zonder geruis of hol te klinken. Een bijkomstigheid van het blue tooth systeem is dat je een groot boord computer display hebt met uitgebreide functies. Je kan diverse functies voorzetten, TMC meldingen van de radio, het telefoonmenu, actuele waardes (verbruik enz) en een kopje waar je tijdens stilstand settings van de auto kan wijzigen.

Wat me wel op is gevallen is dat de auto geen reservewiel heeft maar een spuitbusje met een compressor. Deze gaat dus vervangen worden door een reservewiel want als je je band aan gort rijdt heb je niks aan een spuitbus. De uitlaat sierstukken van Seat-Sport zullen vervangen door rechte exemplaren. Dit aangezien deze nu schuin omhoog gericht zijn, hierdoor blaast hij de uitlaatgassen omhoog en door de zuiging helpt dit dus extra mee aan een zwarte achterkant…. Bij rechte is dus veel minder en vind het persoonlijk ook wat netter staan. Normaal kosten de sierstukken 181 euro bij de dealer, via Marktplaats heb ik een nieuw setje in door voor 65 euro op de kop getikt. Moet alleen nog even tijd vrij maken om deze te monteren.

Alles bleek goed te gaan totdat ik na 1000km gereden te hebben de olie wilde gaan pijlen. Dit was allemaal in orde, toen ik na het koelvloeistof tankje keek zag ik dat deze zo goed al leeg was.... Deze was vol toen ik de auto ophaalde. Ik de garage gebeld, welke zei vul hem even bij en kijk dan wat hij doet, misschien dat t eenmalig is geweest.

Koelvloeistof weer op max afgetopt en weer gaan rijden, het niveau zakte weer weg. Weer de garage gebeld en de auto daar neergezet om het na te laten kijken. Ze hebben vervolgens het systeem afgeperst, erg koeler gecheckt en nog wat controles gedaan. Ze konden niks vinden. De baas zelf is toen met de auto 2 dagen op stap geweest, het niveau zakte nog steeds. Toen hebben ze toch maar de cilinderkop eraf gehaald.

Er bleken haarscheurtjes in de kop te zitten tussen het koelwaterkanaal en de uitlaat klep waar hij dus zijn koelvloeistof kwijt raakte. Ze hebben toen een nieuwe kop besteld en alles is netjes onder garantie gefixed. De auto roet ook veel minder. Eerst werden mijn achterliggers voorzien van een pluim roet waar je u tegen zegt, s’avonds zag je de koplampen van de achterliggers vager worden. Ook was het dat na 600km rijden de achterkant onder de roetspikkels zat. Ook vanaf laagtoeren doortrekken, de auto laat bijna geen pluim meer zien. Dit scheelt weer een hoop wassen ;)

Van de voren wist ik dat de 2.0 TDI (BKD type) niet een van de beste motoren is die VAG gemaakt heeft, vooral gescheurde koppen en lekkende EGR koelers komen voor. Maar ik had garantie op de auto dus durfde de gok wel te wagen. Dit ook aangezien ik mensen ken die al 200.000+ hebben gereden met een gechipte 2.0 TDI, dit zonder problemen.

Verder ben ik niet van plan veel aan de Leon te veranderen, hij bevalt me goed zoals hij nu is. Aangezien ik veel s’avonds en s’nachts rij zal er wel weer xenon verlichting in komen. Het liefst had ik het origineel gehad alleen kon ik deze niet vinden. Achteraf originele xenon verlichting inbouwen is ook een dure aangelegenheid, daar kan je veel andere leuke dingen voor doen. Het zal weer een 4300K setje van Pilot worden. Mijn vorig Leon had deze er ook in zitten is me goed bevallen. Vooral omdat deze een perfect lichtbeeld gaven tijdens de APK (ook geen seinende tegenliggers gehad) en de lampjes bleven heel. Via de VAG-com wil ik nog kijken wat er allemaal software matig aan te passen is.

Aangezien de wintervelgen van m’n vorige Leon niet op deze passen (steek 5x100 -> 5-112) ben ik op zoek gegaan naar een setje velgen. Ik dacht ik koop gewoon een setje staal bij de dealer, deze waren alleen duurder dan ik dacht. Kwam op 50 euro ex per velg uit….. Heb toen via Marktplaats een setje originele 16inch Seat velgen gekocht, van de Leon Sport. De banden waren 50% en was totaal 175 euro kwijt voor het setje. Moet alleen de banden nog even om laten zetten.

Mocht er tussentijds nog iets gebeuren dan zal ik mij weer melden, anders tot over 15.000km!

90.000km beurt + modificaties tot nu toe

  • 90.000 km

De auto heeft in middels 90.000km gereden, eigenlijk helemaal zonder problemen.
Bij 85.000 had de auto eigenlijk een beurt moeten hebben maar heb tot de 90.000km doorgereden zodat de auto weer netjes volgens het onderhoudsboekje loopt. Omdat de auto 2x een kleine beurt heeft gehad heb ik een grote beurt uit laten voeren. Alle filters, olie en remvloeistof is vervangen. Tijdens de beurt kwam de monteur erachter dat de linkerachterschijfrem niet vrij ronddraaide. Deze blokjes heeft hij eruit gehaald en alles weer goed gangbaar gemaakt. Tevens heb ik m’n winterbanden om het setje lichtmetalen velgen laten leggen welke ik eerder op MP had gekocht. Heb gelijk m’n wielen laten wisselen, de 17 “ zomerwielen zijn dus de schuur in gegaan. Had geen zin om net zoals vorig jaar in de kou en sneeuw m’n wielen te gaan wisselen. Rijdt wel weer een stukje comfortabeler dan de zomerwielen. Het verbruik schommelt een beetje tussen de 1:15-16. Moet wel bekennen dat ik redelijk door rij. 120 op de CC met niet al te veel tegenwind rijdt de Leon 1:19-20. Ben een maandje terug een lang weekend in Duitsland geweest, kon de TDI een beetje schoongeblazen worden. In het begin hing er een aardige pluim achter, na het weekend was bijna niets te meer te zien
Op de terug weg tot aan de Nederlandsengrens 1:12 gereden, regelmatig 235 op de teller gehad, meer zat er niet in. Boven de 200 blijft de Leon zeker voelen, wordt niet licht in het stuur ofzo. De remmen ook goed kunnen testen voor op het laatst naar links komende , hoe kan t ook anders, Nederlanders. Stoelen zijn ook perfect voor lange ritten, vooral de lange zitting is top, net als m’n vorige Leon had.

Dit type Leon heeft geen reservewiel maar een spuitbus als redmiddel. Omdat ik met m’n vorige Leon wel een reservewiel had wilde ik dat hier ook weer in hebben aangezien het me al 2x heeft gered. Als je een volwaardig wiel achterin wil leggen heb je wel 2 schuimachtige opvulstukken nodig om de vloer te verhogen. Ik naar de dealer toe, gevraagd of ze deze konden leveren, desnoods van een Golf 5. Volgende de dealer was dit niet te bestellen. Viavia kwam ik bij BM-onderdelenshop uit en zag dat ze 1 van de schuimkanten te koop aanboden. Ik gebeld en verteld dat de dealer ze niet kon leveren, na het doorgeven van m’n kenteken belde hij me 5 minuten later terug met de mededeling dat hij 2 nieuwe heeft besteld. Gewoon bij de dealer en met het zelfde zoeksysteem! Na een week waren ze binnen en na een beetje passen en snijden paste ze mooi in de achterbak. Bij een velgenboer heb ik een zo goed als nieuwe stalen velg gekocht voor 15 euro (kwam van een Leon welke na afleveren velgen liet monteren). Hier een van de overige zomerbanden welke van m’n velgenset af kwam laten draaien en heb nu dus een volwaardig reservewiel. Je houdt iets minder bagageruimte over, maar er blijft nog voldoende over. Ik heb bij het zelfde bedrijf een opbergbak voor onder de hoedenplank gekocht, bij de dealer €100+ en daar 25 euro nieuw in doos. Het uitlaatsierstuk welke omhoog stak heb ik vervangen voor een rechte uitvoering van Seat Sport. Heb nu veel minder last van roet op de achterklep.

Tot nu toe doet de Leon het na zoals ik had verwacht super. Met een koude start laat hij goed horen dat hij liever was blijven slapen, beetje ochtendhumeur. Naar mate de olie warm wordt, zakt ook het motorgeluid. Stond laatst naast een Megane DCI, beide een koude start…. De commonrail van de Megane klinkt met koude motor al stiller dan de Leon warm ooit zal klinken. Buiten het geluid is het gewoon een supermotor, altijd bij de les en lekker soepel. De 1e versnelling is iets aan de korte kant, blijft wennen ten opzichte van m’n vorige Leon. 65km/h in z’n 1 was geen probleem als je een keer volgas weg ging, bij 45 km/h houd t bij de diesel wel op. Maarja, gewoon vroeg doorschakelen en het koppel sleurt je wel weg.

Hopelijk blijft hij zich nog lang zo gedragen als hij nu doet.

Bij 105.000km zal ik me weer melden, mits er zich iets voor doet natuurlijk.

Trillende auto.....en nieuwe APK

  • 102.000 km

Een week geleden merkte ik dat mijn Leon wanneer de motor stationair draait trilde.
Ik nam een kijkje onder de motorkap en zag dat mijn blok aan het schudden was. Eerst merkte ik het alleen wanneer de motor op temperatuur was, toen begon hij het ook met een koude motor te doen. Ook met de motor uitzetten bleef deze na ploffen, hij klonk ook wat rauwer. Dacht zelf aan een kapotte pompvertuiver, na een beetje zoeken op internet werd dit ook zo'n beetje bevestigd. Mijn monteur gebeld wanneer hij tijd had en toen het zover was van auto's gewisseld. Kon ik weer een paar dagen rondrijden in een Subaru Impreza GT Turbo ProDrive, altijd leuk. Die avond belde hij op met slecht nieuws...
Tijdens de vorige koprevisie zijn de pompverstuivers verkeerd afgesteld, niet eigenlijk.

1 pompverstuiver was helemaal overleden, 2 andere waren ook beschadigd maar deze konden gereviseerd worden, de andere was ook beschadigd en konden wat onderdeeltjes van vervangen worden. De kabelboom die alles aanstuurd zag er ook niet meer helemaal 100 uit(was door de olie aangevreten), deze moest ook vervangen worden. 2 soort van aanslag hoedjes van de pompverstuiver waren verdwenen en deze werden gelukkig terug gevonden in het carter. We zijn druk bezig met het sparen voor de bruiloft en huwelijksreis over 2 maanden dus het kwam allemaal een beetje ongelukkig uit. Omdat de monteur alles voor inkoop kon krijgen en het revisie bedrijf van de pompverstuivers goed kende viel al met al de prijs erg mee.
De auto heb ik weer terug en hij rijdt weer super! Veel stiller, slaat goed aan en heeft z'n power weer terug. Dit laatste was namelijk ook verdwenen.
De APK is hij trouwens vlekkeloos door heen gegaan. Alles was tiptop in orde.

Het was gewoon domme pech dat dit is gebeurd.De cilinderkop is toen een garantie reparatie geweest bij het autobedrijf waar ik hem gekocht heb. Het is ook begrijpelijk dat het autobedrijf zoiets heeft van dit komt niet door ons, ook omdat het al 3/4 jaar later is. Een pompverstuiver is sterk en kan veel hebben, maar op een gegeven moment begeeft deze het ook. Het wordt dan zo'n welles-nietes spelletje. Neem ze ook niks kwalijk.

Heb afgelopen week ook 2 nieuwe voorbandjes voor onder de zomervelgen besteld, komen weer fijne Conti SportContact3 bandjes onder. De planning is volgende week de winterbanden er onderuit te halen en de mooie zomervelgen er weer onder de doen. Voor komend jaar zal ik nieuwe winterbanden nodig hebben, aangezien deze na 3 jaar en 45000km dienst z'n beste tijd hebben gehad. Moet nog even kijken wat voor merk en type band de Faté AR270 Antartika gaan vervangen. Het is in Nederland niet echt een bekende band maar Duitsland wel. Heb de banden toentertijd n.a.v. reviews op reifentest.de aangeschaft en ben er zeer over te spreken. Zijn alleen moeilijk te krijgen in Nederland, dus geen idee wat de volgende zullen zijn.

Over 3000km moet de auto weer een kleine beurt hebben, dan zal ik me natuurlijk weer melden :)

Kleine beurt + 2 probleempjes

  • 105.000 km

Zo weer een kleine update.

De beurt is al weer een tijdje geleden uitgevoerd, maar door trouwen en de huwelijksreis is deze update er een beetje door heen geschoten.

De laatste kilometers zaten er weer op, dus de auto moest weer een kleine beurt hebben. Dit was eigenlijk niet meer dan de filters en de olie vervangen. Wat me wel de laatste tijd opviel was dat de airco het minder begon te doen. Zodra ik weg reed duurde het erg lang voor er koude lucht de auto in kwam. Zodra ik voor een stoplicht stil stond en de motor stationair draaide deed de airco zo goed als niks meer. Eigenlijk helemaal niks. Na wat testen bleek dat de airco koppeling overleden was. Dit is geen aan-uit airco, maar deze wordt naar mate van bekrachtiging verder aangetrokken. De poellie van de airco is toen vervangen en gelijk het systeem leeg getrokken, gevuld en afgeperst. Het werd weer heerlijk koud in de auto. Een ander ding wat me opviel is dat zodra ik van het gas ging de auto iets naschokte. Ook zodra ik de motor uitzette ging deze schokkend uit. Dit voelde je ook door de auto heen. Ik was eerst bang voor mijn 2-massa vliegwiel, aangezien dit wel eens vaker voor komt. Net voor de beurt kwam er een storingslampje op het dashboard tevoorschijn en een verzoek op de boordcomputer dat ik de werkplaats op moest gaan zoeken. Dit konden ze dus gelijk tijdens de buurt gaan doen. Mijn gasklep was overleden. Deze regelde niet meer en had dus een vaste stand aangenomen. Vandaar dat de auto nahikte bij gas los en bij het uitzetten niet dicht liep. Al met al was het weer 80 euro voor de poelie en 300 euro voor de gasklep… Maar de auto reed weer heerlijk, dat is ook wel belangrijk. Je hebt ook van die reparaties die veel geld kosten, maar dat de auto er niet beter door gaat rijden. Deze gelukkig wel.

Een week of 2 geleden merkte ik nadat ik bij m’n ouders op visite was geweest en bij het wegrijden wilde toeteren er bar weinig geluid uit de claxon kwam. Hij deed helemaal niets, alleen het relais klikte. Na via een omweg de claxon eruit te hebben gemeubeld, zag deze er niet helemaal weer top uit. Kwam wat troep uit zetten. Aangezien ik toch al een andere claxon erop wilde zetten was dit een gelegenheid om daar gebruik van te maken. Je er zelf tot toe zetten om iets te doen is lastiger dan als iets noodzakelijk gedaan moet worden. De originele toeter was een enkele toeter waar een armzalig geluid uit kwam wat totaal niet bij de auto paste. Mijn vorige Leon van het eerste type had een mooie dubbele claxon, jammer dat ze dan op zulke dingen bezuinigen. Bij de sloop had ik voor €10 een mooie claxon incl. beugels. Deze gemonteerd en kan eindelijk weer toeteren.

Ik heb ook nog een kleine aanpassing gedaan aan de auto, een via de afstandbediening te openen achterklep. Het komt wel eens voor dat het keihard regent, of dat je gewoon je handen vol hebt. Nu is het een kwestie van het knopje van je AB in te drukken en de achterklep gaat over.Op het SEAT-online forum was een topic waar alle benodigdheden te vinden waren om dit uit te voeren. Via een VAG-com moet er een softwarematige aanpassing gedaan worden aan het slot van de achterklep, een boot-pop functie. Verder 2 gasveren van een Skoda Octavia en bump-stops voor de achterklep van een Volkswagen Scirocco. Voor een kleine 40 euro is het een leuke mod die niet veel geld kost.

Zoals ik al in mijn vorige update meldde dat de winterbanden aan vervanging toe zijn ben ik rond gaan kijken voor een vervanger.
Ik ben de afgelopen winterbanden testen geraadpleegd om een goede vervanger te vinden. Mijn oog was gevallen op de Dunlop SP Winter Sport 3D band, die kwam in elke test er wel goed uit en is ook de "goedkoopste" van de top 3. Bestel de banden altijd via internet en toen zag ik dat ze ook de nieuwe versie van deze band hadden. De nieuwe Dunlop " -" 4D. Deze heeft net weer wat betere eigenschappen en het scheelt maar 3 euro met de 3D. Dit gaat hem dus worden. Ga van de week de banden bestellen en mijn oude winterbanden in de verkoop doen, kijken of ze nog wat opleveren.

Nu nog een klein stukje over hoe de 40.000km bevallen zijn.

Ik stap nog steeds elke ochtend met plezier de auto in. De stoelen van mijn vorige Leon (Topsport) zaten al goed, en gaven goede zijlinkse steun. De stoelen van deze Leon hebben nog iets meer het kuipstoelen effect dus nog iets beter en de lange zitting is ook erg prettig. Bij een koude motor is de diesel wat luidruchtig, zodra hij warm is wordt dat iets minder, maar blijft aanwezig. Eenmaal op snelheid valt dit geluid weg en vliegen de kilometers onder de banden door. Op de snelweg verbruikt de motor rond de 1:18, ga je ipv 120 rond de 100 hangen is 1:20 haalbaar. Aangezien ik best wel door rij zit ik gemiddeld op de 1:15, om de 750km sta je weer aan de pomp. De Leon is niet helemaal kraakvrij, af en toe zit er een kraakje achter in het dashboard. Dit kan misschien ook de kabel van de Solisto zijn die is ingebouwd. De Sport Up is ook vrij stug. Mijn vorige Leon Topsport was een stuk comfortabeler. Als je over een kllinkerweg of over dwarsriggels rijdt voel je goed wat er onder de Leon gebeurd. Dit wordt vrij hard door gegeven aan de inzittenden, vooral aan de achterpassagiers. Ik heb zitten twijfelen er mooie 18" wielen onder te doen, maar dan zal hij alleen maar nog stugger worden. En met een kleine zal hij of zij dit ook niet echt waarderen. Het onderstel is buiten de stugheid wel een fijn onderstel m.b.t sportief rijden. Hij is lekker direct en je voelt goed wat er onder de auto gebeurd, dus ook wanneer je op de grens rijdt. Doordraaiers of een klaverblad kan goed genomen worden, heeft ook met de fijne Conti's te maken die er onder liggen. De Vredensteins die er bij aflevering onder lagen begonnen eerder te glijden en hadden een stuk minder grip op nat wegdek. De Leon loopt ook lekker door, in Duitsland bleef de naald van de teller hangen op 235, 227 op de GPS. Niet slecht voor een 170pk diesel. De 2.0TDI verbruikt niet veel olie, moet af en toe wat bijvullen. Maar hij mag ook wel iets verbruiken wanneer er door wordt gereden. Het enige wat ik hoop is de dat extra onderhoud kosten een beetje wegblijven. Heb nu in 1 jaar tijd 1100 euro aan extra kosten gehad. Had ik alles door de dealer laten doen had dit op de 2600 euro gezeten. Buiten dat blijft het een bak geld.

De teller staat inmiddels als weer op 112.000 km, zodra de 120.000 is bereikt zal ik me weer melden. Dan komt er een grote beurt aan incl. distributieriem e.d. .

120K beurt en afscheid van de Leon...

  • 126.000 km

Even weer een update (120K beurt) en tevens het afscheid van de Leon….

De review is er even tussen door geschoten door de komst van een kleine.
Een paar maanden terug was het weer zover. De teller in de Leon passeerde de 120.000km. Tijdens de beurt zijn de riemen, waterpomp, spanner en rollen vervangen. Ook heeft hij een grote beurt gekregen waar alle filters en vloeistoffen vervangen zijn. Zoals ik al eerder aangaf heb ik 4 nieuwe winterbanden besteld, de Dunlop SP Winter Sport 4D. De oude winterbanden ben ik dus voor 4 verse banden laten vervangen. Met monteren heb ik toen nog even gewacht aangezien de temperaturen nog aardig hoog waren. Ook de remblokken voor en achter zijn vervangen, deze waren aan vervanging toe. Het aanlopen wat ik af en toe linksachter hoorde is ook verdwenen, deze remblok was ook nagenoeg helemaal op.

De Leon rijdt nog steeds voortreffelijk, loop nog steeds met veel plezier naar de auto toe en nog belangrijker, stap met een goed gevoel uit. De stoelen zitten nog steeds super en het onderstel is nog steeds top. Hij laat zich goed in de bochten zetten en geeft goed aan wat er zich onder de voorwielen afspeelt. Wel blijf ik het onderstel erg stug vinden. Dwarsriggels, gaten in t wegdek of kleine drempels worden hard doorgegeven aan het interieur. De motor blijft een glimlach op je gezicht toveren, er altijd genoeg vermogen om er van door te gaan. Tijdens een uitstapje naar Duitsland liep hij weer vrij vlot naar de 235 toe en blijft dan stabiel aanvoelen.

Onder mijn vorige Leon had ik ook Dunlop Sport Contact 3 banden liggen, was een erg fijne band en stille band, vandaar dat ik ze ook weer onder deze Leon heb gedaan. Bij dit type Leon hebben ze eerder de neiging te gaan cuppen. De banden iets vaker gewisseld van voor naar achter en het was verholpen. De winterbanden (de Dunlops) hebben er ook onder gezeten. Dit echt een superband, hij ploegde overal door heen. Ook op hogere snelheid (geen sneeuw) blijft de band een goed gevoel geven. Ze maken ook een stuk minder geluid dan mijn vorige winterbanden. Mijn collega had hiervoor Goodyear winterbanden en is ook voor de Dunlop 4D’s gegaan en vond ze ook een stuk stiller.

Door de komst van de kleine en de hoeveelheid spullen die elke keer vervoerd moesten worden kwam ik er toch achter dat de Leon niet de ruimste is. Omdat ik een volwaardig reservewiel onder de vloer in de achterbak heb liggen, ligt deze 10cm hoger dan normaal (dus minder laadruimte). Als de kinderwagen achterin ging, moesten alle wielen eraf, dan paste deze er net in, de hele achterbak zat dan vol. De rest van de spullen moesten dan op de achterbank. Langzamerhand begon ik me hier aan te ergeren dat het elke keer weer passen en meten was als er iets vervoerd moest worden en de kleine ook mee ging.

Ik heb toen besloten de Leon te gaan verkopen. Dit ging echter met een dubbel gevoel…. Aan de ene kant wilde ik een auto met ruimte maar aan de andere kant de Leon rijdt zo lekker. Stel je verkoopt een auto omdat je er op uitgekeken bent is dit vrij makkelijk, dat was bij deze auto niet het geval. Ik was/ben namelijk nog steeds gek op de Leon en al helemaal niet op uitgekeken. Maarja…

Ik heb 2 jaar en 54.000km (staat nu op 126.000km) met de Leon gereden wat m.b.t. het rijplezier super is geweest. Het is een fijne auto waar je na een rit weer helemaal fris uitstapte. Alleen technisch ging het wat minder. De 2.0 TDI is een fijne motor alleen niet de beste die er is. Heb aardig wat problemen hiermee gehad, zie het stukje “Problemen tot nu toe”. Ik merkte ook dat het 2-massa vliegwiel niet meer het eeuwige leven had, deze zat er dus ook aan te komen wat weer een prijzige reparatie zou worden. Al met al kijk ik met veel plezier terug op de tijd dat ik de Leon gereden heb.

De Leon heeft in totaal 1 week te koop gestaan en toen is hij door zijn nieuwe eigenaar opgehaald (rijdt nu ergens in Limburg rond). Er zouden die zaterdag 4 mensen komen kijken, de eerste heeft hem gelijk voor de vraagprijs gekocht. Het is dan toch wel rot om dat de auto waar je nog zo gek op bent de straat uit zien rijden.

Een kleine troost want de “nieuwe” auto stond al weer een week voor de deur. Na een lange zoektocht, veel auto’s bekijken en vergelijken kwam ik toch weer uit waar mijn eerste voorkeur naar uit ging.

Het is een Volkswagen Passat Variant1.9TDI DPF Sportline Business geworden in de kleur Blue Graphit.

Hier zal ik uiteraard weer een review van gaan maken!

Problemen tot nu toe

- Gescheurde cilinderkop. De auto verbruikte zeer veel koelvloeistof, de cilinderkop is onder garantie vervangen.
- 4 kapotte pompverstuivers, 1 totaal overleden, 2 gereviseerd en 1 opgelapt.
Tevens nieuwe kabelboom aangezien deze door de olie aangevreten was.
- Defecte claxon, vervangen door een 2 tonige claxon.
- Gasklep overleden, deed niks meer waardoor de auto ging schokken.
- Airco poelie defect, airco deed bijna niks meer, is vervangen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.