Seat Leon 2.0 TDI 170pk FR (2007)

autoreview

Seat Leon 2.0 TDI 170pk FR (2007)

Signalement

UitvoeringLeon 2.0 TDI 170pk FR
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst70.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen en Start van review

************************************************************
8/4/2009 zie Eindconclusie onderaan deze review
************************************************************

Update 23-3-2008
Inmiddels 25.500 km gereden en op hoofdpunten verandert mijn mening t.o.v. de eerste indruk hieronder niet echt. Ik blijf de echte snelheid missen. Heb vaak moeite om 140PK diesle vag’ers versnellend tussen de 130 en 160 nog voorbij te kunnen. Je voelt wel dat je sneller bent maar niet super overtuigend. Qua top heb ik 230 op de teller gehad (in VI). Naar de 200 gaat het rap, dan naar 210/215 ook nog wel behoorlijk maar de laatste 10 km/h moet je er echt uit persen.

Ook winterbanden laten monteren (vredestein) onde de 17’ velgen. Rijdt nog steeds goed en ook het bandgeruis valt me mee.

Het groene plastic op het dashboard en de wispelturige en niet goed functionerende Climatronic staan me nog steeds erg tegen. De Pioneer Avic D3 blinkt nog steeds uit in Navigeren en Mp3’s afspelen. De radio ontvangst is nog steeds belabberd bij de slechte compatibiliteit van de Bluetooth module met mijn standaard Nokia 6310 (for crying out loud) heb ik me neergelegd. Daar stoor ik me inmiddels niet meer zo aan.
Overigens ook een I-pod kabel er in laten leggen en dat had ik veeeeelll eerder moeten doen. Tip voor diegene die nog een Avic D3 willen aanschaffen en denken beter af te zijn met de USB... niet doen.. USB is ruk op de Avic en nog duur ook(99,-). Koop een I-pod en bijbehorende kabel (19,-) en het werkt perfect

Enkele piepjes en kraakjes (nog geen rammeltjes gelukkig) beginnen wel de kop op te steken (dit heb je dus niet bij een audi, de vraag is alleen of deze piepjes en kraakjes je ettele 1000’den euros meer waard zijn, ik begin steeds meer te vinden van wel)

Olie verbuik valt me mee (1 liter in die 15.000 km) verbruik van diesel ligt nog steeds op 7.6 ltr per 100 km...
Ruitenwisser vloeistof gaat er met bakken doorheen door koplampsproeiers. Auto wordt tevens heel erg snel vies aan de achterkant. Is bijna niet tegen op te wassen.

Ik begin me inmiddels een klein beetje veel heimwee te krijgen naar de a3...
Het is niet wat ik er van had verwacht, ik had meer snelheidsexplosies verwacht en ik had gehoopt dat hij wat langer rammelvrij zou blijven. Overigens moet ik nog wel complimenten geven voor het onderstel. Zelden bochten met zulke hogesnelheden kunnen nemen zonder te gaan glijden.

Eerste review/start:
Na een BMW 1-serie (118d) en een A3 sportback (1.9tdi met chip) nu overgestapt naar een oude bekende namelijk de seat leon (ooit in een ver verleden al eens een Leon I met 1.9 tdi met chip gehad). En wel in de FR uitvoering, kleur Magic Zwart (wit staat hem ook goed) en als af fabriek optie Bi-xenon. Voor de rest nog wat sierstrips besteld voor binnen en buiten. Als laatste ook een Pioneer Avic D3 met Bluetooth en USB adapter. Biede seat dealers waar ik ben wees te kijken adviseren om niet in zee te gaan met het af-fabriek navi van Seat zelf maar voor een after-market systeem te kiezen. In mijn geval is het de dubbel DIN oplossing van Pioneer geworden. Na wat gepiel en uitzoek werk moet ik toch wel toegeven dat het aardig tot redelijk klinkt en maar vooral enorm lekker navigeert. Enige nadeel is de matige FM ontvangst en de wat knullige bediening van de mobile telefoon via Bluetooth. Leuke van de Leon is verder dat er een uitgebreid styling assecoires pakket is met allerlei sier- en styling strips die je allemaal 1-voor1 apart kan bestellen. Zo kun je makkelijk je auto een beetje individualiseren variërend van een paar tientjes tot max 200 euro per item. Ik ben gevallen voor de sierstrip op de kofferbak en de alu-inleg in de voorportieren.

De motor is de inmiddels bekende VAG 2.0 tdi met standaard 170pk. De eerst indruk (2.500km gereden) is dat het vooral een vlotte makkelijke jongen is. Ik heb niet zozeer de associatie met snel. Tuurlijk ben je vaak als eerste weg bij het stoplicht maar het gaat vooral allemaal “makkelijk”. De ietwat hoge zitpositie en het dieselgeluid zorg misschien voor deze indruk. Het leukst vind ik de versnelling van 110/120 naar 160 in V. Dat bracht een aantal keren een glimlach op mijn gezicht. Als het goed is wordt hij nog gechipt. Ik ben benieuwd wat dat met het karakter doet.

Het onderstel en besturing zijn goed te noemen. Hij is bijna even hard als een sport-up(minimaal harder) maar m.i ook nog acceptabel voor dagelijks gebruik en lange ritten. Standaard zit er 17” op en de eerste indruk van grip en windgeruis van de standaard banden (pirelli’s) is goed. Hij doet in dit opzicht niet onder van mijn vorige auto’s. Ik heb geen drang naar 18” of ander merk banden. Eerste indruk van de remmen zijn wel een beetje ’groggie’, ABS grijpt snel in en krijg niet het gevoel dat ze op gewassen zijn tegen het zware werk. Maar misschien is dit gewenning, later hierover meer.

De gebruikte materialen binnenin zijn duidelijk wat minder dan bij mijn vorige auto’s maar ja… het moet uit de lengte of de breedte komen natuurlijk. De FR sportstoelen zijn en zitten perfect alleen doet de lendesteun bij mij niet veel soeps. Maar dat maakt niet uit het zit allemaal perfect.Hooguit iets te hoog. Dashboard is op de witte klokken winkel na belabberd. Climatronic schermpje ziet er ronduit goedkoop uit, en het groene metallic-achtige plastic hadden ze voor mij weg kunnen laten. Sportstuur ligt lekker in de hand alleen wordt het ontsiert door wederom een stukje groen-metallic-achtig plastic. De armsteun is een aparte optie, alleen wordt die wel erg cheap op de middentunnel geplakt.. Dus een aantal positieve tegen over evenzoveel negatieve eigenschappen laten dus een neutrale indruk achter. Sluitstuk is de ietwat wisppelturige climatronic. Af en toe begint hij ineens koelere lucht te blazen en ben je genoodzaakt de boel 1,5 a 2 graadjes op te hogen om niet te vernikkelen.

Het verbruik is navenant de rijstijl (7.8 l/100 km) en vooral de meedraainde Xenon verlichting bewijst zijn toegevoegde waarde op donkere bospadjes en slecht verlichte woonwijken. Een optie die zijn geld zeker wel waard is.

Later meer…
(foto’s toegevoegd van de Avic D3 en de knullige armsteun...)

Problemen

Update 25-1-2009 60.000km
Druksensor kapot, vervangen onder garantie
Ook de (sier)uitlaten van chroom zijn helemaal bruin gecorrodeerd.

Update 23-03-2008 25.500 km
Af en toe begint hij nu ineens geforceerd te regenereren (roetfilter schoon maken) Dit gebeurt na een snelwegritje van 1 uur, sta je stil bij het stoplicht begint hij ineens te bokken en stationair toerental schiet ineens naar 1.000/1.100 toeren. Rij je daarna weg en geef je even wat gas dan is het weg. Afgelopen 5.000 km 2 keer meegemaakt.Nog niet echt verontrustend maar kan wel tot probs leiden. Remmen beginnen overigens ook te piepen(aan het einde als je bijns stil staat). Mag eigenlijk niet vind ik bij een auto met zoweinig km’s die zo jong is.

Update 8-1-2008 16.500km:
Veel gedoe met de USB aansluiting die dan weer niet dan weer wel werkte. Maar dat was puur techniek en niet seat. Motorisch en electronisch nog niks gehad... alleen dus nu wat piepjes en kraakjes... het nieuwe is er echt vanaf zeg maar
prestaties terug naar 3 sterren gezet, had meer verwacht van dit model
ook betrouwbaarheid terug gezet naar 3 sterren ivm piepjes en kraakjes

START
Nog niks behalve een rommelige en foutieve aflevering door ingewikkelde constructie van leasemaatschappij, later meer.

Eind conclusie

  • 70.000 km

Na 70.000 km mag v.w. gunstige leasevoorwaarde een nieuwe auto worden uitgezocht en dus is de Leon FR bezig aan zijn laatst km's.

In deze laatste km's heeft de druksensor het nog begeven, alarmerende uitlaatgaslampjes en motorstoring lampjes noode mij richting dealer maar daar was de druksensor op voorraad en was ik dus redelijk snel weer onderweg. Het schijnt een bekend probleem te zijn (zie ook seat-online.nl).

Concluderend:
Een goed sportief afgesteld onderstel (ik neem aan hetzelfde als de benzine) icm met een krachtige motor maakt nog geen sportauto! De motor zorgt ervoor dat ik toch gematigd enthousiast ben over deze auto. De (sport)stoelen zitten fenomenaal (ook voor lange ritten) en bieden goede zijdelingssteun (het zijn tot nu toe de beste sportstoelen waar ik heb ingezeten). Je kunt lekker door bochten knallen en de FR geeft dan goed aan waar hij naar toe gaat en hoe je dat eventueel kan corrigeren. ESP grijpt soms net ietspietsie te heftig in maar vaak ook goed (klaverbladen). Het metallic groene dashboard kan me niet bekoren en ik hoop dat de ClimateControl in de nieuwe Leon is opgefrisd want dit kan echt niet meer in deze tijd. Maar al deze kleinere minpunten wegen niet op tegen het grootste minpunt de motor. Ja het is 170pk maar het is nooit echt spannend te noemen. Ja je kan er hard mee maar dat gevoel krijg je niet.. het gaat allemaal zeer vlot maar een sportief karakter heb ik er niet uit kunnen ontdekken. Zou ik weer een Leon FR TDI nemen? Nee ik denk het niet, niet in de TDI variant iig. Maar ik houd me aanbevolen voor de (opgefokte) benzine varianten met een up-to-date ClimateControll!
ps
Volgende auto: Skoda Octavia II Combi (Facelift model) 2.0 tdi DSG Elegance Business

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.