Seat Leon 2.0 TDI 170pk FR (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 TDI 170pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 31 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik een jaar in een VW Golf V 1.9TDI heb rondgereden mocht ik dan eindelijk zelf een auto uitgaan kiezen van de baas. Ik wilde heel graag een snellere auto, met een mooi(er) uiterlijk. Uiteindelijk koos ik voor de Seat Leon 2.0TDI FR. Op 25-03-2008 kon ik de auto ophalen bij autodealer van der Velden uit Benthuizen. (Erg goede dealer trouwens).
De Seat Leon FR (wat voor Formula Racing staat) sprak mij erg aan vanwege het sportieve uiterlijk. De auto ziet er dankzij zijn hoekige lampen, 17’-velgen (optioneel 18’ of 19’) en weggewerkte achterdeurhandvatten gestroomlined uit. Het FR logo aan de achterkant van de auto maakt het af.
Van binnen straalt de sportiviteit er ook vanaf, met name vanwege de sportstoelen die erg comfortabel zitten met daarin het FR logo verweven. Het dashbord ziet er ook mooi uit, de toerenteller en snelheidsmeter zijn groot weergegeven. Ook hier is het FR logo weer terug te vinden.
De afwerking van de ingebouwde radio had mijns inziens wat mooier kunnen zijn, maar voldoet verder aan alle eisen. Het geluid wat erin zit is zelfs beter dan verwacht. De radio van de auto is ook prima, goede kwaliteit aan geluid en een goede ontvangst.
De kofferbak van de FR heeft ook meer ruimte dan ik had verwacht. Ter vergelijking met mijn vorige auto, Golf V, is er zelfs meer ruimte in de hoogte. Voorin zit er echter minder ruimte, zo is het dashboardkastje kleiner en zit er aan de bestuurderskant geen enkele opbergmogelijkheid.
Het rijden in de auto geeft vanwege de stugge vering een sportief gevoel. Het is echter niet zo dat dit een storend effect heeft. Wat mij persoonlijk tegenvalt is dat het optrekken van de auto vanuit de 1ste versnelling niet zo snel gaat als dat het zou kunnen. In de 2de versnelling zit daarentegen weer wat teveel power, waardoor als je het gaspedaal te ver induwt de wielen geen grip hebben, met spinning tot gevolg, of dat het ESP-systeem inspringt. Een wat gelijkmatigere verdeling hiervan zou beter zijn geweest.
Vanaf de 3 loopt de auto zeer soepel en trekt lekker op. In elke versnelling blijf je de auto voelen trekken, wat een heerlijk gevoel is. Het schakelen in het algemeen verloopt erg soepel.
Het geluidsniveau in de auto is tot ong. 150 km niet te hard en o.a. muziek luisteren is geen probleem. Voorbij de 150km/h gaat het rijgeluid echter overheersen.
Het sturen in de auto is heerlijk. Hij stuurt licht, maar niet te licht, precies zoals het moet (al is dat natuurlijk een persoonlijke ervaring). Het sportstuur ligt daarbij ook lekker in de hand.
De auto heeft ’kaal’ voldoende accessoires (ESP, cruise-control, ABS etc), maar daarnaast heb ik er nog bixenon koplampen, privacy glas, regensensorpakket en metallic lakkleur bij in zitten. De prijs van de auto t.o.v. van de concurerende modellen is goed (VW Golf, Audi A3, Ford Focus, BMW-1).
Al met al ben ik erg onder de indruk van de Seat Leon FR, van zowel de prestaties als het uiterlijk.
Update na 1 maand.
Momenteel alweer ong. 5500km gereden.
Auto rijdt als nog steeds als een zonnetje.
Geluidsinstallatie die er standaard op zit is echt heel goed.
De optie om de lichten automatisch aan/uit te laten gaan is btw ook erg fijn. Zo hoef je daar nooit meer aan te denken.
PROBLEMEN
Vooralsnog geen problemen, maar indien deze zich aandienen dan zal ik daar een melding van maken.
Indien je alleen auto rijdt met de ramen open, dan gaat de gordel aan de passagierskant
klepperen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.